39,916
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 14: | שורה 14: | ||
כדי להוכיח שהוא נביא זקוק הנביא לשני הסימנים הבאים: | כדי להוכיח שהוא נביא זקוק הנביא לשני הסימנים הבאים: | ||
*1. אדם שהיינו יודעים בו מתחלתו שהוא ראוי לנבואה בחכמתו ובמעשיו, שנתעלה בהן על כל בני גילו, והיה מהלך בדרכי הנבואה בקדושתה ובפרישותה. | *ראוי לכך: 1. אדם שהיינו יודעים בו מתחלתו שהוא ראוי לנבואה בחכמתו ובמעשיו, שנתעלה בהן על כל בני גילו, והיה מהלך בדרכי הנבואה בקדושתה ובפרישותה. | ||
*2. בא ועשה אות ומופת ואמר שהאל שלחו.<REF>שם הלכה ז.</REF> ומהות האות שלו - שיאמר דברים העתידים להיות בעולם ויאמנו דבריו, ואינו צריך לעשות דברים שיש בהם שינוי מטבע העולם.<REF>פרק י הלכה א.</REF> ובודקים את כל דבריו, ואם '''כל'''<REF>שלא | *קיום דבריו: 2. בא ועשה אות ומופת ואמר שהאל שלחו.<REF>שם הלכה ז.</REF> ומהות האות שלו - שיאמר דברים העתידים להיות בעולם ויאמנו דבריו, ואינו צריך לעשות דברים שיש בהם שינוי מטבע העולם.<REF>פרק י הלכה א.</REF> ובודקים את כל דבריו, ואם '''כל'''<REF>שלא כמעוננים וקוסמים, שרק חלק מדבריהם אמת.</REF> נבואתו אמת - הרי הוא נביא אמת. | ||
אופן אחר - סימן לנביא על היותו נביא: | אופן אחר - סימן לנביא על היותו נביא: | ||
*1. נביא שהעיד לו נביא אחר שהוא נביא הרי הוא בחזקת נביא ואין זה השני צריך חקירה.<REF>פרק י הלכה ה.</REF> | *'''על פי נבואת אחר''': 1. נביא שהעיד לו נביא אחר שהוא נביא הרי הוא בחזקת נביא ואין זה השני צריך חקירה.<REF>פרק י הלכה ה.</REF> | ||
*2. דבריו מתקיימים. | *'''קיום דבריו:'''2. דבריו מתקיימים. | ||
באופן כזה חלה מצווה מה[[תורה]] לשמוע ממנו שנאמר "אליו תשמעון". על אף שהבירור הוא בדרגה של "שני עדים" שהוא בירור שאינו אלים כמו דבר שרואים בעינינו. כך גם האות והמופת יתכן שיש דברים בגו אבל באמת אינו נביא, ואף על פי כן - חובה מהתורה להאמין לו - כשם שחובה להאמין לשני עדים.<REF>הלכה ז'.</REF> | באופן כזה חלה מצווה מה[[תורה]] לשמוע ממנו שנאמר "אליו תשמעון". על אף שהבירור הוא בדרגה של "שני עדים" שהוא בירור שאינו אלים כמו דבר שרואים בעינינו. כך גם האות והמופת יתכן שיש דברים בגו אבל באמת אינו נביא, ואף על פי כן - חובה מהתורה להאמין לו - כשם שחובה להאמין לשני עדים.<REF>הלכה ז'.</REF> | ||
שורה 34: | שורה 34: | ||
ישנה מחלוקת בין גדולי ישראל באם נבואה תיתכן בכל אדם בין אם הוא בדרגה המתאימה לכך ובין אם לאו. הרמב"ם<REF>הלכות יסודי התורה פרק ז. מורה נבוכים, ח"ב פל"ב.</REF> סבור שנבואה תיתכן רק באדם הראוי לכך ואשר התעלה למדרגה המתאימה לכך, וגם אז, במצב בו אדם ראוי לנבואה, היא אינה מוכרחה לבוא אלא אם יחפוץ בכך הקב"ה. | ישנה מחלוקת בין גדולי ישראל באם נבואה תיתכן בכל אדם בין אם הוא בדרגה המתאימה לכך ובין אם לאו. הרמב"ם<REF>הלכות יסודי התורה פרק ז. מורה נבוכים, ח"ב פל"ב.</REF> סבור שנבואה תיתכן רק באדם הראוי לכך ואשר התעלה למדרגה המתאימה לכך, וגם אז, במצב בו אדם ראוי לנבואה, היא אינה מוכרחה לבוא אלא אם יחפוץ בכך הקב"ה. | ||
גדולי ישראל אחרים כמו המלבי"ם<REF>פירוש המלבי"ם | גדולי ישראל אחרים כמו המלבי"ם<REF>פירוש המלבי"ם, עמוס פ"א פס"א.</REF> סבורים שנבואה תיתכן בכל אדם גם בכזה שאינו מוכן לכך מצד דרגתו, ובלבד שיהיה לעם ישראל צורך בנבואתו. | ||
[[תורת החסידות]]<REF>ד"ה ונחה עליו אחש"פ תשכ"ה אות ו'. נמצא בספה"מ מלוקט ח"ב עמ' נ. | [[תורת החסידות]]<REF>ד"ה ונחה עליו אחש"פ תשכ"ה אות ו'. נמצא בספה"מ מלוקט ח"ב עמ' נ. | ||
ראה גם בלקו"ש חי"ז שיחה א' לפר' שמיני עמ' 94 הערה 20.</REF> מכריעה כדעת הרמב"ם, שנבואה תיתכן רק באדם שהכין עצמו והתעלה לדרגה הראויה לכך, אך כל זה רק בזמן הגלות. | ראה גם בלקו"ש חי"ז שיחה א' לפר' שמיני עמ' 94 הערה 20.</REF> מכריעה כדעת הרמב"ם, שנבואה תיתכן רק באדם שהכין עצמו והתעלה לדרגה הראויה לכך, אך כל זה רק בזמן הגלות. | ||
עריכות