שלמה מיידנצ'יק: הבדלים בין גרסאות בדף

ניסיון ניסוח הערך
(ניסיון ניסוח הערך)
שורה 30: שורה 30:
[[קובץ:מיידנצ'יק עם שרון בכנסת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ר' [[שלוימק'ה מיידנצ'יק]] בראשות משלחת [[אגודת חסידי חב"ד]] בסיום [[התוועדות]] [[חג הפורים]] [[תשס"ג]] באולם הקבינט הבטחוני. בתמונה נראים מימין לשמאל: השר יואב גלנט (אז המזכיר הצבאי), ר' [[שלמה קאליש]], יו"ר [[אגו"ח]] הרב [[שלוימק'ה מיידנצ'יק]], הרב [[שמואל גרייזמן]], ראש ממשלת [[ישראל]], [[אריאל שרון]], ר' [[ישראל מיידנצ'יק]], ר' [[מאיר זיילר]], ר' [[אברהם מיידנצ'יק]], הרב [[משה נפרסטק]] והרב [[נתן וולף]]]]
[[קובץ:מיידנצ'יק עם שרון בכנסת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ר' [[שלוימק'ה מיידנצ'יק]] בראשות משלחת [[אגודת חסידי חב"ד]] בסיום [[התוועדות]] [[חג הפורים]] [[תשס"ג]] באולם הקבינט הבטחוני. בתמונה נראים מימין לשמאל: השר יואב גלנט (אז המזכיר הצבאי), ר' [[שלמה קאליש]], יו"ר [[אגו"ח]] הרב [[שלוימק'ה מיידנצ'יק]], הרב [[שמואל גרייזמן]], ראש ממשלת [[ישראל]], [[אריאל שרון]], ר' [[ישראל מיידנצ'יק]], ר' [[מאיר זיילר]], ר' [[אברהם מיידנצ'יק]], הרב [[משה נפרסטק]] והרב [[נתן וולף]]]]
[[קובץ:בגין בבר מצווה לילדי הגיבורים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ר' שלוימק'ה עומד מאחורי ראש הממשלה [[מנחם בגין]] בבר מצווה ל[[יתומי צה"ל]]]]
[[קובץ:בגין בבר מצווה לילדי הגיבורים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ר' שלוימק'ה עומד מאחורי ראש הממשלה [[מנחם בגין]] בבר מצווה ל[[יתומי צה"ל]]]]
ר' שלוימק'ה נולד בעיירה מינקוביץ' שב[[אוקראינה]] ב[[י"א ניסן]] [[תרפ"ד]] למרת מרים עטל (לבית פרידמן) ולר' צבי הירש מיידנצ'יק{{הערה|שם=בית|בית משיח גיליון 149 עמוד 17}} שהיו חסידי בויאן, כצאצא ל[[מהר"ל מפראג]] מצד אביו, ולרבי [[ישראל מרוז'ין]], לרבי [[מנחם נחום מצ'רנוביל]], ול[[מגיד ממעזריטש]] מצד אימו. אביו ר' צבי הירש עשה ככל יכולתו לחנך את בנו [[חינוך על טהרת הקודש|חינוך יהודי]], הוא לימד אותו בגיל צעיר [[חומש]] עם [[רש"י]] והקנה לו יסודות מרכזיים ב[[יהדות]]{{הערה|הקטר של חב"ד, עמ 19.}}. בהמשך הוא נשלח בעל כורחו לבית ספר ממשלתי, אך גם שם שמר במסירות נפש על יהדותו ונמנה מללככת לבית הספר בשבתות וחגי ישראל, אך בהמשך לאחר הבר מצווה שלו החל להגרר אחר החברה הגויית בעירו, ואף היה חבר בתנועת-הנוער הקומוניסטית{{הערה|שם=בית}}.
ר' שלוימק'ה מיידנצ'יק נולד בעיירה מינקוביץ' ב[[אוקראינה]] תחת המשטר הקומוניסטי של [[ברית המועצות]] ב[[י"א ניסן]] [[תרפ"ד]] למרת מרים עטל (לבית פרידמן) ולר' צבי הירש מיידנצ'יק שהיו [[חסידות בויאן|חסידי בויאן]] כצאצא ל[[מהר"ל מפראג]] מצד אביו, ולרבי [[ישראל מרוז'ין]], לרבי [[מנחם נחום מצ'רנוביל]], ול[[מגיד ממעזריטש]] מצד אימו. אביו ר' צבי הירש עשה ככל יכולתו לחנך את שלוימק'ה [[חינוך על טהרת הקודש|חינוך יהודי]] תחת התנאים הקשים ששררו באותם זמנים, הוא לימד אותו בגיל צעיר [[חומש]] עם [[רש"י]] והקנה לו יסודות מרכזיים ב[[יהדות]]{{הערה|הקטר של חב"ד, עמ 19.}}. בהמשך הוא נשלח בעל כורחו לבית ספר ממשלתי ('השפולרקה'), אך גם שם שמר במסירות נפש על יהדותו ונמנה מללכת לבית הספר בשבתות וחגי ישראל, גם לאחר שנאלץ ללכת גם בשבתות ל'שפולרקה' נמנע מלעבור על איסורי שבת. כך היה מספר שנים עד שאט אט נגרר תחת השפעת המורים וחבריו הקומניסטים ואף היה חבר בתנועת הנוער הקומוניסטית{{הערה|שם=בית}}.  


