פתיחת התפריט הראשי

שינויים

נוספו 6,847 בתים ,  04:15, 24 באוגוסט 2023
ביטול גרסה 628436 של מה עם ההתגלות? (שיחה)
{{מצוות}}[[קובץ:שלט אהבת ישראל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שלט על אהבת ישראל ב[[תלמוד תורה צבאות מנחם קריית שמואל]]]]מצוות '''אהבת ישראל''' היא [[מצוות עשה]]{{הערה|סה"מ לרמב"ם מצווה רו. הל' דעות (להנ"ל) פ"ו ה"ג. חינוך מצווה רמג.}}, לאהוב כל אדם מ[[עם ישראל|ישראל]], כמו שנאמר: מקורה בתורה הוא בפסוק{{הערה|דברים לג, ד.}} "[[ואהבת לרעך כמוך]]". בתורה מופיע אהבת ישראל היא אחד מיסודותיה של כעניין כללי ויסודי, וכמובא בגמרא בשם [[תורת החסידותהלל הזקן]]{{הערה|שבת לא, א.}}==אהבת ישראל במשנת הרבי==אהבת ישראל היא "דעלך סני אל תעש לחברך, זה כל התורה כולהואידך פירושה" (כמאמר הלה הזקן הידוע)פירוש: מה ששנוי עליך אל תעשה לחברך, וזו המטרה הראשית של חסידות בכלל ושל הרבי בפרט. רואים את זה גם כן בשיחתו של הרבי ביוד שבט תשיכל התורה"א בעת קבלת הנשיאות באופן רשמי. וכן אמר [[רבי עקיבא]]{{הערה|ירושלמי נדרים, וזה לשון השיחה: בבואו לאמריקא אמר הרבי: פ"אזלת לקרתא עבד כנימוסאט ה"ד. כאן באמריקא אוהבים לשמוע כרוז, הצהרה (}} "סטייטמענטואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה"), דבר חידוש, ומה טוב – דבר המבהיל את הרעיון. אינני יודע אם יש צורך בסדר כזה, אבל – "אזלת לקרתא עבד כנימוסא": '''שלשת האהבות, אהבת השם, אהבת התורה ואהבת ישראל, כולא חד. אי אפשר לחלק ביניהם, כיון שכולא חד, כעצם אחד. – בתורת אף ב[[תורת החסידות מובא מאמרו ]] מהוה הענין של הבעש"ט בשם ראשונים: העצם כשאתה תופס במקצתו אתה תופס בכולו. ובנדו"ד, כיון שג' האהבות הם עצם אחד, מובן, שבכל א' מהם יש שלשתם, כי, כשאתה תופס במקצתו אתה תופס בכולו.''' כשישנה אהבת ה', אבל אין אהבת התורה ואהבת ישראל, ה"ז הוראה שחסר גם באהבת ה'. לאידך גיסא, כשישנה אהבת ישראל, עם היותה מהמצוות שכליות שהשכל מחייבם, הרי, סוף סוף, מגיעים לאהבת התורה ואהבת השם. וכידוע הסיפור אודות הרבי הצמח-צדק, שע"י נתינת גמילות חסד ליהודי הגיע לענינים כאלה שלא הגיע אליהם ע"י תורה ועבודה. "הצהרה" ("סטייטמענט") זו צריכים להכריז ולהודיע. כאשר רואים יהודי שיש לו אהבת ה' ואין לו אהבת התורה ואהבת ישראל, צריכים לומר לו, שעליו לדעת שאהבת ה' לבדה, ללא אהבת התורה וישראל, אין לה קיום. לאידך גיסא, כשרואים יהודי שיש לו רק אהבת ישראל, צריכים להשתדל להביאו לאהבת התורה ואהבת ה'. וכן צריכים להשתדל שפעולתו באהבת ישראל תתבטא לא רק בנתינת לחם לרעבים ומים לצמאים, אלא שמצד אהבת ישראל יקרב יהודים לאהבת התורה ואהבת כאחד היסודות המרכזיים ב[[עבודת ה']].
