401
עריכות
ברכת הגאולה (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{לשכתב}} | {{לשכתב}} | ||
המושג '''טעימה מהגאולה בדורנו''' נטבע במשך השנים | המושג '''טעימה מהגאולה בדורנו''' נטבע במשך כל השנים על ידי [[הרבי]], שהצביע על אירועים המתרחשים בעולם ('''ועוד'''), שקרו כתוצאה מעמידתנו בסמיכות ל[[גאולה]] ולכן כבר כעת ב[[גלות]] ניתן לטעום מעין קיומם בגאולה. | ||
==ניסים ונפלאות== | == טועמיה חיים זכו == | ||
מובא בכתבי [[האר"י|האריז"ל]]<ref>שער הכוונות ענין טבילת ערב שבת. פע"ח שער יח. ועוד.</ref> "גם ראוי לאדם לטעום כל התבשילין שמבשל בערב שבת לכבוד השבת כי הוא דוגמת האדם המכין סעודה למלך וטועם התבשילין, אם הם טובים, ואם חסרין איזה תבלין כדי שיתקנם או כדי שיבשל תבשילים אחרים. וכ"ז הוראה שמקבל האורח בסבר פנים יפות. וזהו סוד "טועמיה חיים זכו" שתקנו בתפילת מוסף דשבת המתחיל "תכנת שבת רצית קרבנותי' כו'", כי כל הטועם התבשילין של שבת מערב שבת זוכה לחיים עליונים". וזה מובא להלכה ב[[מגן אברהם]]<ref>אורח חיים סימן ר"נ, סוף סעיף קטן א.</ref> וב[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]]<ref>אורח חיים סימן ר"נ, סעיף ח.</ref>. | |||
מכיון שנמצאים אנו בסיום זמן הגלות וצריכים כבר להתכונן להגאולה העתידה לבא, וההכנה צריך להיות "מעין" הענין שאליו מתכוננים, על כן ניתן "טעימה" מהגילוי דלעתיד לבא<ref>לקו"ש ח"כ, ע' 173. וש"נ.</ref>. | |||
== עומדים אנו בערב שבת == | |||
כבר מתחילת אלף הששי, הוא ערב שבת של אלף השביעי "יום שכולו שבת", ובפרט ובעיקר בשנת תש"נ ו[[תנש"א]] שאז הגיע הזמן של [[ערב שבת]] ל'''אחרי חצות''' לפי החשבון שיממה של [[הקב"ה]] הוא אלף שנה והוא כולל לילה ויום ובשנת השבע מאות וחמישים באלף השישי הרי זה [[ערב שבת]] לאחרי חצות והוא זמן הגאולה<ref>שיחת ש"פ וארא תש"נ, התוועדויות ע' 183. וש"נ.</ref>. | |||
== צריך לטעום מכל תבשיל ותבשיל == | |||
בדורנו העיד הרבי שהמשיח כבר פועל בעולם הזה הגשמי. והם הניסים הרבים שמתרחשים בדורנו החל מהניסים הגלוים שהיו ב[[מלחמת המפרץ]] והשחרור של בני ישראל מ[[אחורי מסך הברזל]] עד לחתימת ההסכם לצמצום הנשק הגרעיני שהוא מעין הנבואה והיעוד של 'וכתתו חרבותיהם לאיתים' ועוד. '''כדלהלן:''' | |||
=== ניסים ונפלאות === | |||
את שנת [[תש"נ]] פירש הרבי כ[[ראשי תיבות]] של השנה, תהא שנת ניסים, בסיום השנה הודיע הרבי שלשנה הבאה [[תנש"א]] יהיו [[ניסים]] אף יותר גדולים ורמז בכך ב[[ראשי התיבות של השנה]], תהא שנת נפלאות אראנו, ראשי התיבות מורים על היכולת לראות את הניסים. | את שנת [[תש"נ]] פירש הרבי כ[[ראשי תיבות]] של השנה, תהא שנת ניסים, בסיום השנה הודיע הרבי שלשנה הבאה [[תנש"א]] יהיו [[ניסים]] אף יותר גדולים ורמז בכך ב[[ראשי התיבות של השנה]], תהא שנת נפלאות אראנו, ראשי התיבות מורים על היכולת לראות את הניסים. | ||
