קליפות דאצילות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־01:46, 7 בנובמבר 2021 מאת Mdafula (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "'''קליפות דאצילות הן קליפות שתוכן טוב וחיצוניותן רע''' ==עניינן== תוכנן הפנימי של קליפות אל...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קליפות דאצילות הן קליפות שתוכן טוב וחיצוניותן רע

עניינן

תוכנן הפנימי של קליפות אלו קדוש בתכלית בלי תערובת רע כלל - אבל בחיצוניותן הן נראות ישות, פירוד ורע[1]. ומכיוון שזהו ההבדל בין עולם האצילות לעולמות בריאה יצירה ועשיה (שהוא אלוקות ממש[2] והם עולמות הפירוד והישות[3]) לכן מצד חיצוניותן הן נקראות "קליפות" אך מצד פנימיותן הן נקראות "אצילות".

מקומן

מכיוון שבאצילות אין שום נתינת מקום ל"רע" כלל (ועליו נאמר "לא יגורך רע"[4]) מובן שמקומן של קליפות אלו לא באצילות, ואף לא בהיכל קודש הקודשים דבריאה[5] אלא רק בדרגות התחתונות יותר של עולם הבריאה.

אך למרות זאת הן נקראות קליפות "דאצילות" ולא "דבריאה", כי הקליפות השייכות לבריאה גם תוכן אינו טוב בתכלית - מה שאין כן קליפות דאצילות תוכן קודש גמור וטוב בתכלית "לשם שמיים".

הדוגמא בחסידות

על פי הנ"ל תובן הדוגמא המובאת בחסידות לקליפות אלו "שטן ופנינה לשם שמיים נתכוונו".

הגמרא[6] מספרת שכוונת השטן בקטרוגו על איוב הייתה שלא תשתכח רחמנותו של אברהם אבינו עקב מעשיו הטובים של איוב. דהיינו, כוונתו הייתה לשם שמיים בתכלית ולזכות בני ישראל, אבל מעשיו בפועל היו עניין של קטרוג ורע.


הערות שוליים

  1. ראה ד"ה ויחלום והנה סולם מוצב ארצה תשכ"ה.
  2. ואין בו "רע" כלל
  3. ונבדלים זה מזה רק בכמות הרע שבהם
  4. תהילים מ"ג ה'.
  5. ע"ח שער מ"ח פרק ב'. וראה שם, שהוא ה"כסא" עליו נאמר ועל הכסא דמות כמראה אדם, דהיינו - שדרגת האצילות מאירה בו בגילוי
  6. בבא בתרא ט"ז.