רבי דובער שניאורי (אדמו"ר האמצעי): הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[תמונה:אדמור_האמצעי.jpg|left|thumb|450px|אוהל כ"ק אדמו"ר האמצעי בניעז'ין]]
[[תמונה:אדמור_האמצעי.jpg|left|thumb|450px|אוהל כ"ק אדמו"ר האמצעי בניעז'ין]]


'''אדמו"ר האמצעי - רבי דובער''' - הוא האדמו"ר השני לשלשלת חב"ד לאחר אביו [[אדמו"ר הזקן]]. נולד ב[[ט' כסלו תקל"ד]] לאביו אדמו"ר הזקן ולאמו [[הרבנית סטערנא]].
'''אדמו"ר האמצעי - רבי דובער''' - הינו האדמו"ר השני לשלשלת חב"ד לאחר אביו [[אדמו"ר הזקן]]. נולד ב[[ט' כסלו תקל"ד]] לאביו אדמו"ר הזקן ולאמו [[הרבנית סטערנא]].


הסתלק ב[[ט' כסלו תקפ"ח]] ומנוחתו כבוד בעיר ניעז'ין.
הסתלק ב[[ט' כסלו תקפ"ח]] ומנוחתו כבוד בעיר ניעז'ין.
שורה 11: שורה 11:
לפני הסתלקותו גילה לאדמו"ר הזקן את הסדר של "שלום בן זכר" ואמר לו שייוולד לו בן, שיקרא לו על שמו ובלילה לפני הברית זכור ותזכיר את שאמרתי לך הלילה.  
לפני הסתלקותו גילה לאדמו"ר הזקן את הסדר של "שלום בן זכר" ואמר לו שייוולד לו בן, שיקרא לו על שמו ובלילה לפני הברית זכור ותזכיר את שאמרתי לך הלילה.  


שנה לאחר מכן ביום [[ט' כסלו תקל"ד]] נולד רבי דובער - [[אדמו"ר האמצעי]] - הנקרא על שם המגיד ממזריטש ובליל הברית, בנוכחות ר' [[מנחם מענדל מויטבסק]] ורבי [[אברהם מקליסק]] הזכיר אדמו"ר הזקן את אשר אמר לו רבו.  
שנה לאחר מכן ביום [[ט' כסלו תקל"ד]] נולד רבי דובער - [[אדמו"ר האמצעי]] - הנקרא על שם המגיד ממזריטש ובליל הברית, בנוכחות רבי [[מנחם מענדל מויטבסק]] ורבי [[אברהם מקליסק]] הזכיר אדמו"ר הזקן את אשר אמר לו רבו.  


בפעם הראשונה שרחצו את התינוק, נתן האדמו"ר הזקן חתיכת בד מיוחדת שהייתה שמורה אצלו בכדי לחתל בה את ר' דובער.
בפעם הראשונה שרחצו את התינוק, נתן האדמו"ר הזקן חתיכת בד מיוחדת שהייתה שמורה אצלו בכדי לחתל בה את ר' דובער.
שורה 20: שורה 20:
==קבלת הנשיאות==
==קבלת הנשיאות==
לאחר הסתלקותו של [[אדמו"ר הזקן]] ב[[כ"ד טבת תקע"ג]], אך טבעי היה כי בנו הבכור, אדמו”ר האמצעי, ימלא את מקומו. ואכן, החסידים רובם ככולם היו תמימי דיעים כי אדמו”ר האמצעי הוא הרבי ממלא המקום.  
לאחר הסתלקותו של [[אדמו"ר הזקן]] ב[[כ"ד טבת תקע"ג]], אך טבעי היה כי בנו הבכור, אדמו”ר האמצעי, ימלא את מקומו. ואכן, החסידים רובם ככולם היו תמימי דיעים כי אדמו”ר האמצעי הוא הרבי ממלא המקום.  
בכתובים לא מוזכר דבר על סירוב כלשהוא של אדמו”ר האמצעי.  
בכתובים לא מוזכר דבר על סירוב כלשהוא של אדמו”ר האמצעי.  


