39,916
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 15: | שורה 15: | ||
א) הסיבה אינו חיוב בפני עצמו, אלא הוא פרט ותנאי בהמצוה | א) הסיבה אינו חיוב בפני עצמו, אלא הוא פרט ותנאי בהמצוה | ||
דאכילת מצה ושתיית ד׳ כוסות | דאכילת מצה ושתיית ד׳ כוסות וכו', והיינו כשם שישנם פרטים | ||
ותנאים בנוגע לכמותה ואיכותה של אכילת המצה ושתיית הד׳ כוסות, | ותנאים בנוגע לכמותה ואיכותה של אכילת המצה ושתיית הד׳ כוסות, | ||
כך יש תנאי באופן האכילה והשתיה - שצריך להיות דרך הסיבה. | כך יש תנאי באופן האכילה והשתיה - שצריך להיות דרך הסיבה. | ||
שורה 21: | שורה 21: | ||
ב) הסיבה היא מצוה כללית בפני עצמה - האדם צריך להראות בליל | ב) הסיבה היא מצוה כללית בפני עצמה - האדם צריך להראות בליל | ||
פסח הנהגה דרך חירות, ומראה זה על ידי ההסיבה, באכילה על ידי הסיבה | פסח הנהגה דרך חירות, ומראה זה על ידי ההסיבה, באכילה על ידי הסיבה | ||
ובשתיה על ידי הסיבה | ובשתיה על ידי הסיבה. | ||
והנפקותא ביניהם: באם אכל את הכזית (לקיים מצות אכילת) | והנפקותא ביניהם: באם אכל את הכזית (לקיים מצות אכילת) | ||
מצה בלא הסיבה, אם יצא ידי מצות אכילת מצה או לא: אם נאמר | מצה בלא הסיבה, אם יצא ידי מצות אכילת מצה או לא: אם נאמר | ||
שהסיבה היא תנאי לעיכובא במצות אכילת המצה, הרי אם לא היסב | שהסיבה היא תנאי לעיכובא במצות אכילת המצה, הרי אם לא היסב | ||
לא קיים גם מצות אכילת מצה (מדרבנן,) מכיון | לא קיים גם מצות אכילת מצה (מדרבנן,) מכיון שההסיבה מעכבת | ||
בה; אבל אם אכילת הכזית מצה היא פרט בהסיבה, הרי באם לא | בה; | ||
- אבל אם אכילת הכזית מצה היא פרט בהסיבה, הרי באם לא | |||
היסב בה לא קיים מצות הסיבה אבל אין חסרון בקיומא של מצות | היסב בה לא קיים מצות הסיבה אבל אין חסרון בקיומא של מצות | ||
אכילת מצה. | אכילת מצה. | ||
== חילוק הלכה למעשה == | |||
והנפקא מינה בין שתי סברות החיוב דבהסיבה '''להלכה למעשה''': באם | והנפקא מינה בין שתי סברות החיוב דבהסיבה '''להלכה למעשה''': באם |
עריכות