רבי שלמה לוריא: הבדלים בין גרסאות בדף

אין שינוי בגודל ,  13 בפברואר 2021
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
שורה 48: שורה 48:


ועוד תלמידים רבים, שהיו מגדולי הרבנים והפוסקים בדור שאחריו{{הערה|1=ראה [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=29142&st=&pgnum=38&hilite= כאן] עוד תלמידים.}}.
ועוד תלמידים רבים, שהיו מגדולי הרבנים והפוסקים בדור שאחריו{{הערה|1=ראה [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=29142&st=&pgnum=38&hilite= כאן] עוד תלמידים.}}.
==משנתו==
*המהרש"ל נודע כפוסק תקיף, העשוי ללא חת, הוא חלק על [[ראשונים]], והתבטא בלשונות חריפים ביותר על גדולי דורו, ועל כמה [[ראשונים]]. מאידך, המהרש"ל גם התבטא בצורות מיוחדות על כמה ראשונים, ביניהם [[בעלי התוספות]], ה[[רמב"ם]] וה[[מהר"ם מרוטנבורג]].
*המהרש"ל התנגד בצורה חריפה לשיטת הפלפול{{הערה|ראה לעיל בפיסקה תולדות חיים על הדברים שנגרמו מכך.}}.
*המהרש"ל היה ידיד קרוב ביותר של ה[[רמ"א]], ולמרות שחלקו רבות אחד עם השני, הם התבטאו בצורות נפלאות אחד על השני.
*המהרש"ל היה [[מקובל]] גדול וכתב כמה ענינים בתורת ה[[קבלה]]{{הערה|ראה [[ספר הזכרונות]] פרק פ"ג, ולקמן בפיסקה "אצל רבותינו נשיאנו".}}.
*ב[[בית הכנסת]] של המהרש"ל בעיר לובלין, היה נוסח תפלה מיוחד שקבע המהרש"ל, והמהרש"ל התנגד לתפלה ב[[נוסח האר"י]] ונוסח ספרד בביהכנ"ס שלו. מסופר{{הערה|רשימות דברים (מהדורה חדשה) עמ' 219.}} שפעם הגיע [[המגיד מקוז'ניץ]] ללובלין, והלך להתפלל בביהכנ"ס של המהרש"ל, ואמרו לו שהמהרש"ל הקפיד על אלו שמתפללים בנוסח האר"י ונוסח ספרד בביהכנ"ס שלו, ואמר המגיד שהוא מקווה שעליו המהרש"ל לא יקפיד. וכאשר התקרב אל העמוד ואמר את הפסוק "הודו", מיד חזר לאחוריו ואמר שהמהרש"ל הקפיד עליו.
==אצל רבותינו נשיאנו==
[[אדמו"ר הריי"צ]] כותב{{הערה|ספר הזכרונות פרק פ"ג.}} שמוצאה של סבתו של [[אדמו"ר הזקן]] - מרת רחל, אשתו של רבי [[שניאור זלמן (סב אדמו"ר הזקן)|שניאור זלמן]] אביו של רבי [[ברוך (אב אדמו"ר הזקן)|ברוך]], אביו של אדה"ז, היה ממשפחה מכובדת מפוזנא, שהתייחסו למהרש"ל.
בספר הזכרונות מביא אדמו"ר הריי"צ פרטים רבים בתולדות חייו של המהרש"ל{{הערה|כפי שניתן לראות לעיל בפיסקה תולדות חיים.}}.
[[אדמו"ר הזקן]] ו[[אדמו"ר הצמח צדק]] מצטטים רבות את המהרש"ל ב[[שולחן ערוך]], [[צמח צדק]], ובשו"ת שלהם. אדמו"ר הזקן כותב בשו"ת שלו{{הערה|סימן י"ב.}}: {{ציטוטון|יש לסמוך על הפוסקים האחרונים שאנו נמשכים אחריהם בכל מקום ה"ה רמ"א ו'''רש"ל''' וט"ז וש"ך .. שכן דעת רש"ל וסיעתו (ומוכרח הוא ודאי..).}} ומציין את המהרש"ל כראש סיעת האחרונים הללו, שעליהם אנו סומכים בכל מקום.
בשיחת [[כ' מנחם אב]] [[תשי"א]], הקדיש הרבי שיחה שלמה לבאר את החילוק בין בני [[בבל]] לבני [[ארץ ישראל]], והשיחה מתבססת ברובה ע"פ דברי המהרש"ל.
המהרש"ל כותב בספרו ים של שלמה{{הערה|מסכת גיטין פרק ד' סימן כ"ו. הובא גם בשם הגדולים לחיד"א, מערכת גדולים אות ש' בסופה.}} את הסבר השם '[[שניאור]]': אחד שם אביו היה מאיר, ושם אבי אשתו היה אורי, וכאשר נולד להם בן היה וויכוח כיצד לקרוא אותו, וכדי לעשות שלום קראוהו '''[[שניאור]]''', שמשמעותו שני אורות - מאיר ואורי. על סמך ביאור זה מתבססים רבותינו נשיאנו{{הערה|ראה ספר התולדות הבעש"ט חלק א' עמ' 126 ובנסמן בהערה 34 שם.}} שאדמו"ר הזקן נקרא שניאור ע"ש שני האורות - אור הנגלה ואור החסידות.
אדמו"ר הריי"צ כותב{{הערה|ספר הזכרונות שם.}} שהמהרש"ל היה מקובל גדול.


