גיל העולם נכון לשנת תשע"ו הוא 5776, שנים אלו נמנות מזמן בריאת העולם, אמונת חידוש העולם היא אחד מהיסודות ביהדות.

נושא זה הוא אחד הנושאים המעסיקים ביותר את החוקרים למיניהם, כשהם מעלים הוכחות שונות לקדמות העולם.

אור הכוכבים

שנת אור הוא מידת מרחק שלוקח לאור לעבור במשך שנה שלימה. לדוגמא: המרחק בין כדור הארץ לשמש הוא כ-8 דקות אור.

כיום, באמצעות הטלסקופים למיניהם הצליחו למצוא גלקסיות הרחוקות מליוני שנות אור מכדור הארץ. עובדה זו שאנו יכולים לראות את אורם מורה לכאורה שהם קיימים לפחות מספר זהה של שנים?

אמנם, הרבי מסביר[1],שאף אם נניח שהמדע צודק בחישוביו ואכן זהו המרחק את הכוכבים, הרי כפי שמוסכם שהקב"ה יכול לברוא את הכוכבים עצמם ורק אחר כך יתחיל להבהיק אורם, הקב"ה יכול גם לברוא את הכוכבים יחד עם קרני האור שלהם.

שהרי כפי שביום הראשון ברא הקב"ה את האור בלא המצאות השמש והכוכבים, כן ברא ביום הרביעי את הכוכבים עם קרני האור שלהם.

ההרים

על פי הגאולוגיה ישנם כמה סוגי הרים, כשהמשותף לכולם הוא, שהיווצרותו של ההר הוא תהליך בן אלפי שנים שבכל משך זמן ההר מתרומם יותר ויותר.

הרבי מסביר[2], כי גם מי שיאמר שההר נתהווה באופן כזה מגרגירי חול וכו', מכל מקום עדיין הוא לא יוכל להסביר – מניין הגיעו גרגירי החול? וכן – האם וודאי אצלו שלפני 5000 שנה היה מצב המים, הרוחות, הנהרות וכו' בדיוק כפי שהוא עכשיו?

ועל כן אפשר לומר בשני אופנים:

  1. ההרים נבראו כצורתם – כאילו הם עברו תהליך של מאות ואלפי שנים.
  2. אף שהם לא נבראו כך, אבל תהליכים מזורזים גרמו להם לגבוה ולהגיע לגובה זה במהירות גבוהה.

מאובנים

חוקרים מצאו מאובנים שונים ברחבי כדור הארץ, והתארוך שלהם מורה על מספר עצום של שנים.

אופני התארוך השונים

פחמן 14

בכל דבר בעולם יש כמות מסוימת מיסודות כימיים שונים, אחד מהם מכונה "פחמן 14". חומר זה מתפרק עם הזמן באוויר, התחלת התפרקותו היא עם מות היצור (הצומח או החי). ועל כן, באם מוצאים את הכמות של הפחמן 14 שיש בחפץ זה, אפשר לשחזר כמה זמן לקח לו להתפרק, ועל פי זה אפשר לדעת מתי הוא היה.

השכבה הגאולוגית

באם השכבה שבה המאובן נמצא היא שכבת קרקע קדומה, משמע שהיצור חי בזמן קדום יותר.

המיקום בשרשרת

מכיון שהמינים התפתחו זה מזה, לכן באם ימצאו מין "פחות מורכב", אשר שימש כאב קדמון למין אחר, הוא יתוארך לזמן שלפניו.

הבעיה באופני התארוך

פחמן 14

שיטת התארוך הזאת יוצאת מנקודת הנחה שכמות הפחמן 14 באוויר לא השתנתה במשך מליוני שנים, וכן שלא ארעו שינויים באופן התפרקות יסוד זה לאורך השנים, ושתחילת התהליך הייתה בנקודת האפס, ועוד.

אולם העובדות מוכיחות שבזמן הקדום (בתקופה "הפרהיסטורית") היו תנאים בלתי ידועים של תנאי הלחץ האטמוספרי, הטמפרטורות, הרדיו אקטיביות, קטליזטורים (מזרזים) בלתי ידועים וכו' וכו', זאת אומרת, שהיו אז תנאים אשר יכלו לגרום לראקציות ושינויים בעלי אופי וקצב שונים לחלוטין מאלו הידועים בתהליכי הטבע הקצובים של היום.

השכבה הגאולוגית

שיטה זאת יוצאת מנקודת הנחה כי ככל שהשכבה הינה יותר קדומה, ימצאו בה בעלי חיים פחות מורכבים ממדרגות נמוכות יותר, עד ליצורים הפשוטים ביותר.

אולם, מצאו שרידים לבעלי חיים בתקופות קדומות למה ששיערו שבהם הם חיו. וכן מצאו עקבות לחיי אדם בשכבות המתוארכות במיליוני שנים קודם להופעת האדם על פי התאוריה.

המיקום בשרשרת

שיטה זו (כמו קודמתה) יוצאת מנקודת הנחה שהמינים התפתחו זה מזה. וכן שככל שהמין פחות מורכב הוא קדום יותר.

הבעיה בשיטה זו היא, שלעתים בעלי חיים אלו האמורים להיות מוקדמים יותר בשרשרת, מתוארכים לזמנים מאוחרים יותר מאשר המורכבים יותר.

מקור המאובנים

הרבי מביא[3] שתי אופנים באשר למקורם של המאובנים:

  1. יתכן שהתקיימו בעולם דינוזאורים ושאר בעלי חיים שנכחדו מהעולם בקטקליזם (מהפכות) טבע אדירות במשך מספר שנים, אשר גרמו להם להתאבן. ומכיון שהיה זה בתנאי טבע לא מוכרים, לא שייך לתארך על פי הידוע כיום.
  2. גם אם יטענו שהזמן של קיום העולם על פי התורה איננו מספיק עבור תהליכים אלו (דבר שאי אפשר להוכיח בוודאות), עדיין נוכל לקבל בקלות את האפשרות שהקב"ה ברא מאובנים כתבניתם, עצמות או שלדים – מסיבות הידועות לו. בדיוק כפי שהוא יכול היה לברוא אורגניזמים חיים, אדם בשלמותו, וכן מוצרים מוגמרים כמו נפט, פחם או יהלומים, ללא כל תהליך התפתחותי.

הסתירות במדע

זמן קיום העולם על פי כל ענף במדע הינו שונה מן הקצה אל הקצה (בהנחה שהוא לא מסתמך על דברי החוקרים מענף אחר).

דהיינו, שחכמי התכונה אומרים מספר אחד, והארכיאולוגים מספר שני, והגאולוגים מספר שלישי, ואילו המדע של "גלי הרדיו" אומרים מספר אחר.

מסקנותיהם של ענפים אלו הינם שונים מן הקצה אל הקצה – ממסקנה שלא יכול להיות יותר מחצי מליארד שנה, למסקנה שלא יתכן פחות משתי מיליארד שנה.

סתירות אלו מוכיחות כי חקירות אלו הן אך ורק בגדר השערות הבנויות באוויר[2].

ראו גם

לקריאה נוספת

  • הרבי, שערי אמונה, חלק הבריאה (עמ' רה והלאה), הוצאת היכל מנחם.
  • הרבי, מורה לדור נבוך ג' חלקים, הוצאת ספריית כפר חב"ד.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. מכתב מא' סיוון, תשט"ז, שערי אמונה עמ' רט.
  2. 2.0 2.1 מכתב מי' מר חשוון תשט"ז.
  3. מכתב מי"ח טבת תשכ"ב. שערי אמונה עמ' רטו-רטז.