באותה שנה, התרחשה [[מלחמת המפרץ]], בה בדרך ניסית לא נהרג אדם כתוצאה מ-39 סקאדים שנפלו בישראל, לאחר מכן גם נפל הגוש הסוביטי וגם זאת בצורה ניסית מבלי מלחמה או שפיכות דמים. כל זאת כטעימה מהניסים שיתרחשו בגאולה: | באותה שנה, התרחשה [[מלחמת המפרץ]], בה בדרך ניסית לא נהרג אדם כתוצאה מ-39 סקאדים שנפלו בישראל, לאחר מכן גם נפל הגוש הסוביטי וגם זאת בצורה ניסית מבלי מלחמה או שפיכות דמים. כל זאת כטעימה מהניסים שיתרחשו בגאולה: | ||
שורה 9: | שורה 20: | ||
{{ציטוט|תוכן=כולל גם ה"פלא" שמתרחש בימים אלו ממש: כינוס אנ"ש וה[[שלוחים]] שיחיו במדינת [[רוסיה]].. ש"נפלאות" אלו (שכבר ראו בפועל) מעוררים ומדגישים שתיכף ומיד רואים הפלא הכי גדול - גאולה האמיתית והשלימה עלי' נאמר "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות", "נפלאות" גם בערך ל[[יציאת מצרים]]|מקור=[[דבר מלכות ואתחנן]] ס"י|מרכאות=כן}} | {{ציטוט|תוכן=כולל גם ה"פלא" שמתרחש בימים אלו ממש: כינוס אנ"ש וה[[שלוחים]] שיחיו במדינת [[רוסיה]].. ש"נפלאות" אלו (שכבר ראו בפועל) מעוררים ומדגישים שתיכף ומיד רואים הפלא הכי גדול - גאולה האמיתית והשלימה עלי' נאמר "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות", "נפלאות" גם בערך ל[[יציאת מצרים]]|מקור=[[דבר מלכות ואתחנן]] ס"י|מרכאות=כן}} | ||
==מעדנים מצויים כעפר== | === מעדנים מצויים כעפר === | ||
אחד מיעודי הגאולה הינו "[[מעדנים מצויים כעפר]]" המרמז על שפע הגשמי שלא יחסר. בדורות האחרונים, אומר הרבי, מתחילים לטעום מן היעוד: | אחד מיעודי הגאולה הינו "[[מעדנים מצויים כעפר]]" המרמז על שפע הגשמי שלא יחסר. בדורות האחרונים, אומר הרבי, מתחילים לטעום מן היעוד: | ||
{{ציטוט|תוכן=בדורות האחרונים, ש[[הקב"ה]] ברך את בני ישראל שיקבלו את פרנסתם ביגיעה פחותה יותר, מתוך מנוחת הנפש ומנוחת ה[[גוף]] (יותר מכפי שהי' בדורות לפני זה), על ידי זה שהעולם עצמו מסייע לזה|מקור=[[דבר מלכות קרח (א')|דבר מלכות קרח]] ס"י|מרכאות=כן}} | {{ציטוט|תוכן=בדורות האחרונים, ש[[הקב"ה]] ברך את בני ישראל שיקבלו את פרנסתם ביגיעה פחותה יותר, מתוך מנוחת הנפש ומנוחת ה[[גוף]] (יותר מכפי שהי' בדורות לפני זה), על ידי זה שהעולם עצמו מסייע לזה|מקור=[[דבר מלכות קרח (א')|דבר מלכות קרח]] ס"י|מרכאות=כן}} | ||
==אשיבה שופטיך כבראשונה== | === אשיבה שופטיך כבראשונה === | ||