שורה 29: שורה 28:
המשלחת מרוסיה הלבנה גברה, ולאחר [[חג השבועות]] [[תקע"ג]] עזב רבינו האמצעי את קרמנצ’וג, והחל במסע מיוחד לרוסיה הלבנה - מסע שהיוה את קבלת הנשיאות בפועל, מעין “מסע הכתרה”.  
המשלחת מרוסיה הלבנה גברה, ולאחר [[חג השבועות]] [[תקע"ג]] עזב רבינו האמצעי את קרמנצ’וג, והחל במסע מיוחד לרוסיה הלבנה - מסע שהיוה את קבלת הנשיאות בפועל, מעין “מסע הכתרה”.  


כשלושה חודשים ארך מסעו של רבינו האמצעי מעיר לעיר עד בואו לויטבסק. אל המסע הצטרפו חסידים רבים שהתלוו לרבי כל הדרך הארוכה. בכל מקום שהגיע, אמר הרבי מאמרי חסידות עמוקים וקיבל חסידים ל’[[יחידות]]’.  
כשלושה חודשים ארך מסעו של רבינו האמצעי מעיר לעיר עד בואו לויטבסק. אל המסע הצטרפו חסידים רבים שהתלוו לרבי כל הדרך הארוכה. בכל מקום שהגיע, אמר הרבי מאמרי חסידות עמוקים וקיבל חסידים ל’[[יחידות]]’. בכל אתר ואתר התקבל הרבי בכבוד גדול לא רק על ידי יהודים, כי אם גם על ידי פקידי מימשל ואנשי המשטרה שקיבלו הוראה ממשרד הפנים, להדר בכבודו של הרבי - בנו של רבנו הזקן, שעשה רבות לטובת ארץ המולדת בכך שסייע במאמץ המלחמה כנגד נפוליון הצרפתי.  
 
בכל אתר ואתר התקבל הרבי בכבוד גדול לא רק על ידי יהודים, כי אם גם על ידי פקידי מימשל ופקידי המשטרה שקיבלו הוראה ממשרד הפנים, להדר בכבודו של הרבי - בנו של רבנו הזקן, שעשה רבות לטובת ארץ המולדת בכך שסייע במאמץ המלחמה כנגד נפוליון הצרפתי.
 
בתום המסע בחר רבינו האמצעי למקום מגוריו את העיירה [[ליובאוויטש]], אליה הגיע יחד עם אלפי חסידים ביום הבהיר, [[ח"י אלול תקע"ג]].  


מליובאוויטש החלה תורתו לפוץ בכל ערי רוסיה הלבנה וליטא, ומספר הנוסעים לליובאויטש הלך וגדל. לשמחתם של החסידים אין קץ.  
בתום המסע בחר רבינו האמצעי למקום מגוריו את העיירה [[ליובאוויטש]], אליה הגיע יחד עם אלפי חסידים ביום הבהיר, [[ח"י אלול תקע"ג]]. מליובאוויטש החלה תורתו לפוץ בכל ערי רוסיה הלבנה וליטא, ומספר הנוסעים לליובאויטש הלך וגדל. לשמחתם של החסידים אין קץ.  


