יעקב ולבן: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 58 בתים ,  21 באוגוסט 2022
מ
החלפת טקסט – "קנאים " ב־"קנאים "
(הוספת ערך)
 
מ (החלפת טקסט – "קנאים " ב־"קנאים ")
 
(5 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 2: שורה 2:


==פגישתם==
==פגישתם==
יעקב אבינו נטל את ברכות [[יצחק]] מעשו בערמה, ועשו ש[[כעס]] על כך מאוד - רצה להורגו. דבר זה נאמר לרבקה אמם ב[[רוח הקודש]], והיא אמרה ליעקב שיברח אל אחיה - לבן הארמי.
יעקב אבינו נטל את ברכות [[יצחק]] מ[[עשו]] בערמה, ועשו ש[[כעס]] על כך מאוד - רצה להורגו. דבר זה נאמר ל[[רבקה אימנו|רבקה]] אמם ב[[רוח הקודש]], והיא אמרה ליעקב שיברח אל אחיה - לבן הארמי.


כשהגיע יעקב אל לבן, פגש את רחל - בת לבן - ליד באר המים וסיפר לה שהוא בנו של רבקה דודתה, והיא רצה וסיפרה על כך ללבן. כאשר שמע על כך לבן, נזכר שבפעם שעברה שהגיע אדם ממשפחת אברהם - נשא עמו הרבה מאוד כסף וזהב. אך באמת, בדרכו לחרן איבד יעקב את כל כספו, כי אליפז בן עשו שדד את רכושו, במקום להורגו כציווי אביו{{הערה|שהעני חשוב כמת.}}. כשראה לבן שיעקב לא הביא עמו כסף, חשב שאולי החביא בחיקו או הניח מרגליות בפיו, ולכן חבקו ונשקו כדי למשש אותו ולמצוא את כספו.
כשהגיע יעקב אל לבן, פגש את [[רחל]] - בת לבן - ליד באר המים וסיפר לה שהוא בנו של רבקה דודתה, והיא רצה וסיפרה על כך ללבן. כאשר שמע על כך לבן, נזכר שבפעם שעברה שהגיע אדם ממשפחת [[אברהם]] - נשא עמו הרבה מאוד כסף וזהב. אך באמת, בדרכו לחרן איבד יעקב את כל כספו, כי אליפז בן עשו שדד את רכושו, במקום להורגו כציווי אביו{{הערה|שהעני חשוב כמת.}}. כשראה לבן שיעקב לא הביא עמו כסף, חשב שאולי החביא בחיקו או הניח מרגליות בפיו, ולכן חבקו ונשקו כדי למשש אותו ולמצוא את כספו.


יעקב סיפר ללבן שלא הביא עמו כל כסף, ולבן 'הואיל' בגלל קורבתם המשפחתית לארח אותו בביתו תמורת עבודתו שירעה את צאנו.
יעקב סיפר ללבן שלא הביא עמו כל כסף, ולבן 'הואיל' בגלל קורבתם המשפחתית לארח אותו בביתו תמורת עבודתו שירעה את צאנו.
שורה 11: שורה 11:
לאחר שעבד יעקב את לבן בחנם למשך חודש, שאלו לבן מה הוא רוצה תמורת עבודתו. יעקב ענה לו, שברצונו לקבל בתמורה את רחל בתו לאשה. לבן נאות לכך וענה לו, שלכך יצטרך לעבוד שבע שנים כרועה צאנו.
לאחר שעבד יעקב את לבן בחנם למשך חודש, שאלו לבן מה הוא רוצה תמורת עבודתו. יעקב ענה לו, שברצונו לקבל בתמורה את רחל בתו לאשה. לבן נאות לכך וענה לו, שלכך יצטרך לעבוד שבע שנים כרועה צאנו.


