נצח והוד
נצח והוד הן שני הספירות ה'גבוהות' במכלול המכונה בספרות הקבלה והחסידות – "נה"י" (הכולל את היסוד). ספירות הנצח וההוד קשורות ביותר האחת באחותה – כלומר, הן בתכונות דומות, והן במיקום מקביל (זו כנגד זו) במערכת הספירות. על כן ישנו מצב של שיתוף פעולה טבעי ביניהן ורעות (ידידות, או אחוה) ביניהן. ביחד, שני הספירות החשובות הללו הן בבחינת 'רגלים', המעמידות את גוף הספירות על כנו כראוי.
זוג הספירות הנצח והוד מכונות בתיקון פתח אליהו בשם "תרין שוקין". כמו כן נקראין בשם "כליות יועצות", ו"תרין בעין" כלומר שהן אלו המבשלות את הזרע הנשפע ליסוד.
ענינםעריכה
ספירות נצח והוד הם שני הספירות הפותחות בספירות נה"י. ענין ספירות נה"י הוא התפשטות המידות, שכן ספירות החג"ת מהוות את עיקר המידות, וספירות הנה"י הן ענפיהם והתפשטות שלהם כלפי המלכות.
ספירות נצח והוד נקראות בשם "בדי ערבות", שכן אין בהם לא טעם ולא ריח. ענינם הוא עשיית הדבר ולו רק על הבסיס שכך הוסכם אצלו, בלי שמחפש טעם פנימי לדבר. כך שספירת הנצח נחשבת 'ענף' לספירת החסד. על פי כן כל ענינה הוא עשיית חסד מחמת שנקבע בה להמשיך את מידת "חפץ חסד"–וכבר נסתלק כל עניין הטעם והשכל בכך, ורק על בסיס הרושם שנחקק בה היא פועלת).
ספירות נצח והוד נקראות בשם "ירכין" שהם "לבר מגופא".
אמנם, מבואר כי נצח והוד שרשם הוא מהכתר, שגבוה מן חג"ת ומן חכמה ובינה. ולכן הם בחינת רגלים, המעמידים את הגוף ואת הראש ונושאים את הראש. וגם לרפואת הראש הוא על ידי הרגל, שמשימין במים חמים וכדומה, לפי שיש גידי הראש ברגל כי נעוץ תחילתן בסופן.
ביחס לספירת היסודעריכה
ספירות נצח והוד נקראות בשם "כליות יועצות" המבשלות את הזרע הנשפע בספירת היסוד.
בעולמותעריכה
הכלים של ספירות נצח והוד של עולם האצילות הוא שם צבאו"ת. ענין שם זה הוא המשכת האלוקות לעולמות בי"ע שהם עולמות נפרדים ובהם צבאות של מלאכים. מספירות נצח והוד ומן שם צבאות נמשך ענין הנבואה. ולכן נזכר שם צבאו"ת על ידי חנה תחילה, ומצוי הוא בספרי הנביאים.