אדם מקדש עצמו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 277 בתים ,  24 במרץ 2011
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
תנו רבנן 'והתקדשתם והייתם קדושים', אדם מקדש עצמו מעט מקדשין אותו הרבה, מלמטה מקדשין מלמעלה, בעולם הזה מקדשין אותו לעולם הבא", אשר בזה בא לידי ביטוי גודל הערך של עבודת האדם את ה' - מלמטה למעלה.
המושג '''אדם מקדש עצמו''' מוזכר בגמרא: {{ציטוטון|תנו רבנן 'והתקדשתם והייתם קדושים', אדם מקדש עצמו מעט מקדשין אותו הרבה, מלמטה מקדשין מלמעלה, בעולם הזה מקדשין אותו לעולם הבא}}, אשר בזה בא לידי ביטוי גודל הערך של עבודת האדם את ה' - מלמטה למעלה.
 
==שלוש התקדשויות==
שלש התקדשויות הן בידי האדם, הגורם לשלש המשכות הקדושה מלמעלה:
שלש התקדשויות הן בידי האדם, הגורם לשלש המשכות הקדושה מלמעלה:
 
===אדם מקדש עצמו מלמטה===
א) על פי הידוע, דכל העלאה גורם להמשכה כפי אופן העלאה, כי רוח אייתי רוח כו', וזהו הנקרא "ב[[אתערותא דלתתא]] [[אתערותא דלעילא]]".
א) על פי הידוע, כל העלאה גורם להמשכה כפי אופן ההעלאה, כי [[רוח]] אייתי רוח כו', וזהו הנקרא "ב[[אתערותא דלתתא]] [[אתערותא דלעילא]]".


לפיכך באותה מדה שאדם מקדש עצמו למטה, כך נמשכת לו הקדושה מלמעלה, ומכיון שהאדם שלמטה מוגבל ביכולתו להתעלות, לכן גם ההמשכה מלמעלה - הבאה על ידי ההתעלות מלמטה - אף היא מוגבלת. היינו המשכה מוגבלת ומצומצמת בהתאם לעבודת האדם המוגבל בעולם הזה.
לפיכך באותה מדה שאדם מקדש עצמו למטה, כך נמשכת לו הקדושה מלמעלה, ומכיון שהאדם שלמטה מוגבל ביכולתו להתעלות, לכן גם ההמשכה מלמעלה - הבאה על ידי ההתעלות מלמטה - אף היא מוגבלת. היינו המשכה מוגבלת ומצומצמת בהתאם לעבודת האדם המוגבל בעולם הזה.
שורה 10: שורה 10:


ולפי אופן הזיכוך של כלי האדם, כך ימשך לו האור והגילוי.
ולפי אופן הזיכוך של כלי האדם, כך ימשך לו האור והגילוי.
 
===אור מקיף מאתערותא דתתא===
ב) ישנה המשכה בבחינת [[אור מקיף]], שאינו בא לפי ערך ה"אתערותא דלתתא". ואף על פי שגם אור זה בא כתוצאה מהתקדשות האדם למטה - מדה כנגד מדה, מכל מקום ההמשכה היא גדולה ביותר - שלא לפי ערך ההעלאה. כמאחז"ל: "אדם נותן מלא עומסו בעולם הזה - הקב"ה נותן לו מלא עומסו לעולם הבא", והרי זה ברור ש"מלא עומסו" של הקב"ה הוא גדול שלא בערך ל"מלא עומסו" של האדם.
ב) ישנה המשכה בבחינת [[אור מקיף]], שאינו בא לפי ערך ה"אתערותא דלתתא". ואף על פי שגם אור זה בא כתוצאה מהתקדשות האדם למטה - מדה כנגד מדה, מכל מקום ההמשכה היא גדולה ביותר - שלא לפי ערך ההעלאה. כמאחז"ל: "אדם נותן מלא עומסו בעולם הזה - הקב"ה נותן לו מלא עומסו לעולם הבא", והרי זה ברור ש"מלא עומסו" של הקב"ה הוא גדול שלא בערך ל"מלא עומסו" של האדם.


שורה 16: שורה 16:


היות שהאדם התאמץ ויצא ממגבלותיו - אף על פי שביחס לאדם אחר הגדול ממנו - הנה מדריגה זו לא נחשבת "מאד", אך מכיון שאצלו היא יציאה ממגבלותיו, דבר המחייב מאמץ אדיר - מעל ומעבר לכוחותיו, לפיכך גם הקב"ה נותן לו בבחינת בלי-גבול.
היות שהאדם התאמץ ויצא ממגבלותיו - אף על פי שביחס לאדם אחר הגדול ממנו - הנה מדריגה זו לא נחשבת "מאד", אך מכיון שאצלו היא יציאה ממגבלותיו, דבר המחייב מאמץ אדיר - מעל ומעבר לכוחותיו, לפיכך גם הקב"ה נותן לו בבחינת בלי-גבול.
 
===אור מקיף בלי גבול מאתערותא דלעילא===
ג) ישנה המשכה הבאה לאדם רק על ידי ההכנה בלבד לקראת עבודת ההתקדשות, ולא על ידי העבודה.  
ג) ישנה המשכה הבאה לאדם רק על ידי ההכנה בלבד לקראת עבודת ההתקדשות, ולא על ידי העבודה.  


שורה 29: שורה 29:
דוגמא בולטת להמשכה זו הם הרהורי התשובה שנופלים לו לאדם פתאום שלא נודע לו מאין באו לו, ומבואר בתורת החסידות כי הם באים מכרוזים העליונים המתריעים על התשובה, כמו "בת-קול היוצאת מהר חורב ואומרת אוי להם לבריות מעלבונה של תורה" וכדומה.
דוגמא בולטת להמשכה זו הם הרהורי התשובה שנופלים לו לאדם פתאום שלא נודע לו מאין באו לו, ומבואר בתורת החסידות כי הם באים מכרוזים העליונים המתריעים על התשובה, כמו "בת-קול היוצאת מהר חורב ואומרת אוי להם לבריות מעלבונה של תורה" וכדומה.


בת-קול כזו אינה נשמעת באוזן הגשמית של האדם, ובודאי לא באזניו של המואשם ב"עלבונה של תורה", אלא רק הנשמה חשה ו"שומעת" את המסר הא-לקי הבא מהשמים "דרך" הר חורב. ולכן אף על פי שהאדם זה לא עסק בעבודת התשובה - בא לידי התעוררות פתאומית ורצון סתום ובלתי מוסבר - לחזרה בתשובה או לעשות איזה מעשה טוב ביהדות.
[[בת קול]] כזו אינה נשמעת באוזן הגשמית של האדם, ובודאי לא באזניו של המואשם ב"עלבונה של תורה", אלא רק הנשמה חשה ו"שומעת" את המסר הא-לקי הבא מהשמים "דרך" הר חורב. ולכן אף על פי שהאדם זה לא עסק בעבודת התשובה - בא לידי התעוררות פתאומית ורצון סתום ובלתי מוסבר - לחזרה בתשובה או לעשות איזה מעשה טוב ביהדות.


ומבואר שם שמכל מקום צריכה להיות הכנה כללית לזה בנפשו, דהיינו, שחפץ בכלל בקרבת ה' - להיות מקורב ולא מרוחק ח"ו, שרק אז פועלים בו הכרוזים העליונים.
ומבואר שם שמכל מקום צריכה להיות הכנה כללית לזה בנפשו, דהיינו, שחפץ בכלל בקרבת ה' - להיות מקורב ולא מרוחק ח"ו, שרק אז פועלים בו הכרוזים העליונים.
39,916

עריכות

תפריט ניווט