מצה: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 5,138 בתים ,  17 במרץ 2017
הגהה, הועבר
(←‏מצת מכונה: הגהה, תמונה)
(הגהה, הועבר)
שורה 2: שורה 2:


מצה הינו [[לחם]] מבצק שלא תפח, מצווה מן התורה לאכלו בבלילה הראשון של [[חג הפסח]] המכונה [[ליל הסדר]].
מצה הינו [[לחם]] מבצק שלא תפח, מצווה מן התורה לאכלו בבלילה הראשון של [[חג הפסח]] המכונה [[ליל הסדר]].
==מקור המצווה==
מצוות עשה מהתורה לאכול מצה בליל ט"ו ב[[ניסן]] כדברי הפסוק:
{{ציטוט|מרכאות=לא|
|תוכן=בראשון בארבע עשר יום לחודש בערב תאכלו מצות|מקור=שמות יב, יח}}
במקומות נוספים בתורה נאמר החיוב לאכול מצה:"בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם בֵּין הָעַרְבַּיִם יַעֲשׂוּ אֹתוֹ עַל מַצּוֹת וּמְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ"{{הערה|במדבר ט, יא.}} (מפסוק זה למדים שעל קרבן הפסח להיאכל יחד עם מצות ומרור) "לֹא תֹאכַל עָלָיו חָמֵץ שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל עָלָיו מַצּוֹת לֶחֶם עֹנִי כִּי בְחִפָּזוֹן יָצָאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְמַעַן תִּזְכֹּר אֶת יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ"{{הערה|דברים טז, ג.}}
אולם החיוב העיקרי נלמד מהפסוק בערב תאכלו מצות.{{הערה|ראה רמב"ם הלכות חמץ ומצה פרק ו הלכה א ובלחם משנה שם, ובציטוט הגמרא לקמן בפנים.}}
====בזמן הגלות====
בזמן הגלות שאין בידינו להקריב [[קרבן פסח]] ישנה מחלוקת בגמרא אם המצווה היא מהתורה, אמנם להלכה נקטה הגמרא את דברי רבא שחיובה מהתורה אף בזמן הגלות:
{{ציטוט|מרכאות=לא|תוכן=אמר רבא מצה בזמן הזה דאורייתא ומרור דרבנן. ומאי שנא מרור דכתיב (במדבר ט-יא) "על מצות ומרורים" - בזמן דאיכא פסח יש מרור ובזמן דליכא פסח ליכא מרור, מצה נמי הא כתיב "על מצות ומרורים"? מצה מיהדר הדר ביה קרא (שמות יב-יח) "בערב תאכלו מצות". ורב אחא בר יעקב אמר אחד זה ואחד זה דרבנן...תניא כוותיה דרבא (דברים טז-ח) ששת ימים תאכל מצות וביום השביעי עצרת לה' אלקיך מה שביעי רשות אף ששת ימים רשות... יכול אף לילה הראשון רשות תלמוד לומר "על מצות ומרורים יאכלוהו" אין לי אלא בזמן שבית המקדש קיים בזמן שאין [[בית המקדש]] קיים מנין, תלמוד לומר: "בערב תאכלו מצות" הכתוב קבעו חובה.|מקור=פסחים קכ, א}}
כלומר התורה מדגישה שעל אף שהן על מצה והן על מרור נאמר הפסוק "על מצות ומרורים יאכלוהו" בנוגע למצה שבה התורה והדגישה "בערב תאכלו מצות" שאף כשאין [[קרבן פסח]] יש חיוב לאכול מצה.
אמנם בשאר ימי [[חג הפסח]] על אף איסור אכילת חמץ אין חובה לאכול מצה דווקא, כדרשת חז"ל המובא לעיל "מה שביעי רשות אף ששת ימים רשות".
====הנשים במצווה====
ומצווה זו על אף היותה [[מצוות עשה]] [[שהזמן גרמא]] שנשים פטורות מהם במצווה זו חייבים בה הן האנשים והן הנשים לפי שהתורה מקישה את איסור אכילת חמץ למצוות אכילת מצה בפסוק:"לֹא תֹאכַל עָלָיו חָמֵץ שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל עָלָיו מַצּוֹת" ודרשו חז"ל{{הערה|פסחים מג, ב. צא, ב.}}: "כל שישנו בבל תאכל חמץ ישנו בקום אכול מצה והני נשים הואיל וישנן בבל תאכל חמץ ישנן בקום אכול מצה".
סברה נוספת כותבים התוספות{{הערה|מגילה ד, א דיבור המתחיל: שאף הן.}} לחייב נשים במצוות מצה, שהם גם היו תחת גזירותיו של [[פרעה]] שסברה זו היא הסברה לחיובם במצוות ה[[פורים]]. אולם מבארים שחיוב מסברה זו היא רק מדרבנן וחיובם במצה הוא מהתורה או שמסברה זו לבד לא היינו למדים לפי שישנו לימוד [[גזירה שווה]] מ[[חג הסוכות]] לחג הפסח והיינו פוטרים אותם מלימוד זה (שנשים פטורות במצוות סוכה) ולכן צריך לימוד מיוחד לחיוב הנשים במצוות מצה.
====חידושה====
דנו הפוסקים בחידושה של מצווה זו שלכאורה חיוב בכל יום טוב לאכול פת ואם כן בפסח שהתורה אסרה לאכול פת חמץ ממילא חל חיוב לאכול מצה ואם כן מה עניינה של מצווה זו והר"ן ביאר{{הערה|פרק הישן}} שמצוותה בלחם עוני דווקא. ובשולחן ערוך רבינו ביאר שחיוב אכילת פת ביום טוב הוא מדרבנןובליל פסח לכולי עלמא מדרבנן ואם כן חידשה התורה חיוב אכילת פת בליל הפסח (וליל ראשון של סוכות נלמד מפסח).{{הערה|1=ראה בזה בהערת הרבי ב[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25074&st=&pgnum=508 אגדה של פסח עם לקוטי טעמים ומנהגים] ובמצויין שם.}}