בגיל 17 סיים את התיכון, ואז פרצה [[מלחמת העולם השנייה]]. ל[[אוניברסיטה]] לא היה יכול להתקבל בגלל היותו [[יהודי]], על-כן נסע לעיר קראסנאדאר שם נרשם לבית-ספר לנהגי [[רכבת|רכבות]]. שם החל לחוש את משמעות היותו יהודי{{הערה|הקטר של חב"ד, עמ 22.}}.
לאחר שגמר את שנות הלימוד בבית הספר עבר לתיכון, בגיל 17 סיים את התיכון ואז פרצה [[מלחמת העולם השנייה]]. שלוימק'ה רצה ללמוד ב[[אוניברסיטה]] אך בעקבות היותו [[יהודי]] הוא לא התקבל, בעקבות-כך נסע לעיר קראסנאדאר שם נרשם לבית-ספר לנהגי [[רכבת|רכבות]]. בקראסנאדאר החל לחוש את משמעות היותו יהודי{{הערה|הקטר של חב"ד, עמ 22.}}.


כשהמלחמה התקרבה, נמלט לעיר [[טשקנט]]. שם סיים את לימודיו ונעשה עוזר לקטר. בהיותו שם קרבו האדמו"ר [[אברהם יהושע העשיל טברסקי]] מ[[מכנובקא]] ובין השאר הזמינו לסעוד אצלו את [[ליל הסדר]] (דבר נדיר ביותר אצל האדמו"ר בכלל ובאותה תקופה בפרט){{הערה|בזמנים אלה אנשים התחננו לאדמו"ר ממכונבקא שישמש כרבם אך הוא לרוב לא הסכים לאף אחד, לר' שלוימק'ה ללא רקע קודם מיד כשראה אותו קרבו קירובים מיוחדים}} לאחר מכן ר' שלוימק'ה החל להיכנס לבית כנסת חב"ד בעיר, בתחילה הוא נחשד על ידי החסידים כמרגל של ה[[ק.ג.ב.]] אך לאחר זמן רב שהופיע בתפילות ועדותו של האדמו"ר ממכנובקא עליו, החל החסיד ר' [[אהרן חזן]] לקרבו ל[[חסידות חב"ד]], ולאחר מכן אף הדריכו המשפיע החסיד ר' [[שלמה חיים קסלמן]] הדרכה אישית. לאחר סיום המלחמה יצא ב[[יציאת רוסיה תש"ו|בריחה הידועה]] דרך [[לבוב]] עם קבוצה גדולה של חסידים, שם למד ב[[תומכי תמימים פוקינג]]. בתקופת לימודיו שם כתב ר' שלוימק'ה מכתב ל[[אדמו"ר הריי"צ]] שהוא חושב שאינו ראוי ללמוד בתומכי תמימים, כמכתב תשובה ענה לו אדמו""ר הריי"צ: {{ציטוטון|ומה שאמרת .. שאין אתה רוצה להטעות את עצמך ואת אחרים שאין אתה ראוי להיות תלמיד מישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש, ידוע תדע אשר הם דברי [[הנפש הבהמית|הנה"ב]] הרוצה ח"ו ללכדך ברשתו}}{{הערה|שם=ב|הקטר של חב"ד, פרק 2 "לידה מחדש", עמ' 28 ואילך.}}.
