סידור אדמו"ר הזקן
סידור אדמו"ר הזקן הוא הסידור שנתקן על ידי אדמו"ר הזקן ונדפס לראשונה בשנת תקס"ג בעיר שקלוב. לאחר מכן הודפס עוד פעמיים בקפוסט. ועוד עשרות פעמים בוריאציות שונות. חלקם דומים יותר למקור וחלקם פחות. הסידור "תורה אור" המקובל היום, הינו סידור הדומה מאוד לסידור של אדמו"ר הזקן ונוספו בו גם ציונים ומקורות.
כוונתו של אדמו"ר הזקן בעריכת הסידור הייתה, שיהיה סידור השווה לכל נפש בכוונה הראויה. ובכל זאת שזורים ברמיזה פה ושם הלכות חשובות, שבחלקם ישנם חידושי הלכה גדולים.
הרבי שליט"א הגדיר באחד ממכתביו את מטרת ההלכות אותם הכניס אדמוה"ז בסידורו:
א. "פסקי־דינים בקיצור נמרץ בענינים הרגילים ושווים לכל נפש, וצריכים להיות מצויים גם תחת יד זה שאין השלחן־ערוך באותו שעה על שלחנו". ב. "הנהגות (ולא דינים) בודדות השייכות לאמירת תפלה או ברכה פרטית".
עריכת נוסח הסידור
אדמו"ר הזקן עסק במשך שנים רבות בעריכת נוסח הסידור.
אדמו"ר הרש"ב כתב: "כידוע אשר כ' שנה עסק בהנוסח ובכל שנה היה מסדר נוסח אחר, עד הפעם העשרים יצא מזוכך ומבורר ומנוקה".
אדמו"ר הצמח צדק העיד על עריכת הנוסח ש"כשתיקן (אדמו"ר הזקן) הסדור - היו לפניו ששים סדורים מנוסחאות שונות, ומכולם בירר וליבן את הנוסחא שבסדור שלו"[1].
ההדפסה הראשונה
הרב אברהם דוד לאוואט בהקדמה ל'שער הכולל': "הסדור הזה נדפס פעם הראשון בחייו בשנת תקס"ג בשקלאוו".
ובספר השיחות תש"ד, מעיר אדמו"ר שליט"א כי "סדור אדמו"ר הזקן נדפס לראשונה בשקלאוו תקס"ג. אבל כנראה היו עוד לפני זה רשימות משינוי הנוסחא, כי בשנת תקנ"ח כבר ניתן רשיון מהממשלה לחסידים להתפלל בנוסח שלהם".
עד עתה לא הגיע לידינו סדור אדמו"ר הזקן שהודפס בשנת תקס"ג, וגם משתי ההדפסות שסדור זה הודפס בקאפוסט לא נשאר עותק.
אודות כך כתב אדמו"ר הרש"ב כי "את הסדור דפוס הראשון לא השגתי אף לאחר ריבוי יגיעה, ואשער אשר בהביבליאטק בפ"ב (=הספריה בפטרבורג) בודאי נמצא".
ראו גם
קישורים חיצונים
- ↑ חלק א' פרק כ"ז (עמוד פ"ד, א' הערה א') וכן פרק י' הערה ג'.