בית הכנסת של כרכים: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
(יצירת דף עם התוכן "'''בית הכנסת של כרכים''' הוא שם הלכתי לבית כנסת השייך לעיר גדולה שמתגוררים בה מאות או אלפ...")
 
אין תקציר עריכה
שורה 4: שורה 4:
בגמרא מובא:
בגמרא מובא:


{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=אמר [[רבי שמואל בר נחמני]] אמר [[רבי יונתן]], לא שנו [=במשנה, שמותר למכור בית הכנסת], אלא בית הכנסת של כפרים, אבל בית הכנסת של כרכין כיון דמעלמא אתו ליה לא מצו מזבני ליה דהוה ליה דרבים, אמר רב אשי האי בי כנישתא דמתא מחסיא אף על גב דמעלמא אתו לה כיון דאדעתא דידי קאתו אי בעינא מזבנינא לה|מקור=מגילה כו, ב}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=אמר [[רבי שמואל בר נחמני]] אמר [[רבי יונתן]], לא שנו [=במשנה, שמותר למכור בית הכנסת], אלא בית הכנסת של כפרים, אבל בית הכנסת של כרכין כיון דמעלמא אתו ליה לא מצו מזבני ליה דהוה ליה דרבים, אמר [[רב אשי]] האי בי כנישתא דמתא מחסיא אף על גב דמעלמא אתו לה כיון דאדעתא דידי קאתו אי בעינא מזבנינא לה|מקור=מגילה כו, ב}}


==דברי הצמח צדק==
==דברי הצמח צדק==
שורה 12: שורה 12:


על פי חידוש זה מסביר הצמח צדק גם את המשך הגמרא, שבה אומר רב אשי כי במתא מחסיא שרוב הבאים לשם באים כדי להתפלל עם רב אשי וללמוד בישיבתו מותר לו למכור את בית הכנסת כי כל תושבי העיר ומבקריה באים על דעת רב אשי. ולפי החידוש האמור נמצא כי כל זה דווקא בעיר מתא מחסיא שלא היתה כרך. אבל בכרך כמו ירושלים, גם אם יהיה שם קהל גדול, לא ניתן לומר שכל הבאים לשם באים על דעת הרב.
על פי חידוש זה מסביר הצמח צדק גם את המשך הגמרא, שבה אומר רב אשי כי במתא מחסיא שרוב הבאים לשם באים כדי להתפלל עם רב אשי וללמוד בישיבתו מותר לו למכור את בית הכנסת כי כל תושבי העיר ומבקריה באים על דעת רב אשי. ולפי החידוש האמור נמצא כי כל זה דווקא בעיר מתא מחסיא שלא היתה כרך. אבל בכרך כמו ירושלים, גם אם יהיה שם קהל גדול, לא ניתן לומר שכל הבאים לשם באים על דעת הרב.
[[תמונה:770 Eastern Parkway.jpg|left|thumb|250px|חזית בנין 'מרכז חב"ד העולמי - 770' - בית מדרש פרטי של הרבי]]
==בימינו==
בימינו שיש לכל קהילה בית הכנסת נפרד, יש לכל בית הכנסת כזה דין של "מתא מחסיא" שהבאים לשם באים על דעת הרב או ההנהלה. כך למשל הנהגות בית הכנסת שב[[770 - מרכז חב"ד העולמי]] הוא בית מדרשו הפרטי של הרבי, וכל ההנהגות שם תלויות בדעת הרבי בלבד ולא בדעתם של הציבור או גבאי בית המדרש.


==בימינו==
אך בית המדרש ציבורי ומרכזי שבעיר גדולה כמו ירושלים הנחשבת לכרך, לא יהיה ניתן למוכרו לפי דברי הצמח צדק, שכן בית כנסת כזה אינו שייך למתפללים מוגדרים אלא לציבור ולכן אין מי שיכול למכרו.
בימינו שיש לכל קהילה בית הכנסת נפרד, יש לכל בית הכנסת כזה דין של "מתא מחסיא" שהבאים לשם באים על דעת הרב או ההנהלה. אך בית המדרש ציבורי ומרכזי שבעיר גדולה כמו ירושלים הנחשבת לכרך, לא יהיה ניתן למוכרו לפי דברי הצמח צדק, שכן בית כנסת כזה אינו שייך למתפללים מוגדרים אלא לציבור ולכן אין מי שיכול למכרו.
[[קטגוריה:אורח חיים]]
[[קטגוריה:אורח חיים]]
39,916

עריכות