פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 7,157 בתים ,  23:18, 3 במרץ 2021
מ
החלפת טקסט – "{{הערות שוליים|}}" ב־"{{הערות שוליים}}"
{{לעריכה|סגנון מועתק, לא אנציקלופדי}}'''צֶלֶם''', או '''צֶלֶם אֱלֹקִים''', הוא הכינוי המופיע בתורה לדפוס והצורה שבה נברא [[אדם הראשון]]: {{ציטוטון|וַיִּבְרָא אֱלֹקִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹקִים בָּרָא אֹתוֹ}}{{הערה|בראשית א, כז.}}. בריאתו של האדם "בצלם", או "בצלם אלוקים", מופיעה בתורה ובדברי חז"ל במקומות נוספים{{הערה|בראשית א, כו. נח ט, ו. אבות פרק ג משנה יד.}}. פירושים רבים ניתנו למשמעותו של ה"צלם", ולדמיון שיש בין האדם לבין בוראו. ב[[תורת הקבלה]] ו[[תורת החסידות|החסידות]] מתייחס ה"צלם" לעיתים ל[[נפש השכלית]], שבזכותה יכול האדם לבחור בין טוב לרע, והיא ה[[ממוצע המחבר]] בין ה[[נפש האלוקית]] ובין ה[[נפש הבהמית]]; ולעיתים ל[[נפש האלוקית|נשמה האלוקית]] שבאדם, הנקראת גם היא "צלם". בחסידות מבואר שלנשמה חלקים שונים, הנרמזים בשלושת אותיות המילה "צלם" - [[צ]]', [[ל]]' ו[[ם]]', או בשני הביטויים "בצלמו" ו"בצלם אלוקים".
==הצלם==פירושים רבים ניתנו למשמעותו של ה"צלם הוא חלק ממוצע ", ולדמיון שיש בין ההאדם לבין בוראו. ב[[אורותתורת הקבלה]] והו[[כליםתורת החסידות|החסידות]] ועל ידו שורה האור בהכלי. וכמו שמבואר{{הערה|בע"ח שער כ"מתייחס ה פ"א המתחיל ענין הצלם באמיתית נלעצלם"ד כו'}} כי בחינת צלם הוא בחינת ל[[נפש השכלית]] , שבזכותה יכול האדם לבחור בין טוב לרע, והיא ה[[ממוצע המחבר הצורה והחומר, שהוא ]] בין ה[[נפש האלהיתהאלוקית]] עם ובין ה[[נפש הבהמית]] לברר בירורים. בנשמה האלוקית ישנם כמה דרגות, כי נפש הבהמית הוא בחינת והם נרמזים במילה "צלם" - הממוצע המחבר בינה לגוף: או בשלושת אותיות המילה "צלם" - [[בהמהצ]] פשוטה', ונפש השכלית היא בחינת [[קליפת נוגהל]], מעורב טוב ורע{{הערה|1=' ו[[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/13/47c&search=%D7%A6%D7%9C%D7%9D ליקוטי תורה פרשת בחוקותים]]}}', או בשני הביטויים "בצלמנו" ו"כדמותנו", או "בצלמו" ו"בצלם אלוקים".
