פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 11,376 בתים ,  13:11, 5 במרץ 2023
אין תקציר עריכה
{{פיצולסוגיה|שם הסוגיה=שמיטה|מקרא=[[משפטים]] כג, יא; [[תשא]] לד, כא; [[בהר]] כה, א-ז; כ-כב; [[ראה]] א-ו; ט-י|משנה=[[מסכת שביעית]]|משנה תורה לרמב"ם=הלכות שמיטה ויובל פרקים א-ט|ספרי מניין המצוות=[[ספר המצוות לרמב"ם]] מצוות עשה קלד-קלה, רמא; מצוות לא תעשה רכ-רכג, רל-רלא; [[ספר החינוך]] מצוות פד, קיב, שכו-שכט, תעה, תעז, תפ|פרוזבול}}מאמרים=ד"ה כי תבואו גו' ושבתה תקס"ב (סה"מ [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32917&st=&pgnum=190&hilite= ח"א ע' קפה]; [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=33087&st=&pgnum=121&hilite= ח"ב ע' רלב]; [https://chabadlibrary.org/books/zz/dm/2/10/index.htm הוספות לדרך מצותיך קסז, א]); [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15996&st=&pgnum=262&hilite= מאמרי אדמו"ר האמצעי ויקרא ח"ב ע' תרצט]; דרך מצוותיך, [https://chabadlibrary.org/books/zz/dm/1/18/index.htm איסור עבודת האדמה והאילנות בשביעית]; מאמרי הרבי ד"ה כי תבואו גו' ושבתה תשי"ג, תש"מ, תשמ"ו{{להשלים|כל הערךשיחות=נלקטו בספר [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15789&st=&pgnum=כן8 שערי שמיטה]}}'''שמיטה''' (נקראת גם '''שביעית''') היא כל שנה שביעיתהשנה השביעית בכל מחזור של שבע שנים. בשנה זו נוהגי דיני הלכתיים רביםחלות כמה מצוות מיוחדות, שעיקרן: [[שמיטת קרקעות]] - השבתת עבודת האדמה והפקרת התוצרת החקלאית הצומחת בשנה זו; ו[[שמיטת כספים]] - ויתור על גביית החובות מהלווים. לרוב הדעות, מכח מצוות השמיטה בזמננו היא רק [[מדרבנן]], ורק אחרי [[ביאת המשיח]] ו[[קיבוץ גלויות|חזרת כל ישראל לארצם]] תנהג שוב [[מן התורה להשבית את הקרקע בשנה השביעית]].
==מצוות השמיטה==בשנת השמיטה נוהגות כמה מצוות. חלקן - הקשורות ל[[שמיטת קרקעות]] - [[מצוות התלויות בארץ|נוהגות בארץ ישראל בלבד]], וחלקן - הקשורות ל[[שמיטת כספים]] - נוהגות גם ב[[חוץ לארץ]]:===שמיטת קרקעות===*'''[[שמיטת קרקעות|השבתת הקרקע]]''': מצוות עשה להשבית את הקרקע בשנה השביעית, כפי שנאמר בתורה:{{ציטוטון|בֶּחָרִישׁ וּבַקָּצִיר תִּשְׁבֹּת}}{{הערה|תשא לד, כא. וראה רש"י שם.}}, {{ציטוטון|שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַה'}}{{הערה|שם=כה|בהר כה, ד.}}.*'''איסור עבודת האדמה''': אסור לעבוד את האדמה או האילן בשנה זו, כפי שנאמר בתורה:{{ציטוטון|שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר}}{{הערה|שם=כה}}.מ[[הלכה למשה מסיני]] נלמד כי מצוות אלו מתחילות כבר בשנה השישית, זמן מה לפני כניסת השנה השביעית. דין זה נקרא [[תוספת שביעית]]. רוב דיני תוספת שביעית==נוהגים רק בזמן שבית המקדש קיים{{הערה|רמב"ם הלכות שמיטה ויובל ג, א.}}; אולם גם בזמן הזה יש להוסיף מעט מחול על הקודש, כמו [[תוספת שבת|בשבת]]{{הערה|ראה לקוטי שיחות חלק י"ב ע' 110 ואילך, ובהערות שם.}}.
