פתיחת התפריט הראשי

שינויים

הוסרו 736 בתים ,  12:43, 3 ביולי 2023
על פי תורתנו הקדושה צפוי מראש מצב ניסיון שבו '''נגלה וחוזר ונכסה''', הוא ביטוי בו מתארים [[מלך המשיחחז"ל]] יתכסה מבני ישראל את אחד מהשלבים בביאת המשיח, כאשר מתכסה המשיח לאחר התגלותו הראשונה, ולאחר מכן תתרחש ההתגלות המלאה.
כתוב בספרים<REF>כלי יקר ==דברי חז"ל==במדרש רבה{{הערה|1=ראה שמות ה, כ. במדבר י"א, ב. רות ה ו.}} מקבילים חז"ל בין [[משה]] הגואל הראשון לבין [[מלך המשיח]] הגואל האחרון, כאשר בדומה לגאולת מצרים בה נעלם הגואל - משה רבנו למשך מספר חודשים, כך הגואל האחרון, יתגלה, יתכסה, ויחזור ויתגלה:{{ציטוט|תוכן=ר' ברכיה בשם ר' לוי: כגואל ראשון כך גואל אחרון, אמה הגואל הראשון נגלה וחזר ונכסה מהן.. אף גואל אחרון נגלה להם וחוזר ונכסה מהם.</REF> שכאשר חושך הגלות מתגבר |מקור=רות פרשה ה סימן הוא לכך שהו.|מרכאות=כן}}[[גאולהרש"י]] קרובה, בפירושו ל[[ספר דניאל]] כותב:{{ציטוט|תוכן="אשרי המחכה וגו'" - ארבעים וחמש שנים נוספים על חשבון העליון שעתיד משיחנו להתכסות אחר שנגלה וישוב ויתגלה וכן מצינו במדרש רות וכן יסד ר' אלעזר הקליר (בסילוק יוצר פרשת החודש) ויתכסה מהם שבועים ששה.|מקור=דניאל י"ב י"שבכל יום סמוך לעלות השחרב.|מרכאות=כן}}קיימים מקורות נוספים{{הערה|1=רבינו בחיי שמות ה, החושך מחשיך ביותר מן חשכת הלילהכ"ב בסופו. שיר השירים רבה פ"ד וברמב"ן. רות רבה פ"ה. תורת משה שמות ה, ואחר כך כב. ראה אור השחר בוקע ועולההחמה על הזוהר שמות ז, ב. ויקהל ריב, א. ספר הגלגולים פי"ג. ראה גם המשך "בשעה שהקדימו" תער"ב חלק א' ע' תיט-כ. ועוד.}} המעידים על מצב זה של התכסות המשיח קודם התגלותו הסופית.
מלכות בית דוד דומה ללבנה, פעמים נגלית ופעמים נסתרת. בדורנו - הדור השביעי לאחרי גילוי אדיר של מלכות בית דוד במשך עשרות שנים, ואחרי שהרבי מודיע לכל העולם כי עומדים אנו על סף הגאולה ומלך המשיח כבר התגלה, ומעודד לעיני העולם כולו את ההכרזה על חייו הנצחיים כמלך המשיח - נראה לעינינו ההיפך, וביום [[ג' תמוז תשנ==שיטת הרמב"ד]] נעלם המלך המשיח מעיני עם ישראל.ם==
כתוב בחז[[הרמב"ל<REF>ראה שמו"ר הם]] בחיבור [[משנה תורה]] בסוף הלכות מלכים לא מביא פרט זה בפירוש כחלק מסימני מלך המשיח, כדאך [[הרבי]] מעיר{{הערה|1=[https://beta. במדב"ר י"א, גhebrewbooks.<org/REF> שלפני גאולת מצרים נעלם הגואל - משה רבנו למדין, כשםשגואל ראשון נגלה ונכסה וחוזר ונגלה, כך גואל אחרון, נגלה ונכסה וחוזר ונגלהpdfpager. מקורות רבים בנגלה<REF>רבינו בחיי שמות ה, כ"ב בסופו. שיר השירים רבה פ"ד וברמב"ן. רות רבה פaspx?req=16027&st=&pgnum=133&hilite= לקוטי שיחות ח"הט עמוד 105 הערה 74 בשולי הגליון]. תורת משה שמות ה, כב. רש}} שזה לא מוכיח שהרמב"י דניאל יב, יב. ועוד.</REF> ובנסתר <REF>ראה אור החמה על הזוהר שמות ז, ב. ויקהל ריבם שולל אפשרות זו להלכה, א. ספר הגלגולים פי"ג. וכן יסד ר' אליעזר הקליר בסילוק יוצר פרשת החדש). ראה גם המשך "בשעה שהקדימו" תער"ב ח"א ע' תיט-כ. ועוד.</REF> מעידים על ניסיון זה בתקופה כיוון שמביא כראיה לדמותו וסימניו של טרום ההתגלות הסופית. יש להזכיר גם על דברי חז"ל הידועים<REF>סנהדרין צזמשיח מ[[בן כוזיבא]], א.</REF> שמשיח בא בהיסח הדעתשהסתתר במערות משך זמן לפני התגלותו.
