משה חיים לוצאטו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(ביטול גרסה 100584 של 188.120.138.237 (שיחה)נא לדון בדף שיחה)
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:
'''רבי משה חיים לוצאטו''' (מכונה '''רמח"ל'''), היה מקובל איטלקי שדרכו בקבלה עוררה סערה גדולה.
'''רבי משה חיים לוצאטו''' (מכונה '''רמח"ל'''), היה מקובל איטלקי שדרכו בקבלה עוררה סערה גדולה.


הרמח"ל ריכז סביבו בשנות צעירותו חבורת צעירים גדולה, והחל ללמדם קבלה. דרכם בלימוד ה[[קבלה]] עוררה סערה גדולה כיוון שהיא כעין דרך חדשה, שונה בהרבה משיטת הקבלה הרווחת בכל הדורות בין גדולי ישראל ובראשם [[האר"י ז"ל]]. יחד עם זאת, בנה הרמח"ל לאנשיו דרך חדשה בעבודת ה'. הוא ואנשיו לא נשאו אישה והתנגדו לטבילה ב[[מקווה]]. חכמי העיר [[ונציה]] החרימו אותו. הם החתימו אותו  על מכתב בו הוא פורש מלימוד הקבלה. הרמח"ל החל לעסוק בתורת הדקדוק ובמוסר.
הרמח"ל ריכז סביבו בשנות צעירותו חבורת צעירים גדולה, והחל ללמדם קבלה. דרכם בלימוד ה[[קבלה]] עוררה סערה גדולה כיוון שהיא כעין דרך חדשה, שונה בהרבה משיטת הקבלה הרווחת בכל הדורות בין גדולי ישראל ובראשם [[האר"י ז"ל]]. יחד עם זאת, בנה הרמח"ל לאנשיו דרך חדשה בעבודת ה'. הוא ואנשיו לא נשאו אישה והתנגדו לטבילה ב[[מקווה]]{{מקור}}. חכמי העיר [[ונציה]] החרימו אותו. הם החתימו אותו  על מכתב בו הוא פורש מלימוד הקבלה. הרמח"ל החל לעסוק בתורת הדקדוק ובמוסר.


