פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 395 בתים ,  17:49, 21 באוגוסט 2022
מ
החלפת טקסט – "קנאה " ב־"קנאה "
[[קובץ:פלישתים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|רחוב פלישתי משוחזר בקובץ רבדים]] '''פלשתים''' הוא עם המוזכר ב[[תנ"ך]]. ב[[תורת החסידות]] מהווה שם זה כינוי ל[[קליפה]], שמשמעותה היא הרחבה בענייני [[הוללות]] ו[[ליצנות]], כמשמעות "פלשת" ב[[לשון הקודש]] הוא פתיחה והרחבה.
==היסטוריה==
מוצאם של {{להשלים|סיבה=שמשון הגיבור ועוד}}עם פלשתים הפלשתי הוא מבני מצאצאיו של [[חם]] בנו של [[נח]], כמסופר בתורה{{הערה|בראשית י, ו-יד.}}: "ובני חם כוש ו[[מצרים]].. ומצרים ילד..את פתרסים ואת כסלחים אשר יצאו משם פלשתים" . מפרשי המקרא חלוקים בדעתם בפירוש הכתובים. לפי פירושו של בייחוסם לדעת [[רש"י]] הפלשתים היו ממזרים, לפי שהיו פתרסים וכסלחים מחליפים נשותיהם אלו לאלו, עם אלו. פירוש זה יסודו בדרשת ח חז"ל במדרש רבה.{{הערה|שם=ברא"ר|1=דברי רבי אבא ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14385&st=&pgnum=86 בראשית רבה לז, ה.]}} אולם ה[[רמב"ן]] לעומת רש"י טוען שבפשטות הם שהמשמעות הפשוטה של הפסוק הוא שהם היו חלק מעם כסלחים ושמם פלשתים נקרא על שם מקום נגזר ממקום מגורם בערי פלשת.
מושבם של הפלשתים היה בסביבת מגורם של ראשי משפחת בני חם.{{הערה|רמב"ן בראשית י, יג.}} והוא באזור דרום מזרח ים התיכון בין ארץ מצרים לארץ כנען.{{הבהרה|יש להרחיב את שמות הערים}} עיר בירתם היא העיר גרר.{{הערה|רמב"ן בראשית כא, לג.}} על העיר בקשר לעיר [[באר שבע]] חלוקים המפרשים אם הייתה חלק מארצם. [[הרמב"ן ]] טוען שכן , אולם אחרים חולקים עליו.{{הערה|ספורנו בראשית כא, לג.}}
במשך שנים רבות התגוררו [[האבות ]] [[אברהם]] ו[[יצחק]] בארץ פלשתים. מגורם בשהותם שם גרר משא סבלו מסכסוכים רבים שהובילו פעמים מספר להסכמים ומשא ומתן והסכמים בקשר לסכסוכים שונים. אברהם אבינו התגורר בארץ פלשתים עשרים ושש שנה,{{הערה|בראשית כא, לד. בראשית רבה נד, ח.}} מגיל 99 עד 125.{{הערה|עפ"י על פי ביאור [[רש"י ]] שם, בשם סדר עולם.}} בעת שהותו שם נחטפה אשתו [[שרה]] עבור מלכם [[אבימלך]]. היא הוחזרה רק אחרי אזהרת הקב"ה ' ועונשו. כמו כן הפלשתים בשהותו שם גזלו ממנו הפלשתים את בארותיו. לבסוף , נשבעו אברהם ואבימלך ועשו ברית שלום ביניהם. ולמרות זאת לאחר מותו סתמו הפלשתים את בארותיו. לדעת [[הרמב"ן ]] שעיר באר שבע היתה הייתה חלק מארץ פלשת נמצא שגם צווי גם הצווי על [[עקידת יצחק]] היה כששהה שםבשהותו בארץ פלשת.{{מקור|קיים דיון ברמב"ן על כך (כמדומה שלדעת [[רש"י ]] היה בחברון}} לאחר מות אברהם בשנת ב'קכג{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46817&st=&pgnum=65 סדר הדורות כרך א ע' 42].}} התגורר יצחק בנו בארץ פלשתים וגם הוא כאביו סבל מהצקות. בתחילה בקשר לאשתו [[רבקה]], עד שהוצרך לאזהרה מאת אבימלך לאנשי העיר. לאחר מכן מתוך [[קנאה ]] בהצלחתו הרבה גורש מהעיר והתיישב בנחל גרר קרוב לעיר. אולם גם שם סבל ממחלוקות עם רועי העיר אודות בארותיו.
חחז"ל{{הערה|שם=ברא"ר}} אומרים שבטבעם היו גיבורים ונקראו פלשתים שהיו "גיבורים מפולשים ומפורסמים"{{הערה|ביאור המתנות כהונה ועץ יוסף שם.}} כמו כן אמרו חחז"ל{{הערה|מסכת עבודה זרה יט, א.}}: "פלשתים [[ליצנות|ליצנים]] היו". פרשני המקרא דנו המפרשים דנים אם מטבעם היו פרוצים בעריות יותר מאנשי כנען שלכן בעת שבא אברהם למחיצתם חשש יותר משהותו בארץ כנען.