לכל חלק מחמשת חלקי [[נפש]] רוח נשמה חיה יחידה, יש צלם מיוחד, כן בכל ארבעת העולמות [[אצילות בריאה יצירה עשייה]]. צלם האדם שמורכב מכל חמשת העולמות, כלול מכל צלמים אלו{{הערה|שם=עח|עץ חיים היכל ז"א שער הצלם}}. הצלם הוא בבחינת המלאכים שבאדם עצמו, דהיינו [[יצר הטוב]] ויצר הרע{{הערה|שם=עח}}, והוא סוד לבוש הנשמה, שעל ידה מתלבשת באדם{{הערה|1מקור המושג==עהמושג "צלם"ח שם, [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/627/1/6/32&search=%D7%A6%D7%9C%D7%9D אדמו"ר המהרצלם אלוקים"ש]}}==חלקי הצלם==יש בצלם שני חלקים, חלק אחד בתוך האדם בבחינת אור פנימי, וחלק שני המקיף את האדם{{הערה|1=- מופיע בתיאור בריאת [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/18/51b&search=%D7%A6%D7%9C%D7%9D ליקוטי תורה פרשת שלח]}}. החלק המקיף הוא [[אותיותאדם הראשון]] ל' ומ' שבצלם, הנקראים "מזל" האדם (כמאמר הגמרא ב[[איהו לא חזי מזלייהו חזיבריאת העולם|סיפור הבריאה]]), והם שורים באדם רק לאחר שזיכך את חומרו וגופו, והוא כח השכלי שמכח הנשמה:{{הערהציטוט|1מרכאות=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furlכן|מקור=/adhaam/tshu/2/6d/6d&searchבראשית א, כו|תוכן=%D7%A6%D7%9C%D7%9D שערי תשובה לאדמו"ר האמצעי, ו' ב]נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ}}.===מ' דצלם===על ידי הצלם בא אור הנשמה לתוך הגוף ומאיר בו, ומכאן שורש השמחה והתענוג בעבודת ה', שהיא שמחה גשמית הנשפעת מכח הנשמה{{הערהציטוט|1מרכאות=[https://chabadlibrary.org/books/adhaam/ner/2/47a.htm אדמו"ר האמצעי, נר מצוה ותורה אור שער האמונה מזכן|מקור=שם, א]}}. והוא רוחניות המזל הנעלם המגדל ומוסיף כח העצם דהיינו כמו שאנו רואים בגידול כח עצם השכל בתינוק מיום ליום שהוא בא מכח הנעלם מ"ם דצלם כו' שמכה ומגדל בהעלם לכח עצם שכלו שיהיה יותר מוכן ומוצלח להמציא מיני התחכמות יתירה מכפי כח עצם שכלו הראשון כמו שכתוב ימים ידברו כו' כידוע, והוא משפיע בבחינת ההעלם במה שנמצא חומר [[היולי]] הפשוט{{הערהכז|1תוכן=[https://chabadlibrary.org/books/adhaam/pirush/2/index.htm אדמו"ר האמצעי, פירוש המילות - ומעשה ידיו מגיד הרקיע, יוַיִּבְרָא אֱלֹקִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, ג]בְּצֶלֶם אֱלֹקִים בָּרָא אֹתוֹ}}.
וגם בפסוקים מאוחרים יותר נזכר מעין זה:{{ציטוט|מרכאות=כן|מקור=בראשית ה, א|תוכן=בְּיוֹם בְּרֹא אֱלֹקִים אָדָם בִּדְמוּת אֱלֹקִים עָשָׂה אֹתוֹ}}{{ציטוט|מרכאות=כן|מקור=נח ט, ו|תוכן=שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ, כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹקִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם}} =ל' דצלם=משמעות המושג==מיפרשנים רבים התייחסו לפסוקים אלו ודנו