משתמש:שמואל חיים/פולמוס המשיחיות בחב"ד: הבדלים בין גרסאות בדף

אם יכול מישהו מ'המצדדים בפרסום' לנסח טענה ענינית יותר בפיסקה 'פולמוס המשיחיות'
(←‏שירה לפני הרבי: המשך הגהה והתאמה לחב"דפדיה)
(אם יכול מישהו מ'המצדדים בפרסום' לנסח טענה ענינית יותר בפיסקה 'פולמוס המשיחיות')
שורה 13: שורה 13:
אנשי הזרם נוהגים לפרסם, להכריז ולהדפיס את המשפט "[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]", ורבים אף חובשים [[כיפה (יהדות)|כיפה]] עליה מצוין משפט זה. חלק מהם אומרים "יחי אדוננו" בבוקר מיד לאחר ההשכמה, עוד לפני אמירת "[[מודה אני]]"{{הערה|[http://www.moshiach.ru/hebrew/moshiach/yechi_mode-ani.html העניין לומר "יחי אדוננו" לפני "מודה אני"] באתר moshiach.ru}}. וכן עונדים על בגדיהם סמל של [[משיח]], ומניפים דגל משיח {{הערה|כתבה באתר ynet מאת נטע סלע, האם תנועת חב"ד מתפצלת? 05.07.06}}.
אנשי הזרם נוהגים לפרסם, להכריז ולהדפיס את המשפט "[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]", ורבים אף חובשים [[כיפה (יהדות)|כיפה]] עליה מצוין משפט זה. חלק מהם אומרים "יחי אדוננו" בבוקר מיד לאחר ההשכמה, עוד לפני אמירת "[[מודה אני]]"{{הערה|[http://www.moshiach.ru/hebrew/moshiach/yechi_mode-ani.html העניין לומר "יחי אדוננו" לפני "מודה אני"] באתר moshiach.ru}}. וכן עונדים על בגדיהם סמל של [[משיח]], ומניפים דגל משיח {{הערה|כתבה באתר ynet מאת נטע סלע, האם תנועת חב"ד מתפצלת? 05.07.06}}.


אולם חלק מ[[חב"ד]] טוענים שלפי דעתם פעולה זו יכולה ח"ו לפגוע בהפצת המעיינות ולהרחיק אנשים מהחסידות, וכן הם טוענים ש[[הרבי]] אסר את הפרסום. לעומת זאת המצדדים בפרסום טוענים שהרבי אמר על עצמו {{ציטוטון|אני קרייזי אבאוט משיח}} (אני משוגע על משיח) ושלא צריך להתפעל כלל ממה יגידו העולם, ועוד הרבי אמר שבעניינים של משיח צריך להתעסק ללא מחשבה כדרך אדם משוגע, והסיבה לכך היא שכאשר יראה אדם ברח' אחד שממש "משוגע על משיח" יברר מה הסיפור וכו', וכך יגיע לידי האמת.
אולם חלק מ[[חב"ד]] טוענים שכדברי הרבי בכמה מקומות הרי שפעולה זו יכולה ח"ו לפגוע ב[[הפצת המעיינות]] ולהרחיק אנשים מלימוד ועיסוק בתורת החסידות, וככל הנראה זו הסיבה שבדרך כלל אסר הרבי את הפרסום. לעומת זאת המצדדים בפרסום טוענים שהרבי אמר על עצמו {{ציטוטון|אני קרייזי אבאוט משיח}} (אני משוגע על משיח) ומסיבה זו לא צריך להתפעל כלל ממצב העולם.


