1,087
עריכות
שורה 5: | שורה 5: | ||
חז"ל אמרו{{הערת שוליים|1=[[מסכת ברכות]], טז, ב.}} כי ״אין קורין [[אבות]] אלא לשלשה ואין קורין | חז"ל אמרו{{הערת שוליים|1=[[מסכת ברכות]], טז, ב.}} כי ״אין קורין [[אבות]] אלא לשלשה ואין קורין | ||
אמהות אלא לארבע" | אמהות אלא לארבע". | ||
[[הרבי]] מסביר, כי כל י"ב השבטים מתחלקים לכ׳ סוגים כלליים — בני [[רחל]] ובני לאה, | הרבי מקשה: בנוגע ל״אבות״ - מובן ש"אין קורין אבות אלא לשלשה", [[אברהם]] [[יצחק]] ו[[יעקב]], מכיון שכל אחד ואחד מישראל הוא בן של שלשת האבות אברהם יצחק ויעקב. אבל בנוגע ל"אמהות" - איך אפשר לומר שכל אחד ואחד מישראל הוא בן של ארבע אמהות, שרה רבקה רחל ולאה, לכאורה, אם הוא משבט [[יוסף]] אינו בן לאה (אלא בן רחל), ואם הוא משבט [[יהודה]] אינו בן [[רחל]] (אלא בן [[לאה]])? | ||
שבהם כלולים גם בני זלפה ובלהה, ובלשון הכתוב{{הערת שוליים|רות ד, טז.}}: ״כרחל ולאה אשר | |||
שתיהם את בית ישראל״, | [[הרבי]] מסביר, כי כל י"ב השבטים מתחלקים לכ׳ סוגים כלליים — בני [[רחל]] ובני לאה, שבהם כלולים גם בני זלפה ובלהה, ובלשון הכתוב{{הערת שוליים|רות ד, טז.}}: ״כרחל ולאה אשר בנו שתיהם את בית ישראל״, ועל פי זה נמצא שלכל [[יהודי]] ישנם שלש אמהות כשם שיש לו שלשה אבות, והם שרה רבקה ורחל או שרה רבקה ולאה*. | ||
שאלה זו נשאלת גם בגמרא בברכות שם: ״אמהות נמי, לא ידעינן אי מרחל קא אתינן, אי מלאה קא אתינן״. ומסיק שם: | שאלה זו נשאלת גם בגמרא בברכות שם: ״אמהות נמי, לא ידעינן אי מרחל קא אתינן, אי מלאה קא אתינן״. ומסיק שם: |