במשמעותם. כמה מהם לא קיבלו את הפירוש שפסוקים אלו מצביעים על דמיון בין האדם לבין ה', מחשש ל[[שלילת הגשמות|הגשמה]], והציעו פירושים אחרים:*יש שפירשו שהאדם נברא בצלמם וכדמותם של ה[[מלאכים]] (בהתאם להקשר הדברים, שהקב"ה אמר לפמליא של מעלה "נעשה אדם בצלמנו כדמותנו"), וגם המילה "בצלם '''אלוקים'''" מתייחסת למלאכים הנקראים "אלוקים"{{הערה|רשב"ם, חזקוני בראשית א, כו. ספר הכוזרי ד, ג שנה עד כ.}}.*יש שפירשו שהכוונה לדמיון האדם לצורה שבה ה' שנה גדל האדם גידול שני והוא בעצם כח השכל שבמוח מתגלה לנביאים - "[[פני אדם]]" שב[[חכמה ובינהמרכבה]]{{הערה|רמב"ן בשם הרוקח (כתבי רמב"ן חלק א' ע' שמו). כלי יקר בראשית שם. וראה אור התורה ראש השנה כרך ו' ע' ב'תלח.}}.*יש שפירשו את הלשונות "צלמנו", "צלם אלוקים" - בתור ה"צלם" '''של''' אלוקים, כלומר הצורה השייכת לאלוקים שאותה הוא בחר (כמו "הר אלוקים" וכדומה){{הערה|רס"ג בראשית שם, ובהאמונות והדעות ב, ט.}}.==="צלם אלוקים" - דמיון האדם לבוראו===אמנם, רבים פירשו שהכוונה היא לדמיון בין האדם לבוראו (וכדלהלן); ובכל זאת אין כאן הגשמה, כי מדובר בדמיון בענין רוחני ולא בצורה גשמית{{הערה|כמו הפסוק "דמיתי לקאת מדבר" - שאינו שייך להתפעלות הלב כלל רק להשכיל השכלות עמוקות שיתחזק כח השכל ממקורודמיון לצורתה אלא לצערה (מורה נבוכים חלק א פרק א).}}.*יש שפירשו שהאדם דומה לה' בכך שניתן לו [[שכל]]{{הערה|מורה נבוכים שם, עד שהמדות שבלב נגררים אחר השכלובהלכות יסודי התורה פרק ד הלכה ח. פירוש זה מובא בחסידות (יהל אור המצויין להלן) בקשר לביאור שהצלם הוא הנפש השכלית.}}. *יש שפירשו שהאדם דומה לה' בכך שהוא היחיד שיש לו [[בחירה חופשית]]{{הערה|דרך חיים למהר"ל אבות פרק ג משנה טו.}}.*יש שפירשו שהאדם דומה לה' בשליטה שיש לו על הנבראים{{הערה|רס"ג ור"י בכור שור בראשית שם.}}.*יש שפירשו שהדומה לה' היא הנשמה, ונעשה לבו ברשותושהיא נצחית ואינה אובדת כמוהו{{הערה|ראב"ע בראשית שם.}}. =="צלם" - צורת הגוף==נאמר בפסוק{{הערה|שם=אך|תהלים ט, שהמוח שליט על הלבז.}} {{ציטוטון|אַךְ בְּצֶלֶם יִתְהַלֶּךְ אִישׁ}}, וזהו ומפסוק זה למדו ב[[אהבהתלמוד ירושלמי]] ויראה שבשכל עצמו שהן רק בבחינת השכל אלקי ומוח שליט על הלב{{הערה|שבת פרק א הלכה ב.}}: {{ציטוטון|כל האומר שמועה מפי אומרה יהא רואה בעל השמועה כאלו הוא עומד כנגדו, ומה טעמא: אך בצלם יתהלך איש}}{{הערה|יש להעיר שכמה ממפרשי התהלים שם פירשו את מילת "צלם" במשמעות שאינה קשורה לענייננו - מלשון "צלמות" (רש"י, מצודות, רד"ק).