פתיחת התפריט הראשי

שינויים

הוסרו 637 בתים ,  12:56, 2 במאי 2023
'''מלחובקה''' הינה פרבר מוסקבאי, ששימש כמקום נופש בימות הקיץ. פרבר זה נמצא במרחק של כשעת נסיעה מ[[מוסקבה]]. בכל ימות השנה היה מאוכלס על ידי תושבים מקומיים, ובימות הקיץ היה נהפך למקום נופש לתושבי [[מוסקבה]]. המקומיים היו מפנים חדרים מבתיהם ומשכירים אותם לנופשים.
ששה שבועות התגורר [[אדמו"ר הריי"צ]] במלחובקה. היו אלו ימים של דוחק ולחץ. הרבי ידע כי עוקבים אחריו ודורשים את צעדיו כל העת. זו היתה הייתה הסיבה שעל החסידים נאסר מלהגיע לרבי ששהה במקום רק עם הרבנית ועם בתו הצעירה, וכן ה[[חסיד]] הרב [[יעקב מסקאליק]]-זוראוויצער, ששימש כמזכירו.
מלבד הרבנית ובת הרבי, שהה במקום, כאמור, ר' [[יעקב מסקאליק]]. מלבדם היו החסידים שהתגוררו ממילא במלחובקה, כמו הרב [[שניאור פינסקי]], ששימש את הרבי באותם שבועות. אחד מתפקידיו היה לעמוד על החליבה, ולהביא לרבי [[חלב ישראל]].
בשנים האחרונות התגלה כי [[הרבי]] ביקר את [[הרבי הריי"צ]] במהלך שהותו במלחובקה. את השהות במלחובקה מונה [[אדמו"ר הריי"צ]] כחלק מגלותו: "שמונה עשר וחצי יום ישבתי במאסר, עשרה ימים בגלות [[קאסטראמאקוסטרמה]], וששה שבועות בגלות מלחובקה, אשר רק שם יכולתי לישב", הוא כותב לאחר שיצא מ[[ברית המועצות]].
==גדולי החסידים מתיישבים במלחובקה==
כמה שנים לאחר מכן התיישבה במלחובקה קבוצת חסידים שביקשו להתרחק מהערים הגדולות, שם היתה הייתה סכנה גדולה יותר מצד אנשי המשטרה החשאית. הם קיוו כי במקום שקט ורחוק מהעין כמו פרבר זה, יונח להם.
בשנת [[תרצ"ב]] נפתח במלחובקה בית כנסת חב"די. מאחורי פתיחת [[בית הכנסת]] עומדת מסירות נפשו של פתח יהודי בשם אסתרמן. הלה הגיע לשלטונות תוך סיכון עצמי, ותבע להקים במלחובקה בית כנסת. - לאחר שקיבל סירוב לזה על ידי השלטונות סירבו לאשר, והוא החליט לעשות זאת על דעת עצמו. - [[בית הכנסתכנסת]] הוקם בצריף שהיה בשטחו הפרטיחב"די במלחובקה. בשל "עבירה" זו היהודי הוצא להורג על ידי השלטונות. למרות זאתבשל כך, [[אולם בית הכנסת]] לא נסגר, וממשיך והמשיך לעמוד על תילו עד עצם היום הזהלשריפתו בשנת תשס"ה.
רבים מגדולי החסידים מצאו במלחובקה מקום מקלט. בין החסידים הנכבדים שהתגוררו שם היו: הרב [[שמואל לויטין]], הרב [[משה לייב גינזבורג]] (חתנו של [[אדמו"ר המהר"ש]]), הרב [[שמואל לייב לוין]] שהיה '[[חוזר]]' אצל [[אדמו"ר הרש"ב]], הרב [[אברהם דרייזין(מאיור)]] ממנהלי ישיבת ‘תומכי [[תומכי תמימים']], ה[[משפיע]] הרב [[שלמה חיים קסלמן]], ה[[משפיע]] הרב [[ניסן נמנוב]], הרב [[יהושע נימוטין]], הרב [[חיים זלמן קוזלינר]] ועוד גדולים וטובים.
