הבל (בחסידות): הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
(הוספת ערך)
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
הבל הוא כינוי לכל דבר שאין בו ממש, כח כזה שאינו בערך לעצמיות הדבר, בדוגמת הבל הפה, שאינו בערך ביחס למקורו בכח הדיבור.
'''הבל''' הוא כינוי לכל דבר שאין בו ממש, כח כזה שאינו בערך לעצמיות הדבר, בדוגמת הבל הפה, שאינו בערך ביחס למקורו בכח הדיבור.


בשפה העברית, משמש ה'הבל' כמילה נרדפת לאד או לקיטור, ובמשמעות נלווית - לכל דבר שולי, חסר חשיבות או תועלת.
בשפה העברית, משמש ה'הבל' כמילה נרדפת לאד או לקיטור, ובמשמעות נלווית - לכל דבר שולי, חסר חשיבות או תועלת.
שורה 8: שורה 8:
בלשון הקודש מופיע ההבל בעיקר ביחס לדיבור ("הבל פיהם של תשב"ר", "הבל שאין בו חטא") והבל הלב, וכן ביחס להבל החוטם{{הערה|מהרח"ו עץ חיים אצילות א, ג.}}, הבל המרחץ{{הערה|ירושלמי עבודה זרה פ"ג מב, ד.}} ולהבל התבשיל{{הערה|ספרי האזינו שכ, "הבל זה שעולה מן הקדירה". וכן מד"ר קהל' א ב.}}.
בלשון הקודש מופיע ההבל בעיקר ביחס לדיבור ("הבל פיהם של תשב"ר", "הבל שאין בו חטא") והבל הלב, וכן ביחס להבל החוטם{{הערה|מהרח"ו עץ חיים אצילות א, ג.}}, הבל המרחץ{{הערה|ירושלמי עבודה זרה פ"ג מב, ד.}} ולהבל התבשיל{{הערה|ספרי האזינו שכ, "הבל זה שעולה מן הקדירה". וכן מד"ר קהל' א ב.}}.


בריבוי מקומות בתנ"ך מופיע ה'הבל' ככינוי לדבר שאין בו ממש, כך לדוגמא: "אדם לַהֶבֶל דמה ימיו כצל עובר"{{הערה|תהלים קמד. ד.}}, "והסר כעס מלבך  והעבר רעה מבשרך כי הילדות והשחרות הָבֶל"{{הערה|קהלת יא, י.}}, "הֵם קִנְאוּנִי . .  כִּעֲסוּנִי בְּהַבְלֵיהֶם"{{הערה|דברים לב, כא.}}, "וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי הַהֶבֶל וַיֶּהְבָּלוּ"{{הערה|מלכים ב יז, טו.}}, "כִּי חֻקּוֹת הָעַמִּים הֶבֶל"{{הערהירמיהו י, ג.}}, "מוּסַר הֲבָלִים עֵץ הוּא"{{הערה|שם י, ח.}}, "הֶבֶל הֵמָּה מַעֲשֵׂה תַּעְתֻּעִים"{{הערה|שם י, טו.}}, "אַךְ שֶׁקֶר נָחֲלוּ אֲבוֹתֵינוּ הֶבֶל וְאֵין בָּם מוֹעִיל"{{הערה|שם טז, יט.}}, ועוד.
בריבוי מקומות בתנ"ך מופיע ה'הבל' ככינוי לדבר שאין בו ממש, כך לדוגמא: "אדם לַהֶבֶל דמה ימיו כצל עובר"{{הערה|תהלים קמד. ד.}}, "והסר כעס מלבך  והעבר רעה מבשרך כי הילדות והשחרות הָבֶל"{{הערה|קהלת יא, י.}}, "הֵם קִנְאוּנִי . .  כִּעֲסוּנִי בְּהַבְלֵיהֶם"{{הערה|דברים לב, כא.}}, "וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי הַהֶבֶל וַיֶּהְבָּלוּ"{{הערה|מלכים ב יז, טו.}}, "כִּי חֻקּוֹת הָעַמִּים הֶבֶל"{{הערה|ירמיהו י, ג.}}, "מוּסַר הֲבָלִים עֵץ הוּא"{{הערה|שם י, ח.}}, "הֶבֶל הֵמָּה מַעֲשֵׂה תַּעְתֻּעִים"{{הערה|שם י, טו.}}, "אַךְ שֶׁקֶר נָחֲלוּ אֲבוֹתֵינוּ הֶבֶל וְאֵין בָּם מוֹעִיל"{{הערה|שם טז, יט.}}, ועוד.


חז"ל קובעים כי ”אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל פיהם של תינוקות של בית רבן“{{הערה|תלמוד בבלי מסכת שבת קיט, ב.}}, ו”בשעה שהתינוקות נפטרין מבית רבן בת קול יוצאת ואומרת להם לך אכול בשמחה לחמך נתקבל הבל פיכם לפני כריח ניחוח“{{הערה|קהלת רבה, פרשה ט, סימן א.}}, וכן "תורה שאדם למד בעולם הזה הבל היא לפני תורתו של משיח".
חז"ל קובעים כי ”אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל פיהם של תינוקות של בית רבן“{{הערה|תלמוד בבלי מסכת שבת קיט, ב.}}, ו”בשעה שהתינוקות נפטרין מבית רבן בת קול יוצאת ואומרת להם לך אכול בשמחה לחמך נתקבל הבל פיכם לפני כריח ניחוח“{{הערה|קהלת רבה, פרשה ט, סימן א.}}, וכן "תורה שאדם למד בעולם הזה הבל היא לפני תורתו של משיח".
31,391

עריכות