העיתון הרשמי והוותיק של חב"ד "[[שבועון כפר חב"ד|כפר חב"ד]]", היה בתחילה מפרסם בשער העיתון את המשפט [[יחי אדונינו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]], אולם לאחר [[ג' תמוז]] הוסר משפט זה מהעיתון. פעולה זו גררה ביקורת בקרב חלק גדול של חסידי חב"ד, ובעקבות כך הם הקימו את העיתון [[בית משיח (שבועון)|בית משיח]] הדוגל בהמשך עקבי של פרסום דמותו של [[הרבי]] כ[[מלך המשיח]].
בשער העיתון הרשמי והוותיק של חב"ד "[[שבועון כפר חב"ד|כפר חב"ד]]" הופיע בתחילה המשפט [[יחי אדונינו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]], אולם לאחר [[ג' תמוז]] הוסר משפט זה מהעיתון. פעולה זו גררה ביקורת בקרב חלק גדול של חסידי חב"ד, ובעקבות כך הוקם העיתון [[בית משיח (שבועון)|בית משיח]] הדוגל בהמשך עקבי של פרסום דמותו של [[הרבי]] כ[[מלך המשיח]].


=== זיהויו כמשיח ===
=== זיהויו כמשיח ===
שורה 24: שורה 24:
וכן הרבי מזוהה כמשיח לפי סימני הרמב"ם בספרו "משנה תורה".
וכן הרבי מזוהה כמשיח לפי סימני הרמב"ם בספרו "משנה תורה".


כמו כן רוב חסידי חב"ד כן מאמינים שהוא עתיד להיות [[מלך המשיח]] {{הערה|דוד פלדמן, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug1.pdf קובץ משיח וגאולה – א] {{PDF}}, עמוד 31 והלאה.}}, והם מסתמכים על מקורות תורניים שלדעתם תומכים אולם יש רבנים בחב"ד שאינם סוברים כך{{הערה|כגון [[שלום דובער לוין]] [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug1.pdf קובץ משיח וגאולה - א] עמודים 8-1 {{PDF}}.}}, ושלא ניתן להביא ראיה לכך שהרבי הוא המשיח ממקורות תורניים שכן כדברי הרמב"ם{{הערה|הלכות מלכים, פרק י"ב הלכה י"ב.}} בנושא זה "{{ציטוטון|וכל אלו הדברים וכיוצא בזה, לא ידע אדם איך יהיה עד שיהיה..}}"{{הערה|יוסף אברהם הלוי העלער,[http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug3.pdf קובץ משיח וגאולה – ג] {{PDF}}, עמוד 7.}}. , הרב [[יואל כהן]], סבור כי אין ספק שהרבי עתיד להיות המשיח, וזאת מנימוקים רוחניים, אולם אין חיוב הלכתי להאמין בכך, ודאי לא במצב הנוכחי לאחר [[ג' תמוז ה'תשנ"ד]]. עוד הוא מוסיף, כי אין מקום לנהל תעמולה על כך, לא בתוך חב"ד ולא מחוצה לה{{הערה|הרב [[יואל כהן]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf קובץ משיח וגאולה – ב] {{PDF}}, עמוד 12, 19-20}}.
כמו כן רוב חסידי חב"ד כן מאמינים שהוא עתיד להיות [[מלך המשיח]] {{הערה|דוד פלדמן, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug1.pdf קובץ משיח וגאולה – א] {{PDF}}, עמוד 31 והלאה.}}, והם מסתמכים על מקורות תורניים שלדעתם תומכים אולם יש רבנים בחב"ד שאינם סוברים כך{{הערה|כגון [[שלום דובער לוין]] [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug1.pdf קובץ משיח וגאולה - א] עמודים 8-1 {{PDF}}.}}, ושלא ניתן להביא ראיה לכך שהרבי הוא המשיח ממקורות תורניים. הרב [[יואל כהן]], סבור כי אין ספק שהרבי עתיד להיות המשיח, וזאת מנימוקים רוחניים, אולם אין חיוב הלכתי להאמין בכך, ודאי לא במצב הנוכחי לאחר [[ג' תמוז ה'תשנ"ד]]. עוד הוא מוסיף, כי אין מקום לנהל תעמולה על כך, לא בתוך חב"ד ולא מחוצה לה{{הערה|הרב [[יואל כהן]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf קובץ משיח וגאולה – ב] {{PDF}}, עמוד 12, 19-20}}.


