פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 28 בתים ,  09:57, 21 ביולי 2022
== במקורות ==
בתורה שבכתב מתוארים מקרים רבים הקשורים בקנאה: קין מקנא בכך שהקב"ה קיבל דווקא את רבנו קרבנו של הבל והורג אותו{{הערה|בראשית ד, ה.}}, ה[[פלשתים]] מקנאים בהצלחתו של [[יצחק אבינו]] וסותמים לו את הבארות{{הערה|בראשית כו, יד.}}, רחל מקנאת בלאה על כך שזוכה לילדים ולקרבה גדולה יותר מיעקב{{הערה|בראשית ל, א.}} השבטים מקנאים ב[[יוסף הצדיק]] על כך שזוכה לחביבות מיוחדת מאביו מתגרה בהם ומשליכים אותו לבור במטרה להורגו ולבסוף מוכרים אותו לישמעאלים{{הערה|בראשית לז, כז.}}, [[שאול המלך]] מקנא ב[[דוד המלך]] שזוכה לתשבחות גדולות יותר מהעם ומנסה בהמשך להרוג אותו{{הערה|שמואל א' יח, ח.}}, ועוד.
המשנה באבות{{הערה|פרק ד' משנה כ"א, על פי דברי הפסוק במשלי יד, ל: "ורקב עצמות קנאה".}} מונה את הקנאה בין הדברים המוציאים את האדם מהעולם.
===קנאה חיובית===
בשונה מהקנאה הגורמת לאדם לשפלות ונחיתות, כאשר האדם מקנא בחברו והדבר גורם לו להשקיע ולהתאמץ יותר על מנת להצליח, הופכת הקנאה לדבר חיובי ומועיל{{הערה|1=ראו [https://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/pardes/pardes19-s2.pdf פרד"ס חב"ד 19 עמוד 261: מעלותיה של קנאה חיובית].}}, כמאמר חז"ל: {{ציטוטון|קנאת סופרים – תרבה חכמה}}{{הערה|מסכת בבא בתרא כא, א.}}, ובדומה לכך בדברי שלמה במגיל במגילת קהלת{{הערה|פרק ד' פסוק ד.}}: "וְרָאִיתִי אֲנִי אֶת כָּל עָמָל וְאֵת כָּל כִּשְׁרוֹן הַמַּעֲשֶׂה – כִּי הִיא קִנְאַת אִישׁ מֵרֵעֵהוּ"{{הערה|וראו ילקוט שמעוני תהלים סימן תשכח אמר הקב"ה: תקנא!, שאלמלא הקנאה אין העולם עומד, אין אדם נוטע כרם, אין נושא אשה ואין בונה בית. אלמלא שקינא אברהם במלכי צדק, לא היה קונה שמים וארץ". בראשית רבה ט', ז' שכתבו על כך שאלולי יצר הרע - לא בנה אדם בית ולא נשא אשה ולא הוליד ולא נשא ונתן.}}.
וכך קבע הרבי בפתגם שכלל ב[[לוח היום יום]] אותו ערך: "בעניינים הגשמיים צריך להסתכל במי שהוא למטה ממנו, ולהודות להשי"ת כי טוב על חסדו אתו עמו. בעניינים הרוחניים צריך להסתכל במי שהוא למעלה ממנו ולהתחנן לה' שייתן לו
משתמש אלמוני