===בחוץ לארץיבול שנת השמיטה===*'''איסור לקיטת [[פירות שביעית]]''': אסור לאסוף את התבואה, הירק או פרי האילן כרגיל בכל שנה, כלומר - בדרך מסחרית. כפי שנאמר בתורה: {{להשליםציטוטון|אֵת סְפִיחַ קְצִירְךָ לֹא תִקְצוֹר וְאֶת עִנְּבֵי נְזִירֶךָ לֹא תִבְצֹר}}{{הערה|בהר כה, ה.}}.*'''מצות הפקר פירות שביעית''': מצוה להפקיר את פירות הארץ בשנה זו, כך שיוכל כל אחד לקחת מהם. כפי שנאמר בתורה: {{ציטוטון|וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ}}{{הערה|משפטים כג, יא.}}.*'''אכילת פירות שביעית בקדושה''': הפירות שצמחו בשנה השביעית קדושים בקדושת שביעית, ויש להשתמש בהם רק לאכילה ולשימוש ראוי ולהזהר מהשחתתם. כפי שנאמר בתורה: {{ציטוטון|וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה}}{{הערה|בהר כה, ו.}}. לדעת [[הרמב"ן]] פסוק זה הוא מצוות עשה{{הערה|הוספות לספר המצוות, מצוות עשה ג.}}, אך שאר הראשונים לא סוברים כך.*'''[[ביעור פירות שביעית]]''': לאחר העונה בה גדלים הפירות, כאשר אינם מצויים עוד בשדה - יש לבער את כל הנשאר מהם בבית. זאת למדו חכמים מן הנאמר בתורה: {{ציטוטון|וְלִבְהֶמְתְּךָ וְלַחַיָּה אֲשֶׁר בְּאַרְצֶךָ תִּהְיֶה כָל תְּבוּאָתָהּ לֶאֱכֹל}}{{הערה|בהר כה, ז.}}, ופירושו שההיתר לאכול בבית הוא רק כל עוד מצויים פירות לחיה אשר בארצך, כלומר בשדה, אך כאשר הם כלים יש לבער גם מן הבית{{הערה|ספרא שם.}}.דינים אלו נוהגים מן התורה בין בפירות האילן ובין בתבואה וירקות. אולם כדי שלא יעברו ויעבדו את האדמה בשביעית, גזרו חכמים על כל הגידולים החד-שנתיים (תבואה וירקות) שייאסרו לחלוטין בשנה השביעית. איסור זה נקרא "[[ספיחים]]".
===קדושת שביעית===הגבלות ואיסורים אלו מעוררים קושי בהשגת יבול מספיק לצרכי השנה השביעית. לקושי זה מתייחסת התורה בהמשך למצוות השמיטה: {{להשליםציטוטון|וְכִי תֹאמְרוּ מַה נֹּאכַל בַּשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִית, הֵן לֹא נִזְרָע וְלֹא נֶאֱסֹף אֶת תְּבוּאָתֵנוּ? וְצִוִּיתִי אֶת בִּרְכָתִי לָכֶם בַּשָּׁנָה הַשִּׁשִּׁית, וְעָשָׂת אֶת הַתְּבוּאָה לִשְׁלֹשׁ הַשָּׁנִים}}{{הערה|בהר כה, כ-כא.}}. [[הרבי]] מבאר שאין השאלה רק טרוניה של מי שמעוניין להשתמט מן המצוה, אלא גם של בן חכם המעוניין באמת ובתמים לדעת כיצד יזון אותו הקב"ה בשנה זו. המענה לשאלה זו הוא ברכה רבה למעלה מהשכל וההגיון, עד כדי כך, שהשאלה נשאלת שוב מידי שמיטה (ולא די בכך שבשמיטה הקודמת ראו במוחש את הברכה) - כיון שהברכה היא למעלה מהשכל{{הערה|לקוטי שיחות חלק כז, שיחת בהר ב. ובלקוטי שיחות חלק ז שיחת בהר א סעיף ד - באופן אחר קצת.}}.
===אוצר בית דין===נחלקו אחרונים האם ברכה זו לשומרי השביעית שייכת גם בזמן הזה, כאשר השמיטה נוהגת רק מדרבנן; יש אומרים שהברכה היא רק לזמן בו השביעית מן התורה, ויש אומרים שגם בזמן הזה ישנה הברכה{{להשלים}} ===היתר מכירה==={{להשליםהערה|ראה סמ"ע חושן משפט סז ס"ק ב. שו"ת התעוררות תשובה ח"א סימן קצח. ועוד.}}.
