מדינת ישראל: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 31 בתים ,  4 במאי 2011
סדר
(עבר הגהה, ובנוסף כל פרט בערך מגובה במקור)
(סדר)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:נתניהו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מר בנימין נתניהו עם [[הרבי]]]]
[[קובץ:נתניהו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מר בנימין נתניהו עם [[הרבי]]]]
'''מדינת ישראל''' היא ישות ריבונית שלטונית הפועל בשטחים נרחבים של [[ארץ ישראל]]. הוקמה ב[[ה' באייר]] שנת [[תש"ח]] על ידי התנועה [[ציונות|הציונית]], סביבה היו חילוקי דעות של גדולי ישראל.   
'''מדינת ישראל''' היא ישות ריבונית שלטונית הפועל בשטחים נרחבים של [[ארץ ישראל]]. הוקמה ב[[ה' באייר]] שנת [[תש"ח]] על ידי התנועה [[ציונות|הציונית]], סביבה היו חילוקי דעות של גדולי ישראל.   
== רקע ==
{{ערך מורחב|ערך=פרשת הילדים הפליטים}}
בתחילת שנותיה, הוקם וועד בשם "הסוכנות היהודית", להביא ילדים מארצות הנכר לארץ ישראל. את הילדים העבירו לקיבוצים חילוניים בדווקא, וזאת במטרה להעביר על דתם את אותם ילדים. למרות תחנוניהם של גדולי ישראל, שהציעו מקומות חלופים לילדים, הסוכנות התעקשה בכל תוקף, ופעלה בכל האמצעים להשאיר אותם בקיבוצים. [[אדמו"ר הריי"צ]], נלחם בהם במסירות נפש, ארגן אסיפות, תעמולה, ועוד, בשיתוף גדולי ישראל ב[[ארץ ישראל]].


== הרבי והמדינה ==  
== הרבי והמדינה ==  
שורה 10: שורה 6:
===בעלות על ארץ ישראל===
===בעלות על ארץ ישראל===
דעת הרבי היא כי הבעלות האמיתית על [[ארץ ישראל]] שייכת לעם ישראל גם בזמן ה[[גלות]], ויש לומר זאת לגוים בפה מלא.<ref>‏ [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4615&st=%D7%A9%D7%9C%D7%A9+%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%AA&pgnum=142&hilite=ef75ab4e-0256-422f-884a-543668801f1d שיחות קודש תשל"ז ח"א עמ' יז]</ref> ואף סובר כי אין למדינת ישראל למסור שטחים מארץ ישראל לערבים, וזאת אינו נוגד את האיסורים המנויים.<ref>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4615&st=%D7%A9%D7%9C%D7%A9+%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%AA&pgnum=201&hilite=51ff7cba-5834-413d-bfd7-fe6a09e6cfe3 שם עמ' נח]</ref> הרבי סובר כי יש ליישב את כל שטחי ארץ ישראל, ובוודאי שלא למסור אף שטח מהשייך ליהודים בארץ ישראל, לאויבים. עיקרון זה מפורש בשולחן ערוך בהלכות שבת, שאם באו אויבים לצור על עיירות בספר, גם אם לא באו אלא עסקי תבן וקש, מחללים את השבת, מכיון שאם יכבשו את ערי הספר שעל הגבול תהיה הארץ פתוחה ונחה לפניהם ליכבש.
דעת הרבי היא כי הבעלות האמיתית על [[ארץ ישראל]] שייכת לעם ישראל גם בזמן ה[[גלות]], ויש לומר זאת לגוים בפה מלא.<ref>‏ [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4615&st=%D7%A9%D7%9C%D7%A9+%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%AA&pgnum=142&hilite=ef75ab4e-0256-422f-884a-543668801f1d שיחות קודש תשל"ז ח"א עמ' יז]</ref> ואף סובר כי אין למדינת ישראל למסור שטחים מארץ ישראל לערבים, וזאת אינו נוגד את האיסורים המנויים.<ref>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4615&st=%D7%A9%D7%9C%D7%A9+%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%AA&pgnum=201&hilite=51ff7cba-5834-413d-bfd7-fe6a09e6cfe3 שם עמ' נח]</ref> הרבי סובר כי יש ליישב את כל שטחי ארץ ישראל, ובוודאי שלא למסור אף שטח מהשייך ליהודים בארץ ישראל, לאויבים. עיקרון זה מפורש בשולחן ערוך בהלכות שבת, שאם באו אויבים לצור על עיירות בספר, גם אם לא באו אלא עסקי תבן וקש, מחללים את השבת, מכיון שאם יכבשו את ערי הספר שעל הגבול תהיה הארץ פתוחה ונחה לפניהם ליכבש.
===נשיא המדינה===
===נשיא המדינה===
את הנקרא בשם "נשיא המדינה", מקפיד מאוד '''שלא''' לקרותו בשם [[נשיא]]. את סיבתו זאת הסביר הרבי בפשטות, כי מאז עומדו על דעתו מצטייר בדמיונו ומחשבתו בית המקדש וכס הנשיאות השייך למלך המשיח, ועל כן פשוט אינו מסוגל לקרוא בשם נשיא למישהו אחר.
את הנקרא בשם "נשיא המדינה", מקפיד מאוד '''שלא''' לקרותו בשם [[נשיא]]. את סיבתו זאת הסביר הרבי בפשטות, כי מאז עומדו על דעתו מצטייר בדמיונו ומחשבתו בית המקדש וכס הנשיאות השייך למלך המשיח, ועל כן פשוט אינו מסוגל לקרוא בשם נשיא למישהו אחר.