}}. כלומר: האיש הלומד עליו להעמיד לנגד עיניו את ה"צלם", דמות דיוקנו, של בעל השמועה, ודבר זה מסייע להבנת הלימוד. בחסידות מבואר שאף שהכוונה הפשוטה ב"צלם" היא לצורת גופו הגשמי, וזה תלוי במזל דוקא דמזל מחכים להוסיף אור בעצם החכמה מאיןשאותה יש לצייר - הרי זה מכיוון שצורת האדם הגשמית קשורה עם צורת האדם הרוחנית, והוא למשהם [[עשר כוחות הנפש|עשר כוחות נפשו]] המקבילים ל[[עשר הספירות]]. ואדרבה - ב"ד דצלם דלמצלם"ד זה נמצא ה[[עצם]] של בעל השמועה, יותר מאשר בשמועה עצמה (שהיא רק חכמתו ולא הוא חב"ד עצמו שנתגדל ממקור החכמה){{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/zz/yahel/1/34/148.htm יהל אור לתהלים שם]. [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=שערי תשובה31643&st=&pgnum=157 ספר המאמרים עת"ר ס"ע קמט] ואילך.}}. =="צלם" - נפש השכלית==בחסידות מבואר שה"צלם" הוא ה[[נפש השכלית]], שהיא ממוצע בין ה[[נפש האלוקית]] וה[[נפש הבהמית]]{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/13/47c.htm ליקוטי תורה בחוקותי מז, ג].}}. ===מ' דצלםההבדל בנפש השכלית בין יהודי וגוי==={{להשלים|לקו"ש חט"ו שבדף השיחה}} =="צלם" - חלקי הנשמה האלוקית==מבמקומות רבים בחסידות מבואר שב"צלם" נכללים כמה דרגות שונות, המתאימים לדרגות הנשמה האלוקית (והכוונה היא, שכיוון ש"צלם"ם דצלם הוא גידול הגהממוצע בן האורות לכלים, בין הנפש האלוקית לגוף, כנ"ל - לכן נכללים בו כל דרגות הנשמה האלוקית{{הערה|1=[אור התורה בא חלק ז ע' שמבן כב' עד ע' שנה שהוא תרמו].}}).===שתי הדרגות "בצלמו" ו"בצלם אלוקים"===ב[[מקיפיםספר הזוהר]] {{הערה|חלק ג קיז, א.}} מבואר שכפילות הלשון "בצלמו" ו"בצלם אלוקים" מרמזת לשני ענינים שונים - דרגות שונות. בחסידות מבואר בענינם של השתי הדרגות, ש"בצלמו" - היא דרגת הנשמה שלמעלה שאינה יורדת ומתלבשת ב[[גוף]], אלא נשארת בבחינת [[רצוןמקיף]] ; ו"בצלם אלוקים" - היא דרגת הנשמה היורדת לתוך הגוף{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/30/36a.htm לקוטי תורה תצא לו, סע"א]. אור התורה ואתחנן ע' ק. ועוד.}}. בדרגת הנשמה שלמעלה, שנבראה "בצלמו" - מאיר הביטול בדרגת [[תענוגיחודא עילאה]], ובדרגת הנשמה שלמטה, שנבראה "בצלם אלוקים" - מאיר הביטול בדרגת [[יחודא תתאה]]{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/zz/oht/otb4/2/1/1262.htm אור התורה מטות ע' א'רסב] ומקור השכל שנקרים .}} ===שתי הדרגות "בצלמנו" ו"כדמותנו"===במקומות מסויימים בחסידות מבואר ששני החלקים בנשמה נרמזים במילים "בצלמנו" ו"כדמותנו" - "בצלמנו" הוא הדמיון ל[[כחבעצמותו יתברך]] כביכול, ו"דכדמותנו" (ובכ' הדמיון) הוא הדמיון לבחינת [[ממלא כל עלמין]]{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/23/82a.htm לקוטי תורה מטות פב, והוא להוסיף א]. ראה באריכות אור בעצם אור הכתר שהוא הרצוןהתורה מטות שם ס"ע א'רנט ואילך, ושם מקשר את שני הביאורים ("בצלמו" "בצלם אלוקים", ו"בצלמנו" "כדמותנו").