יעקב עבד את לבן שבע שנים, ומשהסתיימו, תבע מלבן את רחל. לבן עשה משתה גדול, וקרא לכל אנשי עירו. אך במקום להביא ליעקב את רחל, הביא לה את לאה - בתו הגדולה. יעקב שידע על רמאות לבן, מסר קודם לכך סימנים מיוחדים לרחל, כדי שתמסור לו אותם בשעת ה[[חופה]], ויהיה בטוח שזו היא שלבן מוסר לו. אך רחל בצדקותה - מסרה ללאה את הסימנים כדי שלא תתבייש במעמד כל העיר.
יעקב עבד את לבן שבע שנים, ומשהסתיימו, תבע מלבן את רחל. לבן עשה משתה גדול, וקרא לכל אנשי עירו. אך במקום להביא ליעקב את רחל, הביא לה את [[לאה]] - בתו הגדולה. יעקב שידע על רמאות לבן, מסר קודם לכך סימנים מיוחדים לרחל, כדי שתמסור לו אותם בשעת ה[[חופה]], ויהיה בטוח שזו היא שלבן מוסר לו. אך רחל בצדקותה - מסרה ללאה את הסימנים כדי שלא תתבייש במעמד כל העיר.


כאשר קם יעקב בבוקר, גלה לתדהמתו שלבן הביא לו את לאה. הוא התלונן על כך ללבן, אך הלה אמר לו שאין מנהג המקום למסור לנישואין את הבת הקטנה לפני הגדולה. לבן הציע לו לעבוד שוב שבע שנים ולקבל גם את רחל. אך הפעם יוכל להתחתן עם רחל מיד בסיום ימי ה[[שבע ברכות]], ולאחר מכן, להשלים את שבע השנים. בלית ברירה, עבד יעקב את לבן שבע שנים נוספות.
כאשר קם יעקב בבוקר, גלה לתדהמתו שלבן הביא לו את לאה. הוא התלונן על כך ללבן, אך הלה אמר לו שאין מנהג המקום למסור לנישואין את הבת הקטנה לפני הגדולה. לבן הציע לו לעבוד שוב שבע שנים ולקבל גם את רחל. אך הפעם יוכל להתחתן עם רחל מיד בסיום ימי ה[[שבע ברכות]], ולאחר מכן, להשלים את שבע השנים. בלית ברירה, עבד יעקב את לבן שבע שנים נוספות.
שורה 23: שורה 23:


==בריחת יעקב מלבן==
==בריחת יעקב מלבן==
לאחר כמה זמן שעבד יעקב אצלו בתשלום, יעקב שם לב, שלבן ובניו מקנאים בהצלחתו וכועסים עליו. בחלומו נגלה אליו ה', והורה לו לשוב אל ארץ ישראל. יעקב אסף את נשיו וסיפר להם על כך, והם הסכימו שעליו לברוח מחותנו - לבן.
לאחר כמה זמן שעבד יעקב אצלו בתשלום, יעקב שם לב, שלבן ובניו מ[[קנאה|קנאים]] בהצלחתו וכועסים עליו. בחלומו נגלה אליו ה', והורה לו לשוב אל ארץ ישראל. יעקב אסף את נשיו וסיפר להם על כך, והם הסכימו שעליו לברוח מחותנו - לבן.


