פנחס הירשפרונג: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 21: שורה 21:
הוא היה אחד הניצולים היחידים מהגאונים של פולין, והוא נחשב לאחד הבקיאים הגדולים ביותר של הדור שלנו ש"ס פוסקים שידע בעל פה. זה היה בנוסף חדות שלו בלימוד, אשר בא לידי ביטוי עומק שלו הרצאות בתורה והחידושים שלו. עם כל זה, הוא היה אדם צנוע אשר לקח שום קרדיט לעצמו. הוא רדף שלום, היה בעל חסד, והיה מעורב בנאמנות את הצרכים של הקהילה.  
הוא היה אחד הניצולים היחידים מהגאונים של פולין, והוא נחשב לאחד הבקיאים הגדולים ביותר של הדור שלנו ש"ס פוסקים שידע בעל פה. זה היה בנוסף חדות שלו בלימוד, אשר בא לידי ביטוי עומק שלו הרצאות בתורה והחידושים שלו. עם כל זה, הוא היה אדם צנוע אשר לקח שום קרדיט לעצמו. הוא רדף שלום, היה בעל חסד, והיה מעורב בנאמנות את הצרכים של הקהילה.  


הגאון שימש כמודל של המוחלט ביטול(עצמית? השלילה) כדי לשאת ha'dor נשיא. הוא היה באופן קבוע לבקר את הרבי, לדון בנושאים תורה עמו ולהשתתף בהתוועדויות. החיבור הראשון שלו על ידי האות אנו מוצאים את "איגרות קודש" (מכתב # 2977) מיום בחול המועד סוכות תשט"ו. גאון שלח את ספר "מנחת סולת" על ספר החינוך אשר כתב סבו, לרבי - וגם הרבי הגיב עם הערות מדהים אשר יוצג בקיאות מרשים עומק נגלה ונסתר.  
הגאון שימש כמודל של המוחלט ביטול(עצמית? השלילה) כדי לשאת נשיא הדור. הוא היה באופן קבוע לבקר את הרבי, לדון בנושאים תורה עמו ולהשתתף בהתוועדויות. החיבור הראשון שלו על ידי האות אנו מוצאים את "איגרות קודש" (מכתב # 2977) מיום בחול המועד סוכות תשט"ו. גאון שלח את ספר "מנחת סולת" על ספר החינוך אשר כתב סבו, לרבי - וגם הרבי הגיב עם הערות מדהים אשר יוצג בקיאות מרשים עומק נגלה ונסתר.  


הרב [[מאיר פלוטקין]],תלמיד של ר' פנחס , מספר על היחידות הראשנה של מורו (הקהל הפרטי) עם הרבי כמו מורו ורבו תיאר לו את זה:  
הרב [[מאיר פלוטקין]],תלמיד של ר' פנחס , מספר על היחידות הראשנה של מורו (הקהל הפרטי) עם הרבי כמו מורו ורבו תיאר לו את זה:  
שורה 29: שורה 29:
כשנכנסתי לחדרו של הרבי, לפני שפתח את פיו או מסר הרבי את המחבת (נפש פדיון) או אפילו הזדהה - הרבי קם ושאל, "האם אתה יוסף עקיבא בן אשר מפורסם מקצה אחד של העולם אל אחרים? " לאחר הפסקה קלה, המשיך הרבי ואמר: "אכן, אתה כמו" יוסף בן עקיבא "עבור" אתה מפורסם מקצה אחד של העולם לקצהו האחר. "  
כשנכנסתי לחדרו של הרבי, לפני שפתח את פיו או מסר הרבי את המחבת (נפש פדיון) או אפילו הזדהה - הרבי קם ושאל, "האם אתה יוסף עקיבא בן אשר מפורסם מקצה אחד של העולם אל אחרים? " לאחר הפסקה קלה, המשיך הרבי ואמר: "אכן, אתה כמו" יוסף בן עקיבא "עבור" אתה מפורסם מקצה אחד של העולם לקצהו האחר. "  


כאשר הגאון zt'1 ושלום קרא, צ 'אס ... הרבי חייך ושאל: חלילה "למה"? זה לא גמרא מפורשת? ... עד אשר פנחס ר' בהכנעה השיב: חלילה לומר שאני כמו עקיבא בן יוסף ...  
כאשר הגאון ושלום קרא, צ 'אס ... הרבי חייך ושאל: חלילה "למה"? זה לא גמרא מפורשת? ... עד אשר פנחס ר' בהכנעה השיב: חלילה לומר שאני כמו עקיבא בן יוסף ...  