וכאשר יהיו שלשת האהבות יחדיו, יהי' זה ==בתורת החסידות==ענינה בכללות בתורת החסידות הוא לאהוב יהודי נוסף לא (רק) מצד המעלות הפרטיות שבו כגון [[שכל]] ו[[מדות טובות]] כ"א מצד שהוא ישראל{{הערה|סה"חוט המשולשש תש" א עמ' 93. שיחת ליל ש"לא ינתקפ תבא תש"ה. - כי ג' האהבות (אהבת התורה, אהבת ישראל, אהבת התורה) הם מצד ה'''עצם'''.}} ואהבה זו הוא מצד הנשמה. אהבה זו צריכה להיות אהבה עצמית, '''כמוך''', כפי שאוהב את עצמו באהבה שלמעלה מהגבלות של טעם ודעת, כך צריך הוא לאהוב את הזולת באהבה שלמעלה מטעם ודעת{{הערה|לקוטי שיחות כרך ב עמ' 300, 435 (מיוסד על פרק ל"ב בתניא).}}.
ועי"ז תבוא גם הגאולהיתירה מזו: הזולת צריך לגעת לו יותר מאשר מעצמו וממילא צריך הוא לאהוב את יהודי אחר אף יותר מכפי שאוהב הוא את עצמו, שכןואף צריך לכאוב לו ייסוריו של חבירו עוד יותר ממה שכואב לו יסוריו של עצמו, כשם שהסיבה לזאת מפני שגבי עצמו יכול למצוא כל מני סיבות אשר בעבורם באו עליו ה[[יסורים]]. וזהו הפירוש האמיתי ב"גלינו מארצנוואהבת לרעך כמוך" בגלות האחרון היא בגלל ההיפך דאהבת ישראל40, כך עשתאהב את עצמך כמו שאתה אוהב את רעך.{{הערה|לקו"י אהבת ישראל תבוא הגאולה במהרה בימינו ממש.ד (כרך ד) עמ'''([http://chabadlibrary1410.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/2/26/210 משיחת יוד שבט תשי"א בעת קבלת הנשיאות באופן רשמי])}}
מעשה המצווה בו נצטווינו, הוא [[התבוננות]] ב[[שכל|ו]] בדברים המעוררים את האהבה לכל יהודי, ועל ידי ההתבוננות המתאימה ברור באופן וודאי שיגיע האדם לרגש ממשי של אהבת ישראל ב[[לב]]{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ ח"ג עמוד תכו. התוועדויות תשמ"ו חלק ב' עמוד 664. וראה [https://drive.google.com/file/d/1ApEVpzz9PiClK6Yfo0iw8gtnnn3lAZk3/view לקיוטי שיחות חלק יז ע' 216 ואילך ובהערה 16 ושולי הגיליון שם].}}. אלא ש[[התבוננות]] זו היא רק ממוצע כדי להגיע לאהבה שלמעלה מ[[שכל]]{{הערה|לקוטי שיחות שם עמ' 300.}} מאחר ואהבה זו במהותה אינה תלויה בשכל אלא היא אהבה טבעית כאהבת איש את אחיו ואב את בנו.
===הטעמים לעצמיות אהבת ישראל===
====• אהבת ישראל היא אהבת ה':====
מאחר וכל יהודי הוא בן של [[הקב"ה]] כמוזכר בפסוק{{הערה|דברים יד, א.}} "בנים אתם לה' אלוקיכם" ממילא כל יהודי הוא אהוב של [[הקב"ה]] וא"כ כשאוהב את האהוב, הרי זה כאילו אוהב את האוהב, וכן{{הערה|מובא בהיום יום, עמ' פא.}} מצד זה שכל יהודי יש בו [[נפש אלוקית]] שהוא [[חלק אלוקה ממעל ממש]]{{הערה|[[ליקוטי אמרים]], פרק ב}} ו"עצם כשאתה תופס מקצתו אתה תופס את כולו"{{הערה|מאמר הבעש"ט, הובא במאמר ד"ה 'השמים כסאי' תרס"ח (בהמשך תרס"ו) ובספר תולדות יעקב ויסף יתרו מצוות אנכי:שכתבו הראשונים וכו' בכל מקום שאני תופס ואוחז בקצה וחלק מחלק האחדות הרי אני תופס כולו וכן שמעתי ממורי. ובפ' חיי שרה כב, ד מפירוש היעבץ לאבות פ"ד מ"ב: התופס מקצת מן האחדות תופס כולו.}}
מאחר ובאהבת ישראל טמונה אהבת ה', לכן זוהי אהבה עצמית מאחר וכל יהודי יש בו אהבה עצמית ל'''הקב"ה''' ומצד זה יש לו אהבה עצמית לכל יהודי.
