עולם התוהו: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 1,902 בתים ,  2 באוקטובר 2009
בעריכה
אין תקציר עריכה
(בעריכה)
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה}}
{{סדר ההשתלשלות}}
'''עולם התוהו''' הוא כינויו של ה[[שמיטה (בעולמות)|שמיטה]] הראשונה, הקודמת לשמיטה זו שהיא [[עולם התיקון]]. ענינו של עולם התוהו הוא שהיו [[אורות]] מרובים ו[[כלים]] מועטים. שכל ספירה בעולם התוהו היתה מאירה בתוקף, ולא נתנה מקום לספירות האחרות. משום כך, בעולם זה הייתה [[שבירת הכלים]], שהכלים של עולם התוהו נשברו, והאורות נתפרדו, עד שנפלו לעולמות [[בי"ע]]. על ידי עבודתו של האדם מתוקנים ה[[ניצוצות]] שנפלו ל[[עולמות בי"ע]] ועולים הם ל[[עולם האצילות]], שהוא עולם התיקון.
 
מבואר כי [[ז' מלכין קדמאין]] שייכים לעולם התוהו, שהם [[ז' תחתונות]] של עולם התוהו שבהם הייתה השבירה, ולכן נאמר בהם "וימלוך וימות". עולם התוהו הוא ענינו של [[עשיו]], לעומת [[עולם התיקון]] שענינו הוא [[יעקב]].
 
כינוי אחר לעולם התוהו הוא [[עולם הנקודים]]. שעולם זה הוא העולם האמצעי מבין עולמות [[עקודים נקודים ברודים]]. שלפני עולם התוהו, ב[[עולם העקודים]], היו הספירות כולם עקודים בכלי אחד. בעולם התוהו, שהוא עולם הנקודים, התחלקו הספירות לכלים נפרדים. ב[[עולם הברודים]] שהוא [[עולם האצילות]] הספירות מחולקות לכלים נפרדים, אך כל ספירה כלולה מכל הספירות האחרות, מפני ה[[ביטול]] שבה.
 
 
==ענינו==
ההפוך של עולם התיקון .  
ההפוך של עולם התיקון .  
בספר בראשית מובא ישר בהתחלה , "תוהו ובוהו וחושך על פני תהום", וזאת מעצם מיקומו בסדר העולמות - הכי גבוה והכי בראשיתי.
בספר בראשית מובא ישר בהתחלה , "תוהו ובוהו וחושך על פני תהום", וזאת מעצם מיקומו בסדר העולמות - הכי גבוה והכי בראשיתי.


==שבירת הכלים==
בתורת הקבלה שמבוארת ע"י תורת החסידות , מצביע על מצב העולם 'שלפני' תחילת ה'עבודה' .
בתורת הקבלה שמבוארת ע"י תורת החסידות , מצביע על מצב העולם 'שלפני' תחילת ה'עבודה' .


שורה 14: שורה 23:
בתורת הקבלה מיוחס עולם התוהו לעשיו , שבו היו אורות עצומים אבל כלים קטנים (לא מפותחים), שלא הצליחו להכיל את עוצמת האורות ולבסוף נשברו , שלכן היה שעיר .
בתורת הקבלה מיוחס עולם התוהו לעשיו , שבו היו אורות עצומים אבל כלים קטנים (לא מפותחים), שלא הצליחו להכיל את עוצמת האורות ולבסוף נשברו , שלכן היה שעיר .
ואילו עולם התיקון מיוחס ליעקב , שהעדיף אומנם אורות קטנים בהרבה, אבל עם כלים רחבים , שלא ישברו עוד פעם  (שלכן היה איש חלק, ללא שער) .
ואילו עולם התיקון מיוחס ליעקב , שהעדיף אומנם אורות קטנים בהרבה, אבל עם כלים רחבים , שלא ישברו עוד פעם  (שלכן היה איש חלק, ללא שער) .


בקבלה - בדרך כלל מיקום עולמות התוהו - הינו למעלה מעולם ה'אצילות' שממנו ומטה מתחילים עולמות התיקון .
בקבלה - בדרך כלל מיקום עולמות התוהו - הינו למעלה מעולם ה'אצילות' שממנו ומטה מתחילים עולמות התיקון .


[[קטגוריה:סדר ההשתלשלות]]
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
1,323

עריכות