}}. המילה "צלם" מתארת צורה עצמית - כלומר, ציור של דבר שאינו מופרד ממנו, אלא הוא חלק מחומר הדבר, וגם בעצם הכח המשכיל הכמו צורת אותיות שבחותם שהיא חלק מגוף החותם - ולכן מתייחסת לאורות של [[היוליעולם האצילות]] שעליו נאמר , שאינם נפרדים מעצמות המאציל; והמילה "יהיב חכמתא לחכימיןדמות" כידועמתארת צורה לצורה - כלומר, ציור של דבר הדומה לציור המקורי - ולכן מתייחסת לאור של עולם האצילות כפי שהוא מתלבש בכלים של [[עולמות בי"ע]]{{הערה|שם1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15911&st=&pgnum=23 ספר המאמרים תרס"ג ע' יד] ואילך.}}. ===שלושת הדרגות צ', ל' ום' של "צלם"===שערי תשובהבמקומות מסויימים בחסידות מבואר שחלקי הנשמה - המתלבשת בגוף, ושבבחינת מקיף - מחולקים לשלושה חלקים, הנרמזות באותיות המילה "צלם" עצמה{{הערה|1=ראה בכל זה [https://chabadlibrary.org/books/adhaam/tshu/2/index6d.htm שערי תשובה זו, ד] ואילך. [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15911&st=&pgnum=22 ספר המאמרים תרס"ג ע' יג] ואילך. וראה [אור התורה וישלח רמא, א]שמקשר בין שני הביאורים ("בצלמו" ו"בצלם אלוקים", וצ' ל' ם' דצלם).}}: *'''[[צ]]''' - רומזת לחלק הנשמה המתלבש בגוף - [[כוחות פנימיים|הכוחות הפנימיים]], [[נר"נ]], הכוללים תשעה כוחות ([[חכמה]], [[בינה]], [[דעת]], [[חסד]], [[גבורה]], [[תפארת]], [[נצח]], [[הוד]] ו[[יסוד]]), וכל אחד מהם כלול מעשר, ובסך הכל תשעים - צ'.*'''[[ל]]''' - רומזת למקיף של הנשמה שאינו מתלבש בגוף, [[מקיף הקרוב]] - [[חיה (חלק הנפש)|חיה]] שבנפש, שבה נכללים שלושת הכוחות חכמה, בינה ודעת הכלולים מעשר, ובסך הכל שלושים - ל'.*'''[[ם]]''' - רומזת למקיף של הנשמה שאינו מתלבש בגוף, [[מקיף הרחוק]] - [[יחידה]] שבנפש, שבה נכלל (בנוסף לחכמה, בינה ודעת) גם ה[[כתר]], וכשארבעתם כלולים מעשר בסך הכל ארבעים - מ'. הפסוק{{הערה|שם=אך}} "אך בצלם יתהלך איש" נדרש בחסידות למשמעותו הפנימית, ש"[[איש]]" היינו ה[[מידות]], ועל ידי הצלם נעשה "יתהלך איש" - הגדלת המידות. בהגדלה זו ישנם שלושה שלבים - [[מוטבע מורגש מושכל|מוטבע, מורגש ומושכל]], השייכים לשלושת החלקים צ' ל' ם' שבצלם: בתחילה כשנולד האדם - מידותיו הם קטנות, ומתחיל להאיר בו השכל כדי להגדיל את מידותיו ושידע להבחין בין טוב לרע, עד גיל י"ג שנה שאז מאיר בו בשלימות השכל עבור הנהגת המידות - צ' דצלם. אחר כך, מגיל י"ג עד כ' שנה, מאיר בו השכל יותר כך שיהיה אדם שכלי, שמידותיו יונהגו לפי השכל שישלוט עליהם - ל' דצלם. ומגיל כ' ועד ע' שנה גדל אצלו גם ה[[רצון]] וה[[תענוג]] שלמעלה מהשכל, וכן שלימות השכל ([[מוחין בעצם]]), כך שביכלתו להתעמק בהשכלות כשלעצמן בלי שייכות למידות - ם' דצלם{{הערה|שערי תשובה וספר האמרים תרס"ג שם.}}. ==פגם העוונות בצלם אלוקים=={{להשלים|שערי תשובה, דרך חיים, אור התורה מטות הנ"ל}} {{הערות שוליים|}}
[[קטגוריה:נפש]]