משתמש:פולע/התייסדות חסידות חב"ד: הבדלים בין גרסאות בדף

הגהה א'
(הגהה א')
שורה 8: שורה 8:
'''התפצלות החסידות''' הוא מהלך בו התפצלה ה[[חסידות]] בזמן [[אדמו"ר הזקן]] בשנת [[תקנ"ז]].
'''התפצלות החסידות''' הוא מהלך בו התפצלה ה[[חסידות]] בזמן [[אדמו"ר הזקן]] בשנת [[תקנ"ז]].
==רקע==
==רקע==
לאחר עליית [[רבי מנחם מענדל מוויטבסק]] ל[[ארץ ישראל]], פנה רבי מנחם מענדל ל[[אדמו"ר הזקן]] שימש כמנהיג החסידים ב[[רוסיה]] יחד עם רבי [[ישראל מפולוצק]] ורבי [[יששכר בער מליובאוויטש]]{{הערה|מבוא לאגרות קודש אדמו"ר הזקן אות ז', ד' אדר תקמ"ב}}, ע"פ כן סירב אדמוה"ז לקבל עליו את עול הנשיאות.
לאחר עליית [[רבי מנחם מענדל מוויטבסק]] ל[[ארץ ישראל]], פנה רבי מנחם מענדל ל[[אדמו"ר הזקן]], בבקשה שישמש כמנהיג החסידים ב[[רוסיה]], יחד עם רבי [[ישראל מפולוצק]] ורבי [[יששכר בער מליובאוויטש]]{{הערה|כמובא במבוא לאגרות קודש אדמו"ר הזקן אות ז', [[ד' אדר]] [[תקמ"ב]].}}. למרות זאת, סירב אדמוה"ז לקבל עליו את עול הנשיאות.


לרבי מנחם מענדל מויטבסק הצטרף רבי [[אברהם מקאליסק]] ששלח מכתב לאדמוה"ז בו הוא מפציר בו להתמנות לנשיא:{{ציטוטון|והנה בענין המעשה רב להם כבוד אהובינו וידידנו ידיד ה' אור יקר כק"ש מו"ה שניאור זלמן נ"י שיחי', מלא כבוד ד' ברוח חכמה ובינה ודעת את ד' להורות להם הדרך, בטחוננו בחסדי ד' ית' שיפתח להם את אוצרו הטוב ביראת ה'}}.
לרבי מנחם מענדל מויטבסק הצטרף רבי [[אברהם מקאליסק]], אשר שלח מכתב לאדמוה"ז, בו הוא מפציר בו להתמנות לנשיא. במכתב זה כתב בין היתר:


לאחר הפצרות רבות קיבל אדמוה"ז עליו את עול הנשיאות בשנת [[תקמ"ו]], בשנת [[תקמ"ח]] נפטר [[רבי מנחם מנדל מוויטבסק]] ורבי [[אברהם מקאליסק]] החילף אותו בהנהגת החסידים ב[[ארץ ישראל]], כקודמו גם רבי אברהם מקאליסק שלח מכתבי עידוד ל[[אדמו"ר הזקן]] וכן תמך בתקנותיו.{{הערה|[[בית רבי]], ט"ו, א}}
{{ציטוטון|והנה בענין המעשה רב להם כבוד אהובינו וידידנו ידיד ה' אור יקר כק"ש מו"ה שניאור זלמן נ"י שיחי', מלא כבוד ד' ברוח חכמה ובינה ודעת את ד' להורות להם הדרך, בטחוננו בחסדי ד' ית' שיפתח להם את אוצרו הטוב ביראת ה'}}.


[[אדמו"ר הזקן]] היה שולח בחזרה מכתבים לרבי [[אברהם מקאליסק]] בו הוא משבחו ומכנהו:{{ציטוטון|יושבי ארה"ק ומלכם בראשם הרב הכהן הגדול מאחיו מו' אברהם שי}},{{הערה|אגרות קודש לאדמוה"ז, אגרת כ"ז}} ו:{{ציטוטון|הרב הכהן הגדול מאחיו}}.{{הערה|אגרות קודש לאדמוה"ז, אגרת ל, ל"ג}}
לאחר הפצרות רבות קיבל אדמוה"ז עליו את עול הנשיאות בשנת [[תקמ"ו]]. בשנת [[תקמ"ח]] נפטר [[רבי מנחם מנדל מוויטבסק]], ולאור זאת, רבי [[אברהם מקאליסק]] החליף אותו בהנהגת החסידים ב[[ארץ ישראל]]. כקודמו, גם רבי אברהם מקאליסק שלח מכתבי עידוד ל[[אדמו"ר הזקן]] וכן תמך בתקנותיו{{הערה|[[בית רבי]], ט, א.}}.


