הליכת יעקב לחרן: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
מאין תקציר עריכה
שורה 30: שורה 30:
ב[[פנימיות התורה|תורת החסידות]]{{הערה|[[דבר מלכות ויצא]]}} מבואר, פרשה זו מסמלת את [[ירידת הנשמה לגוף]]  ול[[עולם הזה]] ה[[גשמי]], ודרכי ההתמודדות עמו.
ב[[פנימיות התורה|תורת החסידות]]{{הערה|[[דבר מלכות ויצא]]}} מבואר, פרשה זו מסמלת את [[ירידת הנשמה לגוף]]  ול[[עולם הזה]] ה[[גשמי]], ודרכי ההתמודדות עמו.


*'''וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע; וַיֵּלֶךְ חָרָנָה''' - הוא מה שהנשמה יוצאת מבאר שבע - המדריגות העליונות שבה אוחזת הנשמה לפני ירידתה לעולם הזה, והולכת ל'''חרן''' - מלשון '''חרון''' אף של מקום - ה'. והמטרה ירידה זו, הוא כדי שבחרן עצמו יתגלה אור ה', וכדי שהנשמה עצמה תתעלה - כמו שיעקב בנה את משפחתו שהיתה הבסיס של כל [[עם ישראל]] דוקא בחרן. וזה מה שכתוב "וילך חרנ'''ה'''" - גילוי הה' - האות מ[[שם הוי"ה]] שבה נברא [[עולם הזה]]. כלומר, גילוי כח הפועל (הבורא) בנפעל (נברא).
*'''וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע; וַיֵּלֶךְ חָרָנָה''' - הוא מה שהנשמה יוצאת מבאר שבע - [[ספירת הבינה]] שממנה מגיעים שבע ה[[מדות]] עליונות - שבה אוחזת הנשמה לפני ירידתה לעולם הזה, והולכת ל'''חרן''' - מלשון '''חרון''' אף של מקום - ה'. והמטרה ירידה זו, הוא כדי שבחרן עצמו יתגלה אור ה', וכדי שהנשמה עצמה תתעלה - כמו שיעקב בנה את משפחתו שהיתה הבסיס של כל [[עם ישראל]] דוקא בחרן. וזה מה שכתוב "וילך חרנ'''ה'''" - גילוי הה' - האות מ[[שם הוי"ה]] שבה נברא [[עולם הזה]]. כלומר, גילוי כח הפועל (הבורא) בנפעל (נברא).


*'''וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם, וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו''' - מדוע יעקב הקיף רק את ראשו באבנים, ולא את כל גופו להגנה מחיות רעות? וגם, שהרי חיות יכולות לקפוץ מעל הגדר? '''הביאור''' כשיעקב ירד לתוך העולם, בשביל להגן על עצמו ב[[רוחניות]], הוא הקיף את ראשו באבנים שמראות על תוקף וכח - התוקף שבגילוי [[עצם הנשמה]] שאז אין תפיסת מקום לבלבולי העולם. '''ולכן''' הקיף רק את ראשו כי משכן הנפש האלוקית היא ב[[מוחין]] שבראש.
*'''וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם, וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו''' - מדוע יעקב הקיף רק את ראשו באבנים, ולא את כל גופו להגנה מחיות רעות? וגם, שהרי חיות יכולות לקפוץ מעל הגדר? '''הביאור''' כשיעקב ירד לתוך העולם, בשביל להגן על עצמו ב[[רוחניות]], הוא הקיף את ראשו באבנים שמראות על תוקף וכח - התוקף שבגילוי [[עצם הנשמה]] שאז אין תפיסת מקום לבלבולי העולם. '''ולכן''' הקיף רק את ראשו כי משכן הנפש האלוקית היא ב[[מוחין]] שבראש.
שורה 36: שורה 36:
*'''התחילו מריבות זו עם זו..''' המריבה של האבנים, היתה בין אבני הראש לאבני שאר הגוף, שתבעו שגם בהם יהיה גילוי עצם הנשמה כמו בראש. ואכן ה' קיים את זה, וחיבר את כולם לאבן אחת - שהגילוי של עצם הנשמה יהיה כולו אחד בכל הדרגות שבגוף.  
*'''התחילו מריבות זו עם זו..''' המריבה של האבנים, היתה בין אבני הראש לאבני שאר הגוף, שתבעו שגם בהם יהיה גילוי עצם הנשמה כמו בראש. ואכן ה' קיים את זה, וחיבר את כולם לאבן אחת - שהגילוי של עצם הנשמה יהיה כולו אחד בכל הדרגות שבגוף.  


*'''וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא''' - מדוע בכל ה-14 שנים שלמד יעקב בישיבת עבר - לא ישן אף לילה אחד; ואילו מיד כשמגיע למקום המקדש היה מוכרח לישון? '''הביאור:''' הענין הוא שדוקא אז '''שכב''' לישון{{הערה|שבישיבת עבר גם ישן אלא שלא שכב}}, כי שכיבה הוא כשה[[ראש]] וה[[רגל]]ים הם באותו גובה - רמה. שזהו על ידי שמתגלה ה[[עצמות]] שלגביו גם הדרגה העליונה ביותרוגם התחתונה ביותר - הם שוים. '''ולכן''' זה היה דוקא במקום המקדש, שבו מתגלה העצמות.
*'''וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא''' - מדוע בכל ה-14 שנים שלמד יעקב בישיבת עבר - לא ישן אף לילה אחד; ואילו מיד כשמגיע למקום המקדש היה מוכרח לישון? '''הביאור:''' הענין הוא שדוקא אז '''שכב''' לישון{{הערה|שבישיבת עבר גם ישן אלא שלא שכב}}, כי שכיבה הוא כשה[[ראש]] וה[[רגל]]ים הם באותו גובה - רמה. שזהו על ידי שמתגלה ה[[עצמות]] שלגביו גם הדרגה העליונה ביותר וגם התחתונה ביותר - הם שוים. '''ולכן''' זה היה דוקא במקום המקדש, שבו מתגלה העצמות.


*'''וַיַּחֲלֹם, וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה''' - זהו הענין שבחלומו ראה את הסולם שמגיע מהארץ עד ל[[שמים]], שעל ידי גילוי העצמות נשעה חיבור העליונים לתחתונים. וזהו גם מה שאומר יעקב '''"וְאָנֹכִי, לֹא יָדָעְתִּי"''', שהיה שם גילוי של העצמות שלמעלה מכל ידיעה.
*'''וַיַּחֲלֹם, וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה''' - זהו הענין שבחלומו ראה את הסולם שמגיע מהארץ עד ל[[שמים]], שעל ידי גילוי העצמות נשעה חיבור העליונים לתחתונים. וזהו גם מה שאומר יעקב '''"וְאָנֹכִי, לֹא יָדָעְתִּי"''', שהיה שם גילוי של העצמות שלמעלה מכל ידיעה.
2,913

עריכות