עמלק: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 240 בתים ,  5 במאי 2010
עריכה
(עריכה)
שורה 1: שורה 1:
'''עמלק''' הינו מהעמים המתועבים ביותר ב[[תורה]]. סיבת תיעובו מופיעה בתורה:
'''עמלק''' הינו מהעמים המתועבים ביותר ב[[תורה]]. סיבת תיעובו מופיעה בתורה<REF>סוף פרשת בשלח.</REF> "אשר קרך בדרך בצאתכם מ[[מצרים]] ואתה עייף ויגע ולא ירא ( - עמלק) אלוקים".  
"אשר קרך בדרך בצאתכם מ[[מצרים]] ואתה עייף ויגע ולא ירא ( - עמלק) אלוקים".  


חז"ל מסבירים שכשבנ"י יצאו ממצרים יראו מהם כל האומות כמוזכר בפסוק "שמעו עמים ירגזון" וגו', וכשבא עמלק ונלחם עם [[ישראל]] גרם לכך שה[[יראה]] משמירת הקב"ה על בנ"י פחתה.
חז"ל מסבירים שכשבני ישראל יצאו ממצרים יראו מהם כל האומות כמוזכר בפסוק "שמעו עמים ירגזון"<REF>שירת הים, בשלח.</REF> וגו', וכשבא עמלק ונלחם עם [[ישראל]] גרם לכך שה[[יראה]] משמירת [[הקב"ה]] על בני ישראל פחתה.


והוא כמשל אמבטייה רותחת שהכל פוחדים להיכנס לתוכה עד שנכנס א' לתוכה ונכווה, שלמרות שנכווה, בכל זאת קירר האמבטייה בפני הכל.  
והוא כמשל אמבטייה רותחת שהכל פוחדים להיכנס לתוכה עד שנכנס אחד לתוכה ונכווה, שלמרות שנכווה, בכל זאת קירר האמבטייה בפני הכל.<REF>מובא ברש"י שם.</REF>
 
== מלחמה לה' בעמלק ==


על מלחמה זו נאמר ב[[תורה]] ב' דברים:
על מלחמה זו נאמר ב[[תורה]] ב' דברים:


א) הקב"ה מצווה למשה "מחה תמחה את זכר עמלק".מצווה זו הינה אחד מן המצוות  
א) הקב"ה מצווה למשה "מחה תמחה את זכר עמלק". מצווה זו הינה אחד מן המצוות התלויות בכניסת בני ישראל לארץ, כמ"ש [[הרמב"ם]]: "ג' מצוות נצטוו ישראל בכניסתם לארץ למנות להם מלך ולהכרית זרעו של עמלק ולבנות את בית הבחירה".
התלויות בכניסת בנ"י לארץ כמ"ש הרמב"ם: "ג' מצוות נצטוו ישראל בכניסתם לארץ  
למנות להם מלך ולהכרית זרעו של עמלק ולבנות את בית הבחירה".


ב) "נשבע ה' שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה זרעו של עמלק" ("כי יד על  
ב) "נשבע ה' שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה זרעו של עמלק" ("כי יד על  
כס יה מלחמה לה' בעמלק מדור דור"), ובגאולה כשמה"מ ימחה את זרע עמלק נאמר:
כס יה מלחמה לה' בעמלק מדור דור"), וב[[גאולה]] כש[[מלך המשיח]] ימחה את זרע עמלק נאמר:
"ביום ההוא יהיה '''השם''' אחד '''ושמו''' אחד".
"ביום ההוא יהיה '''השם''' אחד '''ושמו''' אחד".


כשמונה שאול למלך על ישראל צווהו ה' ע"י שמואל הנביא להילחם עם עמלק ולא  
כשמונה [[שאול]] ל[[מלך]] על ישראל צווהו ה' על ידי שמואל ה[[נביא]] להילחם עם עמלק ולא  
להשאיר מהם עד אחד, אף את בהמותיהם צווה הקב"ה להרוג.
להשאיר מהם עד אחד, אף את בהמותיהם צווה הקב"ה להרוג.


שאול נלחם עם עמלק, אבל הוא לא קיים את ציווי ה' בשלימות והשאיר בחיים את אגג מלך עמלק ומיטב הצאן (ברצותו להעלות גם אותם לקדושה).
שאול נלחם עם עמלק, אבל הוא לא קיים את ציווי ה' בשלימות והשאיר בחיים את אגג מלך עמלק ומיטב הצאן (ברצותו להעלות גם אותם לקדושה). כאשר בא שמואל וראה את זה שיסף את ראשו של אגג.
כאשר בא שמואל וראה את זה שיסף את ראשו של אגג.