בתורה נאמר הציווי====• כל עם ישראל כלולים בנשמת אדם הראשון: ====כל [[עם ישראל]] כלולים במקור בנשמה אחת כללית והיא נשמת [[אדם הראשון]] וממילא כל יהודי הוא פרט בכלל זה ואף כלול מרעהו, יתירה מזו מאחר וכולם מושרשים בעצם אחד הרי עצם, גם כשמתחלק לפרטים, בכל פרט יש את כל העצם מאחר ו"עצם כשאתה תופס מקצתו אתה תופס את כולו" וא"כ, כל יהודי אחר הוא כמותו בעצמו{{הערה|לקו"ואהבת לרעך כמוךש שם. - והתכללות זו, נעלית יותר מהתכללות הפרטים שכלולים זמ" ורבי עקיבא אמרז, כי בכל החלקים הוא אותו עצם ממש (שיחת ליל שמח"זה כלל גדול בתורהת תשח"י). אך בעיני רבים נשמעת ההדגשה }} ובמה שאוהב יהודי אחר, אי"כמוךז כאוהב את הזולת כ" כמליצה ולא כדרישה מעשית מהאדם; כי האמנם יכול האדם לאהוב את זולתו ממש כשם שהוא אוהב א כאוהב את עצמו?.
אולם ===מהותה בעבודת האדם==={{ערך מורחב|ערך=[[חסידות חבליקוטי אמרים - פרק ל"דב]] מלמדת}}{{ציטוט צף|[[רבינו הזקן]] כותב ב[[סידור אדמו"ר הזקן|סידורו]]: "נכון לומר קודם ה[[תפילה]] הריני מקבל עלי [[מצות עשה]] של ואהבת לרעך כמוך". זאת אומרת, כי אין זו מליצה וכי הכוונה אשר מצות אהבת ישראל היא מעשית מאדשער הכניסה, אשר דרך בו יכול האדם לבוא לעמוד לפני [[ה'|ה"א]] להתפלל, בזכותה תקובל תפילת המתפלל|[[תבנית:היום יום/ב' תמוז|היום יום, ב' תמוז]]}}בתורת החסידות מבואר שבכדי שאדם יוכל להגיע לכך שיאהב יהודי נוסף מוכרח הוא לגלות ולהרגיש את ה[[נפש אלוקית]] מאחר ומצד [[נפש הבהמית|נפשו הבהמית]] לא שייך לאהוב אדם אחר, מאחר ואדם בטבעו אוהב את עצמו, וכלשון ה[[תניא]]{{הערה|פרק לב', וכפי שניכר משם הפרק שהוא ה'לב' של כל התניא, וכפי שהוזכר בתחלת הערך, שזהו אחד מיסודות עבודת ה'. היא מסבירה}} "רק שהגופים מחולקים", כי לאמיתו של דבר הזולת ודווקא מצד גילוי נפשו האלוקית מסוגל הוא חלק ממנילאהוב יהודי אחר, זאת על ידי שמגיע לידי [[ביטול]] כפי שממבאר [[אדמו"ר הזקן]] ב[[תניא]]{{הערה|פרקים כ"ט - ל"ב ועיין שיעורים בספר התניא, אמנם לא בגופו אבל בנשמתובפל"ב בביאור הרבי שם}} בהרחבה אשר אז מתגלה איך ש"כולם מתאימות" פירושו שכל היהודים שווים, מצד נפשם האלוקית ויתירה מזו "אב אחד לכולנה" - לכולם יש שורש אחד ב[[כנסת ישראל]] ועי"ז יכול לאהוב יהודי נוסף מאחר והם מאוחדים ממש.