יעקב ברח בגמלים עם כל משפחתו, כששהה לבן ב[[גוזז|גזיזת]] צאנו, שהיה במרחק של שלושה ימים ממקום שהייתם. הדבר נאמר ללבן לאחר שלושה ימים, והוא רדף אחריהם במהירות רבה, מה שהם הלכו בשבוע רץ לבן תוך יום, ובליה השביעי הדביק אותם. בחלומו נגלה אליו ה', והזהירו שלא יעשה ליעקב מטוב ועד רע.
יעקב ברח בגמלים עם כל משפחתו, כששהה לבן ב[[גוזז|גזיזת]] צאנו, שהיה במרחק של שלושה ימים ממקום שהייתם. הדבר נאמר ללבן לאחר שלושה ימים, והוא רדף אחריהם במהירות רבה, מה שהם הלכו בשבוע רץ לבן תוך יום, ובליה השביעי הדביק אותם. בחלומו נגלה אליו ה', והזהירו שלא יעשה ליעקב מטוב ועד רע.
שורה 31: שורה 31:
==בחסידות==
==בחסידות==
===בירור לבן===
===בירור לבן===
בחסידות{{הערה|תורה אור סוף פרשת ויצא {{*}} ליקוטי שיחות חלק כ"ח שיחה ד.}} מבואר, שדרגתו של לבן בקדושה{{הערה|שכל הגבוה יותר יורד למטה יותר.}}, היא הלובן העליון, שהוא ה[[אור אין סוף]] שלפני ה[[צמצום]]. כמו ה[[צבע]] לבן שהוא [[עצם|עצמי]] ואינו מורכב מצבעים אחרים. ולכן לא היה משנה ליעקב באיזה אופן היתה משכורתו (שתמיד היה מרויח), כי לבן היה משפיע מהעצמות שם לא משנה שום דבר.
בחסידות{{הערה|תורה אור סוף פרשת ויצא {{*}} ליקוטי שיחות חלק כ"ח שיחה ד.}} מבואר, שדרגתו של לבן בקדושה{{הערה|שכל הגבוה יותר יורד למטה יותר.}}, היא הלובן העליון, שהוא ה[[אור אין סוף]] שלפני ה[[צמצום]]. כמו ה[[צבע]] לבן שהוא [[עצם|עצמי]] ואינו מורכב מצבעים אחרים. ולכן לא היה משנה ליעקב באיזה אופן הייתה משכורתו (שתמיד היה מרויח), כי לבן היה משפיע מהעצמות שם לא משנה שום דבר.


ולכן שהה יעקב אצלו זמן כה רב ועבדו בכל כוחו, כי בעבודתו בירר את הניצוצות שלו שהיו בקליפות, והעלם לקדושה.
ולכן שהה יעקב אצלו זמן כה רב ועבדו בכל כוחו, כי בעבודתו בירר את הניצוצות שלו שהיו בקליפות, והעלם לקדושה.
שורה 38: שורה 38:


===עבודת יעקב בצאן===
===עבודת יעקב בצאן===
עבודת יעקב היתה דוקא ב'''[[צאן]]''', ולאחר מכן, החליף את הצאן "שור וחמור". בחסידות{{הערה|ליקוטי שיחות חלק כ"ח שיחה ד.}} מבואר, שצאן הוא העבודה ב'''[[ביטול]]''' - יציאה ממציאותו, ו[[בירור]] העולם מסביב. וזהי היתה עבודתו של יעקב בהתבטלות, ודוקא כך הצליח מאוד בעבודתו.
עבודת יעקב הייתה דוקא ב'''[[צאן]]''', ולאחר מכן, החליף את הצאן "שור וחמור". בחסידות{{הערה|ליקוטי שיחות חלק כ"ח שיחה ד.}} מבואר, שצאן הוא העבודה ב'''[[ביטול]]''' - יציאה ממציאותו, ו[[בירור]] העולם מסביב. וזהי הייתה עבודתו של יעקב בהתבטלות, ודוקא כך הצליח מאוד בעבודתו.


עם זאת לא הסתפק יעקב בביטול, ויחד עם זה, רכש במקביל גם שור וחמור שהם העבודה במציאות עצמו. שהיא העבודה ב'''להתגבר''' על ה[[יצר הרע]]. אך גם אז, עיקר הרכוש צריך להיות הצאן - הביטול.
עם זאת לא הסתפק יעקב בביטול, ויחד עם זה, רכש במקביל גם שור וחמור שהם העבודה במציאות עצמו. שהיא העבודה ב'''להתגבר''' על ה[[יצר הרע]]. אך גם אז, עיקר הרכוש צריך להיות הצאן - הביטול.