שאול הוענש ע"ז, נלקח ממנו מלכותו וניתנה ל[[דוד]] שהיתה בו קבלת עול - דוד עבדי.
שאול הוענש על כך, נלקח ממנו מלכותו וניתנה ל[[דוד]] שהיתה בו קבלת עול - דוד עבדי.


כתוצאה מלילה זה שנשאר אגג בחיים הביא לעולם בן שהי' להמשכו של עמלק בעולם, וממנו נולד לאחמ"כ המן שרצה להשמיד את כל היהודים.
כתוצאה מלילה זה שנשאר אגג בחיים הביא לעולם בן שהיה להמשכו של עמלק בעולם, וממנו נולד לאחמ"כ המן שרצה להשמיד את כל היהודים.


כשבא סנחריב ובלבל את האומות (שירגישו את שליטתו עליהם) אבדו עמים רבים,  
כשבא סנחריב ובלבל את האומות (שירגישו את שליטתו עליהם) אבדו עמים רבים, וגם עמלק איבד את זהותו, וע"כ עמלק קיים גם עתה אלא שאין לנו מידע מיהו,  
וגם עמלק איבד את זהותו, וע"כ עמלק קיים גם עתה אלא שאין לנו מידע מיהו,  
וכשנגאל ב[[גאולה]] האמיתית והשלימה יוכר זרעו של עמלק ויוכרת.
וכשנגאל ב[[גאולה]] האמיתית והשלימה יוכר זרעו של עמלק ויוכרת.


== עמלק על פי תורת החסידות ==
== עמלק על פי תורת החסידות ==


ע"פ תורת החסידות, עמלק הינו מציאות רוחנית נצחית, ככל סיפורי וציוויי התורה שנצחיים הם, והם הוראה לכל [[יהודי]] בכל מקום ובכל זמן.
על פי תורת החסידות, עמלק הינו מציאות רוחנית נצחית, ככל סיפורי וציוויי התורה שנצחיים הם, והם הוראה לכל [[יהודי]] בכל מקום ובכל זמן.


עמלק הוא עצם מציאות ה[[רע]] שבכל [[יהודי]], המפריע ומנגד לכל דבר שב[[קדושה]] ללא שום סיבה.
עמלק הוא עצם מציאות ה[[רע]] שבכל [[יהודי]], המפריע ומנגד לכל דבר שב[[קדושה]] ללא שום סיבה.


בעוד ששאר המידות רעות יכול האדם לגרשן מליבו ע"י [[עבודת התפילה]], שבה נוכח האדם לדעת ש[[הקב"ה]] הוא טוב, את עמלק אין האדם יכול ל"שכנע" בטובו של הקב"ה היות וטבעו הוא חוצפה והתנשאות ללא טעם (וזהו הסיבה לשנאה הגדולה שהי' לחסידים על עמלק<REF>ע"ע [[זלמן זעזמער]].</REF>.
בעוד ששאר המידות רעות יכול האדם לגרשן מליבו על ידי [[עבודת התפילה]], שבה נוכח האדם לדעת ש[[הקב"ה]] הוא טוב, את עמלק אין האדם יכול ל"שכנע" בטובו של הקב"ה היות וטבעו הוא חוצפה והתנשאות ללא טעם (וזהו הסיבה לשנאה הגדולה שהי' ל[[חסידים]] על עמלק<REF>ע"ע [[זלמן זעזמער]].</REF>.


בעוד שהעמים האחרים הקליפה בהם היא מצד ההסתר חיות אלוקית, שונה בכך עמלק שבחינת הדעת אינה מוסרת אצלו, לא יודע הוא את רבונו ומתכווין למרוד בו, מתוך חוצפה ועזות בלי שום טעם.<REF>[[אדמו"ר הצמח צדק]], [[דרך מצוותיך]], מצוות זכירת ומחיית עמלק.</REF>
בעוד שהעמים האחרים ה[[קליפה]] בהם היא מצד ההסתר חיות אלוקית, שונה בכך עמלק שבחינת הדעת אינה מוסרת אצלו, לא יודע הוא את רבונו ומתכווין למרוד בו, מתוך חוצפה ועזות בלי שום טעם.<REF>[[אדמו"ר הצמח צדק]], [[דרך מצוותיך]], מצוות זכירת ומחיית עמלק.</REF>


אשר על כן הדרך למלחמה ה[[רוחניות|רוחנית]] בעמלק היא ג"כ בדרך של חוצפה, חוצפה הבאה מצד עצם ה[[טוב]] והקדושה שבכאו"א (עצם ה[[נשמה]]).
אשר על כן הדרך למלחמה ה[[רוחניות|רוחנית]] בעמלק היא ג"כ בדרך של חוצפה, חוצפה הבאה מצד עצם ה[[טוב]] והקדושה שבכאו"א (עצם ה[[נשמה]]).
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
39,916

עריכות