וכך, למרות גדולתו והבקיאות שלו, שכמוהו בקושי נמצא הדור שלנו - הוא רואה את עצמו אדם פשוט, לא ההנאה הנגזרות מן הכותרות, אשר ליווה תמיד את שמו.  
וכך, למרות גדולתו והבקיאות שלו, שכמוהו בקושי נמצא הדור שלנו - הוא רואה את עצמו אדם פשוט, לא ההנאה הנגזרות מן הכותרות, אשר ליווה תמיד את שמו.  
שורה 58: שורה 58:




לפני שאני אומר לך את סוף הסיפור, פנחס ר 'המשיך, אני אתן לך קצת רקע זה yechidus. אתה יודע שהרב Hirschprung יכולים ללמוד קצת ... אז לפני המלחמה, היה לי zechus לדבר עם כל גדולי התורה בפולין. אחרי המלחמה דיברתי עם גדולי הליטאים, ולאחר מכן באמריקה דיברתי עם כל גדולי ששרדו את המלחמה. היה רק אדם אחד לא הצלחתי לדבר - הרבי מליובאוויטש. גם כאשר היה לי יחידות איתו, הוא מכוון את השיחה לנושאים קהילתי להפצת היהדות, ואני לא הספקתי לדבר איתו "ללמוד".  
לפני שאני אומר לך את סוף הסיפור, פנחס ר 'המשיך, אני אתן לך קצת רקע זה יחידות. אתה יודע שהרב יכול ללמוד קצת ... אז לפני המלחמה, היה לי זכות לדבר עם כל גדולי התורה בפולין. אחרי המלחמה דיברתי עם גדולי הליטאים, ולאחר מכן באמריקה דיברתי עם כל גדולי ששרדו את המלחמה. היה רק אדם אחד לא הצלחתי לדבר - הרבי מליובאוויטש. גם כאשר היה לי יחידות איתו, הוא מכוון את השיחה לנושאים קהילתי להפצת היהדות, ואני לא הספקתי לדבר איתו "ללמוד".  


כתבתי לרבי שאני רוצה לדבר איתו בלימוד. אני הוסיף כי ידעתי כי הזמן של הרבי היה יקר, אך עדיין הייתי מבקש הרבי לתת לי קצת מזמנו, לשיחה כגון זה היה יקר לי יותר מכל אוצרות העולם. הרבי הסכים. בשעה yechidus זה אני גם הזכיר את בקשתו של שוחט.  
כתבתי לרבי שאני רוצה לדבר איתו בלימוד. אני הוסיף כי ידעתי כי הזמן של הרבי היה יקר, אך עדיין הייתי מבקש הרבי לתת לי קצת מזמנו, לשיחה כגון זה היה יקר לי יותר מכל אוצרות העולם. הרבי הסכים. בשעה היחידות זה אני גם הזכיר את בקשתו של שוחט.  


Hirschprung ר 'הלך yechidus ואמר כי בישיבות מאז הוא למד, הוא היה מספר שאלות קשות אשר ביקש כל גדולי התורה, אשר איש מהם לא היה מסוגל לענות. היו שם כמה מי "החלישו את השאלות, אבל לא מצאתי מישהו יכול לתת לי תשובה אמיתית לשאלות אלה. זה מאוד מטריד אותי ואני רוצה לשאול את הרבי ולשמוע פתרונות שלו."  
הוא הלך ליחידות ואמר כי בישיבות מאז הוא למד, הוא היה מספר שאלות קשות אשר ביקש כל גדולי התורה, אשר איש מהם לא היה מסוגל לענות. היו שם כמה מי "החלישו את השאלות, אבל לא מצאתי מישהו יכול לתת לי תשובה אמיתית לשאלות אלה. זה מאוד מטריד אותי ואני רוצה לשאול את הרבי ולשמוע פתרונות שלו."  


הרבי הביט בי בחום ואמר בהפתעה, כל gaonim שהזכרת לא יכול לענות על השאלות שלך, ואני יכול?  
הרבי הביט בי בחום ואמר בהפתעה כל הגאונים שהזכרת לא יכולים לענות על השאלות שלך, ואני יכול?  


פנחס ר 'ענה בביטחון: כן, הערב הרבי יענה לכולם!  
פנחס ר 'ענה בביטחון: כן, הערב הרבי יענה לכולם!  


הרבי הנהן בראשו כדי לציין פנחס 'ר אפשר להתחיל עם השאלות שלו. השאלות לא היו אלה הרגילים. הם היו על אחד הסעיפים הקשים ביותר תלמוד ירושלמי. כדי להבין את השאלה שאתה צריך להיות גאון. להפתעתו של הרב Hirschprung, זה לא נראה כאילו הרבי היה מרוכז יותר. הוא ישב נינוח בצורה כה כי פנחס ר 'תהה אם הרבי היה מקשיב למה שהוא אומר.  
הרבי הנהן בראשו כדי לציין פנחס 'ר אפשר להתחיל עם השאלות שלו. השאלות לא היו אלה הרגילים. הם היו על אחד הסעיפים הקשים ביותר תלמוד ירושלמי. כדי להבין את השאלה שאתה צריך להיות גאון. להפתעתו של הרב , זה לא נראה כאילו הרבי היה מרוכז יותר. הוא ישב נינוח בצורה כה כי פנחס ר 'תהה אם הרבי היה מקשיב למה שהוא אומר.  