כשהמלחמה התקרבה, נמלט לעיר [[טשקנט]]. שם סיים את לימודיו ונעשה עוזר לקטר. כשראה ר' שלוימק'ה את היהודים עטורי הזקנים בעיר הוא נזכר בבית אביו ובעיירה ממנה הגיע והחליט לחזור ליהדותו, בתחילה קרבו האדמו"ר [[אברהם יהושע העשיל טברסקי]] מ[[מכנובקא]] ובין השאר הזמינו לסעוד אצלו את [[ליל הסדר]] (דבר נדיר ביותר אצל האדמו"ר בכלל ובאותה תקופה בפרט){{הערה|בזמנים אלה האדמו"ר ממכונבקא נמנע מליצור קשר עם איש בעקבות החשש מסוכני ק.ג.ב., אך ר' שלוימק'ה ללא רקע קודם מיד כשראה אותו קרבו קירובים מיוחדים}} לאחר מכן ר' שלוימק'ה החל להיכנס לבית כנסת חב"ד בעיר, בתחילה הוא נחשד על ידי החסידים כמרגל של ה[[ק.ג.ב.]] אך לאחר זמן רב שהופיע בתפילות, וכשהחסיד ר' [[אהרן חזן]] ראה אותו סועד יחד עם האדמו"ר ממכנובקא את ליל הסדר הוא קרבו ל[[חסידות חב"ד]], ולאחר מכן אף הדריכו המשפיע החסיד ר' [[שלמה חיים קסלמן]] הדרכה אישית.  
 
לאחר סיום המלחמה יצא ב[[יציאת רוסיה תש"ו|בריחה הידועה]] דרך [[לבוב]] עם קבוצה גדולה של חסידים, שם למד ב[[תומכי תמימים פוקינג]]. בתקופת לימודיו שם כתב ר' שלוימק'ה מכתב ל[[אדמו"ר הריי"צ]] שהוא חושב שאינו ראוי ללמוד בתומכי תמימים, כמכתב תשובה ענה לו אדמו""ר הריי"צ: {{ציטוטון|ומה שאמרת .. שאין אתה רוצה להטעות את עצמך ואת אחרים שאין אתה ראוי להיות תלמיד מישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש, ידוע תדע אשר הם דברי [[הנפש הבהמית|הנה"ב]] הרוצה ח"ו ללכדך ברשתו}}{{הערה|שם=ב|הקטר של חב"ד, פרק 2 "לידה מחדש", עמ' 28 ואילך.}}.


בהיותו ב[[פוקינג]] שהתה שם גם אמו של הרבי [[הרבנית חנה]], ור' שלוימק'ה דאג לרבנית חנה לעצי הסקה באחד הימים הקרים, ב[[תשכ"א]] כשהגיע לרבי בצ'ארטר הראשון בקשה הרבנית חנה לראותו ואמרה לו (תוכן המילים): {{ציטוטון|אמנם אני לא מכירה אותך אבל שמעתי שאתה עושה הרבה נחת רוח לבני}}.
בהיותו ב[[פוקינג]] שהתה שם גם אמו של הרבי [[הרבנית חנה]], ור' שלוימק'ה דאג לרבנית חנה לעצי הסקה באחד הימים הקרים, ב[[תשכ"א]] כשהגיע לרבי בצ'ארטר הראשון בקשה הרבנית חנה לראותו ואמרה לו (תוכן המילים): {{ציטוטון|אמנם אני לא מכירה אותך אבל שמעתי שאתה עושה הרבה נחת רוח לבני}}.


