כ"ט בתשרי

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־13:13, 7 באוקטובר 2010 מאת חיים נהר (שיחה | תרומות) (דף חדש: {{חודש תשרי}} '''כ"ט בתשרי''' הוא היום העשרים ותשעה בחודש תשרי. ==אירועים ביהדות== *ג'תמ"ט - שמעון הצדיק, …)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

<< >> חודש תשרי

א ב ג ד ה ו ז ח ט י
יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ
כא כב כג כד כה כו כז כח כט ל

תשרי · חשוון · כסלו · טבת · שבט · אדר
ניסן · אייר · סיוון · תמוז · מנחם אב · אלול

כ"ט בתשרי הוא היום העשרים ותשעה בחודש תשרי.

אירועים ביהדות

  • ג'תמ"ט - שמעון הצדיק, הכהן הגדול משיירי כנסת הגדולה, נפטר.
  • תר"א - רבי אברהם דוד וורמן, רבה של בוטשטש-גליציה, מחבר ספר 'דעת קדושים', נפטר.
  • תרמ"ה - רבי מנחם מנדל הגר מויז'ניץ, מחבר ספר 'צמח צדיק', נפטר.
  • תרפ"ד - רבי שמואל צבי דנציגר מאלכסנדר, מחבר ספר 'תפארת שמואל', נפטר.
  • תש"ג - רבי ישראל שפירא מגרודז'ינסק, נפטר.


הפתגם היומי - כ"ט בתשרי - מלוח היום יום
מברכים ברכת הקשת, ולא כיש מפקפקים בזה.

איינער פון די מעזיבוזשער בעלי בתים האט געהאט א מחלוקת מיט נאך א בעל הבית, און זייענדיג אמאל בא דעם בעש"ט אין שוהל האט ער געשריען, אז ער וואלט זיין בר פלוגתא קורע געווען כדג זיין.

דער בעש"ט האט געהייסען די תלמידים געבען איינע די אנדערע די הענט, און זיך שטעלען לעבען אים מיט צוגעמאכטע אויגען. דער בעש"ט האט ארויפגעלייגט זיינע הייליגע הענט אויף די אקסלען פון די צוויי תלמידים, וועלכע זיינען געשטאנען לעבען אים, פלוצלונג האבען די תלמידים אנגעהויבען שרייען פון גרויס שרעק: זיי האבען געזעהן ווי דער בעל הבית איז קורע כדג זיין בר פלוגתא.

דאס באווייזט קלאהר, אז פון יעדער כח איז פאראן א פועל דבר: אדער אין א לבוש חומרי, אדער א רוחני וואס מי קאן אים אנעמען נאר מיט העכערע און איידעלערע געפילען.


תרגום מאידיש: לאחד מה'בעלי-בתים' של העיר מעזיבוז היה ריב עם 'בעל-בית' אחר, ופעם אחת בשהותם אצל הבעל שם טוב בבית הכנסת, הוא צעק שהיה "קורע את יריבו כדג".

הבעל שם טוב צוה לתלמידיו שיתנו אחד לשני את ידיהם ושיתייצבו לידו בעינים עצומות. הבעל שם טוב הניח ידיו הקדושות על כתפי שני התלמידים שעמדו לידו. לפתע החלו התלמידים לעצוק בפחד: הם ראו כיצד בעל הבית קורע הוא כדג את יריבו!

זה מראה בבירור, שמכל כח - יש תוצאה ופועל דבר: אם בלבוש חומרי, או רוחני, שאפשר לתופסו רק בחושים נעלים ועדינים יותר.