מלכות בית דוד

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־17:49, 29 ביולי 2015 מאת הנחה (שיחה | תרומות) (הועבר יש עדיין צורך בעריכה ותיקון)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מלכות בית דוד - הינו כינוי לכל המלכים שבאים מבית דוד, ומלך המשיח נמנה על צאצאי דוד המלך[1] ושלמה בנו.[2]

מלכות בית דוד

ספר החינוך כותב שהמלכות בבית דוד עוברת בירושה, ואילו במלכות שמלך מישראל נמשך למלך יש צורך במשיחת בשמן וכו',[3] כמו שהיה בירבעם נבט שמלך על מלכות ישראל בזמן בית ראשון.

אחד מהדברים שיחזיר מלך המשיח ליושנם, הוא מלכות בית דוד, שיהיה מלך על ישראל מזרע דוד המלך.

מסופר בגמרא[4] שהיו כאלה שטענו על דוד המלך שאסור לבוא בקהל מכיוון שבא מרות המואביה ועל המואבים כתוב "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה' עד עולם", והגמרא עונה כי מקובל הלכה למשה מסיני כי האיסור של עמון ומואב חל על "מואבי" דווקא ולא על "מואביה", בשונה מהאיסור על המצרים, שחל גם על הנקבות.

הירושה בן אחר בו

הפוסקים מסתפקים, האם כדי להיות ממלכי בית דוד צריך להיות דווקא בן אחר בן או לא.

ישנן ראיות שונות שמשיח צריך להיות בן אחר בן דווקא.

א) מבואר בפוסקים[5] דבמלכי בית דוד הירושה היא דרך בנים, כיון דהמלכות היא בעצם לדוד, מה שאין כן במלכי ישראל, דאחר שירש הבן פקע כח האב. חזינו דאין זה מדיני ירושה גרידא, אלא דהוי מדיני הבטחה לדוד דלא יסור המלכות ממנו, וכברכת בת שבע[6] לדוד יחי המלך לעולם[7]

ב) בנבואות על הכרתת בית המלכות לשלשת מלכי ישראל, והם ירבעם[8], בעשא[9] ואחאב[10] נאמר והכרתי לפלוני משתין בקיר, ופירשו במצודות דמיירי בזכרים שמשתינים בקיר מה שאין כן הנקבה דמשתינה בארץ, ופירש האברבנאל[11] דהיינו הבטחה שלא ישאר לו בן יורש המלכות ואי תימא דבן בת הוי מחזיר מלכות בית אביו ליושנה, מאי מועיל השחתת זכרים, הא אכתי איכא נקיבות?

ואכן עתליה בת אחאב[12] היתה אשת יהורם מלך יהודה[13] והיא אם אחזיהו מלך יהודה[14] ואחרי שנהרגה על ידי יהוידע כ"ג [15] מלך יואש בן אחזיהו[16] וכל המלכים במלכות יהודה עד לצדקיהו היו בן אחר בן מיואש. יוצא דאחזיהו הוא בן בת אחאב, יואש הוא בן בן בת אחאב, וכל שאר מלכי יהודה הם בני אחאב מנוקבתא ואין זה סתירה להנאמר והכרתי את בית אחאב[17] ולא להנאמר ונתתי את בית אחאב כבית ירבעם בן נבט[18] אשר בבית ירבעם נאמר וביערתי אחרי בית ירבעם כאשר יבאר הגלל עד תומו,[19] ולא נתקיימה במלכי יהודה, אלא במלכות בית אחאב משום דהוו מנוקבתא. ואם כן לכאורה גם לא נוכל לומר דיוחזר המלכות לבית דוד על ידי שימלוך איש מבני בתו.[20]

ג) וכן משמע במנחת חינוך[21] שכתב כיון דיהיה מזרע שלמה דור אחר דור, אם כן המלכות ירושה לו מעת שפסקה מלכות ואין צריך משיחה".

צאצאי המלכות

יש אומרים כי צאצאי מלכות בית דוד משתדכים רק עם צאצאים אחרים של דוד המלך, ואין ראוי הדבר שישתדכו עם מי שאינו ממשפחה זו,[22] ואף לא עם צאצאי ישי אבי דוד[23].

הערות שוליים

  1. כמובא ברמב"ם סוף הלכות מלכים.
  2. ראה בארוכה בערך יעמוד מלך מבית דוד.
  3. וכמובא בסוף מסכת הוריות.
  4. יבמות.
  5. שו"ת אבני נזר יו"ד סימן שי"ב, ובשו"ת חקרי לב אורח חיים סימן כ"א.
  6. מלכים-א, א' ל"א.
  7. וכמבואר בחידושי הגרי"ז.
  8. מלכים-א' י"ד י.
  9. מלכים-א' ט"ז ז.
  10. מלכים-ב' ט ח.
  11. מלכים א' י"ד י.
  12. מלכים ב' ח' כ"ז ובמצודות דוד שם.
  13. מלכים-ב, ח י"ח.
  14. מלכים-ב, ח' כ"ז.
  15. מלכים ב' י"א ט"ו.
  16. מלכים-ב' י"ב ב.
  17. מלכים-ב' ט, ח.
  18. מלכים-ב, ט ט.
  19. מלכים-א' יד, י.
  20. הרב מיכאל ידווני, [ מכתבי שאלות ותשובות לגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי בנוגע אם מלך המשיח צריך להיות בן אחר בן]
  21. סוף מצווה צ"ז.
  22. ראה פרק חמישי דכתובות במעשה דרבי איעסק לבריה בי רבי חייא, לפי שיטת רש"י. ועיין במהרש"א שם.
  23. כמוכח שם, שהרי רבי חייא היה מצאצאי ישי.