==אופן אפייתה==  
==אופן אפייתה==  
שורה 30: שורה 8:
המצה מכונה גם לֶחֶם עֹנִי{{הערה|דברים ט"ז ג.}} ומזה למדו חז"ל שעל רכיביה להיות עניים - קמח ומים. ורק במצה זו יוצאים ידי חובת המצווה.{{מקור}} מצה שהוסיפו בה עוד משקה חוץ ממים נקרא מצה עשירה שאין יוצאים בה ידי חובה אולם אם נעשתה כדין ונשמרה מחימוץ מותרת לאכילה בימי החג. אולם המנהג הוא שאין אוכלים מצה עשירה כלל.{{מקור}}
המצה מכונה גם לֶחֶם עֹנִי{{הערה|דברים ט"ז ג.}} ומזה למדו חז"ל שעל רכיביה להיות עניים - קמח ומים. ורק במצה זו יוצאים ידי חובת המצווה.{{מקור}} מצה שהוסיפו בה עוד משקה חוץ ממים נקרא מצה עשירה שאין יוצאים בה ידי חובה אולם אם נעשתה כדין ונשמרה מחימוץ מותרת לאכילה בימי החג. אולם המנהג הוא שאין אוכלים מצה עשירה כלל.{{מקור}}


==טעם המצווה==
==סוגי מצות==
===מצה שמורה===
{{ערך מורחב|מצה שמורה}}
מצה שמורה היא כינוי למצות מהודרות שנאפו מקמח שנשמר בהקפדה מיוחדת שלא יבוא במגע עם [[מים]] כבר משעת הקצירה.


==מצה שרויה==
אף שישנם רמות שונות של 'מצה שמורה', מקובל כיום לכנות 'מצה שמורה' רק מצות שנשמרו ממגע עם מים כבר משעת קצירת החיטים.


מצה שבאה במגע עם [[מים]] נקראת 'מצה שרויה', ומקפידים לא לאכלו מחשש שנשאר קמח על המצה שלא נאפה במהלך האפייה, ועל ידי המגע עם [[מים]] יחמיץ הקמח, ויחשב כ[[חמץ]] לכל דבר.
===מצת מכונה===
 
ב[[חסידות חב"ד]] מקפידים על אי אכילת שרויה בקפדנות יתר, ובכלל ישנם בחג הפסח החמרות והידורים רבים כדי להיזהר לא להיכשל באיסור אכילת חמץ חס ושלום.
==מצת מכונה==
{{ערך מורחב|מצות מכונה}}
{{ערך מורחב|מצות מכונה}}
[[קובץ:מצות מכונה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מצות מכונה]]
[[קובץ:מצות מכונה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מצות מכונה]]
מצות מכונה, הן מצות ששלבי עשייתם נעשו על ידי מכונה. ברוב קהילות ישראל, אסרו מצות אלו מפני חששות שונות, וכן פסקו [[רבותינו נשיאנו]].
מצות מכונה, הן מצות ששלבי עשייתם נעשו על ידי מכונה. ברוב קהילות ישראל, אסרו מצות אלו מפני חששות שונות, וכן פסקו [[רבותינו נשיאנו]].
===מצה שרויה===
{{ערף מורחב|מצה שרויה}}
מצה שבאה במגע עם [[מים]] נקראת 'מצה שרויה', ומקפידים לא לאכלו מחשש שנשאר קמח על המצה שלא נאפה במהלך האפייה, ועל ידי המגע עם [[מים]] יחמיץ הקמח, ויחשב כ[[חמץ]] לכל דבר.


==בחסידות==
בחסידות חב"ד מקפידים על אי אכילת שרויה בקפדנות יתר, מלבד ביום ה[[אחרון של פסח]] שאז מהדרים כן לאכול שרויה.
 
==בתורת החסידות==
===מאכל האמונה והרפואה===
===מאכל האמונה והרפואה===


שורה 58: שורה 41:


==ראו גם==
==ראו גם==
*[[מבצע מצה]]
*[[אכילת מצה]]
*[[מצה שמורה]]
 
* [[מצות מכונה]]
== לקריאה נוספת ==
== לקריאה נוספת ==