לאחר שהות של כשנה וחצי בפוקינג עבר ר' שלוימק'ה יחד עם צוות ותלמידי הישיבה מפוקינג לעיירה [[ברינואה]], שם התאחדו עם ישיבת [[תומכי תמימים ברינואה]] ובעצם היה מהתלמידים המייסדים של הישיבה בברינואה. שם אף השתדך עם רעייתו מרת רוזה (בת ר' [[יצחק מאיר גרינברג]]). בברינואה נהגו החסידים לטבול במעיין שזרם בסמוך לעיירה, ור' [[לוזיק גורליק]] העיד כי בימי החורף הקפואים כשהמעיין קפא ולא היה נתן לטבול בו היה זה ר' שלוימק'ה הראשון שבא ושבר את הקרח במעיין כדי לטבול שם.
לאחר שהות של כשנה וחצי בפוקינג עבר ר' שלוימק'ה יחד עם צוות ותלמידי הישיבה מפוקינג לעיירה [[ברינואה]], שם התאחדו עם ישיבת [[תומכי תמימים ברינואה]] החדשה ונמנה על התמימים המייסדים של הישיבה. בברינואה השתדך עם רעייתו מרת רוזה (בת ר' [[יצחק מאיר גרינברג]]). בברינואה נהגו החסידים לטבול במעיין שזרם בסמוך לעיירה, ור' [[לוזיק גורליק]] העיד כי בימי החורף הקפואים כשהמעיין קפא ולא היה נתן לטבול בו ר' שלוימק'ה היה הראשון שבא ושבר את הקרח במעיין כדי לטבול בו.


===בכפר חב"ד===
===בכפר חב"ד===
שורה 48: שורה 50:
בארץ ישראל היה באותם ימים מחסור חמור בנהגי-רכבות והוא נתקבל לעבודה, כששאל את אדמו"ר הריי"ץ האם לקבל את ההצעה השיב לו אדמו"ר הריי"ץ בחיוב{{הערה|שם=בר|בית משיח גיליון 1315 עמודים 36 - 40}}{{הערה|[https://chabad.info/news/317606/ האזינו: עסקני חב"ד בדור הקודם בראיון נדיר {{שמע}}{{אינפו}}] מדקה 21 והלאה}}. מאז הוא מצא את עצמו עומד בקטר הרכבת, וגומא מאות קילומטרים ברחבי הארץ, בעיקר בקוי חיפה - [[תל אביב]] - דימונה. במהלך עבודתו הרבה לעסוק במבצעים ובהפצת מעיינות החסידות. בהקשר לכך מסופר שפעם יצא במדי נהג הקטר כדי להניח ליהודים תפילין ברכבת, באותו זמן החליף אותו בנסיעה עוזרו, כשבא ליהודי אחד והציע לו להניח תפילין סרב היהודי ושאל את ר' שלוימק'ה מי מסיע את הרכבת, ר' שלוימק'ה ענה לאותו יהודי בצחות ש"הוא עושה להקב"ה את העבודה ומניח ליהודים תפילין, והקב"ה עושה לו את העבודה ומסיע את הרכבת" כששמע זאת היהודי אמר לר' שלוימק'ה שיניח לו מהר תפילין ויחזור אל הקטר..
בארץ ישראל היה באותם ימים מחסור חמור בנהגי-רכבות והוא נתקבל לעבודה, כששאל את אדמו"ר הריי"ץ האם לקבל את ההצעה השיב לו אדמו"ר הריי"ץ בחיוב{{הערה|שם=בר|בית משיח גיליון 1315 עמודים 36 - 40}}{{הערה|[https://chabad.info/news/317606/ האזינו: עסקני חב"ד בדור הקודם בראיון נדיר {{שמע}}{{אינפו}}] מדקה 21 והלאה}}. מאז הוא מצא את עצמו עומד בקטר הרכבת, וגומא מאות קילומטרים ברחבי הארץ, בעיקר בקוי חיפה - [[תל אביב]] - דימונה. במהלך עבודתו הרבה לעסוק במבצעים ובהפצת מעיינות החסידות. בהקשר לכך מסופר שפעם יצא במדי נהג הקטר כדי להניח ליהודים תפילין ברכבת, באותו זמן החליף אותו בנסיעה עוזרו, כשבא ליהודי אחד והציע לו להניח תפילין סרב היהודי ושאל את ר' שלוימק'ה מי מסיע את הרכבת, ר' שלוימק'ה ענה לאותו יהודי בצחות ש"הוא עושה להקב"ה את העבודה ומניח ליהודים תפילין, והקב"ה עושה לו את העבודה ומסיע את הרכבת" כששמע זאת היהודי אמר לר' שלוימק'ה שיניח לו מהר תפילין ויחזור אל הקטר..


