אחדות ה': הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 12 בתים ,  28 בנובמבר 2016
אין תקציר עריכה
(ביטול גרסה 269411 של מ. פינחסי (שיחה))
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה}}
{{לעריכה}}
[[קובץ:שמע ישראל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הפסוק "שמע ישראל" בו מעיד כל יהודי כי "ה' אחד"]]'''אחדות ה'''' היא מיסודות היהדות. באחדות ה' שני ענינים:
[[קובץ:שמע ישראל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הפסוק "שמע ישראל" בו מעיד כל יהודי כי "ה' אחד"]]'''אחדות ה'''' היא מיסודות היהדות.  
==המצוה==
באחדות ה' שני ענינים:


א) אחדות ה' משלימה את מצות האמונה במציאות ה'.
א) אחדות ה' משלימה את מצות האמונה במציאות ה'.


ב) אחדות ה' [[מצוות|מצוה]] בפני עצמה, והיא האמונה באחדות ה', בנוסף על מצות האמונה במציאות ה'.
ב) אחדות ה' [[מצוות|מצוה]] בפני עצמה, והיא האמונה באחדות ה', בנוסף על מצות האמונה במציאות ה'.
בעוד שמצות האמונה במציאות ה' נלמדת מהדיבור הראשון שבעשרת הדברות שבתורה - "אנכי הוי' אלקיך", הרי
==מקור==
==מקור==
{{להשלים}}
{{להשלים}}
מצות האמונה באחדות ה' נלמדת מפסוק:{{ציטוט|תוכן=שמע ישראל הוי' אלקינו הוי' אחד"|מקור=דברים ו, ד.}}
בעוד שמצות האמונה במציאות ה' נלמדת מהדיבור הראשון שבעשרת הדברות שבתורה - "אנכי הוי' אלקיך", הרי שמצות האמונה באחדות ה' נלמדת מפסוק:{{ציטוט|תוכן=שמע ישראל הוי' אלקינו הוי' אחד"|מקור=דברים ו, ד.}}
==האחדות במציאות ה'==
==האחדות במציאות ה'==
תוכנה של המצווה היא להאמין ש[[הקב"ה]] הוא אחד ולא שנים. ובזה שני פרטים:
תוכנה של המצווה היא להאמין ש[[הקב"ה]] הוא אחד ולא שנים. ובזה שני פרטים:
שורה 26: שורה 26:
משום כך יש למצות האחדות מקור מיוחד בתורה, מלבד המקור למצות האמונה בכללה, והוא הנאמר: "שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד".
משום כך יש למצות האחדות מקור מיוחד בתורה, מלבד המקור למצות האמונה בכללה, והוא הנאמר: "שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד".


פירושו של דבר; "אחד" כמו "יחיד", והיא אמונתנו שהוא יחיד ומיוחד - שאין עוד שום מציאות מלבדו. וזאת מלבד העובדה שאין עוד שום מציאות א-לוהית מלבדו (שזהו הענין הראשון באחדות ה' - כנ"ל), הנה עוד זאת - שאין שום מציאות בכלל - חוץ ממנו ח"ו.
פירושו של דבר; "אחד" כמו "יחיד", והיא אמונתנו שהוא יחיד ומיוחד - שאין עוד שום מציאות מלבדו. וזאת מלבד העובדה שאין עוד שום מציאות א-לוהית מלבדו (שזהו הענין הראשון באחדות ה' - כנ"ל), הנה עוד זאת - שאין שום מציאות בכלל - חוץ ממנו ח"ו. ואפילו מציאות שאינה רואה עצמה א-לוהית (כלומר, מציאות אלילית), אלא סתם מציאות עצמית של נברא - דבר בפני עצמו, גם זה אינו קיים. אלא הוא (השם ית') לבדו הוא - ואפס זולתו, כי "הוי' הוא האלקים אין עוד מלבדו", שהכונה בזה, שאין עוד שום מציאות קיימת - מלבדו. וזוהי אחדות ה' האמיתית, שרק ה' קיים, ושום דבר לא קיים מחוץ לו.
 
ואפילו מציאות שאינה רואה עצמה א-לוהית (כלומר, מציאות אלילית), אלא סתם מציאות עצמית של נברא - דבר בפני עצמו, גם זה אינו קיים. אלא הוא (השם ית') לבדו הוא - ואפס זולתו, כי "הוי' הוא האלקים אין עוד מלבדו", שהכונה בזה, שאין עוד שום מציאות קיימת - מלבדו.
 
וזוהי אחדות ה' האמיתית, שרק ה' קיים, ושום דבר לא קיים מחוץ לו.
 
וכמו שכתוב בתפילה: "אתה הוא עד שלא נברא העולם אתה הוא משנברא" - בלי שום שינוי, כדכתיב: אני ה' לא שניתי", ופירושו -לא השתניתי.
 
שכשם שהוי' - יחיד הוא, לפני הבריאה, שאין עוד מלבדו, כי הוא לבדו הוא ואפס זולתו, וכמארז"ל: "עד שלא נברא העולם היה הוא ושמו בלבד", כך גם לאחר שנבראו כל הנבראים - יחיד הוא, ואין עוד מלבדו.


וזאת משום ש"[[כולא קמיה כלא חשיב]]" - שכל המתהוים הם כאין ואפס ממש כלפיו, והוא יחיד במציאותו.
וכמו שכתוב בתפילה: "אתה הוא עד שלא נברא העולם אתה הוא משנברא" - בלי שום שינוי, כדכתיב: אני ה' לא שניתי", ופירושו -לא השתניתי. שכשם שהוי' - יחיד הוא, לפני הבריאה, שאין עוד מלבדו, כי הוא לבדו הוא ואפס זולתו, וכמארז"ל: "עד שלא נברא העולם היה הוא ושמו בלבד", כך גם לאחר שנבראו כל הנבראים - יחיד הוא, ואין עוד מלבדו. וזאת משום ש"[[כולא קמיה כלא חשיב]]" - שכל המתהוים הם כאין ואפס ממש כלפיו, והוא יחיד במציאותו.


ושני הסברים בזה:
ושני הסברים בזה:
39,916

עריכות