פתיחת התפריט הראשי

שינויים

==ענינו==
מטי ולא מטי הוא סדר התפשטות והמשכה( והשפעה ) של [[אור אין סוף]] לתוך העולמות. וכיוון שאא"ס, כשמו כן הוא, בלי גבול, התפשטותו לעולמות הוא באופן שאינו בא בהתחלקות. אלא, תיכף עם המשכה יש הסתלכותהסתלקות, כי אם לא, ה[[כלים]]( והעולמות ) היו מתבטלים{{הערה|תורה אור פרשת בראשית דף ב' עמ' ד.}}, בהיותם נבדלים ממקורם. מה שאין כן רצו"ש שעניינו הוא סדר קבלת החיות ( וסדר העבודה של ה[[מלאכים]] וה[[נשמות]]) של הנבראים מאא"ס. ולכן הסדר הוא הפוך, בתחילה רצוא וביטול ו[[ביטול]] למקורו ואחר כך שוב והמשכה בעולמות.
הסיבה לזה שהאור מסתלק מיד כשנמשך מובן מעניין [[אור הכלול]]{{הערה|ראה הניסמן בהערה 1. ראה גם מעניין האור בכללות באור התורה פרשת תרומה סוף עמוד א'שס"ח }} במקורו.בראשית התגלות של האור ההאור , האור עדיין כלול במקורו, וגם כשהוא נמשך ( כי הרי גם בגוף השמש נמצאה נמצא אור השמש ), הוא עדיין בהעלם במקורו , ולכן אינו משתנה ממהות למהות אחראחרת. ויוצא שגם כשהאור מתפשט( מטי ) אינה מתפשטת, אינו מתפשט ( לא מטי ) באופן שתשתנה שישתנה למהות נפרדת ממקורה. מה שאין כן לגבי הנברא ( שמהותם הוא הייותם נבדלים ממקורם שמהותו היא היותו נבדל ממקורו) , כשמסתלק ממציאותו מסתלק ממהותו להיות כלול במקורו. וכן הוא גם באור המתיישב בכלי. מאחר והכלי פועל שינוי בצורת ההתגלות של האור( היינו הגוון )האור, שמרגיש כשמרגיש הריחוק ממקורו, משתוקק להסתלק ולהכלל ולהתכלל במקורו{{הערה| ראה הערה 1}}.
===משל מכח הרצון===
ומובן ממשל בכוח [[הרצון]] מכוחות הנפש. כל עניינו של הרצון הוא הטיית הנשמה. ונמצא שכל מהותו הוא התפשתות התפשטות הנשמה לחוץ. וכמו כן , בגילוי הרצון מורגש מורגשת מציאות הנשמה בגלוי , ומיד כשמסתלקת הנשמה מאותו רצון אז מיד מתבטל הרצון. מה שאין כן לגבי שאר כוחות הנפש, לדומא לדוגמה מהשכל. גם אחרי הסתלכות הסתלקות הנשמה מהשכל נשאר קיים מה שהשכיל כבר. מה שאין כן בהרצון, שלא נשאר כלום ממנו{{הערה| המשך תרס"ו
בסוף ד"ה ביום השמיני עצרת וגו' הראשון}}.
כמו כן בחסידות מוסבר שבחינת ===בגוף האדם===ב[[גוף]] ה[[אדם]], סדר המשכת החיות הוא באופן שבהתחלה יש המשכה ('מטי') של החיות מהלב אל שאר אברי הגוף, ומיד שנמשך חוזר ומסתלק ('לא מטי') להיות כלול [[בלב]] וכך חוזר חלילה{{הערה|תורה אור פרשת בראשית דף ב' עמ' ג בסופו.}}===עולם שנה ונפש==='מטי ולא מטי' היא הוא השורש הראשון לזמן, מעין השייכות של [[מקיף]] הקרוב לעניין ה[[זמן]]{{הערה|צריך מקור}}.
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:עולמות]]
משתמש אלמוני