הרבי עצמומקביל את שתי הופעותיו של מלך המשיח - התגלותו הראשונה שלפני הכיסוי, כשבוע לפני כוהתגלותו המושלמת שלאחר הכיסוי - לשני השלבים ההלכתיים שמונה הרמב"ז אדר תשנם{{הערה|הלכות מלכים פרק י"ב<REF>דבר מלכות פרשת כי תשא ס"זא הלכה ד'. ההדגשה איננה במקור.</REF> רמז עלמצב זה, וזה לשונו הקדוש}}: "נעשית ירידה לפי שעה (על דרך מה שנאמר [[בחזקת משיח]]"רגע קטן עזבתיךו"<REF>ישעי' נד, ז.</REF> ובחיצוניות (רק למראה עיניים), בכדי להביא את העליה שלא בערך, ולא רק עליה לרגע קטן (כנגד "רגע קטן עזבתיך"), אלא עליה. נצחית שאין אחריה הפסק כלל[[משיח ודאי]]". עד כאן לשונו הקדוש<REF>וראה דברים נפלאים של ; וכן לשני השלבים בהתגלות משיח המוזכרים במכתב [[אדמו"ר האמצעיהרש"ב]] בהקדמה ל{{הערה|1=[http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31622&st=&pgnum=361&hilite= אגרות קודש אדמו"[[שער האמונה]ר הרש"ב חלק א' ע' שט]ואילך.}}: "בן דוד" ו"דוד"{{הערה|1=[http://beta.hebrewbooks.<org/REF>pdfpager.aspx?req=16027&st=&pgnum=408&hilite= לקוטי שיחות חלק ט' ע' 381 בהערה].}}.{{להשלים|פיסקא=כן}}
ידוע<REF>שמות לב, א ובפרש==אופן ההתכסות==ממדרשי חז"ל לא ברור איך בדיוק תהיה התכסותו של משיח. האריז"ל{{הערה|ספר הגילגולים פרק י.</REF> שבעת עליית משה רבנו להר סיני לאחרי מתן תורה לקבל את }} כותב {{ציטוטון|כמו שמצינו במשה רבינו ע"ה[[תורה]] ואת הלוחות, הבטיח להם שיחזור לאחר ארבעים שעלה לרקיע בגוף ונפש והיה שם מ' יום, כך משיח יזכה לאותה הנשמה ויכיר בעצמו שהוא המשיח... ביום הארבעיםואחר כך יתגנז המשיח בגוף ונפש}}, התעכב כמו שעלה משה מלבוא, והשטן הראה להם דמות משה מת בשמים, בני ישראל לא עמדו בניסיון וחטאו בחטא העגלרבינו אל [[הר סיני]] לקבל את התורה, רק שבט לוי עמד בניסיוןואחר כך יתגלה שוב. {{להשלים|פיסקא=כן}}
בכתבי האריז"ל<REF>"ארבע מאות שקל כסף" ע' רמ"א==זמן ההתכסות==ישנם כמה דיעות החלוקות לכאורה בהגדרת זמן הכיסוי. במדרש רבה{{הערה|רות ה ו.</REF> }} מובא, כי ניסיון זה יחזור על עצמו קודם ביאת המשיח, כאשר המלך המשיח עצמו יתעלםזמן הכיסוי יארך ארבעים וחמשה ימים. ונאמר במדרש<REF>במדבלדעת [[רש"י]]{{הערה|דניאל פי"ר יא, גב יב.}} זמן הכיסוי יהיה ארבעים וחמש שנים.</REF> אמנם ייתכן כי "בתקופת כיסוי המשיח, כל מי שמאמינו אוכל גחלי רתמים ושרשי מלוחים"!גם כוונת המדרש היא לשנים.
