ל"ב נתיבות חכמה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

ל"ב נתיבות חכמה הוא כינוי לצמצומים בהם נמשכת החכמה לבינה.

ענינם

"נתיב" (בשונה מ"דרך" שהיא סלולה ורחבה) הוא שביל צר המגיע למקומות נידחים ורחוקים, ומשמש כמשל לצמצום שישנו בהשפעה שמחכמה לבינה (היינו, שעצם החכמה אינה נמשכת בבינה אלא רק מעט מזעיר ע"י נתיב צר). באופן פרטי מבואר בספר יצירה (בתחילתו) שישנם ל"ב נתיבות חכמה: "בשלשים ושתים נתיבות פליאות חכמה חקק י"ה הוי"ה צבאות את עולמו", וכפי שמבואר שם, המספר ל"ב (32) הוא כנגד עשר הספירות ועשרים ושתים האותיות. היינו, ל"ב הנתיבות מצמצמות ומחלקות את אור אין סוף השורה בחכמה[1] על מנת שיוכל להתפס בערך העולמות ולהחיותם.


מטעם זה גם שלושים ושתים הפעמים שמוזכר שם אלוקים במעשה בראשית רומז לנתיבות החכמה, כי זהו בדיוק עניינו של שם 'אלוקים': צמצום והגבלת האור האלוקי בכדי שיוכלו להתהוות עולמות מוגבלים[2], וכן הוא בגוף האדם נרמזות נתיבות אלו בשלושים ושתים השיניים - שגם עניינן הוא לחלק ולפרר את המאכל על מנת שיוכל להתעכל ולהתאחד עם הגוף, וכן הדבר גם בעבודת ה' בנפש האדם: לדקדק ולחלק כל הלכה בריבוי חלקים ובדיבור בפה, שדוקא אז יבין וישכיל ויחיה את נשמתו גם במוחין ומדות עד גם בהילוך בדרכי ה' כל היום בסוד מרע ועשה טוב[3].

כבוד בגימטריא ל"ב, ו"כבוד חכמים ינחלו".

נתיב הראשון

ענינם של הנתיבים הוא התגלות, על משקל הביטוי "נתיב" שעוסק בדרך מהירה וקלה מעיר לעיר או ממקום למקום. ולכן משלושים ואחד נתיבות החכמה נמשכים ש"י עולמות.

מה שאין כן בנתיב הראשון של נתיבות חכמה הוא למעלה מבחינה זו שהוא בחינת פנימיות אבא אשר לא מתגלה, "נתיב לא ידעו עיט"[4].

ל"ב נתיבות חכמה וחמשים שערי בינה

ההבדל בין ל"ב נתיבות חכמה וחמשים שערי בינה, הוא שבחכמה הם נתיבות, ובבינה הם שערים. וההפרש הוא ששערים הם הידועים לרבים, מה שאין כן נתיבות שהוא רק ליחידי סגולה, כמו שנאמר: "נתיב לא ידעו עיט".

ל"ב נתיבות חכמה שייכים רק ליחידי סגולה שהם אלו ששייכים לבחינת החכמה דמקננא באצילות, והיינו שהם ידועים רק לנשמות דאצילות.

חילוק נוסף הוא: ל"ב נתיבות חכמה ממשיכות מחכמה לבינה, ואילו חמשים שערי בינה ממשיכות מבינה למידות.

ל"ב חוטי ציצית

מצוות הציצית הוא המשכה של ל"ב נתיבות חכמה מבחינת אור המקיף של הטלית, ואלו הם שלושים ושנים החוטים של הציצית.

הערות שוליים

  1. ראה תניא פל"ה בהגה.
  2. מאמרים תקס"ז עמ' קל"ב.
  3. תו"ח בראשית עמ' רלב.
  4. איוב כח, ז.