==ספריו==
==ספריו==
שורה 85: שורה 107:


חלקם אף הוסיפו קריאה מיוחדת לקנות את הספר.
חלקם אף הוסיפו קריאה מיוחדת לקנות את הספר.
==משנתו==
*המהרש"ל נודע כפוסק תקיף, העשוי ללא חת, הוא חלק על [[ראשונים]], והתבטא בלשונות חריפים ביותר על גדולי דורו, ועל כמה [[ראשונים]]. מאידך, המהרש"ל גם התבטא בצורות מיוחדות על כמה ראשונים, ביניהם [[בעלי התוספות]], ה[[רמב"ם]] וה[[מהר"ם מרוטנבורג]].
*המהרש"ל התנגד בצורה חריפה לשיטת הפלפול{{הערה|ראה לעיל בפיסקה תולדות חיים על הדברים שנגרמו מכך.}}.
*המהרש"ל היה ידיד קרוב ביותר של ה[[רמ"א]], ולמרות שחלקו רבות אחד עם השני, הם התבטאו בצורות נפלאות אחד על השני.
*המהרש"ל היה [[מקובל]] גדול וכתב כמה ענינים בתורת ה[[קבלה]]{{הערה|ראה [[ספר הזכרונות]] פרק פ"ג, ולקמן בפיסקה "אצל רבותינו נשיאנו".}}.
*ב[[בית הכנסת]] של המהרש"ל בעיר לובלין, היה נוסח תפלה מיוחד שקבע המהרש"ל, והמהרש"ל התנגד לתפלה ב[[נוסח האר"י]] ונוסח ספרד בביהכנ"ס שלו. מסופר{{הערה|רשימות דברים (מהדורה חדשה) עמ' 219.}} שפעם הגיע [[המגיד מקוז'ניץ]] ללובלין, והלך להתפלל בביהכנ"ס של המהרש"ל, ואמרו לו שהמהרש"ל הקפיד על אלו שמתפללים בנוסח האר"י ונוסח ספרד בביהכנ"ס שלו, ואמר המגיד שהוא מקווה שעליו המהרש"ל לא יקפיד. וכאשר התקרב אל העמוד ואמר את הפסוק "הודו", מיד חזר לאחוריו ואמר שהמהרש"ל הקפיד עליו.
==אצל רבותינו נשיאנו==
[[אדמו"ר הריי"צ]] כותב{{הערה|ספר הזכרונות פרק פ"ג.}} שמוצאה של סבתו של [[אדמו"ר הזקן]] - מרת רחל, אשתו של רבי [[שניאור זלמן (סב אדמו"ר הזקן)|שניאור זלמן]] אביו של רבי [[ברוך (אב אדמו"ר הזקן)|ברוך]], אביו של אדה"ז, היה ממשפחה מכובדת מפוזנא, שהתייחסו למהרש"ל.
בספר הזכרונות מביא אדמו"ר הריי"צ פרטים רבים בתולדות חייו של המהרש"ל{{הערה|כפי שניתן לראות לעיל בפיסקה תולדות חיים.}}.
[[אדמו"ר הזקן]] ו[[אדמו"ר הצמח צדק]] מצטטים רבות את המהרש"ל ב[[שולחן ערוך]], [[צמח צדק]], ובשו"ת שלהם. אדמו"ר הזקן כותב בשו"ת שלו{{הערה|סימן י"ב.}}: {{ציטוטון|יש לסמוך על הפוסקים האחרונים שאנו נמשכים אחריהם בכל מקום ה"ה רמ"א ו'''רש"ל''' וט"ז וש"ך .. שכן דעת רש"ל וסיעתו (ומוכרח הוא ודאי..).}} ומציין את המהרש"ל כראש סיעת האחרונים הללו, שעליהם אנו סומכים בכל מקום.
בשיחת [[כ' מנחם אב]] [[תשי"א]], הקדיש הרבי שיחה שלמה לבאר את החילוק בין בני [[בבל]] לבני [[ארץ ישראל]], והשיחה מתבססת ברובה ע"פ דברי המהרש"ל.
המהרש"ל כותב בספרו ים של שלמה{{הערה|מסכת גיטין פרק ד' סימן כ"ו. הובא גם בשם הגדולים לחיד"א, מערכת גדולים אות ש' בסופה.}} את הסבר השם '[[שניאור]]': אחד שם אביו היה מאיר, ושם אבי אשתו היה אורי, וכאשר נולד להם בן היה וויכוח כיצד לקרוא אותו, וכדי לעשות שלום קראוהו '''[[שניאור]]''', שמשמעותו שני אורות - מאיר ואורי. על סמך ביאור זה מתבססים רבותינו נשיאנו{{הערה|ראה ספר התולדות הבעש"ט חלק א' עמ' 126 ובנסמן בהערה 34 שם.}} שאדמו"ר הזקן נקרא שניאור ע"ש שני האורות - אור הנגלה ואור החסידות.
אדמו"ר הריי"צ כותב{{הערה|ספר הזכרונות שם.}} שהמהרש"ל היה מקובל גדול.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==