התפילה בימות המשיח

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־18:19, 2 בנובמבר 2021 מאת שמואל חיים (שיחה | תרומות) (מעובד מהערך בתורת הגאולה)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

בשל השינויים שיהיו בימות המשיח, התפילה בימות המשיח תשתנה בהתאם לתקופה. הנוסח ישתנה והתפילות שאינם הודאה יתבטלו.

ביטול התפילות

בימות המשיח יתבטלו התפילות, מלבד תפילת ההודאה, וזאת מכיוון שבתקופה זו לא יחסר דבר[1]. העניין אף נפסק להלכה שיש לומר את מזמור לתודה בניגון, מכיוון שהוא לא יתבטל לעתיד לבוא[2]. בתורת החסידות מובא שהסיבה שבגללה יתבטלו התפילות, היא בגלל שהתפילה עניינה היא בירור הנפש הבהמית, ובגאולה הנפש הבהמית כבר תתברר ולכן לא יהיה צורך בתפילה. תפילת הודאה עם זאת, מגיעה עד לבחינת אור אין סוף ולכן היא לא תתבטל[3].

שינוי נוסח התפילה

הבקשות העוסקות בבקשה לגאולה, ישתנו ויכתבו בלשון הודאה על הבאת הגאולה[4].

שמונה עשרה בקול

אדמו"ר הזקן כותב שלעתיד לבוא יתפללו שמונה עשרה בקול רם, כיוון שאז תתגלה מידת המלכות[5]. הרבי הוסיף שתפילת שמונה עשרה בקול, עניינו גילוי הביטול בשלימות, שיתגלה בעולם ש"אין עוד מלבדו", וזאת בשונה מזמן הגלות בו הביטול עניינו בשתיקה ולכן התפילה בלחש[6]. ברמב"ן מובא שהסיבה לכך היא, מכיוון שלעתיד לבוא יהיו רק תפילות שבח, ותפילות שבח יש להגיד ולפרסם בקול[7].

ברוך שם בקול

בזוהר נכתב שלעתיד לבוא יאמרו את ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד בקול רם, כיוון שבזמן הגלות "ברוך שם" הוא סוד ולכן נאמר בלחש, אך בגאולה הסוד יתגלה ולכן יהיה אפשר לאמרו בקול[8].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. מדרש רבה פרשת ויקרא, ט, ז.
  2. שולחן ערוך, אורח חיים, סימן נ"א, סעיף ט'.
  3. ספר הליקוטים, עמ' תרע"ד.
  4. בית אלוקים, שער היסודות, פרק ס"א.
  5. תורה אור, פרשת ויגש.
  6. ליקוטי שיחחות, חלק ל"ה, פרשת ויגש, שיחה א'.
  7. על פרשת בא, י"ג, ט"ז.
  8. זוהר, פרשת תרומה, דף קל"ד, עמ' א'.