==יום העצמאות==
==יום העצמאות==
[[הרבי]] התנגד באופן עקרוני להקמת מדינה שאינה מכירה בקיומו של האלוקים, יחד עם זאת סבר הרבי שיש להודות לה' יתברך על הניסים שעשה לנו ה' במלחמת העצמאות. וכך כותב [[הרבי]]{{הערת שוליים|[[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]] חלק י"א ע' פ"ה. תוכן המכתב עליו ענה הרבי היה: בין המחנכים יש מציעים לעבור בשתיקה על יום העצמאות שנקבע לה' אייר ויש המציעים להזכיר במלים ספורות על המאורע שאירע לפני שבע שנים, שערבים התנפלו עלינו וה' ברחמיו הצילנו.}}:
[[הרבי]] התנגד באופן עקרוני להקמת מדינה שאינה מכירה בקיומו של האלוקים, יחד עם זאת סבר הרבי שיש להודות לה' יתברך על הניסים שעשה לנו ה' במלחמת העצמאות. וכך כותב [[הרבי]]{{הערת שוליים|[[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]] חלק י"א ע' פ"ה. תוכן המכתב עליו ענה הרבי היה: בין המחנכים יש מציעים לעבור בשתיקה על יום העצמאות שנקבע לה' אייר ויש המציעים להזכיר במלים ספורות על המאורע שאירע לפני שבע שנים, שערבים התנפלו עלינו וה' ברחמיו הצילנו.}}:
   
   
שורה 20: שורה 16:


