פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 3,471 בתים ,  09:44, 6 בספטמבר 2020
מ
החלפת טקסט – "על[-־]ידי" ב־"על ידי"
{{תבנית:מאמרי רבותינו נשיאינו}}'''איתה במדרש תילים''' הוא [[דיבור המתחיל]] של [[מאמר חסידות]] אותה אותו כתב [[הרבי המהר"ש]] ({{הערה|יש אומרים{{מקור}} כי המאמר נמסר לו מ[[הצמח-צדק]], אך הרבי לא מזכיר זאת במכתבו. ראה בהמשך)}}, ונאמר על-ידי בנו, [[הרבי הרש"ב]] ביום ה[[בר-מצווה]] שלו, ומאוחר יותר -על-ידי בנו של הרבי ה[[רשהרש]] - [[הרבי הריי"צ]].
==חזרת המאמר בבר מצווה==
המאמר [[דיבור המתחיל]] "איתא במדרש תילים" הוא מאמר של [[אדמו"ר הרבי מהר"ש]], אותו חזר [[אדמו"ר הרבי הרש"ב]] בחגיגית ה[[בר מצוה]] שלו ב[[כ' חשוון]] [[תרל"ד]], וכן [[אדמו"ר הרבי הריי"צ]] בחגיגת הבר-מצווה שלו ב[[י"ב תמוז]] [[תרנ"ג]]{{הערה|1=בגלוי, שכן חזר כמה וכמה מאמרים ב[[אדמו"ר הריי"צ#בר מצווה|בר המצווה שלו]] ב[[אוהל]], בחדר [[אדמו"ר הרש"ב]], ברבים ועוד. מהערות הרבי למאמר.}}.
מאוחר יותר, [[הרבי]] תיקן לחזור מאמר זה בעל-פה בבר המצווה:
'''{{ציטוט|תוכן=אר"א כו' קיימו קיימו מצוות תפילין כו'. ונהוג אצל מה-וכמה מ[[אנ"ש]] שי' לומר (לחזור) בסעודת בר-המצוה מאמר דא"ח המתחיל ומבאר מאמר ר"א הנ"ל כו'|מרכאות=כן|מקור=[[לקוטי שיחות]] חלק ט"ז עמוד 499 [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14934&st=&pgnum=512&hilite=חלק ט"ז עמוד 499]'''}}
ובמקום נוסף:
'''"{{ציטוט|תוכן=כן מהנכון לחזור – הבר-מצווה המאמר דיבור-המתחיל "איתא במדרש תילים", וקל ללומדו בעל-פה, וגם בנו יעשה כן"''' כו' (|מרכאות=כן|מקור=[[אגרות-קודש]] חלק י"ט עמוד ק'"א [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15892&st=&pgnum=129&hilite=חלק י"ט עמוד ק'"א])}}
===איתא במדרש תילים - [[תשכ"ח]]===
בשנת [[תשכ"ח]] אמר הרבי [[מאמר]] [[דיבור המתחיל]] "איתא במדרש תילים" שעסק בביאור המאמר "איתא במדרש תילים" [[תרנ"ג]]{{הערה|1=[http://www.shturem.net/images/news/76632_news_02122014_3910.pdf "איתא במדרש תילים" תשכ"ח] (עמוד ,45)}} ויש הנוהגים לחזור בבר מצווה דווקא על המאמר הזה{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=69167 חדש! מאמר איתא במדרש תילים של הרבי] {{שטורעם}}}}.
== תוכן המאמר ==המאמר עוסק בביאור מאמר [[רבי אליעזר]] המופיע במדרש תילים (על ספר [[תהלים]].) על הפסוק {{ציטוטון|מרכאות=כן|כי אם בתורת השם חפצו ובתורתו יהגה יומם ולילה{{הערה|1=תהלים א', ב'}}}}. מאמר רבי אליעזר: {{ציטוטון|מרכאות=כן|אמרו ישראל לפני הקב"ה: "ריבונו של עולם, רוצים אנו ליגע בתורה יומם ולילה, אבל אין לנו פנאי", אמר להם הקב"ה: "קיימו מצוות [[תפילין]] ומעלה אני עליכם כאילו אתם יגעים ב[[תורה]] יומם ולילה{{הערה|1=מדרש תילים, א', ב'}}}}. נשאלת השאלה אם כן, מהו הקשר בין מצות [[תפילין]] ל[[לימוד תורה]]?