שנה חלפה מאז שקבע את מקום מגוריו בליובאוויטש, ורבים מזקני החסידים שהסתופפו אצל אביו אדמו”ר הזקן, החלו להגיע אליו לשמוע ממנו חסידות. כולם היו מלאי התפעלות מהנהגתו של הרבי החדש, שכן אדמו”ר האמצעי היה אומר חסידות בשפע רב כדרכו בקודש. לעיתים היה אומר חסידות מספר פעמים באותה שבת, ובכל פעם כמה שעות. בחג השבועות של אחד השנים, אמר הרבי 11 פעמים חסידות ביום אחד! ועל כך אמר לו דודו [[רבי יהודה לייב (אח אדמו"ר הזקן)]] “לאו כל מוחא סביל דא”.  
שנה חלפה מאז שקבע את מקום מגוריו בליובאוויטש, ורבים מזקני החסידים שהסתופפו אצל אביו אדמו”ר הזקן, החלו להגיע אליו לשמוע ממנו חסידות. כולם היו מלאי התפעלות מהנהגתו של הרבי החדש, שכן אדמו”ר האמצעי היה אומר חסידות בשפע רב כדרכו בקודש. לעיתים היה אומר חסידות מספר פעמים באותה שבת, ובכל פעם כמה שעות. בחג השבועות של אחד השנים, אמר הרבי 11 פעמים חסידות ביום אחד! ועל כך אמר לו דודו [[רבי יהודה לייב (אח אדמו"ר הזקן)]] “לאו כל מוחא סביל דא” (לא כל מוח סובל זאת).  


בימי נשיאותו התרבה מספר החסידים, הוכפל ושולש לעומת מספרם בימי רבינו הזקן. זקני החסידים סיפרו כי בשנה הראשונה לנשיאותו נתווספו ברוסיה הלבנה לבדה חמש-עשרה אלף חסידים, ובשנה השניה, תקע”ה, כל פלך צ’רניגוב הפך למרכז חסידות [[ליובאוויטש]].  
בימי נשיאותו התרבה מספר החסידים, הוכפל ושולש לעומת מספרם בימי רבינו הזקן. זקני החסידים סיפרו כי בשנה הראשונה לנשיאותו נתווספו ברוסיה הלבנה לבדה חמש-עשרה אלף חסידים, ובשנה השניה, תקע”ה, כל פלך צ’רניגוב הפך למרכז חסידות [[ליובאוויטש]].  
שורה 44: שורה 39:
כאשר עלו חסידי חב”ד ל[[חברון]] בשנת [[תקפ"ג]], קנה האדמו”ר האמצעי חדר או שניים מחדריו של בית הכנסת הספרדי ‘אברהם אבינו’, והקצום לבית הכנסת מיוחד עבור חסידי חב”ד.
כאשר עלו חסידי חב”ד ל[[חברון]] בשנת [[תקפ"ג]], קנה האדמו”ר האמצעי חדר או שניים מחדריו של בית הכנסת הספרדי ‘אברהם אבינו’, והקצום לבית הכנסת מיוחד עבור חסידי חב”ד.


[[בית כנסת אדמו"ר האמצעי בחברון]] הוא בית הכנסת החב”די העתיק ביותר בארץ הקודש, ואולי בעולם כולו. הוא נקנה מכספו של האדמו”ר האמצעי.  
[[בית כנסת אדמו"ר האמצעי בחברון]] הוא בית הכנסת החב”די העתיק ביותר בעולם.


==מאסרו וגאולתו==
==מאסרו וגאולתו==
שורה 59: שורה 54:
ממשל פלך מוהילוב שלח את התיק אל בית משפט השלום מחוז באבינאוויטש, שליובאוויטש שייכת אליו, להמשך החקירות ולהחלטה בנושא.
ממשל פלך מוהילוב שלח את התיק אל בית משפט השלום מחוז באבינאוויטש, שליובאוויטש שייכת אליו, להמשך החקירות ולהחלטה בנושא.


בית משפט השלום בבאבינאוויטש שלח שוטר עם שאלות נוספות לחקור בהם את רבינו בליובאוויטש.
בית המשפט בבאבינאוויטש שלח שוטר עם שאלות נוספות לחקור בהם את רבינו בליובאוויטש.
 
אח"כ שלח בית משפט השלום בבאבינאוויטש הוראה לקאפוסט, ארשא, שקלאוו ומוהילוב, לחקור בנושא את חסידי רבינו במקומותיהם.


