תכלית בריאת העולם

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

תכלית בריאת העולם הזה או למה נברא העולם הוא שאלה שהתחבטו בה גדולי החוקרים והמקובלים, והביאו לה מספר סיבות. תורת החסידות מוכיחה, שאין סיבות אלו "אמיתית הסיבה" לבריאה, ולכן מסיקה שזוהי תאוה בלתי מוסברת של הקב"ה.

הסבר הפרי עץ חיים

תשובת הפרי עץ חיים[1] היא, שה' ברא את העולם בשביל שיהיה שלם בכל כוחותיו, פעולותיו, שמותיו, וכינוייו. כי לפני שבורא בפועל, כוחותיו הם בהעלם. ובכדי שיתגלו ברא את העולם.

תורת החסידות[2] אומרת שהסבר זה אינו אמיתית הסיבה, כי[3] זה שבשביל גילוי הכח צריך להיות הפועל, זה רק אצל בני אדם. אבל אצל הקב"ה הכח לא חסר את הפועל. (ולכן, מיד כשעלה הרצון לברוא את העולמות - נצטייר ונבראו עשר ספירות הגנוזות). ואם כן, אין הסיבה לבריאה, בגלל שהכח היה חסר את הפועל[4].

הסבר הזהר

ספר הזהר מתרץ את סיבת בריאת העולם "בגין דישתמודעון ביה" תרגום מארמית: "בשביל שיוודעו בו". שה' יכול להיות רם ונשא ובלי גבול, אך אם אין בריאה, אין מי שידע שהוא כה רם ויעריצו, ואז אין יתרון בכוחו כביכול.

תורת החסידות[2] מסבירה שהסבר זה אינו מספק. כי זה שיכירו בה' ומעלתו, שייך רק בעולמות העליונים דאצילות שהם משיגים את מעלת השם. אבל אם כוונת הבריאה היא, כדי שהנבראים יכירו במעלת ה', למה נברא גם עולם העשייה, שהבריות לא משיגים בו את גודל מעלת ה', והיה צריך לברוא רק את אצילות?!


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
==הערות שוליים==

  1. ספר קבלה מהאריז"ל שכתב תלמידו הרב חיים ויטאל.
  2. 2.0 2.1 יום טוב של ראש השנה - המשך תרס"ו
  3. כמו שכתב הפרי עץ חיים בעצמו בהגהה
  4. כמובן שלגבי ה' אין זה באמת בבבחינת כח, כי כח הוא מגביל, ולגבי עצמות ומהות אין סוף ב"ה אין שייך לומר כח. אלא זהו בשם המושאל