תורת חב"ד מבהירה, כי נשמתו של כל ===אהבה ליהודי חוטא===בנוגע ליהודי ש[[חטא]] אשר עליו נאמר ב[[יהודיגמרא]] היא "חלק אלוקה ממעל ממש"{{הערה|ראה פסחים, קיג, חלקב. ערכין, כביכולטז, מהאלוקים! ויתירה מזו: נשמותיהם של כל היהודים הם כאילוא}} "שמי שראה בחבירו שחטא, מצווה לשנאותו וגם לומר לרבו שישנאהו" מבואר{{הערה|תניא שם ועיין ביאורי הרבי, מובאים בספר שיעורים בספר התניא}} שזהו רק במשהו שהוא בגדר '''חבירו''' וצריך להיות חבירו בקיום [[נשמהתורה]] אחת גדולה שהתפצלה בגופים רביםו[[מצוות]] פירושו של דבר, שווה לו בכך שהוא מקיים תורה ומצוות. מכאן{{הערה|זאת מפני שדווקא גבי משהו ששומר תומ"צ אומרים ששגת תלמוד עולה זדון" פירוש, שכאשר אני אוהב מחמירים יותר אך משהו שאינו שומר תומ"צ הרי עליו אמרו חז"ל "עמי הארץ זדונות נעשות להם כשגגות"}} ואף כבר הוכיח אותו על מה שעשה מצד מצוות{{הערה|ויקרא, יט, יז}} "הוכח תוכיח את עמיתך". ואף אותו מחויב לאהוב את החלק הטוב שבו ורק את הזולתהחלק הרע שבו מחויב לשנוא. אבל מישהו שאינו חבירו, הרי מחויב הוא לאהוב אותו ועוד שאולי עי"ז יוכל לקרבו לתורה{{הערה|כמאמר הלל (מסכת אבות א, יב.) "הוי מתלמידיו של אהרן, אני פשוט אוהב אתשלום ..אוהב את הבריות ומקרבן לתורה}}. עצמי!
גישה זו הביאה לידי כך, שה==אהבת ישראל כיום==בשנת [[תנש"א]] ב[[שבת]] פרשת מטות מסעי{{הערה|[[חסידיםהתוועדות]] רואים בכל יהודי "יהלום" יקרשבת-קודש פרשת מטות-מסעי, ואת העובדה שיש לו מגרעות שונות – כבוץ ועפר המכסים על ב' במנחם-אב ה'תנש"יהלוםא.[[ספר השיחות]] תנש"א, כרך ב, עמ' 717-719}}, דיבר הרבי אודות אהבת ישראל, וחידש בה חידוש עצום. ואם כן – האם משום כך יש לדחותו?אהבת ישראל כיום - אמר הרבי - אינה מצד תיקון סיבת הגלות - שנאת חינם - כפי שהיה עד היום, שאנו מוסיפים באהבת חינם כדי להביא את הגאולה, וזאת מפני '''שסיבת ה[[גלות]] תוקנה כבר (! להפך)'''. אהבת ישראל כיום היא מצד [[ניצוץ משיח]] הקיים בכל יהודי, יש לאהבו ומתוך אהבה זו להשתדל לעזור לו "לנקות את עצמו מהבוץ"והיא משמשת כטעימה מה[[גאולה]] האמיתית והשלימה, אז יתאחדו כל היהודים על ידי הניצוץ [[משיח]] שבכל אחד ואחד.
הדגשים אלה על הצורך באהבת-ישראל אמיתית יצרה אצל החסידים גישה חמה לכל יהודי וביניהם שררה אהבת אחים ממשיש לציין שהודעה היסטורית זו חוברת לציוני דרך נוספים בהתקדמותנו לגאולה, עליהם [[בשורת הגאולה|הצביע הרבי]] בשנים האחרונות. דורות רבים של חסידי חב"ד יישמו בפועל את האמרה החסידיתלדוגמה: "פרוסת הלחם שבידי היא שלך כמו שלי" ("שלך" קודם ל"שלי")סיום עבודת [[הפצת המעיינות]], סיום מלחמת [[חיילי בית דוד]], סיום [[צחצוח הכפתורים]], סיום עבודת ה[[תשובה]] הנצרכת לבוא הגאולה, וסיום עבודת [[בירור הניצוצות]].