===יבול על מנת לאפשר פתרונות נוספים בזמננו, חידשו רבנים לקראת שנת [[תרמ"ט]] את [[היתר מכירה|היתר המכירה]], שלדעתם מפקיע את איסורי שביעית מן הפירות. היתר זה שנוי במחלוקת רבה, ורוב הפוסקים - וכן [[הרבי]] - הורו שלא לסמוך עליו. פתרונות אחרים שאינם כרוכים באיסורי שביעית ובקדושת שביעית הם שימוש בפירות מיבול שישית==={{להשלים}}, מחוץ לארץ, מאזורים בשטח [[מדינת ישראל]] שאינם חלק מארץ ישראל (בדרום הערבה) ועוד.
===יבול חו"לשמיטת כספים===*'''מצוות [[שמיטת כספים]]''': מצוה להשמיט את החובות בשנה השביעית, ואסור לתבוע אותם, כפי שנאמר בתורה: {{להשליםציטוטון|שָׁמוֹט כָּל בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ אֲשֶׁר יַשֶּׁה בְּרֵעֵהוּ, לֹא יִגֹּשׂ אֶת רֵעֵהוּ וְאֶת אָחִיו כִּי קָרָא שְׁמִטָּה לַה'}}{{הערה|ראה טו, ב.}}.*'''איסור להימנע מהלואה''': אסור להימנע מלהלוות קודם השמיטה, מחשש שהחוב יישמט, כפי שנאמר בתורה: {{ציטוטון|הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן יִהְיֶה דָבָר עִם לְבָבְךָ בְלִיַּעַל לֵאמֹר: קָרְבָה שְׁנַת הַשֶּׁבַע שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה, וְרָעָה עֵינְךָ בְּאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן וְלֹא תִתֵּן לוֹ}}{{הערה|ראה טו, ב.}}.בזמן [[הלל הזקן]] נוכח לראות שרבים לא מלווים לפני השמיטה ועוברים על האיסור, ולכן התקין את תקנת "[[פרוזבול]]" - בה מוסר כל אחד את חובותיו לבית דין וכך אינם נשמטים.
== שמיטת כספים ההנהגה בשנת השמיטה==אחת ממטרות שנת השמיטה היא לתת ליהודי זמן פנוי מעבודתו הארצית, על מנת שיוכל להקדיש את זמנו ללימוד התורה{{הערה|ספורנו בהר כה, ב.}}.
אחד מדיני הרבי עורר פעמים רבות על ניצול שנת השמיטהלהוספה בלימוד התורה{{הערה|ראה מכתב כללי - ח"י אלול תשל"ט (לקוטי שיחות חי"ט ע' 602).}}, היא מצוות ה[[תורה]] להשמיט כספיםולהתחיל כבר מחודש אלול שלפניה {{הערה|שיחת ח"י אלול תשל"ט (לקוטי שיחות חכ"ד ע' 315).}}. על אף שאין שמיטת כספים ענין זה שייך גם בחוץ לארץ בה לא נוהגת מן התורה אלא בזמן שהיובל נוהג שיש שם מצוות שמיטת קרקעהקרקעות{{הערה|שיחת ש"פ מטות מסעי תשמ"ז. שהרי ישוב הקרקע לבעליו בלא כסף, תקנו חכמים שגם בזמן הזה תהא נוהגת מצווה זו כדי שלא תשתכח תורת שמיטת הכספים מ[[ישראל]]}}.
לווה שלווה מחבירו עד סוף שנת השביעיתהרבי הסביר את הטעם לכך שלא נזכר בספרים החיוב להוסיף בתורה בשנת השמיטה - מכיוון שזהו דבר מובן מאליו: בזמן שבו עסקו רובם ככולם בעבודת האדמה, ועברה עליו סיום שנת השביעיתובשנת השמיטה התפנו מעיסוקיהם - ממילא ברור שחל החיוב לעסוק בתורה בזמן הפנוי שנוצר, מחויב המלווה להשמיט את החוב ולא לגבות את חובושהרי כל יהודי חייב ללמוד ביום ובלילה בכל רגע שיכול{{הערה|שיחת ח"י אלול תשל"ט (שיחות קודש ח"ג ע' 673).}}.
