מקיפים דבינה: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 85 בתים ,  13 באוקטובר 2019
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
==מקומה בספירות {{הערה|אור התורה נח בבראשית ג במאמר כי פדה ה' את יעקב}}==
==מקומה בספירות {{הערה|אור התורה נח בבראשית ג במאמר כי פדה ה' את יעקב}}==
"מקיפים דבינה" הוא הדרגא התחתונה והחיצונית של ספירת הבינה. החידוש הוא, שמבחינה אחת יש בה מעלה על ספירת הבינה עצמה.
'''מקיפים דבינה''' היא הדרגה התחתונה והחיצונית של [[ספירת הבינה]], אך החידוש בה הוא, שמבחינה אחת יש בה מעלה על ספירת הבינה עצמה.
הדבר יובן ממשל לראש האדם: מצד אחד ברור כשמש שעיקר הראש הוא המוח ולא הגולגולת, אך מצד שני העובדה שהגולגולת נמצאת מעל המוח ומקיפה אותו מעידה שמבחינה אחת יש בה מעלה על המוח.
 
הדבר יובן מ[[משל]] ל[[ראש האדם]]: מצד אחד ברור כשמש שעיקר הראש הוא ה[[מוח]] ולא ה[[גולגולת]], אך מצד שני העובדה שהגולגולת נמצאת מעל המוח ומקיפה אותו מעידה שמבחינה אחת יש בה מעלה על המוח.


==עניינה בעבודה==
==עניינה בעבודה==
בעבודת ה' הפירוש "מקיפים דבינה" הוא, שבכללות כוחות האדם נקרא השכל "מקיף" ביחס לרגש (ולא כמו בפסקה הקודמת, שיש מעלה מסויימת בגולגולת על המוח). מהות האדם היא בעיקר רגשית ולא שכלית. השכל מדריך, מכוון וכו' - אבל העיקר הוא הרגש (לדוגמא, כשרוצה אדם להצביע על עצמו - שהוא עשה דבר מסויים - הוא מצביע על הלב ולא על הראש).
ב[[עבודת השם]] הפירוש "מקיפים דבינה" הוא, שבכללות כוחות האדם נקרא השכל "מקיף" ביחס לרגש (ולא כמו בפסקה הקודמת, שיש מעלה מסויימת בגולגולת על המוח). מהות האדם היא בעיקר רגשית ולא שכלית. השכל מדריך, מכוון וכו' - אבל העיקר הוא הרגש (לדוגמא, כשרוצה אדם להצביע על עצמו - שהוא עשה דבר מסויים - הוא מצביע על הלב ולא על הראש).


ומכאן, שעבודת התפילה (להתפלל במתינות גדולה, תוך התבוננות בפסוקי התפילה בגדלות ה', ובפרט כפי שמתבארים במקומות רבים בחסידות), בהתבוננות עד שמתעורר בליבו רגש של אהבה כרשפי אש - נקראת "מקיפים דבינה"
ומכאן, שעבודת התפילה (להתפלל במתינות גדולה, תוך התבוננות בפסוקי התפילה בגדלות ה', ובפרט כפי שמתבארים במקומות רבים בחסידות), בהתבוננות עד שמתעורר בליבו רגש של אהבה כרשפי אש - נקראת "מקיפים דבינה".


==פעולתה במידות==
==פעולתה במידות==
שורה 25: שורה 26:
==פתגם הרבי האמצעי==
==פתגם הרבי האמצעי==
ידוע פתגמו של הרבי האמצעי {{הערה|לקוטי שיחות כ"ט}} שאינו יכול לישון בסוכה מפני המקיפים דבינה המאירים בה. לכאורה הכוונה בפתגם היא כמו שמסביר אדמו"ר הזקן {{הערה|בדרוש ושאבתם מים הראשון שבלקוטי תורה}}, שלאחר ההכנה בימים הנוראים (שנקראת זריעה) מתגלה אצל יהודי בימי חג הסוכות (צומחת) שמחה עצומה בקיום המצוות ולימוד התורה. וכדרך אדם הנמצא בהתרגשות, הרבי שהיה שרוי בהתרגשות ושמחה עצומה כפשוטו - פשוט לא יכל להירדם.
ידוע פתגמו של הרבי האמצעי {{הערה|לקוטי שיחות כ"ט}} שאינו יכול לישון בסוכה מפני המקיפים דבינה המאירים בה. לכאורה הכוונה בפתגם היא כמו שמסביר אדמו"ר הזקן {{הערה|בדרוש ושאבתם מים הראשון שבלקוטי תורה}}, שלאחר ההכנה בימים הנוראים (שנקראת זריעה) מתגלה אצל יהודי בימי חג הסוכות (צומחת) שמחה עצומה בקיום המצוות ולימוד התורה. וכדרך אדם הנמצא בהתרגשות, הרבי שהיה שרוי בהתרגשות ושמחה עצומה כפשוטו - פשוט לא יכל להירדם.
[[קטגוריה:ספירת הבינה]]
31,496

עריכות