במקום היו חיים חסידיים תוססים. תפילות במניין חסידי, שיעורי חסידות, התוועדויות ביומא דפגרא, ‘חדרים'חדרים' לילדים, ועוד. שמע המקום עבר מפה לאוזן, ואל המקום הזה היו מגיעים לבקר חסידים מכל רחבי ברית המועצות, בהם גם החסיד הנודע הרב [[אלחנן מרוזוב]]. הללו היו מגיעים ל[[מוסקבה]] כדי לנסות להשיג רשיונות הגירה, ועד שהיו מקבלים את האישורים (או את הסירובים) היו ממתינים במלחובקה, כדי שלא להתפס ללא רשיון שהייה ברחובות מוסקבה.
שנות הצ"דיק היו ימי עדנה ופריחה לחסידי חב"ד במקום.
לצד החיים החסידיים, הוקם גם סניף של [[תומכי תמימים מלחובקה|סניף של תומכי תמימים]] במשך שנתיים ימים. הסניפים השונים שהיו בברית המועצות נרדפו ונסגרו, בעוד שהתלמידים גורשו ומגידי השיעורים נאסרו והוגלו.
==מעצרים==
מוסר זה העביר לאנשי [[המשטרה החשאית]] את האינפורמציה כי במלחובקה שוקקים חיים חסידיים תוססים. בעקבות זאת החלו מעקבים רבים.
בחודש [[אלול]] באותה שנה הצליחו אנשי [[המשטרה החשאית]] לשים את ידם על כמה מחסידי מלחובקה. חלק אחר הצליח בניסים גדולים לחמוק מתחת לאפם של אנשי המשטרה החשאית. בין הנמלטים היה הרב אברהם דרייזין, שניהל באותם ימים את רשת ישיבות ‘תומכי 'תומכי תמימים' בברית המועצות והיה מבוקש מספר אחת. הקלגסים לא ויתרו עליו כל כך בקלות, והחלו מעקבים נמרצים. פעם אחר פעם ניצל בנס ממלאכי חבלה אלו.
בגל המעצרים שנערך ב[[חודש אלול]] נעצרו שישה חסידים: הרב [[יעקב מסקאליק]], הרב [[מאיר אבצן]], הרב [[אבא לוין]], הרב [[יצחק גולדין]], הת' [[שלמה מטוסוב]], הרב [[חיים אלעזר גורליק]] ובנו התמים [[מנחם מענדל גורליק]].
בעקבות מעצרם שררה מבוכה גדולה בקרב חסידי חב"ד במלחובקה. הישיבה נסגרה מיד, וחסידים רבים ירדו למחתרת, בעוד אחרים נמלטו ממלחובקה אל ערים אחרות, שם קיוו למצוא מקומות מסתור. משפחות רבות נותרו ללא אב המשפחה, ועקב כך נוצרו בעיות כלכלה קשות. כל זאת מלבד הפחד האיום והדאגה העמוקה ששררה לשלומם של קרובי המשפחה שנעצרו או הסתתרו.
==מלחמת העולם השניההשנייה==
עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, ברחו החסידים ממלחובקה מהחזית שהגיעה סמוך אליהם. מלחובקה התרוקנה מחסידים - מלבד מהחסיד הרב [[אליעזר פינסקי]] שהמשיך להתגורר במקום למרות שהגרמנים הפגיזו את העיר וסביבותיה ללא הרף. הוא נותר ב[[מסירות נפש]] כדי לשמור על יהודי קשיש חולה וערירי, שמפאת מחלתו לא יכל לברוח.
לאחר המלחמה חזרו מתי מעט מהחסידים אל מלחובקה, רובם עזבו את רוסיה דרך פולין, וחלקם המועט נשאר ב[[טשקנט]] ו[[סמרקנד]].