בזמן הגאולה ישובו ה[[שופטים]] ו[[יועצים]] לישראל. כחלק מההתקרבות לגאולה, כבר בזמננו מתחיל להתקיים היעוד על ידי [[נשיאי חב"ד]] שהם גם שופטים מהיותם נשיאים, וגם יועצים הנותנים עצות בעניני תורה ובעניינים גשמיים: | בזמן הגאולה ישובו ה[[שופטים]] ו[[יועצים]] לישראל. כחלק מההתקרבות לגאולה, כבר בזמננו מתחיל להתקיים היעוד על ידי [[נשיאי חב"ד]] שהם גם שופטים מהיותם נשיאים, וגם יועצים הנותנים עצות בעניני תורה ובעניינים גשמיים: | ||
{{ציטוט|תוכן=אוחזים כבר עתה בזמן של קיום היעוד "ואשיבה שופטיך גו' ויועציך", ויתירה מזו: כבתחילה: כבר ישנה ההתחלה בזה... | {{ציטוט|תוכן=אוחזים כבר עתה בזמן של קיום היעוד "ואשיבה שופטיך גו' ויועציך", ויתירה מזו: כבתחילה: כבר ישנה ההתחלה בזה... | ||
שורה 21: | שורה 32: | ||
... ועל פי ההכרזה הנ"ל ד[[הרבי הריי"צ|כ"ק מו"ח אדמו"ר]], שכבר סיימו את כל עניני העבודה, כולל העבודה דרבותינו נשיאינו כ"שופטיך" ו"יועציך" עד היום הזה, ו"אכשור דרי" כפשוטו - מובן, שכבר הגיע הזמן ד"ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחלה" בתכלית השלימות (ואין צריכים לשוטרים, כיון שכבר הכל מבורר), לאחרי הטעימה וההתחלה בזה על ידי רבותינו נשיאינו|מקור=[[דבר מלכות שופטים]] ס"א-י|מרכאות=כן}} | ... ועל פי ההכרזה הנ"ל ד[[הרבי הריי"צ|כ"ק מו"ח אדמו"ר]], שכבר סיימו את כל עניני העבודה, כולל העבודה דרבותינו נשיאינו כ"שופטיך" ו"יועציך" עד היום הזה, ו"אכשור דרי" כפשוטו - מובן, שכבר הגיע הזמן ד"ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחלה" בתכלית השלימות (ואין צריכים לשוטרים, כיון שכבר הכל מבורר), לאחרי הטעימה וההתחלה בזה על ידי רבותינו נשיאינו|מקור=[[דבר מלכות שופטים]] ס"א-י|מרכאות=כן}} | ||
== פנימיות התורה== | === פנימיות התורה === | ||
{{ערך מורחב|החסידות כטעימה מהגאולה}} | {{ערך מורחב|החסידות כטעימה מהגאולה}} | ||
שורה 28: | שורה 38: | ||
{{ציטוט|תוכן=על ידי הגילוי דתורת [[חסידות חב"ד]], בהתלבשות ב[[חכמה]], [[בינה]] ו[[דעת]] בהבנה והשגה, באופן שזה מובן אפילו בשכל ד[[נפש הבהמית]] - על כל פנים בבחינת "עצה טובה קמ"ל" - שמתקבלת בשכל ורגש האדם, ועל ידי גילוי פנימיות התורה בחב"ד שבשכל ("יועציך") - עד באופן ד"טועמי' חיים זכו" (שעל ידי הטעימה טועמים את עצם הדבר) - נעשה שער ("שעריך") והתחלה ("יועציך כבתחלה") לגילוי פנימיות התורה לעתיד לבוא, ועל ידי הטעימה וההתחלה עכשיו - נעשים בני ישראל וכל העולם כלי פנימי לגילוי פנימיות התורה שלאחרי זה על ידי משיח צדקנו|מקור=[[דבר מלכות שופטים]] ס"י|מרכאות=כן}} | {{ציטוט|תוכן=על ידי הגילוי דתורת [[חסידות חב"ד]], בהתלבשות ב[[חכמה]], [[בינה]] ו[[דעת]] בהבנה והשגה, באופן שזה מובן אפילו בשכל ד[[נפש הבהמית]] - על כל פנים בבחינת "עצה טובה קמ"ל" - שמתקבלת בשכל ורגש האדם, ועל ידי גילוי פנימיות התורה בחב"ד שבשכל ("יועציך") - עד באופן ד"טועמי' חיים זכו" (שעל ידי הטעימה טועמים את עצם הדבר) - נעשה שער ("שעריך") והתחלה ("יועציך כבתחלה") לגילוי פנימיות התורה לעתיד לבוא, ועל ידי הטעימה וההתחלה עכשיו - נעשים בני ישראל וכל העולם כלי פנימי לגילוי פנימיות התורה שלאחרי זה על ידי משיח צדקנו|מקור=[[דבר מלכות שופטים]] ס"י|מרכאות=כן}} | ||
