39,916
עריכות
(המשך עריכה כללית) |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''זמן''' נמדד לפי רגע, שעה, יום ושנה. | '''זמן''' נמדד לפי רגע, שעה, יום ושנה. | ||
על פי שיטת רבי [[צבי הירש מזידיטשוב]], הזמן אינו נברא מחודש שנברא בבריאת העולם, והוא היה גם לפני בריאת העולם. | על פי שיטת רבי [[צבי הירש מזידיטשוב]]{{הערת שוליים|בספרו ועשה טוב, קרוב לתחילתו.}}, הזמן אינו נברא מחודש שנברא בבריאת העולם, והוא היה גם לפני בריאת העולם. | ||
אך לפי שיטת [[אדמו"ר | אך לפי שיטת [[אדמו"ר הזקן]]{{הערת שוליים| בסדור שער הק״ש רד״ה להבין פ״ר דק״ש.}} בשם [[המגיד ממזריטש]] הזמן הוא דבר מחודש, וכשיטת [[הרמב"ם]], [[רס"ג]], {{הערת שוליים|אמונות ודעות מ״ג ד״ה והראיה הד'.}} רשב"א {{הערת שוליים|שו"ת תי"ח.}} רמ"ע מפאנו{{הערת שוליים|עשרה מאמרות, מאמר אם כל ח״א פט"ז.}} והספורנו{{הערת שוליים|בתחילת פירושו על התורה.}} | ||
אחת מהקושיות הנשאלות על שיטת [[המגיד]], היא הנאמר במדרש {{הערת שוליים|בראשית רבה רפ"ג.}}: מלמד שהיה סדר זמנים קודם. כן גם מובא בגמרא: אלפיים שנה קדמה תורה לעולם, ומכח קושיות אלו סובר הרב מזידיטשוב כי המגיד לא אמר דברים אלו, אך [[הרבי]] מכריח כי הדבר נכון, שהרי שורה ארוכה של ראשונים אומרים כן, וישנם תירוצים שונים על קושיות אלו.{{הערת שוליים|ראה שומר אמונים ויכוח שני מי"ז.}} | |||
== בריאת הזמן == | == בריאת הזמן == | ||
שורה 11: | שורה 13: | ||
א. הזמן המשוער והנמדד, הוא פשוט שהוא נברא שהרי לפני בריאת העולם לא היה כלי למדידת הזמן ע"י ה[[שמש]] וה[[ירח]]. | א. הזמן המשוער והנמדד, הוא פשוט שהוא נברא שהרי לפני בריאת העולם לא היה כלי למדידת הזמן ע"י ה[[שמש]] וה[[ירח]]. | ||
ב. עצם המשך הזמן, וגם הוא [[נברא]]. | ב. עצם המשך הזמן, וגם הוא [[נברא]]. ודלא כדעת | ||
העקרים. {{הערת שוליים|1=עיין [[ספר המצוות]] ל[[אדמו"ר הצמח צדק]] מצות האמנת האלקות פי"א ובכ"מ בספר [[עשרה מאמרות]] לרמ"ע מפאנו (שם).}} | |||
== מקורות == | == מקורות == |
עריכות