==פרוזבולטעמי המצוה==פרוזבול הוא תקנה הלכתית שנועדה לאפשר לגבות חובות של הלוואות שעבר זמן גבייתם ולא ניגבו, מבלי שמצוות שמיטת הכספים, הנוהגת בסוף שנת השמיטה, תגרום לביטול החוב. הפרוזבול ניתקן בידי הלל הזקן בסוף תקופת בית שני, והוא בשימוש נרחב גם בימינו.=== זמן עריכת הפרוזבול ===[[הרבי]] הורה לעשות פרוזבול הן בתחילת ה[[שנה]] והן בסופה.==== בסוף שנת השמיטה ===={{להשלים}}
מכיון שיש הסוברים==חישוב שנות השמיטה=={{הערה|1=[[הרמב"ם]].להשלים}} אין שביעית משמטת כספים אלא בסופה, לכן הלוה את חבירו בשביעית עצמה גובה חובו כל השנה. מסיבה זו עורר הרבי בשנת [[תשמ"ז]] לערוך פרוזבול אף בסיום שנת השביעית.
אך גם בשנת ==בקבלה ובחסידות=={{ערך מורחב|נ' אלפים יובלות}}רבים מהראשונים מסבירים את עניינה של השמיטה כמקביל למחזור הכללי של סדר העולם, המתחלק תמיד במספר שבע: [[תשמ"ושבעת ימי השבוע]] עורר הרבי לפרסם בכל מקום אודות שנת , שבעת שנות השמיטה, ולערוך פרוזבול לפני שבע שמיטות מרכיבות את ה[[יובל]] והעולם כולו מתחלק לששת אלפי שנים וב[[ראש השנההאלף השביעי|אלף השביעי]] של שביעיתחרב{{הערה|אבן עזרא, רמב"ן, והציע שיהיה אברבנאל ו[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20764&st=&pgnum=120&hilite= ש"ך על התורה] ריש פרשת בהר. טעמי המצוות לריקאנטי מצוות למנות שמיטין ויובלות. ועוד.}}. ענין זה מיד אחרי התרת נדריםמובן מדברי חז"ל{{הערה|סנהדרין צז, א.}}: {{ציטוטון|אמר רב קטינא: שית אלפי שני הוו עלמא וחד חרוב . . תניא כותיה דרב קטינא: כשם שהשביעית משמטת שנה אחת לז' שנים, כך העולם משמט אלף שנים לשבעת אלפים שנה, שנאמר: ונשגב ה' לבדו ביום ההוא}}.
====לפני שנת השמיטה====מצוה לפרסם דעת על פי הקבלה, שלימות העולם הקשורה למספר שבע מבטאת את [[רבינו הזקןעליית העולמות]] בשולחנו{{הערה|1=הלכות הלוואה, לח.}} וזלה"ק: "וזמן הפרוזבול הוא לכתחילה בסוף השישית לפני ביום ה[[ראש השנהשבת]] של שביעית... מיד שקרא שמיטה לה' לא יגוש"{{הערה|הערת הרבי הנדפסת ב[[ספר המנהגים]], עמ' 86.}}. אף על פי ש"עכשיו לא נהגו בפרוזבול במדינות אלו"{{הערהעליית העולמות בשבת|שו"ע אדמו"ר הלכות הלוואה, לה.}}, אך ממה שכתב שם{{הערה|בסעיף לו.}} "וזמן הפרוזבול הוא לכתחילה בסוף השישית" אפשר ללמוד שלא רק "נעשית עליית העולמות בסיום כל ירא שמים יחמיר לעצמו לעשות פרוזבול"{{הערה|כמש"ש בסעיף לה.}}, אלא יש לנהוג כן לכתחילה{{הערה|[[לקוטי שיחותהשבוע]], כד, עמ' 316.}}. וכדי שלא ישכח לעשות את הפרוזבולובשמיטה נעשית עליית העולמות בסיום כל מחזור השמיטה, הטוב ביותר שיערבנו מיד אחר התרת נדרים, שבאותה שעה מזומנים לפניו בלאו הכי שלושה אנשים כשרים המהווים בית דין, ויכול לומר בפניהם את נוסח הפרוזבול "הריני מוסר לכם עד שבאלף השביעי תהיה העליה לאחר כל חובות שיש לי שאגבה אותם כל זמן שארצה"{{הערה|[[לקוטי שיחות]], ז, עמ' 356. וכך נהג הרבי ב[[ערב ראש השנה|ערבי ראשי שנים]] של שמיטה, והיה אומר את נוסח הפרוזבול אחר התרת נדרים (פרט לערב ר"ה [[תשי"ב]] שאמר את נוסח הפרוזבול - מתוך שו"ע [[אדמו"ר הזקן]] - לפני התרת נדרים).}}העבודה בששת אלפי השנים שקדמו לו.