כמו כן כתוב אודות ניסיון נוסף: בתחילה מתגלה המשיח רק לדעת רבי אלעזר הקליר - לגירסת רש"לעדת המייחלים לו"<REF>אגרות הרמבי בדניאל - "ן חויתכסה מהם שבועיים ששה"א ע' שכ"ב. וכן בכתבי האריז"ל שעה"ג פי"ג.</REF>, אך בבוא העת, מתגלה לכל ישראל. ומובא בספרים שבדור הגאולה יהיו [[צדיקים]] ותלמידי חכמים שלא יכירו את המשיח מתחילה, ויתנגדו לו. כך היה במלכות בית דוד שגדולי ישראל לא הלכו מתחילה עם המלך שבחר ה', כך שהם ארבעים ושתים שנים{{הערה|ניתן גם היו התנגדויות לגדולי ישראל רבים, החל ממשה רבינו שקרח ועדתו מגדולי האומה חלקו עליו, והמשך ב[[רמב"ם]] ובנשיאי החסידות לפרש ארבעים ושנים ימים. אך לבסוף יתקיים "ואויביו אלביש בשת"- אלו החולקים עליו, והם "מבינים ואומרים בודאי זה מלך המשיח", "אבל כל המאמין משנה הראשונה כופלים לו שכרו כפלי כפלים"}}.
ומעניין לציין שבשיחת ג' תמוז ה'תנש==ניסיון האמונה==במדרש{{הערה|במדב"אר יא, שנקבע ל'ב.}} כי "בתקופת כיסוי ה[[דבר מלכותמשיח]]' ליום ג' תמוז מעיר הרבי, כי ג' תמוז כל מי שהוא מאמינו והולך אחריו הוא אחד מהארבעים יום הראשונים שמשה רבנו היה בהר! ולא במקרה אוכל שורשי רתמים ועלי מלוחים". ובכתבי האריז"ג' תמוזל{{הערה|" עולה בגימטריא בדיוק ארבע מאות שקל כסף"נכסה וחוזר ונגלהע' רמ"א.}} מובא, עובדה המראה בהשגחה פרטית כי זהו בדיוק השלב עליו דיברו חז"ל. כן בהשגחה פרטית "ג' תמוז" בגימטריא "עוד משיח חי"!<REF>כ"ז מתוך הניסיון שהיה לבני ישראל בעת שמשה עלה לקבל את הלוחות, כשהשטן הראה להם דמות משה בשמים כאשר [[יחי המלך המשיח (קובץ)מלאכים]]מלווים את מיטתו, יחזור על עצמו קודם ביאת המשיח, כאשר המשיח עצמו יתכסה.</REF>
בקשר לשלב זה כתוב אודות ניסיון נוסף: כשבתחילה מתגלה המשיח רק "לעדת המייחלים לו"{{הערה|1== מהות הכיסוי ==הכיסויאגרות [[הרמב"ן]] חלק א' ע' שכ"ב. וכן בכתבי ה[[אריז"ל]] שעה"ג פי"ג.}}, אך בבוא העת, הוא מצב בו נראה כביכול מלך יתגלה לכל ישראל. ומובא בספרים{{הערה|פסיקתא רבתי לד.}} שבדור הגאולה יהיו [[צדיקים]] ו[[תלמידי חכמים]] שלא יכירו את המשיח מתמתחילה, ויתנגדו לו. מצבים דומים נשנו בהסטוריה של כלל ישראל פעמים מספראך לבסוף יתקיים "ואויביו אלביש בשת" - אלו החולקים עליו, כאשר למראה העינים נראה הדבר כאילו מתוהם "מבינים ואומרים בוודאי זה מלך המשיח", ובאמת לא מת אלא "סבורים היו שמתאבל כל המאמין משנה הראשונה כופלים לו שכרו כפלי כפלים".
