חטא המרגלים: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 1,195 בתים ,  16 ביולי 2020
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 12: שורה 12:


בסופו של דבר ה' אומר כיצד יתרחש העונש. כל האנשים שנספרו על ידי השקלים, שהינם בני עשרים ועד בני שישים שנה, ימותו במדבר. בעוד הנשים ובני שבט לוי, וכן כלב ויהושע, וכמובן הילדים הקטנים לא ימות, אלא יסתובבו ארבעים שנה ואז יכנסו לארץ המובטחת. עשרת המרגלים שדיברו רע על הארץ, ימותו במיתה משונה. קבוצת אנשים התחרטה על חטאם וקמו בבוקר המחרת בנסיון ללכת ישירות לארץ ישראל. משה הזהירם שלא לעשות זאת כיון ש[[הקב"ה]] לא עימם, אך הם לא שהו לאזהרותיו, אך העמלקים יצאו למלחמה עימם והם נהרגו כולם.  
בסופו של דבר ה' אומר כיצד יתרחש העונש. כל האנשים שנספרו על ידי השקלים, שהינם בני עשרים ועד בני שישים שנה, ימותו במדבר. בעוד הנשים ובני שבט לוי, וכן כלב ויהושע, וכמובן הילדים הקטנים לא ימות, אלא יסתובבו ארבעים שנה ואז יכנסו לארץ המובטחת. עשרת המרגלים שדיברו רע על הארץ, ימותו במיתה משונה. קבוצת אנשים התחרטה על חטאם וקמו בבוקר המחרת בנסיון ללכת ישירות לארץ ישראל. משה הזהירם שלא לעשות זאת כיון ש[[הקב"ה]] לא עימם, אך הם לא שהו לאזהרותיו, אך העמלקים יצאו למלחמה עימם והם נהרגו כולם.  
==בחסידות==
==בחסידות==
חטא המרגלים הינו יסוד בעבודת ה' על דרך החסידות בביאורים שונים ועמוקים ובראשם מרבינו הזקן בלקוטי תורה<ref>ריש פ' שלח</ref>.
חטא המרגלים הינו יסוד בעבודת ה' על דרך החסידות בביאורים שונים ועמוקים ובראשם מרבינו הזקן בלקוטי תורה<ref>ריש פ' שלח</ref>, להלן מספר נקודות קצרות מתוך ריבוי ביאורים.
 
===חיבור נס וטבע===
===חיבור נס וטבע===
התורה מספרת<ref>על פי שיחת ש״פ שלח תשכ״ב, אשר מבוססת על דברי אדמו"ר הזקן הנ"ל</ref> כי המרגלים אמרו – ובכך הפחידו את בני ישראל – שאי אפשר לכבוש את ארץ ישראל ״כי עז העם היושב בארץ וגו״, ולכן, טענו, לא נוכל לעלות להלחם בעם ״כי חזק הוא ממנו״, וחז״ל מספרים<ref>סוטה לה, א וש״נ. (וראה לקמן כיצד שבה להם האמונה)</ref> שהמרגלים טענו, כי יושבי הארץ חזקים ח״ו (״ממנו״) מהקב״ה ו״כביכול אפילו בעל הבית (הקב"ה) אינו יכול להוציא כליו משם (היינו לא שולט על המצב שמה)״.
התורה מספרת<ref>על פי שיחת ש״פ שלח תשכ״ב, אשר מבוססת על דברי אדמו"ר הזקן הנ"ל</ref> כי המרגלים אמרו – ובכך הפחידו את בני ישראל – שאי אפשר לכבוש את ארץ ישראל ״כי עז העם היושב בארץ וגו״, ולכן, טענו, לא נוכל לעלות להלחם בעם ״כי חזק הוא ממנו״, וחז״ל מספרים<ref>סוטה לה, א וש״נ. (וראה לקמן כיצד שבה להם האמונה)</ref> שהמרגלים טענו, כי יושבי הארץ חזקים ח״ו (״ממנו״) מהקב״ה ו״כביכול אפילו בעל הבית (הקב"ה) אינו יכול להוציא כליו משם (היינו לא שולט על המצב שמה)״.
שורה 22: שורה 24:


ועל זה השיבו כלב ויהושע: ״אם חפץ בנו ה׳״. מאחר שפנימיות רצונו של הקב״ה היא שנשלים שם את הכוונה של [[דירה בתחתונים]] – הרי ״לחמנו הם וגו׳ וה׳ אתנו אל תראום״, אין לנו מה להתפעל ולהתיירא מן העולם, כי אף שהעולם נשאר בגדר הטבע, הרי הקב״ה נמצא תמיד עם בני ישראל והוא מעניק להם בתוך הטבע עצמו, הצלחה למעלה מן הטבע, לעשות מהעולם לחמנו – ״דם ובשר כבשרו״ כפי שאנו במדבר, ושכנתי בתוכם, כלי לאלקות.
ועל זה השיבו כלב ויהושע: ״אם חפץ בנו ה׳״. מאחר שפנימיות רצונו של הקב״ה היא שנשלים שם את הכוונה של [[דירה בתחתונים]] – הרי ״לחמנו הם וגו׳ וה׳ אתנו אל תראום״, אין לנו מה להתפעל ולהתיירא מן העולם, כי אף שהעולם נשאר בגדר הטבע, הרי הקב״ה נמצא תמיד עם בני ישראל והוא מעניק להם בתוך הטבע עצמו, הצלחה למעלה מן הטבע, לעשות מהעולם לחמנו – ״דם ובשר כבשרו״ כפי שאנו במדבר, ושכנתי בתוכם, כלי לאלקות.
===שינוי בשליחות===
חטא המרגלים שהיו שלוחים של משה רבינו ששינו בשליחותם, כאשר משנים בשליחות אפילו רק הוספה בפרט מסויים בטלה השליחות<ref>גם על פי הלכה.</ref>.
משה רבינו שלח אותם "לתור את הארץ", אך לא להגיע למסקנות. והם שינו בשליחות זו בכך שחשבו להסיק מסקנות על דעת עצמם, אם אפשר או אי אפשר לחשוב את הארץ שעל דבריהם "כי עז העם הישב בארץ והערים בצרות גדלת מאד וגם ילדי הענק ראינו שם" הוסיפו '''"לא נוכל לעלות'''"
ובנידון דידן בא הדבר לידי ביטוי בכך שחשבו להסיק מסקנות מהשליחות "לתור את הארץ", שיש להם "עצת מרגלים", היינו, שמלבד המעשה בפועל יש להם גם כוונה ומחשבה נעלמת כו',
מידי; אמנם, בנוגע לפועל - שינו והוסיפו על שליחות זו, בכך שראו את עצמם כ"מרגלים",
שליחותם היתה "לתור את ארץ כנען"32, כלומר, לראות את הארץ ולספר מה שראו, ותו לא


===שינוי בסדר השליחות===
===שינוי בסדר השליחות===
שורה 57: שורה 48:


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==
[[קטגוריה:חומש במדבר]]
[[קטגוריה:חומש במדבר]]
6,031

עריכות