== אופן עשיית הפרוזבול ==אך ישנו הבדל בין העליה בשבת ובין העליה בשמיטה: עליית העולמות בשבת היא בכל העולמות כולם, כך ש[[ספירת המלכות]] מתעלית אל [[זעיר אנפין]] שלמעלה ממנה, וכן הלאה, עד שגם [[ספירת החכמה]] שבאצילות מתעלית ל[[אריך אנפין]]. לעומת זאת עליית העולמות בשבת אינה אלא ב[[עולמות בי"ע]] המתעלים אל ספירת המלכות שבאצילות, אך לא מעבר לכך. בעולם האצילות עצמו אין עליה. מסיבה זו, איסורי השביתה ממלאכה בשמיטה הם רק מעבודת הארץ - "ושבתה הארץ" - המקבילה לספירת המלכות הנקראת [[ארץ]]; אך אין שביתה משאר המלאכות, כי שביתה זו היא רק כאשר ישנה עליה גם בשאר הספירות{{הערה|טעמי המצוות לרח"ו ריש פרשת בהר. הובא ונתבאר בדרך מצותיך - [https://chabadlibrary.org/books/zz/dm/1/18/index.htm איסור עבודת האדמה והאילנות בשביעית].}}.
אפשר להנהיג שהרב יצרף אליו שני אנשים כשרים ויכתוב ענינה של העליה בשמיטה ב[[עבודת השם]]: ה[[ביטול]] לקב"ה שנפעל בשמיטה איננו ביטול מוחלט ([[ביטול במציאות]]), אלא שהאדם נשאר במציאותו ועסוק בענייני החול שלו, אך יחד עם זאת בטל לקב"ה - [[ביטול היש]]. אך דוקא לכן ישנה מעלה מיוחדת לשמיטה, שבה האדם מחדיר את נוסח הפרוזבול, ואז יוכלו להצטרף לפרוזבול על ידי חתימה ועל ידי שליח לחתימה וכו'הביטול לקב"ה גם בענייני החול ובגשמיות העולם{{הערה|[[לקוטי שיחות]]חלק א, שיחת בהר. חלק ז, כדשיחת בהר א. חלק יב, עמ' 316שיחת בהר א סעיף ט.}}.
מחמת חביבותם של דברי סופרים (בנדון דידן - תקנת הפרוזבול), ומחמת החביבות שבהליכה בדרכי ==ראו גם==*[[אדמו"ר הזקןקרן השביעית]] ופסקיו (בעשיית הפרוזבול בכלל, ובערב שביעית בפרט), כדאי להשתדל להלוות כסף לרעהו, כדי שיוכל לקיים את ענין הפרוזבול בסוף שביעית{{הערה|[[לקוטי שיחות]], שם}}.
==לקריאה נוספת==
*[[זושא וולף]], '''שערי השמיטהשמיטה''', הוצאת [[לקט ביאורים ואמרות קודש בענייני שמיטה ומצוות הקהל, מתורת הרבי. מכון היכל מנחם]] ירושלים, תש"ס.
*'''כשהרבי התגייס למען החקלאים''', פעולותיו של הרבי בשנת השמיטה תשי"ב עבור החקלאים בכפר חב"ד, שבועון כפר חב"ד גליון 1930 עמוד 43
*קריאת כ"ק אדמו"ר הרש"ב לסייע לשומרי השביעית בארץ ישראל (תרע"א). (אג"ק כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב, חלק ב, עמ' תקמב).