1. ==התהליך בדורנו=={{ערך מורחב|נצחיות חייו של הרבי}}בשבת פרשת וירא [[ה'''יעקב אבינו''': בגמרא<REF>תענית ה תשנ"ב:</REF>אמר רבי יוחנן יעקב אבינו לא מת ]] אמר לו: וכי בכדי ספדו ספדנייא וחנטו חנטייא וקברו קברייא? אמר לו: מקרא אני דורש. ופרש[[הרבי]] כי בדורנו "י: ישנה לא מת. רק המציאות דמשיח אלא חי הוא לעולם: מקרא אני דורש. גם '''ההתגלות דמשיח'והאי דחנטו חנטיא - סבורים היו שמת!''". מזה מובן שהתהליך של ' נגלה' כבר היה.
ישנם "עמי הארץ" שלומדים אף את פירוש הגמרא לפי המשך הגמרא, שכתוב שם תקופת "מקיש הוא לזרעו מה זרעו בחיים אף הוא בחייםנכסה". דהיינו שמהות חייו הנצחיים הם על ידי המשך של רבים מפרשים שהחלה בג' תמוז ה'תשנ"זרעו בחייםד, מאז איננו זוכים לשמוע ולראות את [[הרבי מלך המשיח שליט", שעל ידי זה כאילו לא מת..א]].
אך לדאבונם '''אף אחד מהראשונים''' ==קישורים חיצוניים==*[https://www.merkazato.co.il/משיח-וגאולה/ מה המקור לכך שמשיח לא לומד שיעקב אבינו מת כפשוטויתגלה לכולם בשווה בתחילה?] הרב [[שלום דובער וולפא]], אלא כולם כאחד מפרשים באתר [[מרכז את חיותו הנצחית, עיין ברמב"ן<REF>פרשת ויחיה בארץ הקודש]]*[http://old2.ih.</REF> וברבינו בחיי<REF>שםchabad.<info/REF> שמסביר כי יעקב אבינו עבר לגוף אחר#!g=1&url=article&id=69700 משיח נגלה ונכסה וחוזר ונגלה], לבוש דק, ובו נחשב לחי עלי אדמות, כמו רבינו הקדוש.לקט מקורות באתר {{אינפו}}
2.'''משה רבינו''', כאשר עלה השמימה לקבל את התורה, בא השטן ביום הארבעים, ערבב את העולם והראה להם לישראל כמין דמות משה מת.<REF>שבת פט, א. רש"י שמות לב, א. וראה עוד במ"ר שמות פ׳ מא פסקא י׳ (ובדפוסי ווילנא פסקא ז׳).</REF> לבסוף אלו שכפרו במשה ועבדו את העגל נידונו בארבע מיתות, ואלו שהמתינו בסבלנות הם שבט לוי, אשר זכו להם ולזרעם עד עולם. 3. '''רבינו הקדוש''', אשר ==ראו גם לאחר מיתתו עדיין נחשב כחי בעולם הזה, עד שיכול היה להוציא את בני ביתו ידי חובת קידוש. <REF>כתובות קג, א. ועיין ברמב"ן וברבינו בחיי פרשת ויחי שם שביארו הענין.</REF>==מצב זה הוא המצב בו מלך המשיח "נתכסה". אך לבסוף - "חוזר ונתגלה".* [[נצחיות חייו של הרבי]]
{{גאולה ומשיח}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:התגלות מלך המשיח]]
[[קטגוריה:הרבי כמלך המשיח]]
[[קטגוריה:מלך המשיח]]
1,396

עריכות