נוסח האריז"ל
נוסח האר"י הינו כינוי לנוסח בו התפלל האר"י ז"ל, סידור אדמו"ר הזקן מבוסס אודות נוסח זה.
כוונות האר"י
נוסח האריז"ל הינו הנוסח בו התפלל האריז"ל, נוסח זה מיוסד ע"פ הקבלה וכוונות האר"י.
על נוסח זה אמר אדמו"ר הזקן במאסרו:
החידושים בנוסח האריז"ל היו:
- בברכת ברוך שאמר שבפסוקי דזמרה נהג האר"י לומר נוסח קצר, הכולל פ"ז (87) מילים. עד ימיו נוסח זה היה מקובל בקהילות אשכנז ולספרדים היה נוסח מורחב יותר.
- בתפילת מוסף של שבת קיימים שני נוסחים מקובלים לברכת קדושת היום - הנוסח "למשה ציווית" והנוסח "תכנת שבת". הראשון היה נאמר על ידי הספרדים ואילו השני נאמר על ידי האשכנזים ואותו נהג האר"י לומר.
- האר"י אמר וידוי ושלוש עשרה מידות לפני נפילת אפיים - מה שלא היה מקובל בשום קהילה בזמנו.
- האר"י הסתייג מפיוטי המשוררים הספרדיים, ודגל באמירת הפיוטים המקובלים אצל יהודי אשכנז שהיו מפייטני ארץ ישראל הקדומים, בתפילות הימים הנוראים נהג האר"י להתפלל בבית הכנסת האשכנזי, בניגוד למנהגו ברוב השנה בבית כנסת ספרדי.
- האר"י נהג שלא לאמר אף פיוט לאחר התפילה, ובפרט לא פיוטים כמו אדון עולם ויגדל.
כוונות האריז"ל מבוססים אודות נוסח ספרד, ולטענת רבים בנוסח זה הוא התפלל.
נוסח ספרד
בעת שקמה תנועת החסידות, הוחלט על שינוי נוסח התפילה מנוסח אשכנז לנוסח ספרד עם מעט שינויים, נוסח זה נקרא "נוסח האר"י" על כך שהאריז"ל התפלל בו. (לימים טענו המתנגדים שהאריז"ל לא התפלל בנוסח זה), עם השינוי נוצר מחלוקת רבה אודות שינוי הנוסח, כאשר המתנגדים מתנגדים לשינוי הנוסחאות, בעוד החסידים מחליפים, טענתם של המתנגדים היה שאין לשנות נוסחאות, אולם תשובתם של החסידים הייתה שנוסח האר"י הוא נוסח כללי של כל עם ישראל, ולכן מותר להחליף, בעת מאסרו של אדמו"ר הזקן הוא אף נשאל אודות שינוי הנוסח.
בעקבות ההתפשטות החסידות, נוצר מצב בו נוסח ספרד נהפך לנוסח הפופולרי בקרב יהודי אשכנז ובעיקר מפולין, כמו כן בארץ ישראל הנוסח המעודף אינו נוסח ספרד.
נוסח אדמו"ר הזקן
ערך מורחב – סידור אדמו"ר הזקן |
בעקבות הדפסת סידור עם נוסח ספרד, החליט אדמו"ר הזקן להדפיס סידור המבוסס על נוסח ספרד, אולם בשונה מנוסח ספרד שמאחד בתוכו כמה נוסחאות, סידור זה איחד נוסח אחד שנבחר מתוך 60 סידורים.
חשיבות הנוסח
לרבים אמר הרבי לשנות את הנוסח שלהם לנוסח האריז"ל, לאחד ששאל את הרבי באיזה בית כנסת להתפלל אמר הרבי בבית כנסת עם נוסח האריז"ל.
על נוסח זה אמר הרבי שאינו הנוסח הטוב ביותר[2].
הערות שוליים
- ↑ נדפס ב אגרות קודש אדמו"ר הזקן חלק ב', איגרת ו', אות ט"ו, באתר HebrewBooks. צילום כתב ידו ב מבוא להגהות לסידור רבינו הזקן, עמוד 5, באתר HebrewBooks
- ↑ ע"פ האגרות קודש