מעדות האנשים הקרובים אליו סדר יומו של ר' שלוימק'ה היה צפוף מאוד, כאשר בלילה היה {{מונחון|קטר|נהג ברכבת}} ברכבת, וביום היה עוסק בעסקנות ציבורית. הוא מיעט בשינה ככל האפשר והיה נוהג לישון בממוצע כ3–4 שעות ביממה. נהגו האישי סיפר שבמהלך הנסיעות שלו בין משרדי הממשלה השונים ניצל ר' שלוימק'ה את הזמן כדי להשלים שעות שינה.
בשנת [[תשי"ח]] נבחר בעידוד רב הכפר הרב גורליק ליו"ר [[ועד כפר חב"ד]] בו כיהן כ-25 שנים עד שנת [[תשמ"ד]]. במשך שנות היותו יו"ר הועד פתח צינורות במשרדי הממשלה השונים לטובת הכפר תחת הדרכה אישית מהרבי, פיתח את התשתיות של הכפר, הקים מוסודת חדשים ייסד את שכונת השיכונים החדשים, סיפח את היישוב [[תוחלת]] לשטח הכפר כל זאת לצד הדרכות מפורטות מהרבי על שלל נושאים שנמסרו לו בכתב בעל-פה ודרך שיחות אישיות שנערכו עם הרבי דרך המזכירות אחת לשבוע (לפירוט ראה בהמשך הערך).
 
בשנת [[תנש"א]] נבחר לכהן כיו"ר [[אגודת חסידי חב"ד בישראל]] תפקיד בו כיהן עד לפטירתו ב[[ט"ו ניסן]] [[תשס"ד]]. (לפירוט ראה בהמשך הערך).
 
מעדות האנשים הקרובים אליו סדר יומו של ר' שלוימק'ה היה צפוף מאוד, כאשר בלילה היה {{מונחון|קטר|נהג ברכבת}} ברכבת, וביום היה עוסק בעסקנות ציבורית. הוא מיעט בשינה ככל האפשר והיה נוהג לישון בממוצע כ3–4 שעות ביממה. נהגיו השונים סיפרו שבמהלך הנסיעות שלו בין משרדי הממשלה השונים ניצל ר' שלוימק'ה את הזמן כדי להשלים שעות שינה.


בשבתות וחגים היה נוהג ר' שלוימק'ה לעשות קידוש על [[משקה]]. וזאת בשל ההיתר של הרבי לשתיית משקה ליוצאי מדינות רוסיה.
בשבתות וחגים היה נוהג ר' שלוימק'ה לעשות קידוש על [[משקה]]. וזאת בשל ההיתר של הרבי לשתיית משקה ליוצאי מדינות רוסיה.
12,904

עריכות