446
עריכות
שלום עליכם (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
שלום עליכם (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''שביתת כלים''' היא איסור השנוי במחלוקת, ולפיו אסור ליהודי להשכיר כלים לנכרי, מכיון שאדם מצווה על שביתת כליו. | '''שביתת כלים''' היא איסור השנוי במחלוקת, ולפיו אסור ליהודי להשכיר כלים לנכרי, מכיון שאדם מצווה על שביתת כליו. | ||
==בברייתא== | ==בברייתא== | ||
בגמרא {{הערה|תלמוד בבלי מסכת שבת יח, א}} מובאת ברייתא: {{ציטוטון|תנו רבנן פותקין מים לגינה ערב שבת עם חשיכה ומתמלאת והולכת כל היום כולו ומניחין מוגמר{{הערה|פירוש רש"י: [[לבונה]] ומיני [[בשמים]] נותנין על ה[[אש]] ומעשנין הבגדים, שיהא ריחן נודף}} תחת הכלים (ערב שבת) ומתגמרין והולכין כל היום כולו ומניחין [[גפרית]]{{הערה|פירוש רש"י: תחת כלי כסף שמציירין בהם פרחים וצורות בחרט, ומעשנן בגפרית והן משחירות וניכרות, וקורין נייל"ר}} תחת הכלים (ערב שבת עם חשיכה) ומתגפרין והולכין כל השבת כולה ומניחין קילור על גבי ה[[עין]], ואיספלנית על גבי [[מכה]] ([[ערב שבת]] עם חשיכה) [[רפואה|ומתרפאת]] והולכת כל היום כולו, אבל אין נותנין [[חיטה|חיטין]] לתוך הריחים של [[מים]] אלא בכדי שיטחנו מבעוד יום}}. | בגמרא {{הערה|תלמוד בבלי מסכת שבת יח, א}} מובאת ברייתא: {{ציטוטון|תנו רבנן פותקין מים לגינה ערב שבת עם חשיכה ומתמלאת והולכת כל היום כולו, ומניחין מוגמר{{הערה|פירוש רש"י: [[לבונה]] ומיני [[בשמים]] נותנין על ה[[אש]] ומעשנין הבגדים, שיהא ריחן נודף}} תחת הכלים (ערב שבת) ומתגמרין והולכין כל היום כולו ומניחין [[גפרית]]{{הערה|פירוש רש"י: תחת כלי כסף שמציירין בהם פרחים וצורות בחרט, ומעשנן בגפרית והן משחירות וניכרות, וקורין נייל"ר}} תחת הכלים (ערב שבת עם חשיכה), ומתגפרין והולכין כל השבת כולה ומניחין קילור על גבי ה[[עין]], ואיספלנית על גבי [[מכה]] ([[ערב שבת]] עם חשיכה), [[רפואה|ומתרפאת]] והולכת כל היום כולו, אבל אין נותנין [[חיטה|חיטין]] לתוך הריחים של [[מים]] אלא בכדי שיטחנו מבעוד יום}}. | ||
בטעמה של הברייתא נחלקו ה[[אמוראים]]: לפי [[רב יוסף]], האיסור להניח חיטין לתוך ריחיים אם לא יטחנו מבעוד יום, הוא מכיון שמובא בברייתא {{ציטוטון|ובכל אשר אמרתי אליכם תשמרו לרבות שביתת כלים}}, והסיבה לכך שלפי בית הלל מותר להניח גפרית תחת הכלים היא משום אין זה משום שלשיטתם שביתת כלים מותרת, אלא מכיון שהכלים אינם משתתפים בפעולת העישון בשבת. לעומת זאת לפי [[רב אושעיא]] בית הלל אינם סבורים כלל שקיים איסור שביתת כלים מהתורה. | בטעמה של הברייתא נחלקו ה[[אמוראים]]: לפי [[רב יוסף]], האיסור להניח חיטין לתוך ריחיים אם לא יטחנו מבעוד יום, הוא מכיון שמובא בברייתא {{ציטוטון|ובכל אשר אמרתי אליכם תשמרו לרבות שביתת כלים}}, והסיבה לכך שלפי בית הלל מותר להניח גפרית תחת הכלים היא משום אין זה משום שלשיטתם שביתת כלים מותרת, אלא מכיון שהכלים אינם משתתפים בפעולת העישון בשבת. לעומת זאת לפי [[רב אושעיא]] בית הלל אינם סבורים כלל שקיים איסור שביתת כלים מהתורה. |