אכילת מצה: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 176 בתים ,  4 בפברואר 2010
אין תקציר עריכה
שורה 15: שורה 15:


א) הסיבה אינו חיוב בפני עצמו, אלא הוא פרט ותנאי בהמצוה
א) הסיבה אינו חיוב בפני עצמו, אלא הוא פרט ותנאי בהמצוה
דאכילת מצה ושתיית ד׳ כוסות וכוי, והיינו כשם שישנם פרטים
דאכילת מצה ושתיית ד׳ כוסות וכו', והיינו כשם שישנם פרטים
ותנאים בנוגע לכמותה ואיכותה של אכילת המצה ושתיית הד׳ כוסות,
ותנאים בנוגע לכמותה ואיכותה של אכילת המצה ושתיית הד׳ כוסות,
כך יש תנאי באופן האכילה והשתיה - שצריך להיות דרך הסיבה.
כך יש תנאי באופן האכילה והשתיה - שצריך להיות דרך הסיבה.
שורה 21: שורה 21:
ב) הסיבה היא מצוה כללית בפני עצמה - האדם צריך להראות בליל
ב) הסיבה היא מצוה כללית בפני עצמה - האדם צריך להראות בליל
פסח הנהגה דרך חירות, ומראה זה על ידי ההסיבה, באכילה על ידי הסיבה
פסח הנהגה דרך חירות, ומראה זה על ידי ההסיבה, באכילה על ידי הסיבה
ובשתיה על ידי הסיבה — אינו יוצא ידי חובתה של הסיבה כי אם באכילת כזית מצה ושתיית ד׳ כוסות וכו׳; ז.א. שאכילה ושתיה זו הרי הם פרטים במצות ההסיבה.
ובשתיה על ידי הסיבה.


והנפקותא ביניהם: באם אכל את הכזית (לקיים מצות אכילת)
והנפקותא ביניהם: באם אכל את הכזית (לקיים מצות אכילת)
מצה בלא הסיבה, אם יצא ידי מצות אכילת מצה או לא: אם נאמר
מצה בלא הסיבה, אם יצא ידי מצות אכילת מצה או לא: אם נאמר
שהסיבה היא תנאי לעיכובא במצות אכילת המצה, הרי אם לא היסב
שהסיבה היא תנאי לעיכובא במצות אכילת המצה, הרי אם לא היסב
לא קיים גם מצות אכילת מצה (מדרבנן,) מכיון שההםיבה מעכבת
לא קיים גם מצות אכילת מצה (מדרבנן,) מכיון שההסיבה מעכבת
בה; אבל אם אכילת הכזית מצה היא פרט בהסיבה, הרי באם לא
בה;  
 
- אבל אם אכילת הכזית מצה היא פרט בהסיבה, הרי באם לא
היסב בה לא קיים מצות הסיבה אבל אין חסרון בקיומא של מצות
היסב בה לא קיים מצות הסיבה אבל אין חסרון בקיומא של מצות
אכילת מצה.
אכילת מצה.
== חילוק הלכה למעשה ==


והנפקא מינה בין שתי סברות החיוב דבהסיבה '''להלכה למעשה''': באם
והנפקא מינה בין שתי סברות החיוב דבהסיבה '''להלכה למעשה''': באם
39,916

עריכות