אחרי שהתקבלו כל החקירות לבית משפט השלום בבאבינאוויטש, הוסיף לתיק את החלטתו בנושא, ושלחו לבדיקה חוזרת לבית המשפט העליון בפלך מוהילוב.
אח"כ שלח בית המשפט  בבאבינאוויטש הוראה לקאפוסט, ארשא, שקלאוו ומוהילוב, לחקור בנושא את חסידי רבינו במקומותיהם. אחרי שהתקבלו כל החקירות לבית משפט בבאבינאוויטש, הוסיף לתיק את החלטתו בנושא, ושלחו לבדיקה חוזרת לבית המשפט העליון בפלך מוהילוב.


י"א כסלו תקפ"ז החליט בית משפט העליון בפלך מוהילוב לזכות את רבינו מכל אשמה.
י"א כסלו תקפ"ז החליט בית משפט העליון בפלך מוהילוב לזכות את רבינו מכל אשמה.
שורה 71: שורה 64:
אמנם המושל חאוואנסקי שלח אל הסינט בפטרבורג עירעור על פסק-דין הזיכוי של בית משפט העליון בפלך מוהילוב.
אמנם המושל חאוואנסקי שלח אל הסינט בפטרבורג עירעור על פסק-דין הזיכוי של בית משפט העליון בפלך מוהילוב.


כ"א [[כסלו]] [[תקפ"ח]] אישר הסינט בפטרבורג את פסק-דין הזיכוי של רבינו.
כ"א [[כסלו]] [[תקפ"ח]] אישר הסינט בפטרבורג את פסק-דין הזיכוי של רבינו. אמנם זה היה כבר מספר ימים אחרי הסתלקות כ"ק אדמו"ר האמצעי, ב[[ט' כסלו תקפ"ח]].
 
אמנם זה הי' כבר מספר ימים אחרי הסתלקות כ"ק אדמו"ר האמצעי, ב[[ט' כסלו תקפ"ח]].


===תוכן ההלשנה, החקירות והזיכוי===
===תוכן ההלשנה, החקירות והזיכוי===
שורה 133: שורה 124:
=== ספריו של אדמו"ר האמצעי ===
=== ספריו של אדמו"ר האמצעי ===
====ספרים שהדפיס אדמו"ר האמצעי ====
====ספרים שהדפיס אדמו"ר האמצעי ====
חלק גדול מהדרושים שאמר אדמו"ר האמצעי, הדפיסם בעצמו בספרים שהוציא לאור במשך שנות נשיאותו, וכנראה שינה סגנונם לסגנון של ספר לפני ההדפסה, ואלה הם (על סדר הדפסתם):
חלק גדול מהדרושים שאמר אדמו"ר האמצעי, הודפסו בהוראתו בספרים שהוציא לאור במשך שנות נשיאותו, וכנראה שינה סגנונם לסגנון של ספר לפני ההדפסה, ואלה הם (על סדר הדפסתם):
*א) [[שער התשובה והתפלה]] ח"א - נדפס בשנת [[תקע"ז]].
*א) [[שער התשובה והתפלה]] ח"א - נדפס בשנת [[תקע"ז]].
*ב) שער התשובה והתפלה ח"ב - נדפס [[תקע"ח]].
*ב) שער התשובה והתפלה ח"ב - נדפס [[תקע"ח]].
שורה 144: שורה 135:


==== ספרים שהודפסו לאחר הסתלקותו של אדמו"ר האמצעי ====
==== ספרים שהודפסו לאחר הסתלקותו של אדמו"ר האמצעי ====
מלבד ספרים אלה שהדפיס רבינו בעצמו, נדפסו לאחר [[הסתלקות]]ו עוד ספרים רבים מתוך כתביו:
 
*ט) תורת חיים בראשית חלק ב' ([[תולדות]] - [[ויחי]]) - [[תרכ"ו]].
*ט) תורת חיים בראשית חלק ב' ([[תולדות]] - [[ויחי]]) - [[תרכ"ו]].
*י) [[פירוש המלות]] - [[תרכ"ז]].
*י) [[פירוש המלות]] - [[תרכ"ז]].
1,637

עריכות