==מלכים אומניך== | === מלכים אומניך === | ||
בגאולה, הגויים יסיעו וישרתו את העם היהודי. כבר בדורות האחרונים ובמיוחד בשנים האחרונות, אומות העולם מכירים בחשיבותו של העם היהודי ומסייעים לו: | בגאולה, הגויים יסיעו וישרתו את העם היהודי. כבר בדורות האחרונים ובמיוחד בשנים האחרונות, אומות העולם מכירים בחשיבותו של העם היהודי ומסייעים לו: | ||
{{ציטוט|תוכן=הגילוי וההכרה של העולם ושל אומות העולם במעלתם של ישראל מתחזק מדור לדור, כשאנו מתקרבים יותר ויותר לגאולה האמיתית והשלימה, כאשר יקויים "והלכו גוים לאורך", "והיו מלכים אומניך ושרותיהם מניקותיך", וכו'. וכהכנה לזה, הרי במשך הדורות - גם בזמן הגלות - רואים שאפילו אומות העולם מכירים בכך שהיהודים הם העם הנבחר. כנראה בכמה וכמה מדרשי חז"ל [לדוגמה: הגמרא בזבחים, שמלך מאומות העולם סייע שיהודי יהיה לבוש "לכבוד ולתפארת", "אקיים בך והיו מלכים אומניך", ועוד]. וכידוע גם, שאומות העולם קוראים ליהודים בלשונם (גם כאשר הם מדברים ביניהם) - "העם הנבחר". | {{ציטוט|תוכן=הגילוי וההכרה של העולם ושל אומות העולם במעלתם של ישראל מתחזק מדור לדור, כשאנו מתקרבים יותר ויותר לגאולה האמיתית והשלימה, כאשר יקויים "והלכו גוים לאורך", "והיו מלכים אומניך ושרותיהם מניקותיך", וכו'. וכהכנה לזה, הרי במשך הדורות - גם בזמן הגלות - רואים שאפילו אומות העולם מכירים בכך שהיהודים הם העם הנבחר. כנראה בכמה וכמה מדרשי חז"ל [לדוגמה: הגמרא בזבחים, שמלך מאומות העולם סייע שיהודי יהיה לבוש "לכבוד ולתפארת", "אקיים בך והיו מלכים אומניך", ועוד]. וכידוע גם, שאומות העולם קוראים ליהודים בלשונם (גם כאשר הם מדברים ביניהם) - "העם הנבחר". | ||
שורה 34: | שורה 44: | ||
ובזה נוסף עוד יותר בדורות האחרונים, ובמיוחד - במדינת [[ארצות הברית]] (ועוד מדינות), אשר היא מדינה של חסד, המתירה ליהודים לעשות עבודתם מתוך מנוחת הנפש ומנוחת הגוף, ועוד מסייעת בזה, ומסייעת ליהודים בארץ ישראל וכו'. ובזה גופא - נוסף יותר בכך בשנים האחרונות, ובפרט בשנה שעברה ([[תנש"א|שנת אראנו נפלאות]]) ובתחלת שנה זו ([[תשנ"ב|שנת נפלאות בה]]) - בנוגע להיתר היציאה והסיוע ממדינה ההיא בעליית אחינו בני ישראל לארץ ישראל, כנ"ל. ויש לומר שהדרך בכל זה נסללה על ידי הפעולות של גדולי ישראל במשך הדורות עם אומות העולם, ובמיוחד - של רבותינו נשיאינו [מתחיל מאדמו"ר הזקן, שהתערב בעניני