המאמר עוסק בביאור מאמר התשובה בקיצור: למצוות ה[[רבי אליעזרתפלין]] המופיע במדרש תילים (ישנה מעלה על ספר לימוד ה[[תהיליםתורה]].) על הפסוק "כי אם בתורת השם חפצו ובתורתו יהגה יומם ולילה" (לימוד ה[[תורה]] ממשיך רק את [[בחינת]] [[תהיליםמוחין ומידות|מוחין במידות]] א, ב). מאמר רבי אליעזר: '''"אמרו ישראל לפני הקב"ה: "ריבונו של עולם, רוצים אנו ליגע בתורה יומם ולילה, אבל אין לנו פנאי", אמר להם הקב"ה: "קיימו מצוות מה-שאין כן [[הנחת תפילין]] ומעלה אני עליכם כאילו אתם יגעים ב- שממשיך את בחינת "[[תורהמוחין|מוחין בעצם]] יומם ולילה"'''. נשאלת השאלה אם כן, מהו הקשר בין מצות בחינה זו נמשכת רק על ידי נער שעבר את גיל [[תפיליןבר מצווה]] ונקרא "איש" - משום שרק ל"איש" יש "[[לימוד תורהמוחין דגדלות]]" שרק בעזרתם ניתן להמשיך "[[מוחין|מוחין בעצם]]?"{{הערה|1=אות ג'}}.
התשובה בקיצור: למצוות ===הדיוק בחזרת המאמר===כשלמד [[אדמו"ר הריי"צ]] את ה[[תפליןמאמר]] (שכאמור, חזר עליו [[שינון תניא בעל פה|בעל פה]] ב[[אדמו"ר הריי"צ#בר מצווה|בר המצווה שלו]]), התקשה כשהגיע לפסוק '''"אם חטאת מה תפעול בו ורבו פשעיך מה תעשה לו אם צדקת מה תתן לו או מה "מידך יקח"'''{{הערה|[[איוב]] ישנה מעלה על לימוד ל"הו-ז. ישנם עוד כמה שינויי לשון בפסוקים ומאמרי חז"ל המופעים במאמר, כמו בדבר המדרש '''"יש מי שהוא מצווה לאחרים לעשות כו"''' המופיע בשינויים קלים ב[[תורהחומש שמות|מדרש שמות רבה]]פרשה ל', ט'. לימוד הוכן דבר הגמרא ([[תורהמסכת ברכות]] ממשיך רק את ו', א'):'''"ומי כעמך ישראל"'' ואילו ב[[בחינתמאמר]] מופיע '''''"ומי כעמך ''כישראל''"''' , וב[[מוחין במידותתהלים]](כ"ה, מהו') '''"זכור רחמיך '''[[הוי"ה (שם)|הוי]]'''' וחסדיך"'' וב[[מאמר]] -שאין כן לימוד התורה '''"זכור רחמיך וחסדיך"''' ועוד.}} משום שבמאמר הופיע באופן שונה - שממשיך '''"''ומה מידך יקח''"'''. כששאל את בחינת [[אביו - אדמו"ר הרש"ב - אם יוכל לחזור כלשון הפסוק המקורי, ענה לו '''מוחין בעצם"דו חזר ווי דא שטייט!"'''{{הערה|משיחת [[כ"ק אדמו"ר]].}}
==הדפסת המאמר==
*[[ספר המאמרים]] תרנ"ג עמוד רעג
*[[ספר המאמרים]] תש"ח עמוד 271
*המאמר יצא-לאור עם ביאור תחתיו ע"י הרב [[יהודה לייב גינזבורג]] בשנת תשע"ו*המאמר נדפס יחד עם הסבר בחוברת בשם "ה[[תפילין]] של ריבון העולמים" בכתיבת הרב [[נחום רבינוביץ]] בסדרת "מאמר מבואר" בהנהלת מכון [["מכון טעם ודעת"]]
==קישורים חצונייםחיצוניים==*'''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31621&st=&pgnum=274 המאמר המקורי כפי שנדפס בספר המאמרים תש"ח עמוד 271]'''*[http://www.shturem.net/images/news/76632_news_02122014_3910.pdf מאמר "איתה במדרש תילים" תרנ"ג מבואר (עמוד 5) ומאמר "איתא במדרש תילים" תשכ"ח (עמוד 45)] {{שטורעם}}*[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=38838 מצגת להמחשת המאמר: ] {{COL}}*[http://www.col.org.il/show_news.rtx?fromAdmin=yes&artID=38838102958 דיסק חדש: שרים מאמר 'איתא במדרש תילים']{{COL}}
{{בר מצווה}}
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מאמרי רבותינו נשיאינו]]
[[קטגוריה:בר מצווהמנהגי חב"ד]]