אם לא הייתי מודע gaonus של הרבי, הייתי הפסיקה לדבר התנצלתי באומרו, שאלות אלה לא בשבילך. מאז שמעתי על גאון של הרבי, המשכתי לדבר.  
אם לא הייתי מודע גאונות של הרבי, הייתי הפסיקה לדבר התנצלתי באומרו, שאלות אלה לא בשבילך. מאז שמעתי על גאון של הרבי, המשכתי לדבר.  


כשהוא סיים, אמר הרבי: לפי מה שאתה אומר - זה באמת קשה, אבל זה לא אשמתו של ירושלמי, אבל אשמתך כיוון שאתה לא ללמוד את הנושא כראוי. אם אתה למד את ירושלמי כראוי, לא יהיו לך שאלות.  
כשהוא סיים, אמר הרבי: לפי מה שאתה אומר - זה באמת קשה, אבל זה לא אשמתו של ירושלמי, אבל אשמתך כיוון שאתה לא ללמוד את הנושא כראוי. אם אתה למד את ירושלמי כראוי, לא יהיו לך שאלות.  
שורה 77: שורה 77:
פנחס 'ר היה המום ונדהם מכך. אחרי הכל, הוא הציג את שאלותיו הגדול הגדול לא אחד מהם חשב שאין בסיס לשאלותיו. והנה הרבי, על ידי לימוד הנושא כראוי, הוכיח כי השאלה באה לא יודעת איך ללמוד את הזכות ירושלמי מלכתחילה.  
פנחס 'ר היה המום ונדהם מכך. אחרי הכל, הוא הציג את שאלותיו הגדול הגדול לא אחד מהם חשב שאין בסיס לשאלותיו. והנה הרבי, על ידי לימוד הנושא כראוי, הוכיח כי השאלה באה לא יודעת איך ללמוד את הזכות ירושלמי מלכתחילה.  


מעולם לא פגשתי עומק כזה של למידה בחיי, אמר ר 'פנחס. ראיתי הענקים בחיי, אבל מעולם לא פגשתי מישהו התקרב הרבי ב gaonus.  
מעולם לא פגשתי עומק כזה של למידה בחיי, אמר ר 'פנחס. ראיתי הענקים בחיי, אבל מעולם לא פגשתי מישהו התקרב הרבי בגאונות.  


פנחס ר 'בילה הרבה זמן לשאול שאלות אחרות שלו, הרבי ענה להם עם כל התשובות מדהים גאון שלהם. לאחר שסיים, הוא אמר אני רואה שאנשים רבים אחרים ממתינים אז אני לא אגזול יותר זמן, אבל אני רוצה לתת על הודעה שוחט שפגשתי ברומניה.  
ר' פנחס  בילה הרבה זמן לשאול שאלות אחרות שלו, הרבי ענה להם עם כל התשובות מדהים גאון שלהם. לאחר שסיים, הוא אמר אני רואה שאנשים רבים אחרים ממתינים אז אני לא אגזול יותר זמן, אבל אני רוצה לתת על הודעה שוחט שפגשתי ברומניה.  


הרבי הרצינו מאוד, והוא שאל פנחס 'ר לתת לו את כל הפרטים. ר 'פנחס אמר לו כל מה שהוא ידע והגיע למסקנה מכן עם הבקשה של שוחט שהרבי ירחם ולקחת אותו מחוץ לרומניה.  
הרבי הרצינו מאוד, והוא שאל פנחס 'ר לתת לו את כל הפרטים. ר 'פנחס אמר לו כל מה שהוא ידע והגיע למסקנה מכן עם הבקשה של שוחט שהרבי ירחם ולקחת אותו מחוץ לרומניה.  
שורה 85: שורה 85:
פניו של הרבי הפך האוסר ביותר, ואת עיניו והביט כלפי מטה והוא שתק. דממה כבדה שררה בחדר במשך זמן רב. פתאום הרבי הרים את ראשו ואמר בקול קודר: fatherin שלי? המשפט שלח אנשים למקומות כאלה, ואני צריך לקחת אותם משם?! ומי יחליף אותו?  
פניו של הרבי הפך האוסר ביותר, ואת עיניו והביט כלפי מטה והוא שתק. דממה כבדה שררה בחדר במשך זמן רב. פתאום הרבי הרים את ראשו ואמר בקול קודר: fatherin שלי? המשפט שלח אנשים למקומות כאלה, ואני צריך לקחת אותם משם?! ומי יחליף אותו?  