העולם, כידוע השתדלותו בנצחונו של אלכסנדר על נפוליון לטובת בני ישראל (ברוחניות). ויש לומר, שעתה נעשתה טובת בני ישראל במדינה ההיא גם בגשמיות, על ידיי סיוע המדינה ההיא שיהודים יוכלו לצאת משם, כנ"ל]|מקור=[[דבר מלכות בראשית]] ס"ח|מרכאות=כן}} | ובזה נוסף עוד יותר בדורות האחרונים, ובמיוחד - במדינת [[ארצות הברית]] (ועוד מדינות), אשר היא מדינה של חסד, המתירה ליהודים לעשות עבודתם מתוך מנוחת הנפש ומנוחת הגוף, ועוד מסייעת בזה, ומסייעת ליהודים בארץ ישראל וכו'. ובזה גופא - נוסף יותר בכך בשנים האחרונות, ובפרט בשנה שעברה ([[תנש"א|שנת אראנו נפלאות]]) ובתחלת שנה זו ([[תשנ"ב|שנת נפלאות בה]]) - בנוגע להיתר היציאה והסיוע ממדינה ההיא בעליית אחינו בני ישראל לארץ ישראל, כנ"ל. ויש לומר שהדרך בכל זה נסללה על ידי הפעולות של גדולי ישראל במשך הדורות עם אומות העולם, ובמיוחד - של רבותינו נשיאינו [מתחיל מאדמו"ר הזקן, שהתערב בעניני העולם, כידוע השתדלותו בנצחונו של אלכסנדר על נפוליון לטובת בני ישראל (ברוחניות). ויש לומר, שעתה נעשתה טובת בני ישראל במדינה ההיא גם בגשמיות, על ידיי סיוע המדינה ההיא שיהודים יוכלו לצאת משם, כנ"ל]|מקור=[[דבר מלכות בראשית]] ס"ח|מרכאות=כן}} | ||
==וכתתו חרבותם לאיתים== | === וכתתו חרבותם לאיתים === | ||
[[וכתתו חרבותם לאיתים]] הינו אחד מיעודי הגאולה המצביע על כך שבגאולה לא יהיו מלחמות ועל כן כלי הנשק ינוצל לעבודות אחרות. בשנת [[תשנ"ב]] חתמו רוסיה וארצות הברית על הסכם לצמצום הנשק הגרעיני והעברת הכספים למטרות חינוך וצדקה, את אירוע זה ייחס הרבי להתחלת פעולתו של משיח בעולם: | [[וכתתו חרבותם לאיתים]] הינו אחד מיעודי הגאולה המצביע על כך שבגאולה לא יהיו מלחמות ועל כן כלי הנשק ינוצל לעבודות אחרות. בשנת [[תשנ"ב]] חתמו רוסיה וארצות הברית על הסכם לצמצום הנשק הגרעיני והעברת הכספים למטרות חינוך וצדקה, את אירוע זה ייחס הרבי להתחלת פעולתו של משיח בעולם: | ||
{{ציטוט|תוכן=בימים אלו מחליטים ומכריזים ראשי מדינות בעולם על דבר צמצום וביטול כלי נשק וההוספה בהענינים הדרושים לקיום כלכלת המדינה והעולם כולו - תוכן היעוד "וכתתו חרבותם לאתים", שבירת כלי המלחמה לעשות מהם כלים לעבודת האדמה, "ארץ ממנה יצא לחם" - הרי זה סימן ברור על התחלת קיומו של יעוד זה בגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו|מקור=[[דבר מלכות משפטים (א')|דבר מלכות משפטים]] ס"ב|מרכאות=כן}} | {{ציטוט|תוכן=בימים אלו מחליטים ומכריזים ראשי מדינות בעולם על דבר צמצום וביטול כלי נשק וההוספה בהענינים הדרושים לקיום כלכלת המדינה והעולם כולו - תוכן היעוד "וכתתו חרבותם לאתים", שבירת כלי המלחמה לעשות מהם כלים לעבודת האדמה, "ארץ ממנה יצא לחם" - הרי זה סימן ברור על התחלת קיומו של יעוד זה בגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו|מקור=[[דבר מלכות משפטים (א')|דבר מלכות משפטים]] ס"ב|מרכאות=כן}} | ||