בקהילה הקטנה שנוצרה מחדש במלחובקה, כיהן כרב ‘חכם' חכם [[יהודה בוטרשוולי|יהודה בוטראשוילי]] מזקני חסידי חב"ד. הרב [[חיים אברמוב]] כיהן כגבאי בית הכנסת, והוא שימש אף בתפקיד ‘ראש 'ראש הקהל'. מתוקף תפקידו זה היה אחראי על ניהול בית העלמין היהודי.  יום אחד החליטו השלטונות שלכל בית כנסת חייב להיות רב, וללא רב בית כנסת ייסגר על מנעול ובריח. לכל בר דעת היה ברור כי מי שיציע את עצמו כרב יהיה נתון לרדיפות מצד השלטונות. אבל כדי שבית הכנסת לא יסגר, עשה ר' חיים מעשה נועז. הוא הציע את עצמו לרב - ולמרבה הפלא, השלטונות הסכימו.  עברו רק מספר ימים עד שאנשי [[המשטרה החשאית]] ביקרו בביתו ביקור לא צפוי. "אתה היית ב[[סיביר]]" אמרו לו ספק אומרים ספק שואלים. הוא שתק. "אם אנחנו אומרים, זאת אומרת שזה כך. לכן אינך ראוי לכהן במשרת רב. בנוסף לכך רצינו להזכירך - הטעימו בציניות - כי בזמן החקירות והמשפט שלך לא ציינת את העובדה שאתה רב. אמרו והסתלקו מהמקום. ==שליח ‘המוסד' נתפס במלחובקהלאחר המלחמה==
הקהילה החסידית המשיכה להתקיים במינון נמוך במשך השנים שלאחר המלחמה. בשנים מאוחרות יותר, פעלו במקום שליחי ארגון ‘נתיב'נתיב' בשם המוסד הישראלי במוסקבה. הם היו בקשר עם חסידי חב"ד בברית המועצות וכך גם עם אלה שהתגוררו במלחובקה. הם סייעו בדרכים שונות בהעברת תשמישי קדושה ועוד.
==טבילה ב'אגם מלחובקה'==
[[מקווה]] לא היה במלחובקה, אבל חסידים לא וויתרו על טבילה במקווה. מידי [[יום שישי]] היו כולם נוסעים למקווה שהיה בבית כנסת הגדול ב[[מוסקבה]] ‘ארכיפובה'ארכיפובה'. בשבתות טבלו באגם קטן שנקרא ‘אגם 'אגם מלחובקה' שלא היה כל כך נקי והמים בו היו קרים.
בשנות הכפי"ם בכל יום היה בבית הכנסת מניין מצומצם, וב[[שבת]] היו כשלושה מניינים. הדמות הרוחנית של יהודי מלחובקה באותם ימים היה הרב [[יהודה בוטראשויליבוטרשווילי]]. הייתה לו חנות ממנה התפרנס, אולם כל מי שהיו לו שאלות הלכתיות, היה מפנה אותם אליו. בשבתות מברכים הוא אף היה מתוועד.
חינוך הילדים ללימוד תורה היתה הייתה בעיה אמיתית, כיון שלא היו מספיק תלמידים לפתוח כיתה. לכן הבאו את הרב [[בערל ריקמן]] שגר בקרסקובה ללמד באופן פרטי את מעט הילדים.
בשר כשר היה באותן שנים בזכות השוחטים. בתחילה שחט הרב [[נתן ברנשטייןברונשטיין]], אך לאחר שעלה לארץ הקודש, מילא את מקומו הרב מיכל דורפמן חסיד [[חסידות ברסלב|חסיד ברסלב]].
==יהדות עכשווית במלחובקה==
בשנות המ"מים פעל במלחובקה הרב [[קלמן מלך תמרין]], מחסידי חב"ד ב[[מוסקבה]] באותם שנים. לאחר פטירתו, המשיכו שני בניו, הרב [[משה תמרין|משה]] והרב [[נחום תמרין|נחום]] להחזיק את היהדות וחסידות ב[[מסירות נפש]] ממש.
באותם שנים השוחט הותיק הוותיק הרב [[מוט'ל ליפשיץ]] היה [[שוחט]] במוסקוה והיה עוד [[שוחט]] צעיר שהיה [[שוחט]] במלחובקה מתלמידיו של ר' [[רפאל נימוטין]] ור' [[יצחק קוגן]] ורוב אנ"ש דאז היו באים לשחוט אצלו  בחודש [[אייר]] [[תשס"ב]] יצא הרב [[משה תמרין]] ומשפחתו ל[[שליחות]] קבועה במלחובקה. זו בנתיים הפכה ל[[עיירה]] שמנוהלת על ידי רשות מוניציפלית נפרדת ומתגוררים בה כעשרים אלף תושבים, בתוכם כמה מאות יהודים. עם בואם של זוג השלוחים, החלה במקום פעילות חב"דית קבועה ומסודרת.