פנחס אמר ר ': כאשר שמעתי את הרבי אומר את זה, הרגשתי שמצאתי את המנהיג של הדור. הרגשתי חזקה כי הרבי הוא Rabenu משה לדור, ולא לאף אחד אחר. הוא מנהיג יהודי אמיתי.  
ר 'פנחס אמר : כאשר שמעתי את הרבי אומר את זה, הרגשתי שמצאתי את המנהיג של הדור. הרגשתי חזקה כי הרבי הוא משה רבינו בדור, ולא לאף אחד אחר. הוא מנהיג יהודי אמיתי.  


מכאן ואילך, "פנחס" R הקשרים עם הקהילה חב"ד בכלל ואת הרבי בפרט, הלכה וגברה. אפשר לומר כי yechidus זה הפך אותו חסיד חב"ד בכל מובן של המילה.  
מכאן ואילך, "פנחס" הקשרים עם הקהילה חב"ד בכלל ואת הרבי בפרט, הלכה וגברה. אפשר לומר כי יחידות זה הפך אותו חסיד חב"ד בכל מובן של המילה.  


אתה צריך דאנס  
אתה צריך דאנס  
שורה 93: שורה 93:


מסיבה כלשהי, הרב Hirschprung נתפס על ידי רבים בתור חסיד של הרבי באופן אינטלקטואלי, אבל לא מבחינה רגשית. להלן שתי אנקדוטות ינפץ מיתוס:  
מסיבה כלשהי, הרב Hirschprung נתפס על ידי רבים בתור חסיד של הרבי באופן אינטלקטואלי, אבל לא מבחינה רגשית. להלן שתי אנקדוטות ינפץ מיתוס:  
בכל פעם גאון נסע farbrengens של הרבי, הוא לקח הרב תלמיד שלו פלוטקין איתו במכונית. הרב פלוטקין היה לשמוע את התגובות של גאון לאחר farbrengens. אחרי התקף הלב של הרבי על שמחת תורה 5738 (1977), גאון חששו הרבי לא farbreng על Yud TES כסלו. השמחה שלו היתה בלתי ניתן לתיאור כאשר נודע לו שהרבי יהיה farbrenging אחרי הכל.  
בכל פעם גאון נסע להתוועדויות של הרבי, הוא לקח הרב תלמיד שלו פלוטקין איתו במכונית. הרב פלוטקין היה לשמוע את התגובות של גאון לאחר farbrengens. אחרי התקף הלב של הרבי על שמחת תורה [[תשל"ח]], גאון חששו הרבי לא farbreng על Yud TES כסלו. השמחה שלו היתה בלתי ניתן לתיאור כאשר נודע לו שהרבי יהיה farbrenging אחרי הכל.  


הביתה אחרי התוועדות, בדרך חזרה, גאון לא מפסיקים לדבר על zechus גדול היה לנו farbrenging של הרבי. הוא אמר כי רק טיפש יכול ללכת לישון אחרי התוועדות כזו. "אתה חייב לצאת לרחוב, לרקוד משמחה, כי אנחנו ראויים כדי farbreng עם הרבי כגון זמן קצר אחרי מה שקרה."  
הביתה אחרי התוועדות, בדרך חזרה, גאון לא מפסיקים לדבר על zechus גדול היה לנו farbrenging של הרבי. הוא אמר כי רק טיפש יכול ללכת לישון אחרי התוועדות כזו. "אתה חייב לצאת לרחוב, לרקוד משמחה, כי אנחנו ראויים כדי להתוועד עם הרבי כגון זמן קצר אחרי מה שקרה."  


ברוך השם אני  
ברוך השם אני  
שורה 159: שורה 159:
***  
***  


תלמיד שלו הרב מאיר פלוטקין מספר: היתה לי מערכת יחסים קרובה עם Rebbi שלי במשך יותר משלושים שנה. בילינו שעות רבות ביחד, והוא סיפר לי על הקשר שלו עם הרבי, כולל הרבה דברים הוא סירב לפרסם.  
תלמיד שלו הרב מאיר פלוטקין מספר: היתה לי מערכת יחסים קרובה עם הרבי שלי במשך יותר משלושים שנה. בילינו שעות רבות ביחד, והוא סיפר לי על הקשר שלו עם הרבי, כולל הרבה דברים הוא סירב לפרסם.  


פעם אמרתי לו שיום אחד אני יספר לכולם על הקשר שלו עם הרבי. הוא חייך ואמר: זה מספיק, כי הרבי ואני יודע על זה - כמו שאתה, אל תספר לאף אחד.  
פעם אמרתי לו שיום אחד אני יספר לכולם על הקשר שלו עם הרבי. הוא חייך ואמר: זה מספיק, כי הרבי ואני יודע על זה - כמו שאתה, אל תספר לאף אחד.  
606

עריכות