רבותינו נשיאנו לא תמכו בשיטת ה[[קבלה]] של הרמח"ל, [[המגיד ממזריטש]] לפני שהי' אומר [[חסידות]] הי' קורא כשורה בספר "מסילת ישרים" של הרמח"ל, והי' אומר לתלמידיו: "ראו את יתרון ה[[אור]] מן ה[[חושך]]"{{הערה|[[רשימות דברים]] ח"א עמ' ל"ב.}}. בדרך כלל הם לא ציטטו אותו, למעט [[אדמו"ר הצמח צדק]] ו[[אדמו"ר המהר"ש]] שציטטו אותו פעם אחת <REF> [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/oht/otb4/1/10/1085&search=%d7%97%d7%95%d7%a7%d7%a8+%d7%95%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%91%d7%9c אור התורה פ' פנחס], [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/633a/2/1/324&search=%d7%97%d7%95%d7%a7%d7%a8+%d7%95%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%91%d7%9c תורת שמואל תרל"ג]</REF>{{הערה|1=[http://chabad.info/bm/index.php?magazine=hh_&status=goto_id&id=1033]}}. אדמו"ר הצמח צדק גם היה בקיא בספר מסילת ישרים בעל פה{{הערת שוליים|1=ראה בספר התולדות אדמו"ר מהר"ש (מאת הרא"ח גליצנשטיין, קה"ת תשמ"ו, [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15824&hilite=c8448b47-457e-41c0-8602-c54a3e0cafca&st=%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%99%D7%9D&pgnum=26 עמוד 28]: {{ציטוטון|לא חשבתי רבות - מספר הרבי מהר"ש - נגשתי אל אחד הארונות והוצאתי הספר הראשון שבא לידי, כשהוצאתי את הספר אמר לי אבי [-כ"ק אדמו"ר הצ"צ] שהוא ספר "המסלול", ספר של דקדוק כתוב בסדר מעולה ויקרא לפני בעל פה מקומות אחדים מההקדמה "מרצפת אבנים" ומבפנים הספר הכל בלשונו ממש. העמדתי ספר זה ולקחתי ספר שני והוא ספר "מסורת המסורות". ויאמר לי שזהו גם כן ספר של דקדוק ואמר בעל פה לשון הספר. העמדתי הספר למקומו ולקחתי ספר אחר והוא ספר "מסלות חכמה", ויאמר לי כי זהו ספר כללים בחכמת הקבלה, ואמר בעל פה לשון הספר במקום ששאלתיו. לקחתי ספר נוסף והוא "מסילת ישרים" ויאמר לי שזהו ספר של מוסר ואמר לי בעל פה במקום ששאלתי. לקחתי ספר נוסף והוא "מסעות ר' בנימין" ושאלתי את אבי בכמה מקומות ובכולם ענה לי כאמור שם בדיוק שם המקום וכו'. ויתפלא הרבי מהר"ש על כך מאד. וביותר הפליא אותו בבקיאותו בספרי הדקדוק. ויאמר לאביו הרי החסידים אינם מתפללים או קוראים בתורה בדקדוק. ויאמר לו אביו: תפילה לחוד וקריאה בתורה לחוד" וכו'}}.}}
רבותינו נשיאנו לא תמכו בשיטת ה[[קבלה]] של הרמח"ל, [[המגיד ממזריטש]] לפני שהי' אומר [[חסידות]] הי' קורא כשורה בספר "מסילת ישרים" של הרמח"ל, והי' אומר לתלמידיו: "ראו את יתרון ה[[אור]] מן ה[[חושך]]"{{הערה|[[רשימות דברים]] ח"א עמ' ל"ב.}}. בדרך כלל הם לא ציטטו אותו, למעט [[אדמו"ר הצמח צדק]] ו[[אדמו"ר המהר"ש]] שציטטו אותו פעם אחת <REF> [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/oht/otb4/1/10/1085&search=%d7%97%d7%95%d7%a7%d7%a8+%d7%95%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%91%d7%9c אור התורה פ' פנחס], [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/633a/2/1/324&search=%d7%97%d7%95%d7%a7%d7%a8+%d7%95%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%91%d7%9c תורת שמואל תרל"ג]</REF>{{הערה|1=[http://chabad.info/bm/index.php?magazine=hh_&status=goto_id&id=1033]}}. אדמו"ר הצמח צדק גם היה בקיא בספר מסילת ישרים בעל פה{{הערת שוליים|1=ראה בספר התולדות אדמו"ר מהר"ש (מאת הרא"ח גליצנשטיין, קה"ת תשמ"ו, [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15824&hilite=c8448b47-457e-41c0-8602-c54a3e0cafca&st=%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%99%D7%9D&pgnum=26 עמוד 28]: {{ציטוטון|לא חשבתי רבות - מספר הרבי מהר"ש - נגשתי אל אחד הארונות והוצאתי הספר הראשון שבא לידי, כשהוצאתי את הספר אמר לי אבי [-כ"ק אדמו"ר הצ"צ] שהוא ספר "המסלול", ספר של דקדוק כתוב בסדר מעולה ויקרא לפני בעל פה מקומות אחדים מההקדמה "מרצפת אבנים" ומבפנים הספר הכל בלשונו ממש. העמדתי ספר זה ולקחתי ספר שני והוא ספר "מסורת המסורות". ויאמר לי שזהו גם כן ספר של דקדוק ואמר בעל פה לשון הספר. העמדתי הספר למקומו ולקחתי ספר אחר והוא ספר "מסלות חכמה", ויאמר לי כי זהו ספר כללים בחכמת הקבלה, ואמר בעל פה לשון הספר במקום ששאלתיו. לקחתי ספר נוסף והוא "מסילת ישרים" ויאמר לי שזהו ספר של מוסר ואמר לי בעל פה במקום ששאלתי. לקחתי ספר נוסף והוא "מסעות ר' בנימין" ושאלתי את אבי בכמה מקומות ובכולם ענה לי כאמור שם בדיוק שם המקום וכו'. ויתפלא הרבי מהר"ש על כך מאד. וביותר הפליא אותו בבקיאותו בספרי הדקדוק. ויאמר לאביו הרי החסידים אינם מתפללים או קוראים בתורה בדקדוק. ויאמר לו אביו: תפילה לחוד וקריאה בתורה לחוד" וכו'}}.}}

תפריט ניווט