עולם התוהו: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 2,160 בתים ,  13 דצמבר
הוספת תוכן
מ (החלפת טקסט – "</ref>" ב־"}}")
(הוספת תוכן)
 
שורה 20: שורה 20:


בקבלה - בדרך כלל מיקום עולמות התוהו - הינו למעלה מעולם ה'אצילות' שממנו ומטה מתחילים עולמות התיקון.
בקבלה - בדרך כלל מיקום עולמות התוהו - הינו למעלה מעולם ה'אצילות' שממנו ומטה מתחילים עולמות התיקון.
==עקודים דתוהו==
ברוב המקומות בחסידות מוסבר '''החסרון''' שבתוהו (ריבוי האורות לעומת מיעוט הכלים) שהביא ל"שבירת הכלים", אך יש גם שני הסברים על '''העילוי''' שבזה, שמצדם נקראות המידות דתוהו "עקודים"{{הערה|ראה בהיום יום די"א כסלו, שהרבי הרש"ב תיקן '''ושינה''' מה שהיה מודפס "נקודים דתוהו" ל"עקודים דתוהו", ובסידור עם דא"ח (בהו"ל החדשה) ד"ה להבין עניין תרומת הדשן בהערה 27 מציין לכמה מקומות שמבואר כבסעיף זה.}}:
א. בעליית העולמות שיעלו בחינת נקודים דתוהו בקירוב לעצמות (כמו בחינת עקודים) תחזור ותהיה בהם התכללות בתכלית מצד בחינת גילוי עצמות אור האין סוף שבהן{{הערה|תו"ח בראשית אות מ'.}}.
ב. ההבדל בין תוהו לתיקון הוא שבעולם התיקון יש שלושה קוים (ימין שמאל ואמצע) ושלוש דרגות (חב"ד חג"ת נה"י), ואילו בשבע המידות דתוהו כלולות כל העשר ספירות מראש לרגל כאחד - שזהו בדוגמת עולם העקודים (שאין בו התחלקות כלל). והמשל לזה הוא התפעלות הנפש הבהמית (ששורש שורשה מעולם התוהו) ברצון טבעי בלא דעת שכלול בזה הכל מראש לסוף כאחד בלי התחלקות כלל, וכן התפעלות המלאכים שבמרכבה (פני אריה ופני שור, שהם השורש הגלוי של הנפש הבהמית). אבל התפעלות הנפש האלוקית מתחילה בשכל אחר כך נמשכת ללב ומן הלב למעשה כסדר ציור אדם. ומצד שורשה הנעלה של נפש הבהמית ביכולתה להתפעל מאלוקות יותר מאשר נפש האלוקית{{הערה|מאמרי אדמו"ר האמצעי, במדבר חלק ג', בהעלותך עמ' תתקי"ז.}}.
==נשמות מעולם התוהו==
==נשמות מעולם התוהו==
אדמוה"ז מביא {{הערה|תו"א נא ד', תורה אור שמות ג'}} שישנם שתי נשמות שירדו מעולם התהו (משמיטה ראשונה) חנוך ומשה. חנוך כתוב עליו "ויתהלך חנוך את האלוקים" {{הערה| בראשית ה' כד'}} ז"א שכבר הלך בשמיטה קודמת ובמשה כתוב "מן המים משיתיהו" {{הערה| שמות ב י'}} שהגיע משמיטה ראשונה שהיא חסד = מים (שטבע המים לרדת למטה וטבע איש החסד להשפיע למי שנמצא מתחתיו). ותפקידם לתקן את העולם בגלל שהם מגיעים ממקום גבוה (עולם התהו) ששם הביטול יותר והם הצילו את העולם. שחנוך היה לפני המבול שהעולם היה במצב שפל וכדי שלא יחזור העולם לתהו ובהו ירד חנוך לתקן את העולם וגם משה ירד מתהו לתיקון כי לגאול את ישראל ולהביא להם את התורה {{הערה|שם נא ד'}}.
אדמוה"ז מביא {{הערה|תו"א נא ד', תורה אור שמות ג'}} שישנם שתי נשמות שירדו מעולם התהו (משמיטה ראשונה) חנוך ומשה. חנוך כתוב עליו "ויתהלך חנוך את האלוקים" {{הערה| בראשית ה' כד'}} ז"א שכבר הלך בשמיטה קודמת ובמשה כתוב "מן המים משיתיהו" {{הערה| שמות ב י'}} שהגיע משמיטה ראשונה שהיא חסד = מים (שטבע המים לרדת למטה וטבע איש החסד להשפיע למי שנמצא מתחתיו). ותפקידם לתקן את העולם בגלל שהם מגיעים ממקום גבוה (עולם התהו) ששם הביטול יותר והם הצילו את העולם. שחנוך היה לפני המבול שהעולם היה במצב שפל וכדי שלא יחזור העולם לתהו ובהו ירד חנוך לתקן את העולם וגם משה ירד מתהו לתיקון כי לגאול את ישראל ולהביא להם את התורה {{הערה|שם נא ד'}}.
1,623

עריכות