==קיבוץ גלויות== | === קיבוץ גלויות === | ||
עם התרסקות הקומוניזם ושבירת 'מסך הברזל', התחילה עליה המונית לארץ ישראל. קיבוץ זה הוא מעין [[קיבוץ גלויות|קיבוץ הגלויות]] שיתרחש ב[[ימות המשיח]], כאשר יחזרו כל בני ישראל לארץ ישראל: | עם התרסקות הקומוניזם ושבירת 'מסך הברזל', התחילה עליה המונית לארץ ישראל. קיבוץ זה הוא מעין [[קיבוץ גלויות|קיבוץ הגלויות]] שיתרחש ב[[ימות המשיח]], כאשר יחזרו כל בני ישראל לארץ ישראל: | ||
{{ציטוט|תוכן=(מעין) הענין ד"ויקהל" - הקהלת כל בני ישראל לארצנו הקדושה מארבע כנפות הארץ - הותחל כבר בפשטות, כפי שרואים בזמננו זה, בשנה זו (וכבר כמה שנים), ועד שגם אומות העולם רואים זאת - שכמה וכמה מבני ישראל עלו לארצנו הקדושה. ואף שבכל הדורות היו כמה מישראל שעלו לארצנו הקדושה - הרי עתה הענין הוא שלא בערך לגמרי! | {{ציטוט|תוכן=(מעין) הענין ד"ויקהל" - הקהלת כל בני ישראל לארצנו הקדושה מארבע כנפות הארץ - הותחל כבר בפשטות, כפי שרואים בזמננו זה, בשנה זו (וכבר כמה שנים), ועד שגם אומות העולם רואים זאת - שכמה וכמה מבני ישראל עלו לארצנו הקדושה. ואף שבכל הדורות היו כמה מישראל שעלו לארצנו הקדושה - הרי עתה הענין הוא שלא בערך לגמרי! | ||
שורה 44: | שורה 54: | ||
... ועוד - והוא העיקר - שתיכף ומיד נעשה עיקר הענין ד"ויקהל" - הקהלת כל בני ישראל בקיבוץ גליות, "קבץ נדחינו מארבע כנפות הארץ", על ידי ה"תקע בשופר גדול לחרותנו", "שופר גדול" וגאולה גדולה, וכל זה - תיכף ומיד ממש|מקור=[[דבר מלכות ויקהל]]|מרכאות=כן}} | ... ועוד - והוא העיקר - שתיכף ומיד נעשה עיקר הענין ד"ויקהל" - הקהלת כל בני ישראל בקיבוץ גליות, "קבץ נדחינו מארבע כנפות הארץ", על ידי ה"תקע בשופר גדול לחרותנו", "שופר גדול" וגאולה גדולה, וכל זה - תיכף ומיד ממש|מקור=[[דבר מלכות ויקהל]]|מרכאות=כן}} | ||
==תיקון ושלימות העולם== | === תיקון ושלימות העולם === | ||
{{ציטוט|תוכן=במדינות גדולות וחזקות הולכים ומשתנים סדרי השלטון והמשטר לטוב, טוב צדק ויושר - מעין ודוגמת והכנה לתיקון ושלימות העולם בימות המשיח, כולל בנוגע לבני ישראל - נתינת חופש בכל הקשור לעניני יהדות, תורה ומצוותי'|מקור= [[דבר מלכות בראשית]] סי"ג|מרכאות=כן}} | {{ציטוט|תוכן=במדינות גדולות וחזקות הולכים ומשתנים סדרי השלטון והמשטר לטוב, טוב צדק ויושר - מעין ודוגמת והכנה לתיקון ושלימות העולם בימות המשיח, כולל בנוגע לבני ישראל - נתינת חופש בכל הקשור לעניני יהדות, תורה ומצוותי'|מקור= [[דבר מלכות בראשית]] סי"ג|מרכאות=כן}} | ||
==ראו גם== | ==ראו גם== |
עריכות