== ראו גם ==
* [[מבצע אהבת ישראל]]
* [[אחדות ישראל]]
* [[תניא - פרק ל"ב|פרק ל"ב]] של [[ספר התניא]]
* [[קונטרס אהבת ישראל]]
[http://chabadlibrary==לקריאה נוספת==*'''להתחיל את השולחן ערוך מצד ימין''', במדור 'חיי רבי' שבועון כפר חב"ד גליון 1856 עמוד 38*'''להבין עניין אהבת ישראל''', נ.org/books/zz/dm/1/10/indexברנשטיין, שבועון 'דרך המלך' מס' 110 עמוד 4-7.htm מצות אהבת ישראל להצמח צדק]
הרב יהודה-לייב גרונר ציין בנאומו כי ==קישורים חיצוניים==* אדמו"מבצע ר [[הצמח צדק]], '''[http://chabadlibrary.org/books/zz/dm/1/10/index.htm מצות אהבת ישראל]' '', מתוך הספר דרך מצוותך, פורמט טקסט, אתר ספריית חב"ד* [http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=73861 הרבי מספר על אהבת ישראל של הרבי היה המבצע היחיד שהרבי הוציא קונטרס מיוחד בשם אותו מבצע ואף חילק אותו בעצמו לקהל הרחב. הרב גרונר סיפר כי ארע שהרבי לא חש בטוב ואחד החסידים איחל לרבי: אדמו"דער רבי זאל זיין געזונטר הזקן] {{וידאו}} - {{אינפו}} * [[ספר הערכים חב" (ד]] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30546&st=&pgnum=שהרבי יהיה בריא)315|ערך ערך אהבת ישראל.] - [[היברו בוקס]]. הרבי הגיב*קובץ '''[http: "כשהחסידים יהיו בריאים //4ysc01p1vhw140bqmvpyqhpw.wpengine.netdna- גם הרבי יהיה בריא"cdn. הרב גרונר הסביר כי "חסידים הם חלקים בגוף שהראש והלב שלו הוא הרביcom/wp-content/uploads/2017/05/07-05-2017-11-03-49-%D7%9C%D7%A2%D7%91%D7%93%D7%9A-%D7%91%D7%90%D7%9E%D7%AA-%D7%90%D7%94%D7%91%D7%AA-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C. ממילאpdf אהבת ישראל]''', כאשר יש פירוד לבבות ואין אחדות זה פוגע אפילו בלבבסדרת 'לעבדך באמת' בהוצאת [[לכשיפוצו מעיינותיך (ארגון)|יפוצו]], ל"ג בעומר תשע".ז( *'''[http://www.chabadtoratchabad.com/files/yechidat_limud/AhavatYisrael.pdf אהבת ישראל בראי החסידות]''', יחידת לימוד בנושא אהבת ישראל בהוצאת מערכת '[[מעיינותיך]]'*'''[https://toratchabad.com/%D7%A9%D7%99%D7%98%D7%AA%D7%95-%D7%91%D7%90%D7%94%D7%91%D7%AA-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C שיטתו של הבעל שם טוב באהבת ישראל]''', באתר [[תורת חב"ד לבני הישיבות]]*'''[https://col.org.il/Newsnews/NewsItem.asp?ArticleID=753&CategoryID=11 כנס אחדות 144962 אהבת ישראלבין התמימים] )''', הפקת וידאו שהוקרנה ב'[[יום תמים לרבי]]' י"א ניסן תשפ"ג
{{הערות שוליים}}{{מצוות}}*[[אחדות ישראלקטגוריה:עבודת ה']] [[קטגוריה:ערכים חב"דיםתורת החסידות]]
[[קטגוריה:מצוות]]
1,396

עריכות