==עניינם על פי החסידות==
אודות תכונת הליצנות שהיתה שהייתה בהם מבואר בחסידות,{{הערה|תורה אור תחילת פרשת תולדות, תורת חיים בראשית קמג, ג ועוד.}} ששמם הוא מלשון פלשת כדבר הפתוח מכל צד כ"מבוי המפולש"{{הערה|משנה עירובין סוף פרק ט.}} וכנקב המפולש שחודר מעבר לעבר. והוא לפי שהליצנות עניינה השמחה הנובעת מתוך פתיחת הנפש ופיזורה ביותר.
יניקתם של קליפת פלשתים הוא מהמשכת והתפשטות חסד של קדושה מטה מטה עד שבאפשרותם לקבל יניקה ממנו. "כי זה לעומת זה עשה האלקים"{{הערה|קהלת ז, יד. וראה [[תניא ]] פרק ו.}} שכשם שישנו בקדושה מידת החסד, כך ישנו במידות של קליפה מידה החסד דקליפה. גם בעבודת האדם ישנם שני העניינים: מידת האהבה והשמחה בדבקות בה' בפילוש ובהתרחבות ביותר (ודרגה זו היא בחינת פלשתים בקדושה{{הערה|שם=בשלח|תורה אור [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/15/61d.htm בשלח סא, ד].}}). וכן ישנו מידה זו כפי שהיא בקליפה ההוללות והליצנות שמתבטא גם ב"הרחבת פיו כרצונו לדבר מה שלבו חפץ והיא שמחה של הוללות ואין מעצור לרוחו".
ומהסתעפות המידות כפי שהם בקדושה (הן בעולמות והן באדם הפרטי) יסתעף מזה מידות החסד וליצנות דקליפה.
ולכן מסופר בתורה{{הערה|בראשית כא, כה. כו, טו.}} שהפלשתים גזלו וסתמו את בארותיו של [[אברהם אבינו]] היות ומידת אברהם הוא [[מידת החסד ]] דקדושה. והם בהתנגדותם למידה זו סתמו את בארותיו שמורים על השפעת החסד בעולם. אולם כוחם הוא רק על [[מידת החסד ]] דקדושה ולא על מידתו של [[יצחק אבינו]] - [[מידת הגבורה ]] (שענינה בעבודת האדם הוא [[יראת ה']]) לכן חזר יצחק וחפר את בארות אביו אברהם.
הסיבה לכך שאין בכוחם לנגד למידתו של יצחק הוא מב' טעמים:
# היות ומידת האהבה והשמחה לאלוקות בא באופן 'מורגש' שנרגש אצל האדם האוהב מציאותו - 'יש מי שאוהב', וחסר בה הרגש ה[[ביטול]] וזה שורש לנתינת מקום ליניקה. לכן בהתעוררות מידת היראה והקבלת עול, שהיא "ראשית העבודה ועיקרה ושרשה"{{הערה|תניא פרק מ"א.}} שעניינה הוא הביטול וההעדר הרגשת עצמו. זה מסיר את היניקה שיש לקליפה ממידת האהבה.
עניין זה מרומז גם בסיפור התורה אודות [[יציאת מצרים]] שמסע בני ישראל היה דרך המדבר "ולא נחם אלקים דרך ארץ פלשתים כי קרוב הוא כי אמר אלקים פן ינחם העם בראתם מלחמה ושבו מצרימה"{{הערה|שמות יג, יז.}} יציאת מצריים מצרים היא יציאת הנפש מהגלות הפנימית.{{הערה|ראה גם כתר שם טוב [http://www.chabadlibrary.org/books/bsht/kst/1/110b.htm עמוד קי-ב].}} ועל זה אמר שאין זה דרך לבוא מיד לשמחה הגדולה (פלשתים בקדושה) מחשש שיפול בעת מלחמה בליצנות (פלשתים בקליפה) וישוב למצרים. אלא יש תחילה ללכת "דרך המדבר ים סוף" שעניינה בעבודת האדם קבלת עול מלכות שמים בקיום המצוות ואז יש שמירה לשמחה שלא יפול בעת מלחמה.{{הערה|שם=בשלח}}
==שרש יניקתם==
העבודה זרה של פלשתים הוא דגון{{הערה|שמואל-א ה, ב.}} על שם דג. משום שקליפת פלשתים שרשם בקליפת מצרים, לכן כשם שעבודה זרה של מצרים הוא תנין,{{הערה|שפרעה מכונה:"תנין הרובץ בתוך יאוריו" (יחזקאל כט, ג).}} כך עבודה זרה שלהם הוא דג. ושרש יניקתם בנשמות ב[[נשמה|נשמות]] ישראל בזמנם היתה הייתה בנשמת [[שמשון הגבור]] שהוא משבט [[דן]] שנמשל לנחש "יהי דן נחש"{{הערה|ויחי מט, יז}}.{{הערה|[http://www.chabadlibrary.org/books/magid/ot/13/77.htm אור תורה עמוד עז].}}
==לקריאה נוספת==
* [[אדמו"ר הזקן]] - [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15886&hilite=3aebb142-8814-4d1f-90b8-c922fe63646c&st=%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%A2%D7%99&pgnum=174 תורה אור - תחילת פרשת תולדות].
==ראו עודגם==
*[[אבימלך (מלך פלישתים)]]
{{הערות שוליים|טורים=כן}}[[קטגוריה:ערכים במבט החסידותאומות העולם]]