פרק איזהו מקומן: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 1,998 בתים ,  24 ביולי 2020
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''איזהו מקומן''' הוא קטע בתפילה שנמצא בין הקורבנות לבין הודו. מקורו של "איזהו מקומן" הוא במשנה{{הערה|זבחים, ה, א.}}.
'''איזהו מקומן''' הוא קטע בתפילה שנמצא בין הקורבנות לבין הודו. מילות הקטע הם מילותיו של הפר החמישי ב[[מסכת זבחים]].
 
== תוכן ==
כשמו, עוסק הקטע בהליך הקרבת ה[[קרבן|קרבנות]] לסוגיהם השונים ובמקום ההקרבה, ובקרבנות הנאכלים, גם במקום האכילה ובזמנה.
 
המשנה הראשונה עוסקת בפר ושעיר של [[יום הכיפורים]], זו שלאחריה בשאר [[קרבן חטאת|החטאות הפנימיות]], ולאחר מכן [[חטאת]] (חיצונית), [[קרבן עולה|עולה]], אשם ושלמי ציבור, [[קרבן תודה|תודה]] ואיל נזיר, שלמים, בכור, מעשר בהמה ו[[קרבן פסח]].
על כל קרבן מפורטים (לא כל הפרמטרים מופיעים בכל הקרבנות): היותו [[קדשי קדשים]] או קדשים קלים, מקום [[שחיטה|שחיטתו]] וקבלת דמו, צורת זריקת הדם, שפיכת שיירי הדם ודיני אכילת הקרבן.
 
ה[[רמב"ם]] [[משנה תורה לרמב"ם|פסק להלכה]] את כל ההלכות בפרק, מלבד הלכה אחת בהלכות קרבן פסח.


==קפידות==
==קפידות==
שורה 7: שורה 15:


==סיבת אמירתו==
==סיבת אמירתו==
את איזהו מקומן תיקנו לומר בתפלה כדי שבכל יום יאמר אדם מקרא, משנה, ותלמוד{{הערה|ראה שו"ע אורח חיים סימן נ'}}. '''מקרא''' - פר' התמיד, '''משנה''' - פר' "איזהו מקומן", '''תלמוד'''{{הערה|ברייתא דרבי ישמעאל נחשבת אמנם כמדרש, אך מקובל שגם מדרש נחשב כתלמוד}} - ברייתא ד[[רבי ישמעאל]].
ה[[גמרא]] ב[[מסכת ברכות]] אומרת שיש להתפלל לאחר אמירת "[[הלכה]] פסוקה", ולכן כתב [[יוסף קארו|ר' יוסף קארו]] ב[[בית יוסף]]{{הערה|[[אורח חיים]], סימן נ'}} שמכיוון שבכל פרק זה אין [[מחלוקת]], בחרו לומר פרק זה.
 
סיבה נוספת היא כדי שבכל יום יאמר אדם מקרא, משנה, ותלמוד{{הערה|ראה שו"ע אורח חיים סימן נ'}}. '''מקרא''' - פר' התמיד, '''משנה''' - פר' "איזהו מקומן", '''תלמוד'''{{הערה|ברייתא דרבי ישמעאל נחשבת אמנם כמדרש, אך מקובל שגם מדרש נחשב כתלמוד}} - ברייתא ד[[רבי ישמעאל]].


אך [[אדמו"ר הזקן]] אומר{{הערה|[[תניא]], אגרת התשובה, פרק י"ט}}שאין זה הטעם האמתי לאמירת איזהו מקומן, אלא שבאיזהו מקומן יש טעם מיוחד ופנימי אחר ששכל האדם אינו יכול להבינו ולהשיגו, ומקורו בחכמה דאלוקות שלמעלה מהבנה והשגה.
אך [[אדמו"ר הזקן]] אומר{{הערה|[[תניא]], אגרת התשובה, פרק י"ט}}שאין זה הטעם האמתי לאמירת איזהו מקומן, אלא שבאיזהו מקומן יש טעם מיוחד ופנימי אחר ששכל האדם אינו יכול להבינו ולהשיגו, ומקורו בחכמה דאלוקות שלמעלה מהבנה והשגה.
ישנה מסורת שמשניות אלו הם [[הלכה למשה מסיני]] והם בדיוק בלשון שאמר [[משה רבנו]]{{הערה|תפארת ישראל על משנה ג' אות כ"ד}}. הבסיס למסורת זו הוא בכך שמקום האכילה של [[קדשי קדשים]], שהוא ב[[העזרה|עזרה]] בלבד, מתואר במשנה כ"לפנים מן הקלעים". הקלעים, הם אלו שקבעו את גבולות חצר המשכן ב[[המשכן|משכן]] שבמדבר, ולכן יש אומרים שזהו סימן שהפרק הוא מתקופה זו.


==מנהגים==
==מנהגים==
11,343

עריכות