חלק מחסידי חב"ד סבורים שהדברים שאמר הרבי מכוונים לחמיו{{הערה|חיים משה ברעגשטיין, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ משיח וגאולה – ז] {{PDF}}, עמודים 10-11.}}, ולעצמו התייחס הרבי רק כנציג של חמיו בעולם הזה הגשמי. הם מתבססים בין השאר על עדותו של מזכיר הרבי, הרב [[יהודה לייב גרונר|לייבל גרונר]], לפיה, לאחר שפרסמו חסידים בשנת[[תשנ"א]] שהרבי הוא נביא, אמר לו הרבי: {{ציטוטון|מה הם כותבים?! וכי דיברתי על עצמי?! והלוא דיברתי על חותני!}}{{הערה|1=הרב [[יחזקאל סופר]] '''יתבררו ויתלבנו''', 1994, עמוד 84; [[בנימין ליפקין]], '''חשבונו של עולם''', לוד 2000, עמ' 146; הרב [[מנחם ברוד]] 'לא סוד בברוד', שבועון כפר חב"ד 2008, [http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=41022 מובא גם באתר COL]}}. לפי גישה זו, יש מסבירים את יחסו של הרבי לפרסומו כמשיח, בכך שרצה שהציבור יעסוק בנושא המשיח. הם מזכירים סיפור שאירע בשנת [[תש"ב]] בתקופת הרבי הריי"צ, פרסם הרבי הריי"צ את המשפט "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה" (שמשמעותו: "מיד לתשובה, מיד לגאולה"), והרבי אמר לחמיו הריי"צ, שבעקבות הלהט סביב נושא המשיח, ברחוב רואים אותו כמשיח, הריי"צ הגיב שלא משנה מה יגידו, העיקר שידברו על המשיח{{הערה|ימי מלך חלק ב', עמוד 681, כפר חב"ד תשנ"א.}}.
חלק מחסידי חב"ד סבורים שהדברים שאמר הרבי מכוונים לחמיו{{הערה|חיים משה ברעגשטיין, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ משיח וגאולה – ז] {{PDF}}, עמודים 10-11.}}, ולעצמו התייחס הרבי רק כנציג של חמיו בעולם הזה הגשמי. הם מתבססים בין השאר על עדותו של מזכיר הרבי, הרב [[יהודה לייב גרונר|לייבל גרונר]], לפיה, לאחר שפרסמו חסידים בשנת[[תשנ"א]] שהרבי הוא נביא, אמר לו הרבי: {{ציטוטון|מה הם כותבים?! וכי דיברתי על עצמי?! והלוא דיברתי על חותני!}}{{הערה|1=הרב [[יחזקאל סופר]] '''יתבררו ויתלבנו''', 1994, עמוד 84; [[בנימין ליפקין]], '''חשבונו של עולם''', לוד 2000, עמ' 146; הרב [[מנחם ברוד]] 'לא סוד בברוד', שבועון כפר חב"ד 2008, [http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=41022 מובא גם באתר COL]}}. לפי גישה זו, יש מסבירים את יחסו של הרבי לפרסומו כמשיח, בכך שרצה שהציבור יעסוק בנושא המשיח. הם מזכירים סיפור שאירע בשנת [[תש"ב]] בתקופת הרבי הריי"צ, פרסם הרבי הריי"צ את המשפט "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה" (שמשמעותו: "מיד לתשובה, מיד לגאולה"), והרבי אמר לחמיו הריי"צ, שבעקבות הלהט סביב נושא המשיח, ברחוב רואים אותו כמשיח, הריי"צ הגיב שלא משנה מה יגידו, העיקר שידברו על המשיח{{הערה|ימי מלך חלק ב', עמוד 681, כפר חב"ד תשנ"א.}}.
שורה 33: שורה 33:
במשך השנים הראשונים במספר הזדמנויות במהלך כהונתו של [[הרבי]], דיבר הרבי בתקיפות נגד פרסומו כמשיח, וטען כי פרסום זה מרחיק יהודים מחסידות חב"ד ומיהדות בכלל, והוא אף רואה זאת כמלחמה אישית נגדו.
במשך השנים הראשונים במספר הזדמנויות במהלך כהונתו של [[הרבי]], דיבר הרבי בתקיפות נגד פרסומו כמשיח, וטען כי פרסום זה מרחיק יהודים מחסידות חב"ד ומיהדות בכלל, והוא אף רואה זאת כמלחמה אישית נגדו.