==קישורים חיצוניים==
*זלמן קרזנובסקי, תרשימים הלכתיים בהפקת [[מכון הלכה חב"ד]]: '''[httphttps://beismoshiachmagazinechabadpedia.co.il/images/8/83/%D7%A4%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA_%D7%A9%D7%91%D7%99%D7%A2%D7%99%D7%AA.orgpdf פירות שביעית וקדושתן] {{*}} [https://katavotchabadpedia.co.il/2014images/5f/7f8/424974797239%D7%9E%D7%A6%D7%95%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%A4%D7%A7%D7%A8.html שביתה אוניברסליתpdf הפקרת פירות שביעית]'''{{PDF}}*[[זושא וולף]], סקירה מקיפה על הקשר בין מצוות השמיטה לגאולה'''[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15789&st=&pgnum=3&hilite= שערי שמיטה]''', בתוך הוצאת [[שבועון בית משיחהיכל מנחם]] {{קישור שבור|כירושלים, תש"ח תשרי תשפ"ב}}ס*הרב [[מאיר אשכנזי (כפר חב"ד)|מאיר אשכנזי]], '''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2021/07/04-07-2021-23-33-37-%D7%94%D7%9C%D7%9B%D7%95%D7%AAהלכות-%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%98%D7%94שמיטה-%D7%94%D7%A8%D7%91הרב-%D7%90%D7%A9%D7%9B%D7%A0%D7%96%D7%99אשכנזי.pdf הלכות שמיטה]''', לרגל שנת השמיטה תשפ"ב {{PDF}}{{אינפו}}*'''[http://www.teshura.com/teshurapdf/תשורה%20גורביץ-ליסון.pdf ובשנה השביעית]''', ליקוט מדברי הרבי אודות שנת השמיטה, תשורה משמחת הנישואין של משפחת גורביץ, כסלו תשפ"ב {{PDF}}*'''[https://col.org.il/news/135741 לא לסמוך על 'קולות': הוראות הרבי בשנת השמיטה]''', פרק מתוך הספר 'אקטואליה בזווית חב"דית {{COL}}*הרב [[מרדכי מנשה לאופר]], '''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=1013&ArticleID=4172 קרבה שנת השבע]''' - פנינים מהרבי בקשר לשנת השמיטה*זלמן קרזנובסקי, '''[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2014/5/7/424974797239.html שביתה אוניברסלית]''', סקירה מקיפה על הקשר בין מצוות השמיטה לגאולה, {{שבועון בית משיח}} {{קישור שבור|כ"ח תשרי תשפ"ב}}*[https://chabad.info/beis-medrash/725275/ צפו: הלכות שמיטה בבית ובגינה • הרב שמעון פרבר]''' {{וידפו}}*'''הרב מאיר אשכנזי, [https://chabadcol.org.infoil/beis-medrashnews/712371/ הרב אליעזר ברוד בשיעור על "פרוזבול"134024 שנת השמיטה: מדוע חשוב לקנות ירקות בכשרות מהודרת?]''' {{וידפוCOL}}{{וידאו}}*הרב [[שניאור אשכנזי]], '''[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/5102035#utm_medium=email&utm_source=93_subscription_he&utm_campaign=he&utm_content=content שנה לא נורמלית לעם לא נורמטיבי: מי שובת מעבודה שנה שלמה?]''' {{וידאו}}{{בית חבד}}*'''[https://col.org.il/news/133395 "פרוזבול" ו"תקיעת שופר". מה הקשר134135 המכתב חושף: איך השפיעה השמיטה הראשונה על הכפר? רעיון לקראת ראש השנה ושנת השמיטה / מתורת הגאון רבי לוי יצחק שניאורסאהן]''' {{COL}}{{וידאו}}*'''[https://chabad.info/service/713528/ נוסח שטר פרוזבול למסירה לבית דין]''' {{אינפו}};מאמרים על השמיטה והגאולה באתר {{חב"ד בישראל}}*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=6136 שנת השמיטה בזמן הגאולה]'''{{*}} '''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=6040 שנת השמיטה בראי הגאולה]'''{{*}} '''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5818 מודעות לגאולה מהרגע הראשון]'''{{*}} '''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=2888 יש מה לאכול!]'''
{{הערות שוליים}}
 [[קטגוריה:יורה דעהשמיטה ויובל]]
משתמש אלמוני