רבי [[ברוך ממז'יבוז]] בעת שקיבל את [[ספר התניא]] התבטא אף שזהו "ספר השכל".{{הערה|אוצר סיפורי חב"ד, ח"ג, עמ' 314}}
[[אדמו"ר הזקן]] היה שולח בחזרה מכתבים לרבי [[אברהם מקאליסק]] בו הוא משבחו ומכנהו: {{ציטוטון|יושבי ארה"ק ומלכם בראשם הרב הכהן הגדול מאחיו מו' אברהם שי}}{{הערה|אגרות קודש לאדמוה"ז, אגרת כ"ז}}, ולעיתים גם {{ציטוטון|הרב הכהן הגדול מאחיו}}{{הערה|אגרות קודש לאדמוה"ז, אגרת ל, ל"ג.}}.
 
כמו כן, רבי [[ברוך ממז'יבוז]] התבטא בעת שקיבל את [[ספר התניא]] שזהו "ספר השכל"{{הערה|אוצר סיפורי חב"ד, ח"ג, עמ' 314.}}.


==הפיצולים==
==הפיצולים==
===הפיצול הראשון===
===הפיצול הראשון===
בשנת [[תקנ"ז]] הוציא [[אדמו"ר הזקן]] את [[ספר התניא]] שהיה באותם ימים חידוש עצום, לאחר הוצאת הספר כתב רבי [[אברהם מקאליסק]] מכתב ל[[אדמו"ר הזקן]]] בו הוא תוקף את ספרו,לטענתו החסידים צריכים להתנהג ב"יראת שמים" פשוטה, ואילו סודות התורה אותם חשף אדמוה"ז ב[[ספר התניא]] יש להגביל לבני עלייה בלבד.
בשנת [[תקנ"ז]] הוציא [[אדמו"ר הזקן]] את [[ספר התניא]] שהיה באותם ימים חידוש עצום. לאחר הוצאת הספר, כתב רבי [[אברהם מקאליסק]] מכתב ל[[אדמו"ר הזקן]]], בו הוא תוקף את ספרו. במכתב העלה טיעון, כי החסידים צריכים להתנהג ב[[יראת שמים]] פשוטה, ואילו סודות התורה אותם חשף אדמוה"ז ב[[ספר התניא]], יש להגביל לבני עלייה בלבד.
 
את שיטתו ביסס רבי אברהם על הפסוק:"וצדיק באמונתו יחיה",{{הערה|מכות כד,א}} עליה כותב במכתב לרבי [[לוי יצחק מברדיטשוב]]:"מה יגיעות יגעתי עמו במכתבים שונים להעמידו על אחת וצדיק באמונתו יחיה".{{הערה|אגרות בעה"ת אגרת ק}} בשנת [[תק"ס]] שלח אדמוה"ז מכתב לרבי [[אברהם מקאליסק]] בו הוא מתנצל על האיחור בכתיבת על המכתב (מפני מאסרו), ומסביר את שיטתו בעניין זה.{{הערה|מכתב זה אבד במשך השנים}}


בעקבות כך הוציא רבי [[אברהם מקאליסק]] מכתב בו הוא מתחרט מהביקורת על אדמו"ר הזקן{{הערה|תולדות חב"ד בארה"ק, ד, "וצדיק באמונתו יחיה ושיטת חב"ד"}}.
את שיטתו ביסס רבי אברהם על הפסוק: "וצדיק באמונתו יחיה"{{הערה|[[מסכת מכות]], כד,א.}}, עליה כותב במכתב לרבי [[לוי יצחק מברדיטשוב]]: "מה יגיעות יגעתי עמו במכתבים שונים להעמידו על אחת וצדיק באמונתו יחיה"{{הערה|אגרות בעה"ת אגרת ק}}. בשנת [[תק"ס]] שלח אדמוה"ז מכתב לרבי [[אברהם מקאליסק]], בו הוא מתנצל על האיחור בכתיבת על המכתב{{הערה|מפני מאסרו.}}, ומסביר את שיטתו בעניין זה{{הערה|מכתב זה אבד במשך השנים.}}.


בעקבות כך, הוציא רבי [[אברהם מקאליסק]] מכתב בו הוא מתחרט מהביקורת על אדמו"ר הזקן{{הערה|תולדות חב"ד בארה"ק, ד, "וצדיק באמונתו יחיה ושיטת חב"ד"}}.
===הפיצול השני===
===הפיצול השני===
רבי [[אברהם מקאליסק]] היה שולח שלוחים ל[[רוסיה]] כדי שיאספו כסף בשביל יהודי [[ארץ ישראל]], אותם שלוחים היו מציקים ל[[אדמו"ר הזקן]] רבות, וכשאר היו חוזרים בחזרה לרבי [[אברהם מקאליסק]] היו מלשינים על [[אדמו"ר הזקן]].{{הערה|שם=בית רבי|[[בית רבי]], עמ' 120 - 132}}
רבי [[אברהם מקאליסק]] היה שולח שלוחים ל[[רוסיה]] כדי שיאספו כסף בשביל יהודי [[ארץ ישראל]], אותם שלוחים היו מציקים ל[[אדמו"ר הזקן]] רבות, וכשאר היו חוזרים בחזרה לרבי [[אברהם מקאליסק]] היו מלשינים על [[אדמו"ר הזקן]].{{הערה|שם=בית רבי|[[בית רבי]], עמ' 120 - 132}}
4,016

עריכות