משל למה הדבר דומה, ל[[מלך]] גדול ורב, שמראה אהבתו הגדולה והעצומה לאיש הדיוט נבזה שפל אנשים כו', ויורד אליו ממקום כבודו עם כל שריו כו', ומכניסו להיכלו היכל המלך כו' (ע"ד המבואר ב[[ליקוטי אמרים - פרק מ"ו|תניא פרק מ"ו]]), האפשר לומר ששפל אנשים זה יאמר למלך, אשר היכל זה אינו של המלך אלא של ההדיוט, ולכן יתנהג בו כפי רצונו, ותחילת הנהגתו היא לגרש את המלך מהיכלו בכל האופנים שאפשרי, והיינו ע"י הנהגה גסה היפך ציווי המלך על כל צעד וצעד?! והנמשל מובן}}.
משל למה הדבר דומה, ל[[מלך]] גדול ורב, שמראה אהבתו הגדולה והעצומה לאיש הדיוט נבזה שפל אנשים כו', ויורד אליו ממקום כבודו עם כל שריו כו', ומכניסו להיכלו היכל המלך כו' (ע"ד המבואר ב[[ליקוטי אמרים - פרק מ"ו|תניא פרק מ"ו]]), האפשר לומר ששפל אנשים זה יאמר למלך, אשר היכל זה אינו של המלך אלא של ההדיוט, ולכן יתנהג בו כפי רצונו, ותחילת הנהגתו היא לגרש את המלך מהיכלו בכל האופנים שאפשרי, והיינו ע"י הנהגה גסה היפך ציווי המלך על כל צעד וצעד?! והנמשל מובן}}.
== פרשת הילדים הפליטים ==
{{ערך מורחב|ערך=פרשת הילדים הפליטים}}
בתחילת שנותיה, הוקם וועד בשם "הסוכנות היהודית", להביא ילדים מארצות הנכר לארץ ישראל. את הילדים העבירו לקיבוצים חילוניים בדווקא, וזאת במטרה להעביר על דתם את אותם ילדים. למרות תחנוניהם של גדולי ישראל, שהציעו מקומות חלופים לילדים, הסוכנות התעקשה בכל תוקף, ופעלה בכל האמצעים להשאיר אותם בקיבוצים. [[אדמו"ר הריי"צ]], נלחם בהם במסירות נפש, ארגן אסיפות, תעמולה, ועוד, בשיתוף גדולי ישראל ב[[ארץ ישראל]].
===הדלקת משואות===
===הדלקת משואות===
ביום העצמאות המרכזי לשנת תשע"א - ביניהם היו בין מדליקי המשואות, חסידי חב"ד. הרב דוד מאיר דרוקמן, מבכירי רבני חב"ד ורבה של קרית מוצקין, כתב מאמר דעה באתר חרדי בו הוא דורש ממוישי הקטן וסבו- לפרוש מהתפקיד. {{ציטוטון|"דעת הרבי מליובאוויטש היא התנגדות מוחלטת לרעיון הציוני"}} כותב הרב ומסביר, {{ציטוטון|לפעילות הקירוב של [[הרבי]] כלפי האנשים כיהודים פרטיים אותם צריך לקרב ליידישקייט, אין שום קשר להתנגדות לרעיון הציוני}}. הרב אף השווה את הקמת מדינת ישראל לקפיצה מגג גבוה. {{ציטוטון|היעלה על הדעת שמישהו ידליק 'משואה' לכבוד 'יום השנה' ל'קפיצה מן הגג' ויכריז "אני מדליק משואה לתפארת הקופצים מן הגג - זה מה שבעצם עושים אלה המדליקים את ה'אש זרה' תוך כדי הכרזה "לתפארת מדינת ישראל!}}{{הערה|1=[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=61288 "מוישי וסבו לא צריכים להדליק משואה" ● להאזנה] דברי הרב דרוקמן אודות הדלקת משואות ביום העצמאות, {{אינפו}}}}
ביום העצמאות המרכזי לשנת תשע"א - ביניהם היו בין מדליקי המשואות, חסידי חב"ד. הרב דוד מאיר דרוקמן, מבכירי רבני חב"ד ורבה של קרית מוצקין, כתב מאמר דעה באתר חרדי בו הוא דורש ממוישי הקטן וסבו- לפרוש מהתפקיד. {{ציטוטון|"דעת הרבי מליובאוויטש היא התנגדות מוחלטת לרעיון הציוני"}} כותב הרב ומסביר, {{ציטוטון|לפעילות הקירוב של [[הרבי]] כלפי האנשים כיהודים פרטיים אותם צריך לקרב ליידישקייט, אין שום קשר להתנגדות לרעיון הציוני}}. הרב אף השווה את הקמת מדינת ישראל לקפיצה מגג גבוה. {{ציטוטון|היעלה על הדעת שמישהו ידליק 'משואה' לכבוד 'יום השנה' ל'קפיצה מן הגג' ויכריז "אני מדליק משואה לתפארת הקופצים מן הגג - זה מה שבעצם עושים אלה המדליקים את ה'אש זרה' תוך כדי הכרזה "לתפארת מדינת ישראל!}}{{הערה|1=[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=61288 "מוישי וסבו לא צריכים להדליק משואה" ● להאזנה] דברי הרב דרוקמן אודות הדלקת משואות ביום העצמאות, {{אינפו}}}}

תפריט ניווט