11,698
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
{{לעריכה}} | {{לעריכה}} | ||
[[קובץ:הרבי מוצאי יום כיפור.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי ב[[מוצאי יום הכיפורים]] לבוש ב[[קיטל]]]] | [[קובץ:הרבי מוצאי יום כיפור.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי ב[[מוצאי יום הכיפורים]] לבוש ב[[קיטל]]]] | ||
'''קיטל''' ("גלימה" ב[[יידיש]]) הוא בגד כמין [[סירטוק]] בצבע לבן שהמנהג ללובשו ב[[יום הכיפורים]], וכן חתן בעת חופתו. | '''קיטל''' ("גלימה" ב[[יידיש]]) הוא בגד עליון כמין [[סירטוק]] בצבע לבן שהמנהג ללובשו ב[[יום הכיפורים]], וכן חתן לובשו בעת חופתו. | ||
יש הנוהגים ללובשו גם ב[[ליל הסדר]] וב[[ראש השנה]], | יש הנוהגים ללובשו גם ב[[ליל הסדר]] וב[[ראש השנה]], אך אין זה מנהג [[חב"ד]]. | ||
==טעם המנהג== | ==טעם המנהג== | ||
שורה 23: | שורה 23: | ||
==מנהגים== | ==מנהגים== | ||
===לבישת הקיטל בחתונה=== | ===לבישת הקיטל בחתונה=== | ||
כמה ימים לפני | כמה ימים לפני חתונתו של הרבי ר' [[לוי יצחק שניאורסון]] כתב לו{{הערה|לקוטי לוי יצחק, אגרות ע' רז}}: "תחת החופה תלבוש... סירטוק של משי (שמסתמא תפרת לך, כאשר בקשתיך)... ואחר הנשואין תתפלל כל התפילות (וכן ברכות השחר) באבנט". | ||
החסיד ר' [[אליהו חיים אלטהויז]] שהה אז עם ה[[חתן]], בתור שומר – כל היום שלפני ה[[חתונה]], ותיאר את מאורעות היום במכתבו ל[[אנ"ש]] ב[[רוסיה]], ובין השאר כותב: "הוא הכין את עצמו במלבושי כבוד והדר, ומה מאד שמחתי בראותי עליו קאפאטע של משי, ואבנט חגור עליו... בדרך הילוכם עם החתן, נכנס רבינו הק' שליט"א ביחידות עם החתן להחדר הקטן אשר סמוך הוא למקום מושבה של הכלה, להלבישו בכבודו בעצמו את הקיטל הקדוש הנעשה מחלוקו של רבנו הגדול נבג"מ זי"ע זצלה"ה, ולחגור אותו באבנט של משי אשר הכין עבורו, והעיקר לברכו ברכת אבות לבנים שקודם החופה". | החסיד ר' [[אליהו חיים אלטהויז]] שהה אז עם ה[[חתן]], בתור שומר – כל היום שלפני ה[[חתונה]], ותיאר את מאורעות היום במכתבו ל[[אנ"ש]] ב[[רוסיה]], ובין השאר כותב: "הוא הכין את עצמו במלבושי כבוד והדר, ומה מאד שמחתי בראותי עליו קאפאטע של משי, ואבנט חגור עליו... בדרך הילוכם עם החתן, נכנס רבינו הק' שליט"א ביחידות עם החתן להחדר הקטן אשר סמוך הוא למקום מושבה של הכלה, להלבישו בכבודו בעצמו את הקיטל הקדוש הנעשה מחלוקו של רבנו הגדול נבג"מ זי"ע זצלה"ה, ולחגור אותו באבנט של משי אשר הכין עבורו, והעיקר לברכו ברכת אבות לבנים שקודם החופה". | ||
שורה 36: | שורה 36: | ||
===לבישת הקיטל בליל הסדר=== | ===לבישת הקיטל בליל הסדר=== | ||
אין | למנהג חב"ד, אין לובשים קיטל ב[[ליל הסדר]]{{הערה|[[ספר המנהגים]], מ[[הגדה של פסח עם לקוטי טעמים ומנהגים]]}}. | ||
אך אם אדם אבל, מותר לו ללבוש קיטל משום שהקיטל הוא בגד מתים, ולובשים אותו בכדי של תזוח דעתו ויהיה שמח בשמחת החג{{הערה|הלכות פסח עם ביאור דברי שלום (נראה דטעם לבישת הקיט"ל הוא שלא תזוח דעתו עליו מפני השמחה, על כן ילבש בגד מתים. ולפי זה גם האבל ילבשנו). והיינו לדעתו, שגם האבל אינו מיסב אפילו אם בטלה ממנו אבלות שבעה.}}. | אך אם אדם אבל, מותר לו ללבוש קיטל משום שהקיטל הוא בגד מתים, ולובשים אותו בכדי של תזוח דעתו ויהיה שמח בשמחת החג{{הערה|הלכות פסח עם ביאור דברי שלום (נראה דטעם לבישת הקיט"ל הוא שלא תזוח דעתו עליו מפני השמחה, על כן ילבש בגד מתים. ולפי זה גם האבל ילבשנו). והיינו לדעתו, שגם האבל אינו מיסב אפילו אם בטלה ממנו אבלות שבעה.}}. | ||
===לבישת | ===לבישת הקיטל בראש השנה=== | ||
אין | למנהג חב"ד, אין לובשים קיטל ב[[ראש השנה]]{{הערה|ספר המנהגים}}. | ||
==ראו גם== | ==ראו גם== |
עריכות