עם זאת, בשנים האחרונות בשנות הנוני"ם היה נראה שהשתנה במעט דעתו של הרבי, בתהליך הדרגתי שהיה, וכן יש כאילו שמסתמכים על התבטאויות שונות בהם רמז לדעתם על כך שהוא משיח, ועל מקרים שונים בהם הרבי עודד ובירך על פעולות הקשורות בפרסום זהותו כמשיח. לטענתם, זו ה'משנה האחרונה'{{הערה|"משנה ראשונה" ו"משנה אחרונה" הם ביטויים [[תלמוד]]יים ב[[הלכה]], "משנה ראשונה" היא [[משנה]] שחוברה בתקופה קדומה, טרם שינוי ההלכה, שינוי שתועד בעת חיבור "משנה אחרונה". למשנה אחרונה תוקף רב יותר.}} שלו והיא מבטלת את ההסתייגויות שביטא בעבר מפירסומו כמשיח.   
עם זאת, בשנים האחרונות בשנות הנוני"ם היה נראה שהשתנה במעט דעתו של הרבי, בתהליך הדרגתי שהיה, וכן יש כאילו שמסתמכים על התבטאויות שונות בהם רמז לדעתם על כך שהוא משיח, ועל מקרים שונים בהם הרבי עודד ובירך על פעולות הקשורות בפרסום זהותו כמשיח. לטענתם, זו ה'משנה האחרונה'{{הערה|"משנה ראשונה" ו"משנה אחרונה" הם ביטויים [[תלמוד]]יים ב[[הלכה]], "משנה ראשונה" היא [[משנה]] שחוברה בתקופה קדומה, טרם שינוי ההלכה, שינוי שתועד בעת חיבור "משנה אחרונה". למשנה אחרונה תוקף רב יותר.}} שלו והיא מבטלת את ההסתייגויות שביטא בעבר מפירסומו כמשיח. לעומתם טוענים רבים כי בכל השנים כולם היו מענות מפורשים נגד הפרסום, בדרך-כלל מטעמי הרחקה מחסידות.   


אחת מהנקודות העיקריות בפולמוס, הוא היחס לתגובותיו של הרבי בתקופה בה לא הרגיש בטוב. אלו כוללות עידוד שירת ה"יחי" במשך כשנה וחצי וכן תשובות שונות שנתן (באמצעות תנועות ראש) ובהן עודד את זה שלפרסם שהוא [[משיח]], וכן בהכרזות יחי כשהכריזו שהרבי הוא המשיח ענה הרבי אמן{{הערה|נתן לראות זאת בשפתיו של הרבי}}. לפיכך סוברים שזו הוכחה נוספת לכך שחל שינוי בעמדתו של הרבי{{הערה|[[שלום דובער לוין]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf קובץ משיח וגאולה – 2] {{PDF}}, תחילת עמוד 27.}}, והתגובות מפורשות על ידם כאישור פומבי של הרבי לפרסום האמונה כי הוא המשיח.
אחת מהנקודות העיקריות בפולמוס, הוא היחס לתגובותיו של הרבי בתקופה בה לא הרגיש בטוב. אלו כוללות עידוד שירת ה"יחי" במשך כשנה וחצי וכן תשובות שונות שנתן (באמצעות תנועות ראש) ובהן עודד את זה שלפרסם שהוא [[משיח]], וכן בהכרזות יחי כשהכריזו שהרבי הוא המשיח ענה הרבי אמן{{הערה|נתן לראות זאת בשפתיו של הרבי}}. לפיכך סוברים שזו הוכחה נוספת לכך שחל שינוי בעמדתו של הרבי{{הערה|[[שלום דובער לוין]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf קובץ משיח וגאולה – 2] {{PDF}}, תחילת עמוד 27.}}, והתגובות מפורשות על ידם כאישור פומבי של הרבי לפרסום האמונה כי הוא המשיח.
391

עריכות