מוקצה: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 2,183 בתים ,  1 באוקטובר 2020
לא שייך. הפיסקה הראשונה קשורה להוצאה, והשניה למוקצה אחר ולא לנושא הערך - איסור טלטול מוקצה
אין תקציר עריכה
(לא שייך. הפיסקה הראשונה קשורה להוצאה, והשניה למוקצה אחר ולא לנושא הערך - איסור טלטול מוקצה)
שורה 13: שורה 13:


ה[[ראב"ד]] חולק על הסבר זה של הרמב"ם, וסבור שתקנת ה'מוקצה' נועדה למנוע מאנשים להיכשל באיסור [[מלאכת הוצאה מרשות לרשות]].{{הערה|השגות הראב"ד על משנה תורה לרמב"ם, הלכות שבת, פרק כ"ד, י"ג.}}
ה[[ראב"ד]] חולק על הסבר זה של הרמב"ם, וסבור שתקנת ה'מוקצה' נועדה למנוע מאנשים להיכשל באיסור [[מלאכת הוצאה מרשות לרשות]].{{הערה|השגות הראב"ד על משנה תורה לרמב"ם, הלכות שבת, פרק כ"ד, י"ג.}}
==בתלמוד==
במסכת שבת{{הערה|צד, א}} נחלקו חכמים ורבי נתן בדין אדם המוציא בשבת בהמה, חיה או עוף כשהם בחיים לרשות-הרבים. רבי נתן סובר שהוא פטור, ואינו חייב מן התורה באיסור [[מלאכת הוצאה מרשות לרשות|הוצאה]], וטעמו הוא שה[[חי]] נושא את עצמו. ולכן אין האדם שהוציאן חייב, אולם חכמים סוברים שחייב.
==בתורת החסידות==
ב[[ליקוטי שיחות]]{{הערה|חלק ו' שיחה א' לפרשת יתרו}}, מבאר הרבי{{הערה|בנוגע למחלוקת חכמים בדין אדם המוציא בשבת בהמה}}, את ההבדל בין סוג ה[[חי]] לסוג ה[[צומח]], על סוג ה[[חי]].
בסוג ה[[חי]], החיות היא נפשית, זוהי הסיבה לכך שבבעל-חי מצוי כח הרצון שבו מתבטאת ה[[נפש]]. וגם הגוף שלו מושפע מרצון הנפש בדרך ממילא, מצד זה שהוא מיוחד עמו, עד כדי כך שמהותו היא הנפש.
עוד מסביר, שנפש ו[[גוף]] בערכם זה - לזה הם מהות ומציאות. ולהעיר מזה שהחי נושא את עצמו ואינו מרגיש את עצמו{{הערה|וראה ד"ה יחיינו מיומיים תש"א פ, ב}}.


==דיני מוקצה==
==דיני מוקצה==
שורה 53: שורה 43:


הרבי מציין: {{ציטוטון|שוב ראיתי בהגהות לפרי מגדים שם משנת חסידים שמציין למג"א סתרל"ח, ופרי מגדים שם. וראה גם כן שולחן ערוך רבנו הזקן שם סי"ח.}}.
הרבי מציין: {{ציטוטון|שוב ראיתי בהגהות לפרי מגדים שם משנת חסידים שמציין למג"א סתרל"ח, ופרי מגדים שם. וראה גם כן שולחן ערוך רבנו הזקן שם סי"ח.}}.
===הוקצה בטעות===
ב[[י"ב מנחם אב]] [[תשט"ו]]{{הערה|אגרות-קודש כרך י"א עמ' שכג}} כתב הרבי: {{ציטוטון|1=מה שנסתפק בעניין פעולה (הקדש, הכנה וכיצא-בזה) בטעות – אם הטעות רק שולל הפעולה, או שגם עושה ענין הפכי מהפעולה, ופשיט כבתרייתא [=האחרון] – תמוה ביותר ומופרך לומר כן, דאיך אפשר דאמירתו שמכין תפעל הקצאת דבר שבלאו-הכי לא היה מוקצה. – ומה שהביא ראיה מבעל המאור ריש ביצה מהכנה בטעות דיונים כחושים – הנה כחושים לא חזי לאכילה, ולא הטעות משוי להו מוקצה}}.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
* ספר [[הלכות שבת על דיני מוקצה ובורר]].
* ספר [[הלכות שבת על דיני מוקצה ובורר]]


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==