שתיים עשרה
המספר שתים עשרה מוזכר בנושאים רבים בחסידות. סודו הפנימי של המספר לא התגלה עדיין, ויתגלה לעתיד לבוא.
מספר שתיים עשרה | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
אחדות ועשרות | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
40 | 49 | 50 | 60 | 68 | 70 | 72 | 80 | 84 | 90 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
מאות ואלפים | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
י"ב האותיות הפשוטותעריכה
בקבלה מוזכר כי המספר 12 הוא כנגד י"ב האותיות הפשוטות (הו"ז חט"י לנ"ס עצ"ק).
בעולמותעריכה
י"ב גבולי אלכסוןעריכה
י"ב גבולי אלסון הוא כינוי לשורש בחינת המקום כפי שהיא באצילות. מקום "ממש"[1] ישנו רק בעולמות בי"ע[2] אבל שורש למקום ישנו כבר באצילות, והוא ששת המידות חסד גבורה תפארת וכו' - שיחדיו הן מעין "קוביה": תפארת היא תחילת ההשפעה ולכן נקראת צד מזרח (כמו שתחילת השפעת השמש היא מהמזרח), מלכות היא סוף ההשפעה ולכן היא צד מערב וכן הלאה[3]. ועניין התכללות המידות זו מזו נרמז ע"י קוים אלכסוניים המחברים ביניהם - סך הכל שנים עשר קוים שהם י"ב גבולי האלכסון.
י"ב בקר דבריאהעריכה
ערך מורחב – י"ב בקר דבריאה |
י"ב שבטיםעריכה
ראובן שמעון לוי יהודה יששכר זבולון דן נפתלי גד אשר יוסף בנימין.
מבואר בתורה אור, שנשמותיהם של י"ב השבטים מגיעות מעולם הבריאה.
י"ב חודשיםעריכה
ניסן אייר סיוון תמוז אב אלול תשרי חשון כסלו טבת שבט אדר.
מקבילים ל12 המזלות: טלה שור תאומים סרטן אריה בתולה מאזנים עקרב קשת גדי דלי דגים.
בנפש האדםעריכה
שנים עשר מנהיגים בנפש: שתי ידים שתי רגלים שתי כליות כבד מרה המסס קיבה קרקבן וטחול.
בעולםעריכה
גם היום והלילה מורכבים מי"ב שעות לכל אחד. כל זה הוא כיון שישנם י"ב צירופים בשם הוי' וי"ב צירופים בשם אדנ"י (שמאירים ביום ובלילה).
לחם הפניםעריכה
לחם הפנים גם הוא היה שנים עשר לחמים, ועליו אומרים שלעתיד לבוא "יגלה לן טעמי דבתריסר נהמי" (=יגלה לנו את הטעם שבי"ב לחמים), דהיינו שהתוכן הפנימי שב'י"ב' לא נתגלה עדיין.
הערות שוליים
- ↑ הגדר של "מקום" הוא שבמקום שנמצא דבר אחד לא יכול להיות דבר אחר (מאחר ומקום זה כבר תפוס). דבר זה נכון הן בגשמיות והן ברוחניות. לדוגמא, במקום בו נמשכת מרירות לא יתכן באותו זמן שתהיה גם שמחה (ואין להקשות מסוף פרק ל"ד בתניא, כי שם מדובר על שני מקומות שונים: במקומה של נפש האלוקית יש שמחה ואילו מרירות היא במקומה של נפש הבהמית).
- ↑ בריאה יצירה עשיה.
- ↑ ראה ערך רוחות העולם.