מרכבה
מרכבה ענינו הוא הביטול בתכלית, עד שנעשה בבחינת מרכבה אל הרוכב בו.
ענינו
ב"מרכבה" שני עניינים עיקריים: א) הביטול. ב) ההתעלות.
ביטול: המרכבה בטלה לגמרי לרצון הרוכב עליה.
התעלות: המרכבה מעלה ומביאה את הרוכב למקום שאלמלא המרכבה לא יכול היה הרוכב להגיע לשם.
ענינו בעולמות
בכללות ישנם שני בחינות מרכבה. הראשון הוא האבות שהם בבחינת "חיוון עילאין", שהם מרכבה דאצילות, הנקראת גם בשם מרכבתא עילאה. השני הוא "חיוון תתאין" שהם המרכבה של עולמות בי"ע שהם מחנה מיכאל ומחנה גבריאל, המלאכים של עולם הבריאה, ולענין זה שייכים גם השבטים וחלוקתם לארבע דגלים.
אבות, עליהם נאמר כי "האבות הן הן המרכבה", שהאבות הם בחינת מרכבה אל הספירות של עולם האצילות. כך אברהם הוא בחינת מרכבה לספירת החסד של עולם האצילות, יצחק הוא בבחינת מרכבה לספירת הגבורה של עולם האצילות, וכן יעקב הוא בבחינת מרכבה לספירת התפארת של עולם האצילות.
הבחינה השניה של מרכבה, היא המרכבה המוזכרת בנבואת יחזקאל. שם נאמר כי האופנים וחיות הקודש נושאות את המרכבה.