בחודש הפעילות היהודית ב[[איירעיירה]] [[תשס"ב]] יצא בה מתגוררים רק כמה מאות יהודים, מורכבת מאוד, אך הרב [[משה תמרין]] ומשפחתו ל, במסירות ובמרץ פועל ואף מצליח רבות. כיום [[שליחותבית הכנסת]] גדוש במתפללים מידי שבת, וביום ראשון מתקיימת פעילות קבועה במלחובקהלילדים בכל הגילאים. זו בנתיים הפכה ל[[עיירה]] שמנוהלת על ידי רשות מוניציפלית נפרדת ומתגוררים בה כעשרים אלף תושביםבחגי ישראל הוא עורך פעילויות מגוונות בהשתתפות יהודים רבים, בתוכם כמה מאות יהודיםזאת יחד עם עזרה הומניטרית שמוגשת לנזקקים.
עם בואם בשנת [[תשס"ה]] נשרף כליל בית הכנסת העתיק של זוג השלוחיםמלחובקה, על ידי גורמים אנטישמיים. בית הכנסת עלה באש על תכולתו ונערכה הלוויה בה נקברו ספרי הקודש. בשנים שלאחר מכן נבנה על ידי הרב תמרין מבנה חדש ומפואר לבית הכנסת, הכולל את כל צרכי הקהילה, החלה במקום פעילות חב"דית קבועה ומסודרתכמו מקווה טהרה מהודר ועוד.
לא פשוט לפעול בבאלול [[עיירהתשע"ז]] בה מתגוררים רק כמה מאות יהודיםנפתחה במלחובקה ישיבה קטנה לצעירים ממוסקבה וסביבותיה, זוהי פעילות מורכבת מאוד, אבל הרב תמרין, שליח נמרץ ומסור, עושה ככל יכולתו, ואף מצליח רבות. כיום [[בית הכנסת]] גדוש במתפללים מידי שבת, וביום ראשון מתקיימת פעילות קבועה לילדים בכל הגילאיםתוך שימת דגש על יחס פרטני וקידום מודרך. בחגי ישראל הוא עורך פעילויות מגוונות בהשתתפות יהודים רביםהישיבה מונה נכון לשנתה הראשונה תשעה תלמידים, זאת יחד עם עזרה הומניטרית שמוגשת לנזקקיםחמשה אנשי צוות וחמשה 'תלמידים שלוחים'.
דווקא בשנים האחרונות הפך המקום להיות אזור יוקרתי, בזכות עשירי באדר [[מוסקבהתש"פ]] שבחרו לבנות במקום חוילות מפוארות לחודשי הקיץ, ומחירי הנדלבגלל הקורונה נסגרה הישיבה. וב[[תשפ"א]] פעלה במרינה רושצ'ה במוסקבה. ב[[תשפ"ב]] נפתחה הישיבה מחדש במלחובקה בשם "תפארת בחורים". ובשנת תשפ"ן באזור עולים בקצב מהירג עברה הישיבה לז'וקובקה.
==בית העלמין==
ביום הראשון של חג ה[[סוכות]] [[תרצ"ה]] נפטר במלחובקה הרב [[משה לייב גינזבורג (חתן אדמו"ר המהר"ש)]]. רק זמן קצר לפני כן קנתה הקהילה היהודית במלחובקה שטח עבור בית עלמין, וטרם הספיקו ל"קדש" את המקום כנהוג.  במשך השנים נקברו בבית עלמין העלמין אך ורק יהודים. ניתן לומר כי זהו בית העלמין היחיד בו קבורים רק יהודים, בעוד שבשאר בתי העלמין בחבר העמים יש רק חלקות מיוחדות ליהודים בתוך בית העלמין האזרחי הכללי.
בשנים שלאחר המלחמה שמרו על בית העלמין ר' [[חיים גולודובסקי]] ורעייתו. הם התגוררו בבית סמוך לבית העלמין והם היו אחראים על הקבורה ועל שימור המקום.
*[[תולדות חב"ד ברוסיה הסובייטית]]
==קישורים חיצוניים==*[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=47181 יש חיים בעיר המתים] "עולם החסידות" על שליחות ניסית במאלכובקה {{אינפו}}*[קטגוריהhttp:קהילות חב//old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=53839 חנוכת הבית מרגשת ב"מלאכווקא"ד ברוסיה]ההיסטורית]י' בניסן תשע"ה {{אינפו}} [[קטגוריה:{{עיירות חסידיות]]ברוסיה}}
משתמש אלמוני